تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲

هزینه های جانبی واردات خودروی کارکرده چقدر است؟

آن‌گونه که دولت چند ماه قبل اعلام کرد حقوق ورودی یا همان تعرفه واردات خودرو‌های کارکرده با توجه به حجم موتور و نوع سوخت از ۲۰ تا ۱۷۵ درصد متغیر خواهد بود، بر این اساس، تمامی اشخاص حقیقی یا حقوقی قادر هستند تا نسبت به واردات خودرو‌های دست‌دوم اقدام کنند، اما آنچه در این بخشنامه مغفول مانده اینکه شرط داشتن نمایندگی برای واردات این خودرو‌ها وجود ندارد، همچنین شرط انتقال فناوری نیز از بخشنامه واردات حذف شده است و تنها شرط مهم مربوط به سن خودروهاست که باید کمتر از ۵ سال باشد همچنین ارزش خودرو‌های وارد شده براساس این بخشنامه ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد که این ارزش مبنای پرداخت حقوق گمرکی برای واردات خودرو خواهد بود.

واردات خودرو
اقتصاد۲۴-  همچنین این خودرو‌ها باید مورد تایید سازمان استاندارد و حفاظت محیط‌زیست باشند، اما علاوه بر حقوق گمرکی، هزینه‌های قانونی دیگری نیز شامل حال واردات خودرو‌های دست‌دوم خواهد شد از ۹درصد مالیات بر ارزش‌افزوده کالا‌های وارداتی گرفته تا یک درصد حقوق ورودی عوارض هلال احمر و عوارض مربوط به پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالا‌های وارداتی و هزینه نقل و انتقال دارایی عوارض شهرداری زمان پلاک بسته به نوع خودرو و ۳ درصد ارزش گمرکی در زمان شماره‌گذاری و سایر هزینه‌های جانبی که برای این قبیل از خودرو‌ها درنظر گرفته شده است.

دو نوع هزینه برای کالا‌های وارداتی درنظر گرفته می‌شود

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در مورد تعرفه ۲۰ تا ۱۷۵درصدی واردات خودرو‌های کارکرده به اضافه سایر هزینه‌های جانبی که برای واردات خودرو‌های کارکرده درنظر گرفته شده و تاثیر آن بر قیمت نهایی قیمت خودرو‌های وارداتی به «اعتماد» گفت: در مجموع دو نوع هزینه برای کالا‌های وارداتی درنظر گرفته می‌شود که یک هزینه آن مربوط به کالا‌هایی است که زمان ورود پرداخت می‌شود و هزینه بعدی هم مربوط به قوانینی است که همه کالا‌ها از تولید داخل تا کالا‌های خارجی را دربر می‌گیرد و همه باید آن‌ها را پرداخت کنند و تنها مربوط به کالا‌های وارداتی هم نیست، چراکه اگر فردی خودروی داخلی هم خریداری کند بین ۱۳ تا ۱۶ درصد مالیات و عوارض به این خودرو‌ها تعلق می‌گیرد.


بیشتر بخوانید:  رولزرویس چینی به بازار ایران می آید


کاکایی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰ سال است که واردات خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و ۲۰ هزار دلار ممنوع شده، اما اخیرا دولت اعلام کرده که خودرو‌های لوکس با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی هم می‌تواند وارد کشور شود، اما باید ۱۷۵ درصد تعرفه را بدهند و در صورتی که قشر مرفه هم خواستار واردات چنین خودرو‌هایی هستند می‌توانند با پرداخت این میزان تعرفه خودرو‌های مورد علاقه خود را وارد کنند.

دور زدن تحریم‌ها و نرخ حمل و نقل قیمت خودرو را بالا می‌برد

این کارشناس صنعت خودرو افزود: البته محاسبه این تعرفه‌ها با نرخ‌های مختلف دلار هم متفاوت است. اینکه فرض شود نرخ دلار را برای تعرفه واردات خودرو ۲۸۵۰۰ تومان درنظر بگیریم یا اینکه نرخ دلار ۵۰۰۰۰ تومانی را درنظر بگیریم با یکدیگر فرق می‌کند.
کاکایی در مورد اضافه شدن این هزینه‌های جانبی بر قیمت نهایی خودرو نیز گفت: در همه جای دنیا هم هر چند یک نرخ کارخانه‌ای برای خودرو وجود دارد، اما باز هم هزینه‌های جانبی وجود دارد، اما در ایران به دلیل شرایط تحریمی به جز هزینه‌های دور زدن تحریم‌ها و حمل و نقل کالا سایر هزینه‌ها نیز به مجموع قیمت خودرو اضافه می‌شود که حدود دو برابر قیمت خرید اولیه خواهد شد.
او تصریح کرد: اگر بخواهیم تمامی هزینه‌های مربوط به خودرو‌های وارداتی را با خودرو‌های مونتاژی داخل که قطعات آن را از چین وارد می‌کنند و آن‌ها را مونتاژ می‌کنند مقایسه کنیم این خودرو‌ها از مونتاژی‌های داخلی هم گران‌تر خواهد شد.

مجلس هزینه واردات خودرو را پایین آورده است

کاکایی با اشاره به ارایه گواهی یک خودروی فرسوده به ازای واردات هر دو دستگاه خودرو نیز گفت: به نظر می‌رسد مجلس هزینه واردات خودرو را پایین آورده قبلا برای یک خودروی وارداتی دو خودروی فرسوده اسقاط می‌شد که امروز این قانون تغییر کرده و به ازای واردات دو دستگاه خودرو یک دستگاه خودروی فرسوده باید اسقاط شود، اما اینکه چرا دولت برای خودرو‌های وارداتی چنین شرطی اعلام کرده به این دلیل است که برای از دور خارج کردن خودرو‌های فرسوده باید چنین قوانینی در نظر گرفته شود. این کارشناس صنعت خودرو در ادامه افزود: در فرانسه هم مالیات‌هایی برای کهنگی خودرو‌ها در نظر می‌گیرند به گونه‌ای که افراد دیگر تمایلی برای سوار شدن خودرو‌های بالای ۱۰ سال ندارند، اما در ایران به جای اینکه هزینه خودرو‌های فرسوده را بالا ببرند مشوق‌هایی برای دارندگان خودرو‌های فرسوده درنظر می‌گیرند تا این خودرو‌ها را به نوعی اسقاط کنند.

تردد خودرو‌های فرسوده در ایران غیرقانونی نیست

کاکایی با اشاره به تعداد خودرو‌های فرسوده در کشور گفت: در حال حاضر حدود ۶ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که اصلا نباید به این خودرو‌ها اجازه تردد داده شود، اما اینکه دارندگان این خودرو‌ها حاضرند این خودرو‌ها را بفروشند یا نه نکته مهمی است، چراکه اغلب دارندگان این خودرو‌ها اجازه دارند همچنان از آن‌ها استفاده کنند و حتی خودرو‌های ۵۰ ساله را هم می‌بینیم که در جاده‌ها تردد می‌کنند این درحالی است که در هیچ جای دنیا این خودرو‌ها اجازه تردد ندارند.
او با بیان اینکه برای خودرو‌های فرسوده بازار ایجاد می‌شود، تصریح کرد: برحسب عرضه این نوع خودرو‌ها قیمت‌ها بالا و پایین می‌شوند و باتوجه به قانونی که برای تعداد اسقاط خودرو‌های فرسوده با خودرو‌های وارداتی گذاشته شده اگر قرار بر این باشد تا ۵ هزار خودرو وارد شود ۲۵۰۰ خودروی فرسوده اسقاط خواهد شد، اما اگر این ۵ هزار خودرو ۵۰ هزار خودرو شود تعداد این خودرو‌های فرسوده هم ۲۵ هزار خودرو خواهد شد و آن زمان قیمت‌ها هم تغییر می‌کنند.

سال‌هاست خودرو‌های فرسوده از دور خارج نشده‌اند

کاکایی افزود: مسلما یک تریلی که بالای ۲۰ سال عمر کرده قطعا فرسوده شده و یکی از علت‌های تصادفات در کشور هم همین موضوع است و حتی اگر از خودرویی هم استفاده نشود و در پارکینگ خانه باشد، مانند خودرو‌های لوکس قدیمی که برای نمایش از آن‌ها استفاده می‌شود این قبیل از خودرو‌ها قابلیت تردد در اتوبان‌ها را ندارند، چراکه اکسل این خودرو کهنه شده و هرقدر هم که لاستیک خودرویی استفاده نشده باشد باز هم کهنه شده است.
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: البته طی سال‌های گذشته نیز بار‌ها شاهد آن بوده‌ایم که هر سال اعلام شده ۶۰۰ هزار خودروی فرسوده باید از دور خارج شود، اما این اتفاق نیفتاده به این دلیل که توان خرید این خودرو‌ها و توان جایگزینی آن برای فروشندگان وجود نداشته و امروز قرار است از این طریق بازاری ایجاد کنند تا تعدادی از این خودرو‌ها از دور خارج شوند. او افزود: این‌بار شرایط واردات خودرو بسیار آسان شده و بعید است که تخلفی هم در این حوزه صورت گیرد و تنها تخلف شاید در بخش نشان دادن منشا ارزی باشد.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/جشن تولد علی شادمان با حضور رپر مشهور

عکس/ ژست دیدنی فردین کنار دو ستاره سینمای هند ۵۳ سال پیش

عکس جدید سردار قاآنی در دیدار بسیجیان با رهبر انقلاب

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ پاییز هزار رنگ و حیرت انگیز در باغ شازده ماهان کرمان

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

عکس/ قطع شبانه ۲۰ اصله درختان جنگل ایزدشهر در ‎مازندران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۶ آذر ۱۴۰۳/ افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟

پاداش بانک مسکن به مشتریان خوش حساب

حضور فعال بانک ملی ایران در یازدهمین همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از غرفه بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

بازگشت ستاره استقلال پس از ۵۶ روز

با قطعی برق خداحافظی کنید

ثبت آیفون مسافری از امروز آغاز شد

پیش‌بینی عجیب از درصد رشد جمعیت در ایران

صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه برقرار است

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۶ آ‌ذر ۱۴۰۳/ عقبگرد سکه با فرمان اونس جهانی طلا

ترکیب استقلال برای دیدار با پاختاکور

غرق شدن قایق پناهجویان در آب‌های یونان

معرفی گزارشگران دیدارهای استقلال و پرسپولیس

پزشکیان: باید با مردم درباره اصلاحات اقتصادی ضروری صحبت کنیم

فیلم/ روایت جالب فرزند آیت‌الله جوادی آملی از شیوه تربیتی پدر

فیلم/ سکانسی شوکه‌کننده از سریال مسافران در سال ۸۸

فیلم/ بازی متفاوت بیتا سحر خیز در فیلم مهران مدیری

نماینده بابل: موضوع FATF باید حل شود

عکس/ استوری بامزه سردار آزمون از دخترش

پیش‌بینی بورس فردا سه‌شنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۳