تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۲۴ تير ۱۳۹۸
قائم مقام بانک مرکزی پاسخ داد:

ماجرای اختلاف بانک مرکزی و خودروسازان چیست؟

درحالی خودروسازان کمبود منابع را عامل عدم‌تأمین قطعات و تکمیل خودروهای ناقص اعلام کرده و توپ را در زمین بانک مرکزی انداخته‌اند که قائم‌مقام بانک مرکزی توضیحات شفافی برای این مشکل مطرح و اعلام کرد: خودرویی‌ها پول اضافه‌ می‌خواهند.
بانک مرکزی
اقتصاد24 - عدم تحویل خودروهای صفر به خریداران از سوی خودروسازان مشکلی است که از ماه‌های گذشته گروه زیادی از مردم را درگیر کرده است.

این درحالی است که تصاویر هوایی و زمینی از انبارهای خودروسازان نشان میدهد که انبارها مملو از خودرو است ولی علت عدم تحویل مشخص نیست! هر چند خودروسازان مدعی هستند به دلیل کمبود و بعضاً نبود قطعات، روند تکمیل خودروها با کندی قابل توجهی انجام می شود.

مردم اما با این توضیحات خودروسازان قانع نشده اند و هر چند وقت یکبار تلاش می کنند با برگزاری تجمع مقابل وزارت صنعت، گلایه ی خود از خودروسازان را به گوش مسئولان مربوطه برسانند.

خودروسازان ریشه طولانی شدن فرایند تحویل خودروهای پیش فروش به مردم را عدم تأمین قطعات از سوی قطعه سازان و اعمال تحریم های خارجی اعلام می کنند. خودروهایی می گویند: پولی برای خرید قطعه از قطعه ساز ندارند و قطعه سازان با گلایه شدید از خودروسازان می گویند: طلب بسیار زیاد از خودروسازان باعث مشکل شده است.

خودروسازان اینبار توپ را در زمین بانک مرکزی انداخته و می گویند: طبق مصوبه آذر 97 بانک مرکزی می بایست نسبت به تأمین اعتبار خودروسازان اقدام می کرد ولی فقط 4 هزار میلیارد تومان از این اعتبار پرداخت شده و اعتبار ارزی به دست ما نرسیده است. و به همین دلیل نمی توانیم هزینه های تامین قطعات را بپردازیم.

خودرویی ها همچنین تاکید دارند که بانک مرکزی باید 11 هزار میلیارد تومان در 2 بخش ریالی و ارزی شامل چهار هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو، به خودروسازان پرداخت می‌کرد اما به دلیل ایرادات فنی سیستم بانکی با وجود ابلاغ مصوبه، هنوز 844 میلیون یورو پرداخت نشده است.

در همین خصوص و به منظور دریافت پاسخ بانک مرکزی نسبت به مسائل مطرح شده از سوی خودروسازان، گفت‌وگوی با اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی انجام داد که در ادامه می خوانید؛

اکبرکمیجانی در گفت‏‌و‏گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره ادعای خودروسازان مبنی بر عدم تأمین اعتبار از سوی بانک مرکزی برای تکمیل قطعات خودروهای ناقص، اظهار داشت : سال گذشته بانک مرکزی در راستای تقاضاهای مکرر هر ساله خودروسازان گزارشی را آماده و به شورای پول و اعتبار ارائه داد.

وی افزود: بعد از کلی بحث در شورای پول و اعتبار سرانجام به این جمع بندی رسیدیم که فرصت‏هایی را به خودروسازان با رعایت مصوبات، آئین نامه ها و مقررات بدهیم ضمن اینکه عوامل بازدارنده را برداشتیم و راه را بازکردیم.

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به مصوبه 10 مهر سال 1397 شورای پول و اعتبار، گفت: در جلسه مهر سال قبل شورای پول و اعتبار تقاضای خودروسازان مبنی بر جداسازی تسهیلات شرکت های اصلی از گروه های زیرمجموعه و ذینفع خودروسازی را تصویب کرد.

امتیازات بانک مرکزی به خودروسازان/ پرداخت تسهیلات بدون در نظر گرفتن چک برگشتی


کمیجانی به ابلاغ مصوبه مذکور در تاریخ 30 مهر سال 1397 به بانک‏ها، اشاره و تاکید کرد: در این مصوبه همچنین بنا شد که خودروسازی ایران ‏خودرو و سایپا از شرایط نداشتن چک برگشتی و بدهی غیرجاری شرکتهای گروه در زمان اخذ تسهیلات و ایجاد تعهدات برای شرکت‏های اصلی مستثنی شوند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی ادامه داد: در همان زمان مصوب وابلاغ شد که 20 درصد سرمایه پایه هر بانک به شرکت‏ های خودروسازی تسهیلات پرداخت شود.

وی افزود: با این وجود اما در همان ایام مسائل و مشکلاتی برای خودروسازان پیش آمد که منجر به کاهش تولید آنها و تصویب مصوبه 24 آذر 97 از سوی معاون اول رئیس جمهور شد. طبق آن مصوبه بانک مرکزی برای رفع مشکل کمبود نقدینگی موظف به پرداخت تسهیلات ارزی 844 میلیون یورویی شد.ضمن آنکه بنا شد که سقف ریالی به 2 خودروساز نیز افزایش یابد.

کمیجانی با بیان اینکه مشکل اصلی 2 خودروساز با قطعه سازان بود، تصریح کرد: بر همین اساس 23 بهمن 97 بانک مرکزی مقداری شرایط را سهل تر از مصوبه قبلی کرد و ابلاغ شد برای مدت یک سال خودروسازان بتوانند از این تسهیلات دریافت کنند.

تسهیلات ریالی به خودروسازان پرداخت شد/ چرا خودرویی ها تسهیلات ارزی را نگرفته‌اند؟


قائم مقام بانک مرکزی ضمن اشاره به پرداخت تسهیلات 40 هزار میلیارد‌‌‌ریالی به خودروسازان ایران خودرو و سایپا،گفت: بنا شد 20 هزار میلیارد‌‌‌ریال برای شرکت اصلی ساپیا و 20 هزار میلیارد‌‌‌ریال برای شرکت اصلی ایران خودرو پرداخت شود. این تسهیلات باید به نام خودروسازان و به حساب قطعه سازان مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت می شد.

وی با اشاره به فشار زیاد سیستم بانکی در ماه های پایانی سال، افزود: با این وجود اما پول خودروسازان را پرداخت کردیم، 39 هزار میلیارد‌‌‌ریال از 40 هزار میلیارد‌‌‌ریال به خودروسازان پرداخت شد که از این مبلغ 20 هزار میلیارد ریال به ایران خودرو و 19 هزار میلیارد ریال به سایپا پرداخت شد.

کمیجانی ادامه داد: البته ما برای کمک به بانکهایی که مشکل داشتند، این آمادگی را هم ایجاد کردیم که از منابع بانک مرکزی استفاده کنند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی اضافه کرد: خودروسازان تا زمانی که تسهیلات ریالی را دریافت می‌کردند، درخواست دریافت تسهیلات ارزی و ال سی جدید برای ترخیص قطعاتی که از قبل وارد کرده بودند، را نداشتند.

نوسان ارزی؛ تمایل خودروسازان را به دریافت تسهیلات ارزی کم کرد


وی با بیان اینکه مشکل اصلی خودروسازان در دریافت تسهیلات ارزی، نوسان قیمت ارز در زمان تحویل و تسویه بوده است، تصریح کرد: خودروسازان تا پایان خرداد 98 فرصت داشتند تا از این تسهیلات استفاده کنند ولی با این وجود به موضوع نوسان ارزی تاکید داشتند.

کمیجانی افزود: برای گشایش ال سی، نرخ ارز به قیمت روز محاسبه می‌شود و خودروسازان نگران هستند در زمان نوسان قیمتی و بالا رفتن قیمت ارز، در زمان پرداخت تعهدات رقم بیشتری را به بانک‌ها پرداخت کنند برهمین اساس خواستار دریافت تسهیلات به نرخ ریالی ثابت هستند ولی مقررات ارزی این اجازه را به بانک مرکزی نمی‌دهد.

قائم مقام بانک مرکزی از پیشنهاد این بانک به خودروسازان برای پرداخت تسهیلات ارزی در قالب یوان و روپیه خبر داد و تصریح کرد: خودروسازان اما درباره مابه‌التفاوت قیمت ارز در زمان گشایش ال سی و پرداخت تعهدات مشکل دارند، فرآیند دریافت ال سی و پرداخت تعهدات حداقل 3 ماه طول می‌کشد.

خودروسازان به فکر منبع جدید باشند/ چرا خودرویی ها از معافیت‌ها استفاده نکردند؟


وی با تاکید بر اینکه دولت، وزارت صمت و خودروسازان باید به فکر محلی برای تامین مابه‌التفاوت تسهیلات ارزی باشند، ادامه داد: افزایش تسهیلات ریالی، رشد نقدینگی و آثار تورمی به همراه دارد که برای بانک مرکزی مقدور نیست.

کمیجانی تأکید کرد: خودروسازان هر ساله از برخی محدودیت‏های مقرراتی، مشروط به واگذاری دارایی های مازاد و سهام بانک پارسیان ( درخصوص شرکت ایران خودرو) مستثنی شده اند ولی اقدام قابل توجهی در این خصوص انجام نداده اند.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ برتری ایران در تورم از کشور‌های حوزه خلیج فارس

عکس/ نفیسه روشن در کنسرت ناصر زینلی

سرنوشت عجیب مالک در فصل چهارم زخم کاری

شایعه سرقت مبالغ کمک به لبنان توسط یک طلبه

فیلم/ پارسا پیروزفر و لعیا زنگنه در ۳۰ سال پیش

تصاویر هوش مصنوعی از واکنش نتانیاهو به حکم دستگیری

خط و نشان سخنگوی سپاه برای اسرائیل

هشدار هواشناسی نسبت به افزایش آلودگی هوای تهران

آتش‌سوزی عمدی در گنبدخانه صفوی امامزاده جزن صالح دامغان

عکس/قیمت عجیب خانه‌های ویلایی در ونک ۶۰ سال قبل

حادثه رانندگی برای استاندار مرکزی

ترفند جدید کلاهبرداری به اسم مامور پست

اینفوگرافی/ نرخ تورم آبان‌ماه به تفکیک دهک‌ها

غروب زیبای خورشید در ساحل خلیج فارس

هزینه حج تمتع سال آینده ۲۱۰ تا ۲۵۰ میلیون

گزارش بورس امروز شنبه ۳ آذرماه ۱۴۰۳

عکس/ خواننده ماکان بند مهمان نمایش بهاره رهنما

فیلم/ صدور مجوز واردات خودرو برای جانبازان بالای ۵۰ درصد

فرونشست زمین به قم رسید

اینفوگرافی/ کدام رئیس جمهور در آمریکا بیشتر ایران را تحریم کرد؟

بیوگرافی جذاب حامد بهداد؛ از بازیگری تا خوانندگی + عکس

بازگشت ترامپ و دیپلماسی پنهان تروییکای اروپا؛ ۳ کشور عضو برجام به دنبال بازگشت کمپین فشار حداکثری علیه ایران

دریافت هرگونه مبلغ مازاد بر اصل و کارمزد در معاملات فروش ارز در نیما، غیرمجاز است

۵۸ درصد تصادفات شبانه به علت خاموشی معابر است

۱۲ درصد مرگ و میر در ایران ناشی از آلودگی هوا

جزئیات تازه از نحوه قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان

عکس/ ژست خاص فردین، نصرت و ملک مطیعی کنار هم حدود ۵۰ سال پیش

عکس/ بهروز وثوقی و کهنمویی در نمایی از یک فیلم حدود ۵۰ سال پیش

پرداخت پول برای ثبت مهریه اجباری شد

عکس/ خیابان فردوسی در دوران قاجار چگونه بود؟

خبر بد برای استقلال پیش از بازی با پاختاکور

عکس/ ژست عاشقانه زن و شوهر ایرانی عهد قاجار

ارزان‌ترین سواری داخلی؛ ۴۴۵ میلیون + جدول

تصویری از مرداب زیبای بندرانزلی در دوره قاجار

فرماندار بندر انزلی برکنار شد

فیلم/ شدت تخریب زیاد حمله بامدادی اسرائیل به محله البساطه بیروت

کاری که مهدی تارتار با تراکتوری‌ها کرد

عکس/ تفریحات لاکچری مهدی قایدی در کوه‌های آلپ

بند جنجالی در قرارداد اوستون اورونوف با پرسپولیس

فیلم/ ورود سامانۀ بارشیِ جدید به کشور از فرداشب

عکس/ نمایی از بازار شهر رشت در دوران قاجار

عکس/ توییت عجیب لاریجانی درباره برجام جدید

ورود رئیس جمهور به پرونده علیرضا بیرانوند

نفت برنت افزایشی شد

چرا مولدسازی دارایی‌های دولت به بن بست خورده است؟

افزایش ۳۸ درصدی تعرفه برق خانگی از ابتدای پاییز

عکس/مجید اسکندری،کسلر سریال «پایتخت» در ۵۲ سالگی

قیمت حباب سکه بزرگ شد

عکس/ جنیفر لوپز عاشق محافظش شد!

مشخصات پهپاد ایرواستار؛ پهپاد همه فن حریف اسرائیلی