تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

همه آنچه باید درباره کره جنوبی بدانیم/ ساختار حکومتی، فرهنگ، زبان و مذهب در کره جنوبی

کره جنوبی در بخش جنوبی شبه جزیره کره در شمال شرقی آسیا واقع شده و با کره شمالی مرز زمینی و با کشور‌های چین و ژاپن از طریق دریای زرد و دریای ژاپن در ارتباط است. بخش‌های مرکزی و شمال شرقی در این کشور، کوهستانی هستند که در زمستان‌ها به محلی برای دوستدارن اسکی تبدیل می‌شود. حدود سه هزار جزیره در این کشور وجود دارد که اغلب نیز خالی از سکنه هستند.

همه آنچه باید درباره کره جنوبی بدانیم/ ساختار حکومتی، فرهنگ، زبان و مذهب در کره جنوبی

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: کره جنوبی با نام رسمی جمهوری کره (ROK) کشوری در شرق آسیا است که بخش جنوبی شبه جزیره کره را تشکیل می‌دهد که به دلیل ترکیب فرهنگ سنتی و مدرن، پیشرفت‌های تکنولوژیک و نقش مهم در اقتصاد جهانی شناخته می‌شود. این کشور دارای تاریخچه‌ای پر فراز و نشیب و فرهنگی غنی است. این کشور بر خلاف همسایه خود، کره شمالی، یکی از پیشرفته‌ترین کشور‌های دنیا است و زندگی در آن و سفر به آن، تجربه‌ای متفاوت برای‌تان به ارمغان خواهد آورد.

جغرافیای کره جنوبی

کره جنوبی در بخش جنوبی شبه جزیره کره در شمال شرقی آسیا واقع شده و با کره شمالی مرز زمینی و با کشور‌های چین و ژاپن از طریق دریای زرد و دریای ژاپن در ارتباط است. بخش‌های مرکزی و شمال شرقی در این کشور، کوهستانی هستند که در زمستان‌ها به محلی برای دوستدارن اسکی تبدیل می‌شود. حدود سه هزار جزیره در این کشور وجود دارد که اغلب نیز خالی از سکنه هستند. جزیره معروف ججودو معروفترین آن‌ها است. این جزیره‌ها بیشتر در بخش جنوبی کره جنوبی قرار دارند با سواحلی زیبا از جاذبه‌های اصلی گردشگری در این کشور به شمار می‌روند.

آب و هوای کره جنوبی مرطوب و نیمه استوایی است و چهار فصل آب و هوایی را می‌توان در آن دید. بهار با آب و هوایی گرم و رطوبت کم، تابستان‌های گرم و مرطوب که دمای هوا گاهی به ۳۵ درجه نیز می‌رسد، پاییز با رطوبتی قابل تحمل و هوایی خنک و زمستان‌هایی سرد و برفی فصل‌های آب و هوایی این کشور را تشکیل می‌دهند.

تاریخچه کره جنوبی

در پی جنگ جهانی دوم، سربازان شوروی و آمریکا به‌ترتیب، بخش‌های شمالی و جنوبی کشور را به کنترل خود درآوردند. با وجود به رسمیت شناختن اولیه کره متحد در کنفرانس قاهره، خصومت فزاینده جنگ سرد، سرانجام به تشکیل دو دولت جداگانه با ایدئولوژی‌های مختص خود منجر شد و تقسیم کره به دو موجودیت سیاسی مجزا را باعث گشت: کره شمالی و کره جنوبی. در شمال، یک پارتیزان ضد ژاپن و فعال سابق کمونیست، کیم ایل سونگ و در جنوب، یک رهبر سیاسی دست راستی و تبعیدی، سینگمان ری به‌عنوان رئیس‌جمهور به قدرت رسیدند.

همه آنچه باید درباره کره جنوبی بدانیم/ ساختار حکومتی، فرهنگ، زبان و مذهب در کره جنوبی

در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۵۰ کره شمالی با هجوم به کره جنوبی، جنگ کره را آغاز کرد. سرانجام و پس از پیشرفت‌های زیاد از هر دو طرف، جنگ به بن‌بست رسید. صلح موقت سال ۱۹۵۳ که هیچ‌گاه توسط کره جنوبی امضاء نشد، شبه‌جزیره را در امتداد منطقه بی‌طرف در نزدیکی خط مرزی در حدود عرض جغرافیایی ۳۸ درجه به دو نیم تقسیم کرد. تاکنون هیچ معاهده صلحی امضاء نشده و دو کشور از نظر حقوقی هنوز در جنگ هستند.

ساختار حکومتی کره جنوبی

حکومت کشور کره جنوبی دموکراتیک است و قوه مقننه در این کشور یک مجلس ملی با ۲۳۱ عضو است که برای یک دوره شش‌ساله تشکیل شده است. این کشور تقسیم‌بندی دوگانه ریاستی و پارلمانی دارد. رئیس‌جمهور در کشور کره جنوبی با رأی مستقیم مردم برای مدت ۵ سال انتخاب می‌شود و در رأس قدرت قرار دارد. انتخابات ریاست جمهور در این کشور هر ۵ سال یکبار برگزار می‌شود و رئیس جمهور نمی‌تواند در انتخابات دور بعدی نامزد شود. عمده‌ترین و حساس‌ترین تصمیماتی که در زمینه سیاسی و اقتصادی انجام می‌پذیرد توسط رئیس جمهور این کشور اتخاذ می‌شود. انتخاب نخست وزیر در کشور کره جنوبی با پیشنهاد رئیس جمهور است به طوریکه تصویب آن در مجلس ملی کره است. نخست وزیر و هیئت وزرا در این کشور در مورد امور مختلف تصمیم گیری می‌کنند. زمانی که رئیس جمهور نباشد نخست وزیر ریاست کابینه را بر عهده دارد.

پرچم کشور کره جنوبی بر اساس دوره‌های قدرتی مختلف ارزیابی می‌شود. کابینه دولت در کشور کره جنوبی از ۱۸ وزیر تشکیل شده است که علاوه بر آن ۳ مشاور عالی، ۹ مشاور ریاست جمهوری و ۴۰ دستیار در امور مختلف کشور دیده می‌شود. طبق قانون اساسی کشور کره جنوبی، نمایندگان پارلمان در این کشور برای اظهار نظرات خود در مجلس آزاد هستند و به این دلیل اظهاراتشان مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

اقتصاد کره جنوبی

کره جنوبی دومین رشد سریع اقتصادی دنیا در چهار دهه اخیر را دارا است. در کره جنوبی، از سال ۱۹۶۳ و فقط ظرف مدت ۴۰ سال، درآمد سرانه بر حسب قدرت خرید، چیزی نزدیک به ۱۴ برابر افزایش یافت. دست یافتن به نتیجه‌ای مشابه برای بریتانیا بیش از دو سده و برای آمریکا در حدود یک و نیم سده زمان برد. این پیشرفت قابل توجه که کره جنوبی را در کمتر از نیم قرن بدل به کشوری پیشرفته و ثروتمند نمود، اغلب معجزه رودخانه هان نامیده می‌شود و در مجامع بین‌المللی، صفت «ببر آسیا» را برای این کشور به ارمغان آورده‌است. امروزه اقتصاد موفق کره جنوبی الگویی برای بسیاری از کشور‌های در حال توسعه است. کره جنوبی اکنون دارای اقتصاد توسعه‌یافته چندین هزار میلیارد دلاری است و یکی از اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه است و توسط بانک جهانی جزو اقتصاد‌های دارای درآمد زیاد و از دیدگاه صندوق بین‌المللی پول و سیا به‌عنوان یکی از اقتصاد‌های پیشرفته طبقه‌بندی شده‌است. همچنین سئول، پایتخت این کشور، یکی از ده شهر برجسته اقتصادی و مالی جهان است. کره جنوبی علی‌رغم کمبود منابع طبیعی و دارا بودن کمترین مساحت در میان کشور‌های گروه ۲۰، یکی از اقتصاد‌های نیرومند دنیا تلقی می‌شود. اقتصاد کره جنوبی، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا و یازدهمین در دنیاست. همانند آلمان غربی و ژاپن، صنعتی‌سازی سریع از دهه ۱۹۶۰، کره جنوبی را به یکی از بزرگترین کشور‌های صادرکننده در جهان تبدیل کرد.

همه آنچه باید درباره کره جنوبی بدانیم/ ساختار حکومتی، فرهنگ، زبان و مذهب در کره جنوبی

این کشور، هفتمین شریک بزرگ تجاری آمریکاست. کره جنوبی دومین میزان ذخایر را در میان کشور‌های توسعه‌یافته داراست و همچنین ششمین ذخایر ارز‌های خارجی را در جهان داراست. با وجود دارا بودن وضعیت توسعه‌یافته، کره جنوبی حرکت خود را به سوی رشد اقتصادی سریع، همراه با بیشترین میزان تولید ناخالص ملی، صادرات و تولیدات صنعتی در جهان توسعه‌یافته ادامه می‌دهد. در اکتبر سال ۲۰۰۸، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که اقتصاد کره جنوبی در سال ۲۰۰۹ از کانادا و در سال ۲۰۱۱ از اسپانیا پیشی خواهد گرفت و سرانه تولید ناخالص این کشور در سال ۲۰۰۹ از نیوزلند، در سال ۲۰۱۲ از ایتالیا و در سال ۲۰۱۳ از اسپانیا بیشتر خواهد شد. در سال ۱۹۹۶ کره جنوبی عضو «سازمان همکاری اقتصادی و توسعه» (پیمانی برای رشد اقتصادی بیشتر) شد. کره جنوبی همانند بسیاری دیگر از همسایه‌های آسیایی خود، متحمل بحران اقتصادی سال ۱۹۹۷ آسیا شد؛ اما این کشور قادر گشت که دوباره برخیزد و پس از یک ترمیم سریع به رشد خود به سوی تبدیل شدن به یکی از قدرت‌های عمده اقتصادی جهان ادامه دهد.

فرهنگ و زبان کره جنوبی

فرهنگ مردم کره جدا از فرهنگ کشور پهناور چین نیست و شباهت‌های بسیاری بین آن‌ها وجود دارد چراکه از نظر تاریخی این کشور در گذشته جزئی از امپراطوری چین محسوب می‌شد. هنر‌های سنتی و مدرن هم‌چون سفالگری نیز در بخش‌هایی از این کشور مرسوم بوده و شهرتی جهانی دارند. سبک معماری مردمان کره نیز اگرچه تحت تاثیر تنش‌های دائمی سیاسی و جنگ‌های پی‌درپی تاریخی بوده، ولی به واسطه‌ی استفاده از رنگ‌های به کار رفته در طبیعت، یکی از شاخصه‌های اصلی فرهنگی، اجتماعی این کشور شناخته می‌شود.

بسیاری از مردم کره دین خاصی ندارند، اما با این وجود بسیاری از آداب و رسوم آن‌ها تاثیر گرفته از دین بودایی و کنفسیوسیسم است. در بین ادیان شناخته شده، مسیحیت و بودایی بیشترین پیروان را در این کشور دارند که حدود ۵۰ درصد مردم کره را شامل می‌شود.

زبان کره جنوبی

مردم این کشور به زبان کره‌ای صحبت می‌کنند، زبانی که یادگیری آن برای خارجی‌ها به خاطر تفاوت زیاد در تلفظ و گرامر در مقایسه با دیگر زبان‌ها بسیار دشوار است، اما یادگیری چند کلمه پر کاربرد کره‌ای بسیار به کار می‌آید. البته زبان انگلیسی در مدارس به عنوان زبان خارجی تدریس می‌شود و با سیاست‌های دولت برای جذب گردشگر، یادگیری انگلیسی در این کشور در حال گسترش است.

همه آنچه باید درباره کره جنوبی بدانیم/ ساختار حکومتی، فرهنگ، زبان و مذهب در کره جنوبی

دین و مذهب کره جنوبی

در حدود ۴۳ درصد از مردم کره جنوبی فاقد اعتقادات دینی و مذهبی هستند. از ۵۷ درصد دیگر، ۳۱ درصد مسیحی، ۲۴ درصد بودایی، ۲درصد پیروان کنفسیوس و ۱درصد دارای سایر مذاهب می‌باشند.۳۰ تا ۳۵ هزار نفر از مردم این کشور (عمدتا مهاجر) مسلمان هستند.

گردشگری کره جنوبی

کره جنوبی کشور تضاد‌ها است! از جاذبه‌های گردشگری سنتی و تاریخی گرفته تا دیدنی‌های مدرن و پیشرفته، جا‌های دیدنی کره جنوبی شما را شگفت‌زده خواهد کرد. در سفر به کره جنوبی، می‌توانید از معابد بودایی و کاخ‌های سلطنتی دیدن کنید و از سوی دیگر، در دل سئول، آسمان‌خراش‌های مدرن را ببینید یا به جزایر زیبای این کشور بروید. اگر علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ کره‌ای هستید، دیدن این جا‌های دیدنی کره را از دست ندهید:

•    کاخ چانگ دیوک گونگ 
•    مجموعه کاخ‌های گیونگ بوکونگ 
•    موزه ملی کره
•    معبد بولگوکسا
•    معبد هائینسا 
•    برج سئول
•    مرکز تفریحی لوته ورلد 
•    برج جهانی لوته 
•    کتابخانه استارفیلد 
•    آکواریوم کوئکس
•    پارک ملی و دریایی هالیئو
•    جزیره ججو 
•    پارک ملی سئوراکسان (Seoraksan)
•    گرند پارک سئول
•    مرکز خرید کوئکس
•    قله طلوع

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

استوری ویژه منوچهر هادی برای تبریک روز دختر

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

مذاکره یا اقدام نظامی؛ کدام گزینه در قبال اسرائیل مناسب است؟/ کشورهای عربی تمایلی برای آتش بس در لبنان ندارند

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ + جدول

آغاز فروش اقساطی دو مدل کامیونت با شرایط عالی

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره جذاب بانو یو‌ها مادر جومونگ در ۵۲ سالگی

عکس/ تصویر دلخراش از یک رزمنده حزب‌الله لبنان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیش‌گویی ترسناک بابا ونگا برای سال ۲۰۲۵

سیدمحمد خاتمی ۸۱ ساله شد + عکس

سپاهان و پرسپولیس در میان ۵۰۰ تیم برتر دنیا

فیلم/ ریزش یک بنا‌ی تاریخی در گرگان

فیلم/ دیدار احساسی وریا غفوری با هوادار استقلال

تصویری آخرالزمانی از آتش سوزی بازار آهن شادآباد

فیلم/ پذیرایی شخصی از قالیباف در لبنان

طرح جدید تناسبی‌شدن انتخابات در دستور کار مجلس

دستگیری یکی از عوامل گروهک تروریستی جیش‌الظلم

باورنکردنی؛ برانکو به استقلال پیشنهاد شد

فیلم/ جشن خاتون در رختکن بعد از صعود تاریخی

فیلم/ چرا جامعه اتباع غیرمجاز را نمی‌پذیرد؟

دستور رییس جمهور برای تامین مسکن خانواده‌های جانباختگان معدن طبس

سپاه: انتشار هرگونه اخبار درباره تشییع پیکر شهید نیلفروشان فاقد اعتبار است

آتش‌سوزی بازار آهن شاد‌آباد

اینفوگرافی/ فهرست میلیاردرهای ایرانی

تصویری از صدام حسین در خیابان‌های تهران

فیلم/ بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی بازار آهن شادآباد مهار شد

فیلم/ خودروهای سوخته در شادآباد تهران

فیلم/ ناگفته‌هایی از سرقت صندوق امانات بانک ملی

شوک به استقلال پیش از بازی با النصر

صعود دختران فوتبالیست به به یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا

فیلم/ دلایل ظریف از شکست قطعی اسرائیل در مصاحبه با تحلیلگر آمریکایی

فیلم/ دست‌پاچه شدن مجری بعد از کنایه‌های کارشناس شبکه خبر به عملکرد صداوسیما

مهدی تاج با عصا و دمپایی در آزادی + عکس

صدور گواهینامه‌های دو زبانه برای نخستین بار در کشور

فیلم/ افشای یک حقیقت شوکه‌کننده؛ انسان‌ها هر روز این حشره را می‌خورند

سرطان استخوان چیست و راه‌های درمان آن کدامند؟

سرنوشت پرونده باغ ازگل چه شد؟

فیلم/ مشاهده یک قلاده گربه پالاس در اسفراین

عکس/ برهم زننده سخنرانی مسعود پزشکیان دوش به دوش سعید جلیلی

ناصر ملک مطیعی کیست و چرا قهرمان فیلم ها شد؟

سن جدید بازنشستگی اعلام شد

پیروزی پرگل استقلال با گلزنی رامین رضاییان

ارسال دارو به لبنان و غزه ازسوی هلال احمر ایران

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳

بوسه علیرضا خمسه بر دستان علی نصیریان

احضار زنوزی به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲

بازنگری دانشگاه امیرکبیر در پرونده دانشجویان تعلیقی و اخراجی

عکس/ این مرد اولین سلفی جهان را گرفت

سهم زعفران ایران از بازار جهانی چقدر است؟

اینفوگرافی/ چطور سرکار خواب‌آلوده نباشیم؟

اینفوگرافی/ فهرست اجناس وارداتی عجیب در شش ماهه اول ۱۴۰۳

همه آنچه باید درباره کره جنوبی بدانیم/ ساختار حکومتی، فرهنگ، زبان و مذهب در کره جنوبی

عکس/ اینجا آلوده‌ترین و عفونی‌ترین جزیره دنیاست

هشدار وزارت بهداشت درباره تزریق ژل

مشخصات سیستم موشکی پرتاب چندگانه فلوت

عکس/ صفحه اینستاگرام زینب موسوی مسدود شد

عکس/قیمت گوشت مرغ، گوشت قرمز و دام زنده