اقتصاد۲۴- معصومه نجفی پازوکی اظهار کرد: متناسب با آنچه سند تحول خواسته بود، نقشه راهی را در دوره ابتدایی تدوین کردیم که برنامههای ما باید از کجا شروع شده و به کجا برسد. این نقشه راه نظاممند و واقعی است که اولین مولفه آن دسترسی همه دانش آموزان به موضوع آموزش، سپس متفاوت بودن فضای آموزشی است.
وی توضیح داد: فضای آموزشی در دوره ابتدایی نباید به این صورت باشد که معلم کنار تخته فقط تدریس کند بلکه معلم باید طراحی آموزشی کرده و در کلاس موقعیت یادگیری ایجاد کند تا بچهها در کلاس از طریق همسالان خود آموزش را کشف کنند. در این راستا باید به معلم آموزش داده میشود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برخی نقدها این است که ارزشیابی توصیفی در دوران ابتدایی باعث شده دانش آموز ابتدایی آنچنان که باید از سواد لازم برخوردار نباشند. حتی ما به این امر فکر کردیم که نهادهای بیرونی چطور میتوانند کمک حال آموزش و پرورش باشند تا به سمت مدرسه محوری و مرجعیت مدرسه برویم. تمام این گزارهها در نقشه راه ما آمده است و برای این نقشه راه برنامه خاص داریم.
نجفی پازوکی با اشاره به اهمیت دسترسی همه بچهها به آموزش به عنوان اولین مولفه نقشه راه یاد شده، یادآور شد: سال گذشته تطبیق آمار سامانه دانش آموزی سیدا و سامانه ثبت احوال، تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی را ۲۰۵ هزار نفر نشان میداد. سامانه دقیقتری برای آن طراحی شد و بر آن اساس ما برای تک تک ۲۰۵ هزار نفر یک شخص پیگیری کننده در کل کشور فرستادیم و این شخص به آدرس منزل تک تک این دانش آموزان مراجعه کرد تا متوجه شویم این بچه اگر مدرسه نیست کجاست؟. پیگیری کنندهها مراجعه کردند و وضعیت بچهها مشخص شد.
بیشتر بخوانید:بازماندگان کوچک توسعه؛ جمعیت کودکان بازمانده از تحصیل ۲ برابر شده؟
وی توضیح داد: مشخص شد که درصدی از این بچهها فوت کردند، درصدی به خارج کشور مهاجرت کردهاند، تعدادی کودک استثنایی بودند، تعدادی بیماری صعب العلاج داشتند، درصدی نیز مربوط به بچههایی میشد که والدین آنها اجازه تحصیل آنها را نمیدادند. درصد اندکی نیز کودک کار بودند. البته درصد اندکی از بچههای ابتدایی کودک کار بودند و به این واسطه بازمانده از تحصیل شده بودند که رقم آن نزدیک ۰.۱۰ درصد (۱۰ صدم درصد) و خیلی کم است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه پرسشگر شبکه آموزش سیما، با بیان اینکه سامانه دقیقی که برای شناسایی بازماندگان از تحصیل طراحی شد توانست آمار بازماندگان از تحصیل مقطع ابتداییی را شفاف کند، افزود: ما توانستیم از ۲۰۵ هزار بازمانده از تحصیل ۵۵ هزار نفر را جذب مدرسه کنیم یعنی حدود ۲۷ درصد کودکان بازمانده از تحصیل را توانستیم به مدرسه برگردانیم. الان متناسب با عاملی که باعث بازماندگی از تحصیل شده است، بسته حمایتی طراحی شده است. در این راستا جلسات متعدد با سازمان استثنایی، کمیته امداد و وزارت بهداشت و... داشتیم تا اگر میشود این بچهها را به مدارس برگردانیم و اگر نمیشود ما با بسته آموزشی پیش آنها برویم تا این کودکان نیز آموزش عمومی را دریافت کنند.
نجفی پازوکی در بخش دیگر سخنان خود به استقرار نظام دوری در ۶۴۰ کلاس درس و برای حدود ۱۸ هزار دانش آموز طی امسال اشاره و عنوان کرد: بستههای طراحی آموزشی برای پایه اول ابتدایی که همراه با بازی است برای ۸۰۰۰ روستا فرستاده شده است که بازخورد خوبی از معلمان در این راستا دریافت کردیم.