تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
سایپا و ایران خودرو دست به دامن ترفند‌های پانزی شدند

ورشکستگی دو خودروساز بزرگ به روایت مرکز پژوهش‌های مجلس

آنطور که گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس روایت می‌کند، ایران خودرو و سایپا در پس زیان‌های مالی پی در پی برای آنکه بتوانند فرایند تولید خود را حفظ کنند، چاره‌ای جز این نداشته‌اند که رو به دریافت تسهیلات بیشتر و همزمان پیش‌فروش بیشتر بیاورند. چیزی که یک ترفند پانزی است و در قوانین ایران کلاهبرداری محسوب می‌شود.

ورشکستگی دو خودروساز بزرگ به روایت مرکز پژوهش‌های مجلس

اقتصاد۲۴-مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که روز دوشنبه منتشر کرده، مجموع زیان انباشته دو خودروساز بزرگ ایران را، تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۱ معادل بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. زیان انباشته‌ای که از اوایل دهه نود تبدیل به روندی مستمر برای ایران‌خودرو و سایپا شده است.

این گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با مشارکت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر تهیه شده.

این گزارش گفته که بر اساس یافته‌های کلیدی برآورد‌ها نشان از اعطای رانت ۸۰ هزار میلیارد تومانی به خریداران خودرو در سال ۱۴۰۰ دارد.

در همین حال مجموع زیان انباشته این دو گروه خودرویی تا پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۱۱ هزار میلیارد رسید. تخمین‌ها نیز نشان می‌دهد تا پایان سال ۱۴۰۱ این زیان‌ها از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان نیز عبور کرده.

بازوی کارشناسی مجلس دو عامل تحریم و ناکارآمدی را زمینه اصلی ایجاد این شرایط عنوان کرده است. طبق این گزارش حتی در سال‌های پس از برجام و در دورانی که تحریم‌های خارجی سبک شده بودند، باز هم روند زیاندهی این دو شرکت ادامه داشته هر چند از شدت آن کاسته شده بود.

گواهی آمار‌ها بر اثر تخریبی شورای رقابت

این گزارش بخش عمده این وضعیت را به نحوه قیمتگذاری دستوری محصولات ایران‌خودرو و سایپا نسبت داده است. محاسبات گزارش هم حاکی از آن است که زیاندهی دو شرکت از زمان ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو آغاز شده و تا امروز هم به صورت نسبتا مستمر ادامه داشته است.

ورشکستگی دو خودروساز بزرگ به روایت مرکز پژوهش‌های مجلس

ورشکستگی دو خودروساز بزرگ به روایت مرکز پژوهش‌های مجلس

همانطور که در این نمودار‌ها هم مشاهده می‌شود هر دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا با شروع قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت و همزمان با شروع تحریم‌ها دچار کاهش سود و زیاندهی شده‌اند، به نحوی که بنگاه ایران خودرو که در سال ۱۳۸۸ معادل یک میلیارد دلار سود سالیانه ثبت کرده بود، در سال ۱۳۹۶ و نبود تحریم‌ها حدود ۴۰۰ میلیون دلار زیان کرده است و میزان زیان آن در سال ۱۴۰۰ به ۵۶۵ میلیون دلار رسیده است.


بیشتر بخوانید: خودروسازان حق دپو کردن خودرو استاندارد را ندارند


همچنین شرکت سایپا که در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۸ به ترتیب ۸۸۰ میلیون دلار و ۶۴۴ میلیون دلار سود ثبت کرده است، در ساله‌ای گذشته دچار زیان شدید شده به نحوی که در سال ۱۴۰۰، زیان ۵۴۶ میلیون دلار را گزارش کرده است.

بازی پانزی خودروسازان

اما نکته اینجاست که این زیان انباشته به گواه مرکز پژوهش‌های مجلس، دو خودروساز کشور را وارد یک بازی مالی کرده که در واقع نوعی کلاهبرداری محسوب می‌شود. ماجرا به ترفند این دو شرکت برای جبران زیان‌شان بر می‌گردد. آنطور که گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس روایت می‌کند، ایران خودرو و سایپا در پس زیان‌های مالی پی در پی برای آنکه بتوانند فرایند تولید خود را حفظ کنند، چاره‌ای جز این نداشته‌اند که رو به دریافت تسهیلات بیشتر و همزمان پیش‌فروش بیشتر بیاورند. چیزی که یک ترفند پانزی است و در قوانین ایران کلاهبرداری محسوب می‌شود.

معنی این تاکتیک هم یعنی ایجاد تعهدات مالی و تولیدی بیشتر در آینده برای این دو شرکت.

در گزارش بازوی پژوهشی مجلس می‌خواهینم که برای تحقق این اهداف، دو خودروساز بزرگ کشور «عملا خود را وارد یک بازی پانزی کرده‌اند و خودروسازان برای آنکه بتوانند از پس سود‌های اعلامی‌شان برآ یند که مشخصا از درآمدهای‌شان نمی‌تواند حاصل شود، مجبورند که سپرده‌های جدید بگیرند و به این ترتیب از طریق این منابع بتوانند از عهده تعهداتشان برآیند».

در ادامه هم این گزارش با اراده آمار‌ها و نمودار‌های مربوط به «نسبت هزینه‌های مالی سالیانه به بهای تمام شده کالا‌ها و خدمات طی دو دهه گذشت» در این دو شرکت، سعی می‌کند تا تصویری واقعی‌تر از این وضعیت نشان دهد.

ورشکستگی دو خودروساز بزرگ به روایت مرکز پژوهش‌های مجلس

بر اساس این آمار‌ها نسبت هزینه‌های مالی به بهای تمام شده در شرکت و گروه ایران‌خودرو از سال ۱۳۹۷ به بعد به شدت افزایش یافته است و هزینه‌های مالی در این گروه، در سال ۱۳۹۸ به ۲۰ درصد از کل بهای تمام شده کالا‌ها و خدمات در این شرکت رسیده است.

ورشکستگی دو خودروساز بزرگ به روایت مرکز پژوهش‌های مجلس

اوضاع از این جهت، اما در شرکت سایپا بسیار وخیم‌تر از ایران‌خودرو است. براساس داده‌های گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در شرکت سایپا هزینه‌های مالی بعد از سال ۱۳۹۶ جهش بسیاری کرده و حتی نسبت هزینه‌های مالی در شرکت سایپا در سال ۱۳۹۸ به حدود ۳۰ درصد بهای تمام شده کالا‌ها و خدمات در این شرکت رسیده است.

سوال اینجاست که آیا با چنین شرایطی اساس می‌توان امیدی به سوددهی این دو خودروساز داشت؟

باید به این نکته توجه داشت که میزان هزینه مالی لحاظ شده ازسوی شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو حداکثر ۵ درصد بود. این تفاوت فاحش بین عدد لحاظ شده در فرمول محاسبه قیمت با واقعیت، شکافی است که نهایتا جیب مصرف‌کننده و منابع عمومی کشور باید آن را جبران کنند.

قوه قضائیه و دولت ورود می‌کنند؟

مرکز پژوهش‌های مجلس در جمع‌بندی گزارش خود هم بر ورود ایران‌خودرو و سایپا به ترفند‌های پانزی برای جبران زیان انباشته تاکید کرده است.

ترفند‌های پانزی نوعی ترفند ر عملیات‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. به طور خلاصه عاملان این روش سود سرمایه گذاران قدیمی‌تر را با استفاده از پول سرمایه گذاران جدیدتر تامین می‌کند. به عبارت دیگر این شرکت‌ها برای ایجاد اعتماد در بین سرمایه گذاران خود، از سرمایه اشخاص جدید سود افراد قدیمی‌تر را پرداخت می‌کنند و این پروسه تا زمانی که عضو جدید در شرکت سرمایه گذاری می‌کند، ادامه خواهد داشت.

در حقیقت در این میان به جای انکه فرایند تولید و ایجاد چرخه ارزش افزوده باعث سوددهی شود، نوعی بازی با پول است که سود ایجاد می‌کند.

این روش بر اساس ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری نوعی کلاهبرداری تشخیص داده شده و طبق همین قانون مستوجب مجازات هم هست.

حالا با این تفاسیر و تاکیدی که مرکز پژوهش‌های مجلس بر استفاده از این روش در دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا دارد، باید پرسید که آیا دولت و قوه قضائیه به موضوع ورود خواهند کرد؟

منبع: فرازدیلی
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/ بهترین مواد غذایی برای مبتلایان فشاری خون بالا

عکس/ استوری بامزه سردار آزمون از دخترش

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ چرا شام را باید پیش از ساعت ۹ شب بخوریم؟

اثرات غذا‌های چرب را با این خوراکی‌ها از بین ببرید

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۶ آذر ۱۴۰۳/ افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟

پاداش بانک مسکن به مشتریان خوش حساب

حضور فعال بانک ملی ایران در یازدهمین همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از غرفه بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

بازگشت ستاره استقلال پس از ۵۶ روز

با قطعی برق خداحافظی کنید

ثبت آیفون مسافری از امروز آغاز شد

پیش‌بینی عجیب از درصد رشد جمعیت در ایران

صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه برقرار است

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۶ آ‌ذر ۱۴۰۳/ عقبگرد سکه با فرمان اونس جهانی طلا

ترکیب استقلال برای دیدار با پاختاکور

غرق شدن قایق پناهجویان در آب‌های یونان