تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۸ مهر ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند؛

خودرو‌های ایرانی هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر بنزین می‌سوزانند خودرو‌های خارجی ۵ لیتر؛ مقصر کیست؟/ چرا هنوز درگیر تولید خودرو‌های پرمصرف و غیربهینه هستیم؟

آمار‌ها نشان می‌دهد که مصرف روزانه بنزین در ایران از ۹۵ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۸ به حدود ۱۱۳ تا ۱۱۵ میلیون لیتر در سال ۱۴۰۲ رسیده است. این افزایش مصرف، علی‌رغم تلاش‌هایی که برای کنترل مصرف بنزین شده، همچنان در حال رشد است. یکی از دلایل اصلی مصرف بالای سوخت در خودرو‌های ایرانی، قدیمی بودن فناوری‌ها و پلتفرم‌های خودروسازی است. در حالی که کشور‌های اروپایی و آسیایی به طور گسترده از خودرو‌های هیبریدی، برقی و حتی دیزلی بهره می‌برند، خودرو‌های ایرانی همچنان از موتور‌های بنزینی قدیمی استفاده می‌کنند.

مصرف بالای بنزین در خودروهای ایرانی

اقتصاد۲۴- وقتی پدال بنزین را در خودرو‌های ایرانی فشار می‌دهیم، شاید انتظار شتابی سریع را داشته باشیم، اما آنچه بیشتر حس می‌شود، شتاب افزایش مصرف سوخت است. خودرو‌های داخلی مثل مهمان‌های ناخوانده‌ای هستند که هر چه بیشتر برایشان خرج می‌کنی، کمتر راضی‌ات می‌کنند.

در حالی که صنعت خودروسازی جهان با هر نسل، فاصله خود را از مصرف بی‌رویه سوخت کمتر می‌کند، خودرو‌های ایرانی به نظر می‌رسد که فقط درجا می‌زنند. آن‌ها نه تنها از نظر فناوری به دوران گذشته چسبیده‌اند، بلکه مصرف بالای بنزین‌شان، کیسه‌ای سوراخ برای جیب مردم و اقتصاد کشور به وجود آورده است. با وجود پیشرفت‌های جهانی در مصرف بهینه سوخت، خودرو‌های داخلی ما همچنان «تشنگی» بیشتری به بنزین دارند. با این وضع، آیا بهتر نیست بپرسیم چرا این محصولات به اصطلاح «ملی» هنوز در برابر باد تغییرات جهانی مقاوم‌اند؟ آیا راهی برای خروج از این بن‌بست سوختی وجود دارد، یا ما تنها مصرف‌کننده‌ای هستیم که به تماشای دود شدن سرمایه‌مان ادامه می‌دهیم؟

ایرانیان و سوخت، یک داستان پیچیده

به گزارش اقتصاد ۲۴، وقتی از قیمت بنزین در ایران صحبت می‌کنیم، بسیاری از مردم تنها به بهای رسمی نگاه می‌کنند، اما واقعیت این است که مصرف‌کنندگان ایرانی به ازای هر لیتر بنزین، بیش از ۹۰ هزار تومان هزینه می‌پردازند، یعنی معادل ۱.۵ دلار! این هزینه‌ها تنها محدود به قیمت خود بنزین نیست، بلکه شامل عوارض گمرکی، مالیات، سود بازرگانی و هزینه‌های نگهداری خودرو نیز می‌شود. به این ترتیب، ایرانیان در طول ۲۰ سال استفاده از یک خودرو، به طور میانگین بیش از ۱.۸ میلیارد تومان برای سوخت هزینه می‌کنند.

به گزارش اقتصاد ۲۴، آمار‌ها نشان می‌دهد که مصرف روزانه بنزین در ایران از ۹۵ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۸ به حدود ۱۱۳ تا ۱۱۵ میلیون لیتر در سال ۱۴۰۲ رسیده است. این افزایش مصرف، علی‌رغم تلاش‌هایی که برای کنترل مصرف بنزین شده، همچنان در حال رشد است. یکی از دلایل اصلی مصرف بالای سوخت در خودرو‌های ایرانی، قدیمی بودن فناوری‌ها و پلتفرم‌های خودروسازی است. در حالی که کشور‌های اروپایی و آسیایی به طور گسترده از خودرو‌های هیبریدی، برقی و حتی دیزلی بهره می‌برند، خودرو‌های ایرانی همچنان از موتور‌های بنزینی قدیمی استفاده می‌کنند.

به طور متوسط، یک خودروی ایرانی حدود ۱۰ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. در مقایسه، خودرو‌های مدرن تولیدشده در ژاپن، آلمان و حتی کره جنوبی تنها ۴ تا ۶ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف دارند. این تفاوت چشمگیر نه تنها به دلیل عدم به‌روزرسانی فناوری‌های تولید خودرو در ایران است، بلکه نشان‌دهنده ناتوانی خودروسازان داخلی در رقابت با بازار‌های جهانی است.

از طرف دیگر به گزارش اقتصاد ۲۴، در بسیاری از کشورها، سیاست‌های سختگیرانه‌ای برای کاهش مصرف سوخت اعمال می‌شود. به عنوان مثال، خودروسازان در اروپا ملزم به رعایت استاندارد‌های یورو ۶ هستند که مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها را به حداقل می‌رساند. در مقابل، استاندارد‌های مصرف سوخت در ایران یا سطح پایینی دارند یا به درستی اجرا نمی‌شوند. این ضعف‌ها باعث می‌شود که حتی خودرو‌های جدید تولید داخل نیز بهره‌وری لازم را نداشته باشند.

نبود سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی کارآمد نیز یکی دیگر از عوامل کلیدی افزایش مصرف بنزین است. در بسیاری از کشور‌های پیشرفته، مردم به جای استفاده از خودرو‌های شخصی به سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی مانند مترو و اتوبوس‌های هیبریدی و برقی روی می‌آورند. اما در ایران، نبود چنین سیستم‌هایی، مردم را ناچار به استفاده از خودرو‌های شخصی با مصرف بالا می‌کند. همچنین باید اشاره کرد که فرسوده بودن خودرو‌های در حال استفاده در ایران، یکی دیگر از عوامل مصرف بالای بنزین است. در حالی که در بسیاری از کشور‌های دنیا برنامه‌های گسترده‌ای برای اسقاط خودرو‌های قدیمی و جایگزینی آن‌ها با خودرو‌های کم‌مصرف و برقی وجود دارد، در ایران هنوز خودرو‌های قدیمی با فناوری‌های کهنه در خیابان‌ها تردد می‌کنند. این خودرو‌های فرسوده، به دلیل کارایی پایین، بخش قابل توجهی از مصرف بنزین را به خود اختصاص می‌دهند.


بیشتر بخوانید: خودروسازان با کمی دستکاری در پلتفرم‌ها، محصولاتی با اسامی جدید روانه بازار می‌کنند/ نوآوری در صنعت داخلی خودرو، تعطیل است


این در حالی است که مصرف سوخت خودرو‌ها در بسیاری از کشور‌های جهان با استاندارد‌های سختگیرانه تنظیم شده است. به عنوان مثال:

• آلمان: میانگین مصرف سوخت خودرو‌ها ۵ تا ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این کشور به دلیل قوانین سختگیرانه محیط زیستی، تمرکز زیادی روی تولید خودرو‌های برقی و هیبریدی دارد.

• ژاپن: مصرف خودرو‌ها در ژاپن نیز در حدود ۴ تا ۵ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر است. با توجه به سیاست‌های سخت‌گیرانه برای کاهش آلایندگی، شرکت‌های ژاپنی به توسعه فناوری‌های کم‌مصرف توجه ویژه‌ای دارند.

• ایالات متحده: میانگین مصرف سوخت خودرو‌ها در آمریکا حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که با وجود بالا بودن نسبت به اروپا و ژاپن، هنوز به مراتب از ایران کمتر است.
در مقابل، در ایران خودرو‌ها همچنان در حدود ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف دارند که این تفاوت قابل توجهی در مصرف سوخت ایجاد می‌کند و پیامد‌های منفی اقتصادی و زیست‌محیطی به همراه دارد.

• فرانسه: ماشین‌های فرانسوی به طور متوسط حدود ۵ تا ۷ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کنند. البته این میزان بسته به نوع و مدل خودرو، شرایط جاده و سبک رانندگی ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، خودرو‌های کوچک‌تر و به‌روزتر معمولاً مصرف کمتری دارند، در حالی که خودرو‌های بزرگ‌تر و SUV‌ها ممکن است در محدوده بالاتری از مصرف بنزین قرار گیرند.

• چین: ماشین‌های چینی به طور متوسط حدود ۶ تا ۹ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کنند. این میزان مصرف بستگی به نوع خودرو و تکنولوژی‌های به کار رفته در آن دارد. خودرو‌های برقی و هیبریدی که به تازگی در چین محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند، مصرف سوخت کمتری دارند، در حالی که خودرو‌های سنتی و بزرگ‌تر ممکن است در محدوده بالاتری از مصرف بنزین قرار گیرند؛ و در نهایت ...


بیشتر بخوانید: چرخ‌زنی خودروسازان در دام زیان؛ صنعت خودرو در سراب سود!/ ۲۵ هزار نفر نیروی مازاد در سایپا و ایران‌ خودرو چه می‌کنند؟


به گزارش اقتصاد ۲۴، با در نظر گرفتن تمامی ابعاد بررسی‌شده، مشخص می‌شود که مشکل مصرف بالای بنزین در خودرو‌های ایرانی فراتر از یک بحران انرژی ساده است و به ریشه‌های عمیق‌تر در ساختار تولید و سیاست‌های صنعتی کشور بازمی‌گردد. این مسئله نه‌تنها به کیفیت پایین تولیدات داخلی، بلکه به فقدان برنامه‌های بلندمدت برای بهبود تکنولوژی و سازگاری با استاندارد‌های جهانی مربوط می‌شود. در حالی که در کشور‌های پیشرفته، دولت‌ها با اجرای سیاست‌های تشویقی به کاهش مصرف سوخت و حرکت به سمت فناوری‌های پاک و کم‌مصرف کمک می‌کنند، ایران هنوز درگیر تولید خودرو‌های پرمصرف و غیربهینه است.

نکته کلیدی اینجاست که تقصیر اصلی بر گردن مصرف‌کنندگان ایرانی نیست؛ بلکه آن‌ها با نبود گزینه‌های بهتر و جایگزین‌های کارآمد، به ناچار به سمت محصولات بی‌کیفیت داخلی سوق داده می‌شوند. در نهایت، راه‌حل بلندمدت نه‌تنها در بهبود کیفیت خودرو‌های تولید داخل، بلکه در یک بازنگری اساسی در سیاست‌های کلان صنعتی و محیط‌زیستی کشور است. ایران باید به سمت تولید خودرو‌های کم‌مصرف و دوستدار محیط زیست حرکت کند، تا از یک سو بار اقتصادی سنگین مصرف بنزین کاهش یابد و از سوی دیگر، به حفاظت از منابع انرژی و محیط زیست کمک شود.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
1
2
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳
سر آقای میرسلیم سلامت.....
یاسین
1
1
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳
این سوال و از کارشناس کشورمون آقای میر سلیم باید پرسید ؟آقای میر سلیم کجایی؟
علی
1
4
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳
آمار غلط بهتون دادن در بهترین حالت ۱۵تا ۲۰لیتر می سوزونن .
ناشناس
0
5
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳
حتما آقایون میان میگن بازم مقصر مردمن چون زیاد میرن بیرون???
حسن
1
4
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳
خدا لعنت کنه اونی که صحبتش شده فقط بنزین
ناشناس
0
2
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳
مقصر خود دولت اونای که کاسب برجام هستن
ناشناس
0
1
سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
با همه این اوصاف، دولت محترم بجای اینکه، فکری بحال تولید این خودروهای بی کیفیت و آشغال و واردات خودروهای آشغال و پر مصرف چینی و عدم خروج خودروهای فرسوده واقعا پر مصرف بکند! چشم بر جیب خالی مردم دوخته است!!!
معلوم نیست تا کی باید مردم تاوان ندانم کاریها و بی برنامگی دولتها را پرداخت کنند!!!
حسن
0
2
سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
بنزین باید لیتری ۱۰۰هزار تومان شود فقط پولداران بتوانند به سفر روند چون در سفر دستشویی هم ۱۰هزارتومن است،فقیران را باید فقیرانه نگهداری کرد تا ارزول اوباش راحت زندگی کند،
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ پرسپولیس چند بار قهرمان سوپرجام شد؟

عکس/ پوستر پرسپولیس برای دیدار با سپاهان

عکس/ پوستر AFC برای مسابقه سوپرجام بین پرسپولیس و سپاهان

عکس/ نورا هاشمی با لباس محلی در قشم

عکس/ ترکیب پرسپولیس مقابل سپاهان

عکس/ کاریکاتور کریم باقری در دستان بانوی هوادار پرسپولیس

عکس/ شبنم قلی خانی و مستانه مهاجر در دبی

عکس/ حضور خبرنگاران در محل دیدار پزشکیان و پوتین

اینفوگرافی/ تفاوت شکست خوردن با بازنده بودن

تصویری از ایلان ماسک و جف بزوس ۲۰ سال پیش

تورم دلاری به بازار دستگاه‌های فلزیاب رسید/ افزایش ۱۰۰ درصدی جویندگان گنج در ۷ سال گذشته

عکس/ نماز خواندن هیات همراه پزشکیان در کاخ کرملین

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ استقبال قاضیِ مقیسه از حمید نوری

فیلم/ بارش شدید برف سعادت آباد را سفید پوش کرد

عکس/ تمرین تیم استقلال در کمپ ناصر حجازی

قاضی علی رازینی کیست؟/ از چهره‌های مهم قضایی که امروز ترور شد

گاندو دوباره به تلوزیون می‌آید

فیلم/ سخنان ۲۵ روز پیش قاضی مقیسه چه بود؟

فیلم/ علی رازینی درباره ترورش چه گفته بود؟

موضع پزشکیان در مصاحبه با NBC سازنده، منطقی و عزتمندانه بود

محمد مقیسه کیست؟/زندگی قاضی جنجالی دستگاه قضایی؛ از آغاز تا ترور

فیلم/ دکوراسیون مدرن خانه شبنم مقدمی در برج لاکچری تهران

آرمان رمضانی از استقلال جدا شد

اینفوگرافی/ ۱۰ استارتاپ بزرگ ایران با ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان

فیلم/ تایید حضور نیروی نفوذی در ترور دو قاضی

عکس/ پوشش برف در ایران از نگاه ناسا

تکذیب ادعای بازداشت کارکنان دیوان عالی کشور

معرفی مشخصات نارنجک انداز ایکس ام۲۵

عکس/ نمایی از ساختمان محل ترور ۲ قاضی دیوان عالی کشور

عکس/ استوری احساسی بهنوش بختیاری در اینستاگرام غوغا کرد

عکس/ واکنش ربیعی به حادثه تروریستی امروز

متن معاهده راهبردی ایران و روسیه + جزییات

عکس/ واکنش رشیدپور به تویت عجیب سعید جلیلی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت طلا به سقف ۶ هفته اخیر رسید

عکس/ قاب ماندگار عارف، ناصر حجازی، ستار و پروین با استایل خاص

بهرام سکان یا بهرام سوم کیست؟/ یکی از شاهان ساسانی که سلطنتش کوتاه بود

عکس/ چهره متفاوت آتنه فقیه نصیری، سحر ولدبیگی و حمیرا ریاضی در سال ۷۹

تکذیب ادعای ترور قاضی حسینعلی نیری

فیلم/ جزئیات ترور دو قاضی از زبان سخنگوی قوه قضائیه

افزایش دوباره قیمت مرغ از این تاریخ

فیلم/ انتقال پیکر قضات و فرد ضارب بعد از حادثه امروز تیراندازی

قاضی رازینی در گذر زمان از سال ۱۳۵۷ تا امروز

سوابق و ماجرای ترور قبلی قاضی علی رازینی

آشنایی با سوابق و بیوگرافی قاضی محمد مقیسه

حضور فعال بیمه ما در نمایشگاه پتروکم

فیلم/ پریناز ایزدیار هم کمدین شد

دلایل افزایش ۷۶ درصدی سود عملیاتی تکیمیا

بانک دی، پیشتاز در وصول مطالبات

گزارش بورس امروز شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۳

انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران ادامه دارد

معرفی خودرو مرسدس بنز S کلاس با موتور V ۱۲ + عکس

با همت و تلاش، کارنامه درخشانی را در ویترین نگاه مردم بگذاریم

آتش‌سوزی مهیب در یکی از بیمارستان‌های مشهد

فیلم/ اولین تصاویر از محل ترور دو قاضی در تهران

آینه صنعت پتروشیمی در ایران پتروکم/ شریعتمداری صدای صاحبان صنایع را شنید

تأکید محمد کبیری بر میزبانی شایسته از گردشگران نوروزی کیش

عکس/ حرم حضرت معصومه (س) در دوران قاجار ۱۲۹ سال پیش

حضور بیمه البرز در نمایشگاه تخصصی صنایع دریایی و دریانوردی ایران

فیلم/ برف شمال تهران را سفیدپوش کرد

عکس/ مکان حمله تروریستی به ۲ قاضی دیوان عالی