اقتصاد۲۴- میتسوبیشی اکسپندر (Xpander) جزو خودروهای جدید این شرکت ژاپنی محسوب میشود و نخستین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی و به بازار عرضه شده است. میتسوبیشی اکسپندر که در سایتهای تولیدی میتسوبیشی در کشورهای اندونزی، ویتنام و مالزی تولید میشود، خودرویی با ۳ ردیف صندلی و گنجایش ۷ نفر سرنشین است که در سگمنتی بین MPV و کراساوور قرار دارد.
میتسوبیشی هم معمولاً در بازاریابی خود برای این خودرو از عبارت «کراساوور MPV» استفاده میکند. با توجه به محبوبیت کمنظیر کراساوورها در دنیا، به نظر میرسد این ترفند جواب داده و میتسوبیشی اکسپندر در سال ۲۰۲۱ عنوان سومین خودرو پرفروش این برند را از آن خود کرده است.
میتسوبیشی اکسپندر تاکنون تغییر نسلی را تجربه نکرده، اما برای سال ۲۰۲۳ دستخوش یک فیسلیفت شده است. اثرات این فیسلیفت بیشتر در نمای جلو بوده و چهره این خودرو را اسپرتتر کرده است.
میتسوبیشی اکسپندر در بازار کشورهای جنوب شرق آسیا یک نسخه با نام اکسپندر کراس هم دارد که به لطف فلاپهای مشکی اطراف بدنه و اندکی ارتفاع بیشتر از سطح زمین، شباهت بسیار بیشتری با کراساوورهای واقعی دارد.
البته با توجه به اینکه در شرایط فعلی، مبدأ خودروهای وارداتی کشورهای حاشیه خلیج فارس است؛ به احتمال بسیار قوی نسخه کراس به ایران نمیآید و شرکت آرین موتور پویا به عنوان نماینده میتوبیشی در ایران، همان نسخه معمولی میتسوبیشی اکسپندر را در بازار کشورمان عرضه خواهد کرد.
بعد از معرفی میتوبیشی اکسپندر وقت آن رسیده است تا نگاهی هم به طراحی این خودرو ژاپنی داشته باشیم. میتسوبیشی اکسپندر با معیار قیمتهای جهانی خودرویی اقتصادی محسوب میشود و طبیعتاً نباید از آن انتظار طراحی پر زرقوبرقی داشته باشیم، اما طراحان میتسوبیشی کار خود را خوب انجام دادهاند و چهره میتسوبیشی اکسپندر، حس خودرویی نازیبا یا خیلی ارزانقیمت را به بیننده منتقل نمیکند.
بیشتر بخوانید:تویوتا پرادو ۲۰۲۳ + مشخصات فنی
در نمای جلو میتسوبیشی اکسپندر به رسم اکثر خودروهای روز دنیا شاهد چراغهای اصلی قرارگرفته در سپر و دیلایتهای باریک در بالاترین قسمت هستیم. ضمن اینکه تزئینات کروم و نقرهای در کنار بهرهگیری از جلوپنجره بزرگ دوقسمتی، باعث شده است تا این نما علاوه بر هماهنگی با سایر محصولات روز میتسوبیشی، ظاهری اسپرت و بهروز پیدا کند.
نمای جانبی میتسوبیشی اکسپندر هم به لطف خطوط برجسته روی دربها و گلگیرها، در کنار آینههای جانبی پایهدار نصب شده روی دربهای جلو، ظاهری پویا دارد. البته سایز نسبتاً کوچک چرخها به زیبایی این قسمت لطمه وارد کرده است.
در قسمت عقب میتسوبیشی اکسپندر هم شاهد بهرهگیری فراوان طراحان از خطوط شکسته هستیم که در کنار چراغهای دوقسمتی L شکل، ظاهری هماهنگ و قابلقبول را برای این قسمت ایجاد کردهاند.
با نگاه کردن به کابین میتسوبیشی اکسپندر متوجه خواهید شد که با یک خودرو اقتصادی روبهرو هستید. چراکه اثری از تِرِندهای روز طراحی دنیا مثل مانیتورهای بسیار بزرگ، صفحات لمسی و یا پشت آمپر دیجیتالی نیست. در واقع تیم طراحی میتسوبیشی ترجیح داده است با توجه به محدودیتهای اقتصادی، تمرکز خود را به جای زیبایی روی جنبههای کاربردی کابین بگذارد. نتیجه این کار، کابینی نهچندان پر زرقوبرق، اما جادار و ارگونومیک است.
در مجموع برای بررسی میتسوبیشی اکسپندر از نظر طراحی باید بگوییم که این خودرو ظاهری ساده و در عین حال بهروز دارد که هرچند قابل مقایسه با چینیهای پرمدعا و بزککرده نیست، اما با توجه به رده قیمتی خودرو، جای گله چندانی را باقی نمیگذارد.
میتسوبیشی اکسپندر برخلاف اکثر خودروهای روز دنیا، تنوع چندانی در مشخصات فنی ندارد و در همه بازارها تنها با یک نوع پیشرانه عرضه میشود که البته این پیشرانه بسته به بازار هدف میتواند با سه نوع گیربکس متفاوت همراه شود.
پیشرانه مذکور از نوع ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که با کد فنی ۴A۹۱ شناخته میشود و از سیستم زمانبندی متغیر بازوبسته شدن سوپاپها (MIVEC) بهره میبرد. این پیشرانه که در نسخههای بازار خاورمیانه میتسوبیشی اکسپندر به یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک متصل است؛ میتواند حداکثر قدرت ۱۰۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۱ نیوتن متر را تولید و روانه محور جلو این کراساوور اقتصادی کند.
شاید هنوز برای قضاوت نهایی در مورد تواناییهای حرکتی میتسوبیشی اکسپندر زود باشد، اما با توجه به این اعداد و ارقام نه چندان امیدوارکننده و همچنین ابعاد نسبتاً بزرگ این خودرو، به نظر میرسد بایستی قید رانندگی لذتبخش و تهاجمی را بزنیم و دلمان را به جنبههای مثبتی مثل مصرف سوخت و استهلاک پایین خوش کنیم.
مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد رسمی میتسوبیشی اکسپندر هم به ترتیب برابر با ۴.۴ لیتر در صد کیلومتر و ۱۴.۵ ثانیه است که تا حدود زیادی ادعای بالا را تأیید میکند.
در ادامه، جدول مشخصات فنی میتسوبیشی اکسپندر را میبینیم:
همانطور که اشاره کردیم؛ میتسوبیشی اکسپندر جزو خودروهای اقتصادی محسوب میشود؛ بنابراین نبایستی در کابین آن به دنبال آپشنهای لوکس بگردیم. برای بررسی میتسوبیشی اکسپندر از نظر آپشن باید بگوییم که اگر به کاربردیبودن آپشنها اهمیت میدهید، این خودرو میتواند برایتان راضیکننده باشد، اما اگر تعدد آپشن و زرقوبرق کابین را میخواهید، همکلاسهای چینی گزینه بسیار بهتری هستند.
لیست آپشنهای فولترین نسخه میتسوبیشی اکسپندر در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس را میتوانید در جدول زیر ببینید:
صحبت کردن در خصوص مزایا و معایب میتسوبیشی اکسپندر با توجه به اینکه این خودرو هنوز وارد بازار کشور ما نشده است و تجربه دست اولی را با آن نداریم، کمی سخت است. اما با توجه به اطلاعات روی کاغذ و همچنین تحلیل رسانههای خارج از کشور، مزایا و معایب میتسوبیشی اکسپندر را لیست خواهیم کرد.
برند معتبر
پیشرانه کم مصرف، کم استهلاک و سازگار با سوخت موجود در کشور ما
۷ نفره بودن
استایل ظاهری شبیه به MPV (با توجه به کمطرفدار بودن MPVها در بازار ایران)
فضای کم در ردیف سوم صندلیها
تواناییهای حرکتی بسیار معمولی
آپشنهای کمتر نسبت به رقبا چینی
با بررسی میتسوبیشی اکسپندر به صورت دقیق، متوجه خواهیم شد که این خودرو مزایا و معایب تقریباً برابری دارد و تصمیمگرفتن برای خرید یا عدم خرید آن مشکل است. به نظر میرسد که موفقیت میتسوبیشی اکسپندر در بازار ایران کاملاً به نحوه قیمتگذاری آن وابسته است. چراکه این خودرو در بازار کشور ما با انبوهی از رقبا چینی روبهرو است که ظاهر زیباتر و آپشنهای کاملتری را ارائه میدهند.
از این رو اگر قیمت میتسوبیشی اکسپندر در ایران نزدیک به این رقبای چینی باشد، میتواند نظر افرادی که به برند، کیفیت و دوام خودرو در درازمدت بیشتر اهمیت میدهند را به خود جلب و نسبتاً در بازار موفق عمل کند. اما اگر بنا باشد میتسوبیشی اکسپندر به صرف ژاپنی بودن، بسیار گرانتر از چینیها قیمتگذاری شود؛ احتمالاً آمار فروشی کمتر از انتظار را به خود اختصاص خواهد داد.
ناگفته نماند که قیمت میتسوبیشی اکسپندر در بازار امارات متحده عربی بین ۵۵ تا ۶۱ هزار درهم (۱۴.۰۰۰ تا ۱۵.۵۰۰ یورو) است که با این اوصاف، تمامی نسخههای آن قابلیت ورود به بازار کشورمان را خواهند داشت و به احتمال قوی بایستی منتظر نمونه فولآپشن آن باشیم.
منبع: همراه مکانیک