تاریخ انتشار: ۰۷:۰۲ - ۲۵ تير ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

توسعه اقتصاد دیجیتال و حمایت از استارت‌آپ‌ها؛ راهکار توسعه مناطق آزاد کاستاریکا

کاستاریکا، تلاش‌های بسیاری برای توسعه اقتصاد دیجیتال و جذب سرمایه گذاری‌های خارجی در بنادر خود کرده است. هرچند در رده‌بندی بهترین مناطق آزاد جهان قرار نمی‌گیرد اما می‌تواند تجربیاتی در زمینه‎های گردشگری و فناوری برای کشورهای در حال توسعه به همراه داشته باشد.
منطقه آزاد کاستاریکا
ساجده رحیمی، اقتصاد24 - جمهوری کاستاریکا کشوری است واقع در آمریکای مرکزی که از سده ۱۶ میلادی مستعمرهٔ کشور اسپانیا بوده و در روز ۱۵ سپتامبر ۱۸۲۱ از این کشور اعلام استقلال کرد. نام کوستاریکا یا کستاریکا یک نام اسپانیایی و به معنای "ساحل غنی" است.

این کشور از شمال با نیکاراگوئه و از جنوب غربی با پاناما همسایه است. در شرق این کشور دریای کارائیب و در غرب آن اقیانوس آرام قرار دارد. با اینکه ۲۰.۵ درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند، کاستاریکا یکی از بالاترین استانداردهای زندگی در آمریکای مرکزی را داراست.

اقتصاد کاستاریکا


هر چند این کشور قسمتی از فدراسیون آمریکای مرکزی (۱۸۲۳ تا ۱۸۳۸) به‌شمار می‌آمد، ولی بیشتر در انزوا از همسایگانش توسعه یافت و با مزارع کوچک بسیار شروع به پیشرفت کرد، رونق یافت و مهاجران اروپایی را جذب کرد و دموکراسی باثباتی را ایجاد نمود.

کشاورزی یکی از نقاط قوت اقتصاد این کشور محسوب می شود و محصولاتی مانند موز، آناناس، قهوه، خربزه، گیاهان زینتی، قند، ذرت، برنج، لوبیا، سیب زمینی، گوشت گاو، مرغ، لبنیات و چوب از تولیدات کشاورزی آن هستند.



برخی محصولات مانند موز، قهوه، شکر و گوشت گاو، ستون فقرات صادرات کالاهای این کشور را تشکیل می دهند. به‌طور کلی به گفته برخی منابع ۵.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در کشاورزی، ۶.۱۸ درصد در صنعت و ۷۵.۹ درصد در خدمات صرف می‌شود.

علاوه بر تولیدات کشاورزی، محصولات صنعتی و فرآوری شده نیز در سالهای اخیر گسترش یافته اند و با ارزش افزوده به اقتصاد این کشور کمک می کنند؛ تجهیزات پزشکی، پردازش مواد غذایی، منسوجات و پوشاک، مصالح ساختمانی، کود و محصولات پلاستیکی از جمله صنایع آن هستند.

از سال 2010، کاستاریکا از رشد اقتصادی قوی و پایداری برخوردار بوده است و در سال 2017 صندوق بین‌المللی پول رشد سالانه اقتصاد آن را بیش از چهار درصد اعلام کرد.

مناطق آزاد کاستاریکا


کاستاریکا که دهه 1970 رشد شتابان موسسات دولتی را تجربه کرده بود در 1983 با موج خصوصی‌سازی همراه شد و از شکل یک دولت حمایت‌کننده از صنایع داخلی به سمت حمایت از یک الگوی اقتصاد آزاد حرکت کرد و از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۸ تعداد ۳۲ موسسه دولتی خصوصی شدند.

اما مناطق آزاد کاستاریکا توسط نهاد دولتی که بخشی از وزارت تجارت خارجی این کشور است مدیریت می شود و سازمان یا رژیم مناطق تجارت آزاد نامیده می شوند. یکی از شاخصه های رژیم مناطق آزاد کاستاریکا محدودیت زمانی در قانون آن است و در آن برای مزایای تجاری نا محدود خبری نیست.

شرکت های تحت نظر این رژیم در مناطق آزاد در تولید، پردازش، تعمیر و نگهداری، توزیع مجدد کالا و صادرات فعالیت می کنند و حتما می بایست قوانین زیست محیطی را رعایت کنند.

به گفته دولت، این مناطق در سال ۲۰۱۵ بیش از ۸۲ هزار شغل مستقیم و ۴۳ هزار شغل غیرمستقیم را ایجاد کردند.

بندر لیمون و بندر کلدره مهمترین بندرهای کاستاریکا هستند. شرکت های کروز بسیاری در مناطق آزاد کاستاریکا فعال هستند که فرصتی را برای شناختن این کشور شگفت انگیز فراهم می کنند.

سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد کاستاریکا


کاستاریکا یکی از بالاترین سطوح سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در سرتاسر آمریکای لاتین به خود اختصاص داده است. بیش از نیمی از این نوع سرمایه‌گذاری‌ها توسط ایالات متحده جذب شده است. توافقنامه تجارت آزاد ایالات متحده-مرکزی آمریکا و دومینیکن که در سال 2009 منعقد شد، به افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش های کلیدی اقتصاد، از جمله بیمه و مخابرات کمک کرد.

کاستاریکا برای ایجاد انگیزه کافی برای کارآفرینی در حوزه فین‌تک در رژیم مالیاتی جاری تغییرات محسوس ایجاد کرده است و همین امر موجب شد در استارت‌آپ‌های فین‌تک نیز موفق ظاهر شود.

در حقیقت آنها با ارائه ابزارهای مالی در حال توسعه‌ای مانند پرداخت، مدیریت داده، بانکداری دیجیتال، مدیریت مالی شخصی و… سرویس‌های متنوع و قابل دسترسی را برای بازارهای مختلف ایجاد می کنند که مزیت های بسیاری برای سرمایه‌گذاران برای دریافت خدمات مالی با سهولت بیشتر فراهم می کند.

ناگفته نماند برای بسیاری از استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه، کاستاریکا کشوری بسیار مطلوب است. برای این موضوع هم چند دلیل وجود دارد؛ اول اینکه کاستاریکا به ایالات متحده نزدیک است و سال‌هاست به‌عنوان متحد آن شناخته می‌شود. این موقعیت به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا در اولین تماس با شرکت‌های آمریکایی و کانادایی ارتباط برقرار کنند و به این ترتیب در صنعت ثابت‌قدم بمانند.

همچنین کاستاریکا به لحاظ استراتژیک، موقعیت خوبی برای صادرات به دو کشور توسعه‌یافته ایالات متحده و کاناداست. علاوه بر این، این کشور بین دو اقیانوس واقع شده است و این امکان فراهم می‌شود تا به‌وسیله اقیانوس آرام محصولات وارداتی از آسیا دریافت شود.

مورد دیگر برای ایجاد انگیزه توسط قانون‌گذاران برای ارائه سرویس‌های مبتنی بر زنجیره بلوک مانند قراردادهای هوشمند، مدیریت قرارداد و سیستم‌های سوابق شخصی است. توسعه اقتصاد دیجیتال یکی از اهداف دولت کاستاریکا برای رشد آن است.

علاوه بر آن، دولت کاستاریکا با هدف تبدیل شدن به قطب گردشگری درمانی جهان ، سرمایه‌گذاری‌های خارجی را به سمت احداث کلینیک‌های مجهز، هتل‌ها و ویلاهای لوکس در قالب طرح «تعطیلات درمانی» برد و تا حد زیادی در این زمینه موفق بود.

صنعت گردشگری کاستاریکا و بازدید توریست‌ها ، پنج درصد از درآمد ناخالص این کشور را تشکیل می‌دهد، دولت قصد دارد تصویری طرفدار محیط زیست از خود ارائه دهد و در تلاش است برای مهار تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی نقش مثبتی داشته باشد. در همین راستا دولت کاستاریکا هدفی را تعیین کرده که بر اساس آن تا سال ۲۰۲۲، ۳۷ هزار دستگاه خودروی پلاگین الکتریکی در جاده‌های این کشور در تردد خواهند بود.

هر چند از نظر برخی خودروسازان کاستاریکا، بازار چندان ایده‌آلی برای خودروهای پلاگین الکتریکی نیست؛ چراکه سرانه درآمد ناخالص ملی در این کشور (بر اساس آمار بانک جهانی در سال ۲۰۱۵) ۱۰ هزار دلار است، در حالی ‌که اکثر خودروهای پلاگین الکتریکی بیش‌ از ۴۰ هزار دلار قیمت دارند و طبیعی است که این خودروها فراتر از توان خرید اکثر مردم کاستاریکا باشند.

کاستاریکا تلاش های بسیاری برای ارتقاء فناوری انجام داد. همچنین یک طرح ملی برای علوم، فناوری و نوآوری را از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در هفت حوزه استراتژیک علوم هوا و زمین، مواد جدید، بیوتکنولوژی، سرمایه طبیعی، سلامت (بیماری‌های جدید)، انرژی جایگزین و فناوری‌های دیجیتالی اجرا کرد. از جمله تلاش‌های دولت کاستاریکا در راستای ارتقای فناوری می‌توان به تصویب نخستین مشوق‌ها برای خرید خودروهای الکتریکی در تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۱۷ در این کشور اشاره کرد.

با وجود تمام تلاش هایی که دولت کاستاریکا برای افزایش سرمایه گذاری های خارجی می کند اما زیرساخت های ضعیف، هزینه های انرژی بالا، بوروکراسی پیچیده مانع سرمایه گذاری بیشتر در مناطق آزاد این کشور می شود.

اقتصاد۲۴ پیشتر نقش مناطق آزاد در اقتصاد آلمان، چین، ترکیه و امارات، هند، سنگاپور، اسپانیا و کره جنوبی را نیز بررسی کرده بود که گزارش آن را می‌توانید مطالعه کنید.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود ؟

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه