تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۸ مهر ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند؛

خودرو‌های ایرانی هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر بنزین می‌سوزانند خودرو‌های خارجی ۵ لیتر؛ مقصر کیست؟/ چرا هنوز درگیر تولید خودرو‌های پرمصرف و غیربهینه هستیم؟

آمار‌ها نشان می‌دهد که مصرف روزانه بنزین در ایران از ۹۵ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۸ به حدود ۱۱۳ تا ۱۱۵ میلیون لیتر در سال ۱۴۰۲ رسیده است. این افزایش مصرف، علی‌رغم تلاش‌هایی که برای کنترل مصرف بنزین شده، همچنان در حال رشد است. یکی از دلایل اصلی مصرف بالای سوخت در خودرو‌های ایرانی، قدیمی بودن فناوری‌ها و پلتفرم‌های خودروسازی است. در حالی که کشور‌های اروپایی و آسیایی به طور گسترده از خودرو‌های هیبریدی، برقی و حتی دیزلی بهره می‌برند، خودرو‌های ایرانی همچنان از موتور‌های بنزینی قدیمی استفاده می‌کنند.

مصرف بالای بنزین در خودروهای ایرانی

اقتصاد۲۴- وقتی پدال بنزین را در خودرو‌های ایرانی فشار می‌دهیم، شاید انتظار شتابی سریع را داشته باشیم، اما آنچه بیشتر حس می‌شود، شتاب افزایش مصرف سوخت است. خودرو‌های داخلی مثل مهمان‌های ناخوانده‌ای هستند که هر چه بیشتر برایشان خرج می‌کنی، کمتر راضی‌ات می‌کنند.

در حالی که صنعت خودروسازی جهان با هر نسل، فاصله خود را از مصرف بی‌رویه سوخت کمتر می‌کند، خودرو‌های ایرانی به نظر می‌رسد که فقط درجا می‌زنند. آن‌ها نه تنها از نظر فناوری به دوران گذشته چسبیده‌اند، بلکه مصرف بالای بنزین‌شان، کیسه‌ای سوراخ برای جیب مردم و اقتصاد کشور به وجود آورده است. با وجود پیشرفت‌های جهانی در مصرف بهینه سوخت، خودرو‌های داخلی ما همچنان «تشنگی» بیشتری به بنزین دارند. با این وضع، آیا بهتر نیست بپرسیم چرا این محصولات به اصطلاح «ملی» هنوز در برابر باد تغییرات جهانی مقاوم‌اند؟ آیا راهی برای خروج از این بن‌بست سوختی وجود دارد، یا ما تنها مصرف‌کننده‌ای هستیم که به تماشای دود شدن سرمایه‌مان ادامه می‌دهیم؟

ایرانیان و سوخت، یک داستان پیچیده

به گزارش اقتصاد ۲۴، وقتی از قیمت بنزین در ایران صحبت می‌کنیم، بسیاری از مردم تنها به بهای رسمی نگاه می‌کنند، اما واقعیت این است که مصرف‌کنندگان ایرانی به ازای هر لیتر بنزین، بیش از ۹۰ هزار تومان هزینه می‌پردازند، یعنی معادل ۱.۵ دلار! این هزینه‌ها تنها محدود به قیمت خود بنزین نیست، بلکه شامل عوارض گمرکی، مالیات، سود بازرگانی و هزینه‌های نگهداری خودرو نیز می‌شود. به این ترتیب، ایرانیان در طول ۲۰ سال استفاده از یک خودرو، به طور میانگین بیش از ۱.۸ میلیارد تومان برای سوخت هزینه می‌کنند.

به گزارش اقتصاد ۲۴، آمار‌ها نشان می‌دهد که مصرف روزانه بنزین در ایران از ۹۵ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۸ به حدود ۱۱۳ تا ۱۱۵ میلیون لیتر در سال ۱۴۰۲ رسیده است. این افزایش مصرف، علی‌رغم تلاش‌هایی که برای کنترل مصرف بنزین شده، همچنان در حال رشد است. یکی از دلایل اصلی مصرف بالای سوخت در خودرو‌های ایرانی، قدیمی بودن فناوری‌ها و پلتفرم‌های خودروسازی است. در حالی که کشور‌های اروپایی و آسیایی به طور گسترده از خودرو‌های هیبریدی، برقی و حتی دیزلی بهره می‌برند، خودرو‌های ایرانی همچنان از موتور‌های بنزینی قدیمی استفاده می‌کنند.

به طور متوسط، یک خودروی ایرانی حدود ۱۰ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. در مقایسه، خودرو‌های مدرن تولیدشده در ژاپن، آلمان و حتی کره جنوبی تنها ۴ تا ۶ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف دارند. این تفاوت چشمگیر نه تنها به دلیل عدم به‌روزرسانی فناوری‌های تولید خودرو در ایران است، بلکه نشان‌دهنده ناتوانی خودروسازان داخلی در رقابت با بازار‌های جهانی است.

از طرف دیگر به گزارش اقتصاد ۲۴، در بسیاری از کشورها، سیاست‌های سختگیرانه‌ای برای کاهش مصرف سوخت اعمال می‌شود. به عنوان مثال، خودروسازان در اروپا ملزم به رعایت استاندارد‌های یورو ۶ هستند که مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها را به حداقل می‌رساند. در مقابل، استاندارد‌های مصرف سوخت در ایران یا سطح پایینی دارند یا به درستی اجرا نمی‌شوند. این ضعف‌ها باعث می‌شود که حتی خودرو‌های جدید تولید داخل نیز بهره‌وری لازم را نداشته باشند.

نبود سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی کارآمد نیز یکی دیگر از عوامل کلیدی افزایش مصرف بنزین است. در بسیاری از کشور‌های پیشرفته، مردم به جای استفاده از خودرو‌های شخصی به سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی مانند مترو و اتوبوس‌های هیبریدی و برقی روی می‌آورند. اما در ایران، نبود چنین سیستم‌هایی، مردم را ناچار به استفاده از خودرو‌های شخصی با مصرف بالا می‌کند. همچنین باید اشاره کرد که فرسوده بودن خودرو‌های در حال استفاده در ایران، یکی دیگر از عوامل مصرف بالای بنزین است. در حالی که در بسیاری از کشور‌های دنیا برنامه‌های گسترده‌ای برای اسقاط خودرو‌های قدیمی و جایگزینی آن‌ها با خودرو‌های کم‌مصرف و برقی وجود دارد، در ایران هنوز خودرو‌های قدیمی با فناوری‌های کهنه در خیابان‌ها تردد می‌کنند. این خودرو‌های فرسوده، به دلیل کارایی پایین، بخش قابل توجهی از مصرف بنزین را به خود اختصاص می‌دهند.


بیشتر بخوانید: خودروسازان با کمی دستکاری در پلتفرم‌ها، محصولاتی با اسامی جدید روانه بازار می‌کنند/ نوآوری در صنعت داخلی خودرو، تعطیل است


این در حالی است که مصرف سوخت خودرو‌ها در بسیاری از کشور‌های جهان با استاندارد‌های سختگیرانه تنظیم شده است. به عنوان مثال:

• آلمان: میانگین مصرف سوخت خودرو‌ها ۵ تا ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این کشور به دلیل قوانین سختگیرانه محیط زیستی، تمرکز زیادی روی تولید خودرو‌های برقی و هیبریدی دارد.

• ژاپن: مصرف خودرو‌ها در ژاپن نیز در حدود ۴ تا ۵ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر است. با توجه به سیاست‌های سخت‌گیرانه برای کاهش آلایندگی، شرکت‌های ژاپنی به توسعه فناوری‌های کم‌مصرف توجه ویژه‌ای دارند.

• ایالات متحده: میانگین مصرف سوخت خودرو‌ها در آمریکا حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که با وجود بالا بودن نسبت به اروپا و ژاپن، هنوز به مراتب از ایران کمتر است.
در مقابل، در ایران خودرو‌ها همچنان در حدود ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف دارند که این تفاوت قابل توجهی در مصرف سوخت ایجاد می‌کند و پیامد‌های منفی اقتصادی و زیست‌محیطی به همراه دارد.

• فرانسه: ماشین‌های فرانسوی به طور متوسط حدود ۵ تا ۷ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کنند. البته این میزان بسته به نوع و مدل خودرو، شرایط جاده و سبک رانندگی ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، خودرو‌های کوچک‌تر و به‌روزتر معمولاً مصرف کمتری دارند، در حالی که خودرو‌های بزرگ‌تر و SUV‌ها ممکن است در محدوده بالاتری از مصرف بنزین قرار گیرند.

• چین: ماشین‌های چینی به طور متوسط حدود ۶ تا ۹ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کنند. این میزان مصرف بستگی به نوع خودرو و تکنولوژی‌های به کار رفته در آن دارد. خودرو‌های برقی و هیبریدی که به تازگی در چین محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند، مصرف سوخت کمتری دارند، در حالی که خودرو‌های سنتی و بزرگ‌تر ممکن است در محدوده بالاتری از مصرف بنزین قرار گیرند؛ و در نهایت ...


بیشتر بخوانید: چرخ‌زنی خودروسازان در دام زیان؛ صنعت خودرو در سراب سود!/ ۲۵ هزار نفر نیروی مازاد در سایپا و ایران‌ خودرو چه می‌کنند؟


به گزارش اقتصاد ۲۴، با در نظر گرفتن تمامی ابعاد بررسی‌شده، مشخص می‌شود که مشکل مصرف بالای بنزین در خودرو‌های ایرانی فراتر از یک بحران انرژی ساده است و به ریشه‌های عمیق‌تر در ساختار تولید و سیاست‌های صنعتی کشور بازمی‌گردد. این مسئله نه‌تنها به کیفیت پایین تولیدات داخلی، بلکه به فقدان برنامه‌های بلندمدت برای بهبود تکنولوژی و سازگاری با استاندارد‌های جهانی مربوط می‌شود. در حالی که در کشور‌های پیشرفته، دولت‌ها با اجرای سیاست‌های تشویقی به کاهش مصرف سوخت و حرکت به سمت فناوری‌های پاک و کم‌مصرف کمک می‌کنند، ایران هنوز درگیر تولید خودرو‌های پرمصرف و غیربهینه است.

نکته کلیدی اینجاست که تقصیر اصلی بر گردن مصرف‌کنندگان ایرانی نیست؛ بلکه آن‌ها با نبود گزینه‌های بهتر و جایگزین‌های کارآمد، به ناچار به سمت محصولات بی‌کیفیت داخلی سوق داده می‌شوند. در نهایت، راه‌حل بلندمدت نه‌تنها در بهبود کیفیت خودرو‌های تولید داخل، بلکه در یک بازنگری اساسی در سیاست‌های کلان صنعتی و محیط‌زیستی کشور است. ایران باید به سمت تولید خودرو‌های کم‌مصرف و دوستدار محیط زیست حرکت کند، تا از یک سو بار اقتصادی سنگین مصرف بنزین کاهش یابد و از سوی دیگر، به حفاظت از منابع انرژی و محیط زیست کمک شود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

رمز موفقیت حراج سکه

حسین کروبی پایان یافتن حصر را تکذیب کرد

تصویر یحیی سنوار در خیابان‌های تهران

واکنش بنیامین نتانیاهو به هدف قرار گرفتن خانه‌اش

موشک بالستیک کینژال؛ موشک بالستیک هسته ای ترسناک روسیه

عکس/الناز شاکردوست عروس شد

سوسن تسلیمی کیست و مهمترین آثارش کدامند؟

عکس/کلاس درس دختران در دهه ۵۰؛ مرا هیچ از وطن محبوبتر نیست

سرود‌ ای ایران ۸۰ ساله شد + نماهنگ

خطر محرومیت بیرانوند برای تیم ملی

پگاه آهنگرانی کیست؟|از بازی در فیلم «زندان زنان» تا مستندسازی حرفه‌ای

عکس سلفی ترلان پروانه پربازدید شد

فیلم/سودابه ضرغام نژاد؛ اولین فرماندار زن تاریخ کردستان

فیلم/عراقچی: منطقه به یک بشکه باروت تبدیل شده است

پنج گزینه احتمالی جانشینی یحیی السنوار

مقایسه انواع بلوک ساختمان

فیلم/جزئیات حمله پهپادی حزب‌الله به منزل نتانیاهو

هشت روش تعمیر و نگهداری ماشین آلات صنعتی

عکس/قطع دسترسی به شهرک‌های شمال غزه از سوی اسرائیل

بیانیه اسکودا در محکومیت مواضع اخیر اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس علیه جزایر سه‌گانه ایرانی

عکس/ توییت تازه دبیرکل نهضت آزادی درباره اوضاع منطقه و ایران

عکس/ پاییز تماشایی و حیرت انگیز در پل راه آهن درود لرستان

ارز دیجیتال ملی یا بانک مرکزی CBDC چیست؟

گزارش بورس امروز شنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۳

فیلم/ آخرین درگیری یحیی السنوار با نیرو‌های اشغالگر

فیلم/ نحوه ورود مهاجران افغان به ایران

درگیری خیابانی محمدحسین کنعانی زادگان با سارقان کرجی + فیلم

بیوگرافی و سوابق سردار عوض شهابی فر، همرزم سردار قاسم سلیمانی

فیلم/ گردش عراقچی و وزیر خارجه ترکیه در سواحل استانبول

عکس/ شوخی بامزه کاربران با عبور پهپاد حزب الله از کنار بالگرد اسرائیلی

توصیه رضا رشیدپور به مردم درباره جزایر سه گانه ایرانی

فیلم/ لحظه عجیب عبور پهپاد حزب‌الله از کنار هلی‌کوپتر اسرائیلی

چگونه می‌توان پایداری منابع آب را بهبود بخشید؟

فیلم/ جزئیات جدید از چگونگی کشته شدن یحیی سنوار

عکس/ درختی در کرج که یک طرفش تابستان و یک طرفش پاییز است

فیلم/ اعلام حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه ۵۳ سال پیش

طول عمر بالای کشنده‌ها ناترازی انرژی را رقم زده است

فیلم/نظر محمدرضا پهلوی درباره مالکیت ایران برای جزایر سه گانه

کیفرخواست پرونده عبدالرضا داوری صادر شد

فیلم/ لایحه حجاب و عفاف کجاست؟

دیدار عراقچی با وزیر خارجه ترکیه + عکس

مزایا و معایب تک نرخی شدن قیمت ارز

عکس/مسکن مهر پیش از انقلاب

خودرو‌های ایرانی هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر بنزین می‌سوزانند خودرو‌های خارجی ۵ لیتر؛ مقصر کیست؟/ چرا هنوز درگیر تولید خودرو‌های پرمصرف و غیربهینه هستیم؟

زمان ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۴ اعلام شد

عکس/ خوانسار زیباترین باغشهر پاییزی ایران

آمار عجیب از مزاحمت های تلفنی به اورژانس در هفته گذشته

فیلم/واکاوی ادعای واهی امارات بر روی مالکیت جزایر سه گانه ایران

جدیدترین قیمت خانه در بومهن، مهرماه ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ گوشواره‌های ۹۰۰ ساله ایرانی