تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۹ مهر ۱۴۰۳

عددسازی در آمار ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن

فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، در نشستی با معاونان از عددسازی در این حوزه انتقاد و بیان کرد که تعداد واحد‌های در حال ساخت در اراضی ملی از نصف میزان اعلام‌شده بیشتر نیست.

عددسازی در آمار ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن

اقتصاد۲۴- قانون پر از ایراد جهش تولید مسکن از همان ابتدا سنگ بزرگ و بیهوده‌‌‌ای را برداشت و پرتاب آن را بر عهده دولت وقت گذاشت. همان هنگام مرکز معتبر پژوهش‌‌‌های مجلس در گزارشی به صراحت خواهان رد این قانون شد و با محاسبات ساده‌‌‌ای، سقف مداخله دولت را در بازار مسکن تنها در حدود ۳۵۰‌هزار واحد کافی دانست که البته زیرساخت‌‌‌های قانونی آن هم از پیش وجود داشت. ولی آنچه این قانون پرمخاطره را متمایز می‌‌‌کرد اعطای اختیارات بی‌‌‌سابقه به دولت برای تملک زمین‌‌‌های ملی بود. تلاش مرکز پژوهش‌‌‌ها برای تعیین سقف زمین موردنیاز به جایی نرسید و مجلس تنها به استثنای اراضی کشاورزی درجه یک و دو و برخی موارد بسیار محدود دیگر بسنده کرد که همان‌‌‌ها هم گاهی به درستی رعایت نشد. 

شواهد حاکی از آن است که مرحوم رستم قاسمی با احتیاط بیشتری عمل کرد و گویا در آن زمان مطالعاتی مستقل (و ظاهرا منتشر‌نشده) درباره میزان واقعی مسکن موردنیاز انجام شد که آنها هم برآورد قانون جهش تولید مسکن را بسیار فراتر از نیاز واقعی قلمداد می‌‌‌کردند. ولی همان‌‌‌گونه که پیش‌بینی می‌‌‌شد آنچه در عمل رخ داد، ساخت مسکن در تیراژ میلیونی نبود.  فقط اشاره کنم که تعهد مسکن ملی کمتر از دو برابر تعهد مسکن مهر است ولی آمارها می‌‌‌گوید، بیش از ۱۲ برابر برای آن زمین تامین شده است!

این قانون تنها یکی از مصوبات مجلس قبلی بود که ورود به عرصه زمین‌‌‌های ملی را تسهیل می‌‌‌کرد! به جز موارد جزئی (که البته خیلی هم جزئی نیست) همان مجلس در برنامه هفتم تکلیفی (باز هم بدون مبنا و محاسبه) برای تغییر کاربری حدود ۳۰۰‌هزار هکتار داده است. بارها گفته‌‌‌ایم که مرغوب‌‌‌ترین اراضی کشاورزی و مراتع ما (یعنی منابع تولید گوشت و سایر موارد خوراکی) در پیرامون بلافصل شهرها و روستاهای ما جای دارند و تا همین حالا هم گویا بخش مهمی از مرغوب‌‌‌ترین آنها از میان رفته‌‌‌اند و شاهد آن، افزایش قیمت مواد غذایی در سال‌های گذشته است. نمودار از یکی از نشریات بانک مرکزی این موضوع را به روشنی نشان می‌دهد. طبق این نمودار، برخلاف بسیاری از تصورات، افزایش متوسط قیمت مسکن در چند سال گذشته از متوسط قیمت اقلام مصرفی پایین‌‌‌تر است. نکته نگران‌‌‌کننده آن است که همان‌‌‌گونه که پیش‌بینی می‌‌‌شد اقلام خوراکی رشد قیمتی بالاتر از متوسط و بسیار بیشتر از قیمت مسکن دارند

افزایش قیمت مواد خوراکی احتمالا دلایل زیادی داشته باشد، ولی دست‌‌‌کم این نمودار تایید می‌کند که یک عامل مهم آن تغییر کاربری رسمی و غیررسمی و کاهش تولید منتج از آن است. برخلاف تصور غلط، باید گفت ایران زمین زیادی ندارد. آنچه فراوان داریم بیابان غیرقابل سکونت و زراعت یا دارای ظرفیت بسیار کم برای این منظور است. زمین‌‌‌هایی که زیرساخت می‌‌‌روند عمدتا باغ و زمین کشاورزی و در غیر‌این صورت مرتع هستند و همگی آنها در ایران کمیاب. گسترش سکونتگاه‌‌‌های مصرفی سطحی بسیار بیشتر از سطح اشغال خود را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. نتیجه این تخریب را می‌شود در قیمت گوشت و برنج و... دید. 


بیشتر بخوانید: خرید خانه در کدام کشور اروپایی به صرفه‌تر است؟


برگردیم به وزیر جدید و دغدغه‌های ایشان تا یک بار دیگر هم تکرار کنیم که بهتر است دولت جدید به جای افتادن در گرداب به فکر حل مساله واقعی باشد. بنا به شواهدی که از روستا‌ها تا پایتخت عیان است و با توجه به روند جمعیتی حاکم بر ایران، ما در کشور کمبود حاد مسکن نداریم. مساله مهم‌تر احتکار و معاملات و تقاضای کاذب در بازار مسکن است که آن هم تا حد زیادی ناشی از اقتصاد کلان است. ولی در حیطه اختیارات آن وزارتخانه هم شاید بتوان قدم‌هایی برداشت که دست کم تعهدات مسکن از اراضی ملی و تولیدی خارج شود. این راه حل‌ها همان گونه که خود ایشان هم یاد کرده اند محوریت مالی و اقتصادی و نه فنی خواهند داشت. برای یادآوری خوانندگان بد نیست پیشنهاد‌هایی را مرور کنیم که امیدواریم در دولت جدید بیشتر مورد توجه قرار گیرند:

الف- انتقال حق توسعه: تجربه مسکن مهر نشان داد که بخش مهمی از خریداران در مسکن دولتی ساکن نشدند. به عبارتی آنان در مسکن دولتی سرمایه‌گذاری کردند. امروز با ظرفیت و مصوبات فرادستی برای توسعه اقتصاد دریامحور، شاید بتوان بخشی از تعهدات مسکونی مناطق بیابانی و در معرض فرونشست فلات مرکزی را به سواحل جنوب (که از دیرباز با آن در ارتباط بوده است) منتقل کرد، جایی که آب هست و دست کم برای سرمایه‌گذاری مطلوب‌تر به نظر می‌رسد. در نزدیک شهر‌های بزرگ هم شاید بتوان امتیاز مسکن ملی را تبدیل به تراکم قابل اعمال در بافت فرسوده و مشوقی برای نوسازی کرد.

ب- مقابله با پولشویی در بازار املاک و مستغلات: حدود ۱۰ سال است که قوانین ایران، سازمان‌های کشور را موظف به ایجاد سازوکار‌های مقابله با پولشویی کرده‌اند. ولی چنین سازوکاری در بازار املاک ایران فعال نیست. در سطح جهانی بازار املاک جزو آسیب پذیرترین بخش‌های اقتصادی در برابر پولشویی است و کشور‌های صنعتی مانند آلمان و کانادا هم بنا به گزارش‌ها گرفتار آن هستند، چه رسد به جایی که نه عضو نهاد‌های بین‌المللی مقابله با پولشویی است و نه ظاهرا سازوکار‌های کافی داخلی برای رصد حساب‌های بانکی دارد. یک مورد پولشویی در قالب یک معامله کاذب میلیاردی در یک منطقه تهران می‌تواند قیمت املاک را در کل کشور بالا ببرد و به نظر می‌رسد سهمی از افزایش قیمت مسکن و ناشی از این موضوع باشد که متاسفانه ظاهرا حتی مطالعه منتشر شده‌ای از آن هم وجود ندارد.

ج- کنترل تقاضای سوداگرانه و غیر‌مصرفی با اجرای درست و کامل سیاست‌های مالیاتی حوزه املاک و اراضی بایر و... طبق آخرین آمار‌های دولت پیش تنها حدود ۱۲۰‌هزار واحد مسکونی برای اخذ مالیات معرفی شده اند. در حالی که واحد‌های مسکونی خالی ایران را معمولا در مقیاس میلیونی برآورد می‌کنند. کافی است در هر سکونتگاهی در ایران سر بگردانیم تا چند واحد خالی را پیش پای خود ببینیم.  

د- جایگزینی (اختیاری) برنامه‌های واگذاری زمین با دارایی هایی، چون سهام فروش متری مسکن (در صورت عملی شدن)؛ به‌ویژه واگذاری زمین طبق قانون جوانی جمعیت که خود جزو مشکلاتی است که توسط مجلس قبل بر اراضی ملی تحمیل شد، به نظر نمی‌رسد نیاز مهمی را از خانواده‌های پرفرزند هم رفع کند. زمین‌های اعطایی (آن هم در صورت امکان عملیاتی) معمولا در جا‌های نامربوط و فاقد ارزش معاملاتی چندان هستند و چه بسا خود هزینه‌های حفظ و نگهداری و... را هم بر خانواده تحمیل کنند.  

7e7757b1

 

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

پشت پرده تاخیر در اعلام نتایج آزمون سراسری

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/آیا مردم اسرائیل موافق جنگ هستند؟

تصویری دیدنی از گوزن شاخدار ایرانی در مازندران

عکس/ نمایی تکان دهنده و دردناک از پل خواجو و زاینده رود

عکس/یک کلکسیونر وافور بازداشت شد!

عکسی از ورزش صبحگاهی یک زن در دهه هفتاد وایرال شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ رختکن تیم ملی قبل از بازی با ازبکستان

پل لوگوئن در یک قدمی نیمکت استقلال

مقایسه قدمت خودروسازان ایران و جهان+جدول

فیلم/ تصویرسازی طوفان میلتون در آمریکا

عکس/ شباهت عجیب صفحه نخست ۲ روزنامه در یک روز

عکس/ فرش ایرانی با نقش لری در دفتر کار نتانیاهو

عکس/ هدیه رهبر انقلاب به سفیر ایران در لبنان

رافائل نادال اعلام بازنشستگی کرد

فیلم/ رئیس بورس: ۳ شرکت ما جمعا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان زیان دارند

عکس/ استوری جدید کنعانی‌زادگان به هواداران پرسپولیس

عکس/ دیوید بکهام و دختر جذابش

فیلم/ مذاکره کریم باقری با باشگاه پرسپولیس

کریم باقری مربی جدید پرسپولیس شد؟

عکس/ جاسازی مواد مخدر داخل گردو

عکس/ عیادت علم‌الهدی از مجروحان حوادث اخیر لبنان

آخرین تمرین تیم‌ملی پیش از بازی با ازبکستان

دربی دوستانه استقلال و پرسپولیس در ازبکستان

ادعای عجیب خبرنگار ترک در مورد سرمربی جدید استقلال

محل بازی ایران و قطر مشخص شد

استقلال در آستانه توافق با سرمربی اسپانیایی

فیلم/تصاویری از طوفان میلتون در آمریکا

فیلم/ خاطره بامزه جانی دپ درباره آل پاچینو

عکس/ تلالو نور و رنگ در تنگه بوچیر هرمزگان

فیلم/ سانسور عجیب اسم علی کریمی در آنتن زنده

هشدار زیدآبادی درباره دعوت به حمله نظامی به ایران

فیلم/صحبت‌های جنجالی جواد خیابانی درباره فرهاد مجیدی

عکس/یک بنر تبلیغاتی عجیب در تهران خبر ساز شد

مشاوران بسیج زوج‌هایی که قصد سقط جنین دارند را شناسایی می کنند

مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شرکت بیمه سرمد برگزار خواهد شد

فیلم/ گریه های شدید یک طرفدار برای نوید محمدزاده

عکس/صداوسیما نماد اتلاف وقت و انرژی مردم شده!

فیلم/طوفان میلتون گزارش خبرنگار فاکس نیوز را مختل کرد

فیلم/ طوفان میلتون خطرناک‌تر شد

ترامپ حاضر به مناظره با هریس نیست

فیلم/ طوفان میلتون وارد ایالت فلوریدا شد

فیلم/ خبرنگار شبکه ان بی سی در میان طوفان میلتون

فیلم/ سکانسی جالب با حضور غفوریان و مهران مدیری

عکس/ تغییر چهره روشنک عجمیان در ۴۸ سالگی

فیلم/ خاطره جالب محمدرضا هدایتی از بی‌رحمی مهران مدیری

بدهی صنایع بهانه جدید افزایش قیمت گاز!

قیمت دلار و طلا پایین می‌آید؟

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

همه فاکتور‌ها به نفع افزایش قیمت دلار است

۲ سناریوی مهم برای نوسان قیمت دلار

طوفان میلتون با آمریکا چه کرد؟

فیلم/ محل ترور سید حسن نصرالله در بیروت

سه مصدوم در حادثه انفجار معدن سنگ در هفتکل

قالیباف با رئیس‌جمهور تاجیکستان دیدار کرد

مرگ ۴۱ نفر بر اثر نوشیدن متانول؛ طی ۱۰ روز اخیر و در ۴ استان ۳۴۳ نفر با الکل صنعتی به جای مشروب مسموم شدند

اینفوگرافی/ بیشتر از چه طریقی فیلم یا سریال مورد علاقه تان را می‌بینید؟