تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۱۶ تير ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

افزایش هزینه های سفر، گردشگری در ایران را به تله انداخت/ هزینه دو سفر داخلی در ازای یک سفر خارجی

یک کارگزار تورهای خارجی می‌گوید: در حال حاضر فصل مسافرت به کشور‌های همسایه است و قیمت‌ها بسیار بالاست، اما با همین وضعیت هم می‌توان سفر اقتصادی داشت. به عنوان مثال کم‌هزینه‌ترین سفر به گرجستان، برای سه شب نفری کمتر از ۸ میلیون تومان است، یعنی یک خانواده ۳ نفره می‌توانند با کمتر از ۲۴ میلیون تومان یک سفر خارجی را تجربه کنند. حالا هرچقدر که دنبال بهتر شدن کیفیت سفر باشند یعنی هتل بهتر و یا تعداد روز‌های بیشتر، این رقم بالاتر خواهد رفت.

افزایش هزینه گردشگری در ایران

اقتصاد ۲۴- نه‌تنها در ایران بلکه در تمامی کشور‌های جهان فصول گرم سال، تقاضا برای سفر به حدی رشد پیدا می‌کند که می‌توان بهار و به‌ویژه تابستان را فصل سفر در جهان معرفی کرد. در این مواقع کشور‌ها و شهر‌هایی که از ظرفیت‌های مناسب و بالایی برای پذیرش گردشگر برخوردارند، بیشترین سود را کسب می‌کنند. به عنوان مثال در فصل تابستان سفر به مناطقی که نسبت به سایر شهر‌ها سردتر و خنک‌ترند، بیشتر است.

موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، پوشش گیاهی، دسترسی به محدوده‌های خاص مانند دریا، وجود آثار باستانی و تاریخی، وجود فرهنگ به اصطلاح رنگارنگ و متفاوت و سایر موارد اینچنینی، از مسائلی‌ست که توجه افراد را برای سفر جلب می‌کند.

ایران به عنوان یک کشور چهار فصل که هم از نظر فرهنگی و تاریخی و هم جغرافیایی غنی است، همواره پتانسیل جذب و پذیرش گردشگران داخلی و خارجی را دارد. در بسیاری از شهر‌های ایران بستر‌های خوبی برای پذیرایی از مسافران در سطوح مختلف کیفیتی تدارک دیده شده و تا پیش از برهم خوردن برجام، شاهد ورود تعداد زیادی از گردشگران خارجی در شهر‌هایی همچون اصفهان، شیراز و حتی تهران بودیم، اما با تشدید مشکلات دیپلماتیک، تقاضا و ورود مسافران بین‌المللی به ایران کاهش یافت و تمام دست نیاز بخش گردشگری به سمت مسافران داخلی دراز شد.

تورمی که ادامه‌دار است

با افزایش تورم، کیفیت زندگی خانوار تحت تاثیر قرار گرفت؛ سفره‌ها کوچکتر شد و افراد تلاش کردند تا برای ادامه زندگی تا جایی که می‌توانند هزینه‌های خود را حذف کنند و یا محدود‌تر خرج کنند. یکی از این موارد که خانوار تلاش کرد تا هزینه چندان غیرمعقول برای آن نپردازد، سفر بود. تا سال‌های گذشته سفر‌های داخلی آن هم زمینی، از جمله ارزان‌ترین سفر‌ها محسوب می‌شدند؛ کافی بود یک خودرو داشته باشی تا ظرف مدت ۴ الی ۵ ساعت خود را از تهران به نزدیک‌ترین شهر ساحلی یا شمالی برسانی.


بیشتر بخوانید: اینفوگرافی/ درآمد گردشگری امارات از درآمد نفتی ایران سبقت گرفت!


۲ سال پیش هزینه اجاره کردن یک اتاق ۲ نفره در هتل ۳ ستاره در رشت، شبی حدود ۳۰۰ تومان بود. این در حالی بود که اگر می‌خواستی یک ویلا برای ۴ نفر در رامسر اجاره کنی، بین ۵۰۰ الی ۷۰۰ تومان برای هر شب می‌پرداختی. مجموع مخارج سفر به یکی از شهر‌های شمالی به مدت ۳ روز با احتساب هزینه خوراک، استهلاک ماشین، بنزین، اقامت در یک مکان متوسط از نظر کیفیت و برخی خرج‌های جانبی، برای یک خانوار ۴ نفره، بین ۲ تا حداکثر ۲ و نیم میلیون تومان می‌شد.

سال ۱۴۰۱ حداقل دستمزد کارگران حدود ۵ میلیون تومان بود؛ یعنی یک کارگر با نصف پایه حقوق خود می‌توانست خانواده ۴ نفره خود را به مسافرت شمال ببرد.

افزایش هزینه سفر در ایران

بومگردی‌های نه‌چندان ارزان

هزینه همین سفر به یکی از شهر‌های نه‌چندان گران شمالی در تابستان ۱۴۰۳، به بالای ۲ برابر رسیده؛ البته اگر کیفیت خدمات را بتوانی با همان کیفیت تهیه کنی. یک سفر ۳ روزه به یکی از شهر‌های شمالی، به شرط آنکه خودروی شخصی داشته باشی و بنزین لیتری ۳۰ هزار تومانی استفاده کنی، برای یک خانوار ۴ نفره حتی در برخی موارد تا ۱۰ میلیون تومان هم آب می‌خورد؛ آن هم در شرایطی که باید این رقم را برای محل اقامت بسیار متوسط و خوراک معمول و باقی اتفاقات سفر بپردازی که رقمی بسیار چشم‌گیر است.

وخامت اوضاع برای گردشگری در ایران زمانی وخیم می‌شود که به جای شمال، شهری دیگر مانند اصفهان و یا شیراز را برای سفر انتخاب کنی؛ حتی بومگردی‌هایی که یک زمان به عنوان ارزان‌ترین اقامتگاه‌ها شناخته می‌شدند نیز سر به فلک کشیده‌اند. ارزان‌ترین اتاق بومگردی در شیراز که براساس عکس‌های تبلیغاتی گذاشته شده دیوارهایش نم گرفته، برای چهار نفر شبی نزدیک به دو میلیون تومان است. البته همین بومگردی هم در زمان‌های تعطیلات گران‌تر شده و حتی تکمیل ظرفیت می‌شود.

هزینه بلیت دو طرفه هواپیما تهران شیراز هم اگر خوش‌شانس باشی از نفری ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شروع شده و حتی تا ۸ میلیون تومان هم وجود دارد؛ این رقم یعنی یک خانوار چهار نفره برای سفر ۴ روزه به شیراز، آن هم بدون احتساب خوراک و هزینه‌های جانبی سفر باید حدود ۲۰ میلیون تومان بپردازد که رقمی جدا متحیرکننده است.

احوال خوب سفر‌های خارجی!

گشت‌وگذار در تور‌های گردشگری که این روز‌ها نه‌تنها از تعداد آن‌ها کاسته نشده بلکه به نظر می‌رسد به میزان فعالیت آن‌ها افزوده شده باشد، نشانگر آن است که تبلیغات و پیشنهادات برای تور‌های خارجی بسیار زیاد شده که مسئله‌ای قابل تامل است. نه صرفا تور‌های گران اروپایی که شرکت در آن برای بسیاری از افراد شبیه به رویا می‌ماند، بلکه کشور‌هایی در اطراف ایران که با هزینه‌های کم می‌توان به آن‌ها سفر کرد، جزو تبلیغات پر سر و صدای چند سال اخیر آزانس‌های مسافرتیست.

کافیست نزدیک یک تعطیلات رسمی یا حتی اواخر هفته به یکی از این آژانس‌های مسافرتی برای رزرو بلیت و هتل تماس بگیری و با پر شدن تور و نبود بلیت هواپیما مواجه شوی. این تکمیل ظرفیت، به دلیل پایین بودن حجم پرواز‌ها و یا حتی تعداد نفرات تور‌ها نیست؛ به نظر می‌رسد واقعا مردم این روز‌ها خواهان سفر به اطراف شده‌اند و سرشلوغی فرودگاه امام هم به این مسئله حکم تایید جدی می‌زند. شاید همین تعداد هم باعث شد تا دولت برای افزایش هزینه‌های عوارض خروج از کشور، به صرافت بیفتد.

سفر‌های اقتصادی روی میز است

تور‌های متنوع و رنگارنگ اغلب کشور‌های همسایه از شمال تا جنوب، کم نیست؛ انگار نان گردشگری از مسافرت به امارات، عمان، ترکیه، ارمنستان، گرجستان و... در می‌آید. به دنبال توسعه و گسترش تعداد آژانس‌های فعالی در سفر‌های خارجی و همچنین کارگزاران آن، خبرنگار اقتصاد ۲۴ با چند کارگزار و مدیریت این آژانس‌های گردشگری به گفتگو پرداخت.

یکی از کارگزاران، دلیل افزایش تور‌های خارجی را رغبت افراد به این سفر‌ها دانست و گفت: «مسافرانی که ایران را دیده اند، ترجیح می‌دهند تجربه‌های جدیدتری امتحان کنند. همین باعث می‌شود تا یکی از کشور‌های همسایه را آن هم به دلیل مقرون به صرفه بودن، انتخاب کنند.

در حال حاضر فصل مسافرت به کشور‌های همسایه است و قیمت‌ها بسیار بالاست، اما با همین وضعیت هم می‌توان سفر اقتصادی داشت. به عنوان مثال کم‌هزینه‌ترین سفر به گرجستان، برای سه شب نفری کمتر از ۸ میلیون تومان است، یعنی یک خانواده ۳ نفره می‌توانند با کمتر از ۲۴ میلیون تومان یک سفر خارجی را تجربه کنند. حالا هرچقدر که دنبال بهتر شدن کیفیت سفر باشند یعنی هتل بهتر و یا تعداد روز‌های بیشتر، این رقم بالاتر خواهد رفت.»

سرمایه‌های اندک، امید‌های بزرگ

یکی از آژانس‌های مسافرتی در پاسخ به این سوال که وضعیت فروش تور‌های گران منطقه به‌ویژه محدوده آسیای شرقی چطور است، به اقتصاد ۲۴ گفت: «سفر به آسیای شرقی مانند مالزی، فصل خود را دارد و بهترین زمان پاییز و زمستان است. فروش آن هم بد نیست؛ در زمستان سال گذشته تور ۵ روزه مالزی از ۲۵ میلیون تومان قیمت داشت و با بهتر شدن هتل، این رقم بیشتر می‌شد. افرادی هم که در این تور‌ها شرکت می‌کنند، لزوما پولدار نیستند. افراد پولدار سراغ تور‌های اروپا و حتی آمریکا می‌روند.»

افزایش هزینه سفر در ایران

این آژانس مسافرتی می‌افزاید: «اقشار متوسط که یک سال پس انداز خود را برای یک سفر نه خوب و نه بد جمع کرده‌اند، به کشور‌های منطقه سفر می‌کنند. بسیاری از مسافران می‌گویند با این پول ۲۰، ۳۰ میلیونی که نمی‌توان ماشین عوض کرد یا حتی ملک را تغییر داد. با همین هزینه حداقلی یک یادگاری خوش از زندگی برای خودمان باقی می‌گذاریم. این رغبت افراد باعث شده تا دنبال برنامه‌های متعدد و متنوع برای قشر متوسط بیشتر باشیم. حتی چند ماه اخیر تور‌های سفر زمینی به کشور‌های همسایه که یک سوم قیمت سفر با هواپیما را دارند، طرفداران زیادی پیدا کرده است.»

بی‌توجهی، آفت گردشگری ایران

به گزارش اقتصاد ۲۴؛ شاید در وهله نخست به نظر برسد ظاهر اقتصادی برخی سفر‌ها به کشور‌های همسایه، به دلیل پایین بودن ارزش پول آن‌ها باشد در حالی که چنین نیست. هر لاری گرجستان حدود ۱۸ هزار تومان است و هر ۱۰۰ درام ارمنستان به طور تقریبی ۱۶ هزار تومان فروخته می‌شود. هر لیر ترکیه حدود ۲ هزار تومان است و هر درهم امارات ۱۱ هزار تومان؛ یعنی ریال ایران پایین‌ترین ارزش را در میان کشور‌های منطقه دارد و اگر این ارزش بالاتر بود، حتی سفر‌ها برای مردم ارزان‌تر هم می‌شدند.

اینکه هزینه سفر داخلی آن هم با کیفیتی که هزار اما و اگر دارد با سفری خارجی که به هر حال تجربه‌ای جدیدیست، تفاوت چشم‌گیری نداشته باشد یک معضل است که باید به آن رسیدگی کرد. شاید کم‌توجهی نهاد‌های مسئول به مسئله گردشگری در ایران، اعطای تسهیلات به فعالان گردشگری و در نهایت ارتقاء این مسئله در ایران را بتوان عامل اصلی این عدم توازن و از بین بردن فعالیت‌های این حوزه در کشور دانست.

اینکه افراد مجبور باشند برای اقامت در یک مکان متوسط، رقمی بالا هزینه کنند و تنها سفر زمینی به نسبت برای آن‌ها مقرون به صرفه باشد تا هوایی، بدیهیست که راه را برای گزینه‌های جایگزین باز می‌کند. در چنین شرایطی افراد تصمیم می‌گیرند هزینه دو بار سفر کردن به شیراز را برای رفتن به یکی از کشور‌های همسایه هزینه کنند شاید منطقی باشد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ح
0
0
سه‌شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۳
از اینکه دولت در این سالها واقعا نتوانسته مشکلات اقتصادی را حل کند شکی نیست ولی متاسفانه بلایی که بنگاه‌ها و نمایشگاه های ماشین سر قیمت خانه و اجاره و خودرو آورده اند ،سایتهای رزو هتل و مسافرخانه و بوم‌گردی و... سر مسافرت آورده اند و برای پورسانت بیشتر قیمتها را بالا اعلام میکنند،که در این بین هتل‌داران و صاحبخانه ها هم بدشان نمی آید.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

عکس/ واکنش احمد خمینی به استقلالی شدن رضاییان

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ + جدول

معرفی جنگنده J-۱۶ چین

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/چهره متفاوت ناریه سریال مختارنامه در سن ۵۶ سالگی

عکس/ به دار کشیدن ۹ آزادیخواه تبریز در روز عاشورا

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عزاداری ظهر عاشورا در میدان امام حسین (ع)

عبور سعید جلیلی از دولت سایه به «دولت رقیب»!

ارزبری خودرو از ابتدای سال چقدر بوده است؟

کدام سکه در حال حاضر بیشترین حباب را دارد؟

یک دیپلمات ارشد کره شمالی به کره جنوبی گریخت

اعلام نتایج قرعه کشی تخصیص خودرو‌های وارداتی در این تاریخ

دوباره آتش به جان جنگل اولنگ افتاد؛ ۵ هکتار دیگر سوخت

فیلم/ انتقاد رئیس ستاد امر به معروف از بودجه این نهاد

بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران

هشدار نفوذ فرقه پایداری به وزارت نفت دولت چهاردهم+فیلم

احتمال بازگشایی سفارت چند کشور اروپایی در افغانستان

عکس/ حضور پزشکیان در نماز ظهر عاشورا در خیابان جمهوری تهران

فیلم/ ویدیوی زیرخاکی از عزاداری عاشورا در سبزه میدان تهران سال ۱۳۱۰

فیلم/ شعرخوانی رهبر انقلاب در مورد روز عاشورا

فیلم/ حضور محمد مخبر در جمع هیئت‌های عزاداری دزفول

عکس/ حضور مسعود پزشکیان در هیات عزاداری علی اکبر ولایتی

فیلم/ اقامه نماز ظهر عاشورا در سراسر کشور

علیرضا بیرانوند رسما به تراکتور پیوست

اعلام جرم علیه ناشران شایعه انفجار در حرم شاهچراغ

پنج دلیل برگشت قیمت دلار

پیش‌بینی بورس فردا ۲۷ تیر ۱۴۰۳

عکس/ حضور لاریجانی در مراسم عاشورای دو مرجع تقلید

طلای جهانی ترمز برید

احساس خطر اروپا از انتخاب معاون ترامپ!

عکس/ سلفی‌های صمیمانه مردم با مسعود پزشکیان

فیلم/ غوغای باشکوه اردبیلی‌ها در حسینیه معلی

فیلم/ موضع معاون اول ترامپ درباره حمله به ایران چیست؟

مردم کدام استان بیشترین وام را از بانک‌ها گرفتند؟

با مشکل کمبود منابع ارزی روبه‌رو هستیم

گزارش ظریف از روند بررسی و پیشنهاد اعضای هیئت دولت + عکس

فیلم/ حضور دوباره دونالد ترامپ در میان مردم با گوش پانسمان شده

شهری که در آن با یک میلیارد تومان می‌توان صاحب خانه شد + جدول

عکس/ تصویری نایاب از زیارت زنان از حرم شاهچراغ؛ ۹۷ سال قبل

وقوع سه زمین لرزه در خوزستان

کدام مناطق کشور آلوده به پشه آئدس شده‌اند؟

افشای ترفند عجیب برخی دانشجویان پزشکی برای دور زدن کنکور!

ع️کس/ کنایه حسین سلاح‌ورزی از اسب زین شده‌ای که پزشکیان تحویل می‌گیرد!

عکس/ اهدای پرچم گنبد حرم امام حسین (ع) به پزشکیان با حضور سردار قاآنی

عکس/ دختر امام و دختر پزشکیان در مراسم عزاداری در حرم امام

صادرات نفت ایران در انتظار انتخابات واشنگتن است

یک خبر بد برای دارندگان خودروی چینی!

سود سهام عدالت چه زمانی واریز می‌شود؟

عکس/ تصاویری از سینه زنی علی لاریجانی و حسن روحانی

فیلم/ حال و هوای صبح روز عاشورا در کربلا

عکس/ تصاویری از گریه‌های پزشکیان در شب عاشورا

فیلم/ ماهیگیری انبوه روی کشتی

تکذیب خبر عجیب درباره واریز حقوق بازنشستگان

یارانه نقدی این دهک‌ها واریز شد

فیلم/ لحظه انفجار بمب در نماز جمعه تهران و ادامه خطبه‌ توسط رهبر انقلاب

بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند؟ / نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی