تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
سهم سپرده‌گذاری بلند مدت بانکی از نقدینگی بررسی شد؛

دور باطل خلق پول

تصمیم به سپرده‌گذاری در بانک‌ها را می‌توان تابع عوامل مختلف اقتصادی از نرخ تورم و تغییرات سطوح قیمت‌ها گرفته تا عدم اطمینان به آینده اقتصادی کشور دانست که برآیند این عوامل در کنار تغییر نرخ سود سپرده، می‌تواند ترکیب سپرده‌های بانکی را تغییر دهد.
سپرده بانکی
اقتصاد24 - سیاست خلق پول شکست خورده است. بررسی‌ها از رابطه مستقیم میزان سپرده‌گذاری افراد در بانک‌ها و فضای باثبات اقتصادی خبر می‌دهند. وجود علائم هشدار‌دهنده و نااطمینانی‌های شکل گرفته در فضای اقتصادی کشور طی یک سال گذشته، از جذابیت سپرده‌گذاری در بانک‌ها کاسته است و راه ورود سرمایه‌های مالی افراد به بازارهای غیراقتصادی همچون بازار ارز و املاک را هموار کرده است.

سبقت سپرده‌های بانکی


در عین حال گزارش جدید بانک مرکزی از وضعیت کامل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان فروردین‌ماه سال‌جاری نشان می‌دهد مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۲۰۸۲۵ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مقطع مشابه سال قبل، ۴۰۵۸ هزار میلیارد ریال (۳/۲۴ درصد) و نسبت به پایان سال قبل، معادل ۷/۱۵۱ هزار میلیارد ریال (۷/۰ درصد) افزایش یافته است.

تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که نقدینگی از رقم مانده سپرده‌های بانکی عقب مانده است. بر‌اساس گزارش بانک مرکزی، در پایان سال ۹۷، حجم نقدینگی ۱۸ هزار و ۸۲۸ هزار میلیارد ریال برآورد شده که نسبت به پایان سال ۹۶، معادل ۱/۲۳ درصد افزایش نشان می‌دهد، این در حالی است که این افزایش در دوره مشابه سال گذشته ۱/۲۲ درصد بوده است.

به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند توان خلق پول و اعتباردهی بانک‌ها را تغییر دهد، ترکیب نقدینگی کشور است که سبد متنوعی از مانده سپرده‌های بانکی و اسکناس و مسکوک در دست اشخاص را شامل می‌شود. در عین حال باید توجه داشت که مانده سپرده‌های بانکی شامل بدهی بخش‌های دولتی و غیر‌دولتی به بانک‌ها نظیر تسهیلات اعطایی، ذخایر بانک‌ها نزد بانک مرکزی و بخشی از سایر دارایی بانک‌ها نظیر ساختمان، ملک و شرکت یا کارخانه اسکناس و مسکوک است.

ترکیب نقدینگی


به این ترتیب می‌توان گفت که سهم بالایی از ترکیب نقدینگی کشور را مانده سپرده‌هایی تشکیل می‌دهد که پیشتر در قالب تسهیلات اعطا شده و به عنوان ذخیره قانونی و احتیاطی در بانک‌ها قرار گرفته است. چنین ترکیبی از مانده سپرده‌های بانکی نشان می‌دهد که عملا نظام بانکی به دور از نظارت مقام ناظر پولی از فعالیت‌های مالی خود فاصله گرفته و ترکیب سپرده‌های خود را به سمت فعالیت‌های غیرمولد هدایت کرده است.
به این ترتیب می‌توان گفت که سبقت مانده سپرده‌های بانکی از نقدینگی کشور به این معناست که منابع مالی بانک‌ها عملا از گردونه اقتصادی کشور خارج شده و نقشی در بهبود شرایط اقتصادی کشور ایفا نمی‌کنند.
از سوی دیگر با در نظر گرفتن اینکه نظام بانکی از توان هدایت منابع مالی خود به سمت اقتصاد ناتوان باشد، با در نظر گرفتن شرایط بی‌ثبات اقتصادی و افزایش جذابیت دیگر بازارهای اقتصادی، می‌توان گفت تبعات کاهش قدرت خلق پول توسط بانک‌ها می‌تواند دامنگیر سایر بازارهای اقتصادی نیز شود.

نسبت تسهیلات


بر‌اساس آمارهای بانک مرکزی، مانده کل تسهیلات بالغ بر۲/۱۵۱۰۷ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۴/۲۳۰۶ هزار میلیارد ریال (۱۸ درصد) و نسبت به پایان سال قبل ۱۷ هزار میلیارد ریال (۱/۰ درصد) افزایش داشته است. همچنین نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸/۸۰ درصد است که نسبت به پایان فروردین ماه ۹۷ و پایان اسفند ۹۷، به‌ترتیب ۳/۴ و ۵/۰ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. بنابراین کاهش نسبت تسهیلات بانکی به سپرده‌ها تاییدی بر ادعای کاهش توان خلق پول توسط بانک‌هاست.

در عین حال نباید فراموش کرد که بانک‌ها در چنین شرایطی افزایش نرخ سود سپرده را راهی برای جبران عقب‌ماندگی‌های مالی خود می‌دانند. به این ترتیب با افزایش در نرخ سود سپرده سعی در افزایش جذابیت سپرده‌گذاری افراد دارند تا ترکیب نقدینگی را به نفع میزان اسکناس و مسکوک در دست افراد تغییر دهند.

این راهکار اگرچه به عنوان یکی از سیاست‌های اتخاذ شده بانک‌ها طی یک سال گذشته رواج داشته است، با این وجود نمی‌توان از تاثیر نرخ سود سپرده‌های بانکی بر اقتصاد کشور غافل ماند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پرداخت سود بالای سپرده در جامعه‌ای که از توزیع ناعادلانه ثروت رنج می‌برد می‌تواند دو بار مفهومی به همراه داشته باشد. به این ترتیب کسانی که بهره بالایی بابت سپرده خود دریافت می‌کنند از یک سو به بانک‌ها هشدار می‌دهند که برای جلوگیری از کسری ذخایر بانکی‌شان تن به پرداخت نرخ‌های بالایی از سود سپرده بدهند و از سوی دیگر این افراد به جامعه هشدار می‌دهند که عدم دریافت سود بالای سپرده با به گردش درآمدن سپرده‌های آنان در اقتصاد و در نتیجه افزایش تورم همراه خواهد شد.

تبعات نرخ بالای سود


اما با وجود تبعاتی که افزایش نرخ سود سپرده می‌تواند به همراه داشته باشد، باید اعلام کرد که سود سپرده‌گذاری بالا مفهومی جز دور باطل خلق پول از هیچ و عقب ماندن اقتصاد از فعالیت‌های تولیدی نخواهد داشت. به این ترتیب اگر ترکیب سپرده‌های بانکی توانسته مانده سپرده‌های بانکی از نقدینگی را بیشتر کند و نظام بانکی را در استفاده از مانده سپرده‌هایش ناتوان باقی بگذارد، اما بالا بردن نرخ سود سپرده راهی برای جبران کسری ذخایر مالی از سوی بانک‌ها خواهد بود.

با این حال این موضوع رابطه مستقیمی با شرایط امروز اقتصاد ایران دارد. به طوری که بالا بودن نرخ تورم از جذابیت سپرده‌گذاری در بانک‌ها کاسته است و شرایط را به نفع دیگر بازارها همچون املاک و مستغلات تغییر داده است. این موضوع در کنار بالا بردن نرخ سود سپرده‌های بانکی عملا از سرمایه‌گذاری افراد در بازارهای اقتصادی جلوگیری می‌کند.

اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود. در حالی که نظام بانکی خود متحمل زیان‌های بزرگی است و در بسیاری موارد از خلق پول و اعطای تسهیلات بانکی ناتوان مانده است، با این وجود دریافت سود مرکب از سرمایه‌گذاری‌های افراد نیز توانسته تبعات منفی‌ای را به دنبال داشته باشد.

به این ترتیب دریافت بهره مرکب به عنوان بهره‌ای است که بر اصل سرمایه اولیه و همچنین بر بهره انباشته شده از دوره‌های قبلی سپرده یا وام افزوده می‌شود به عنوان یکی از موانع اصلی رونق تولید عمل می‌کند. این موضوع در کنار طرح اخیر مجلس مبنی بر حذف سود بدهکاران شبکه بانکی می‌تواند از تخلفات بالای بانکی در دریافت سودهای غیرقانونی پرده بردارد.

به این ترتیب اگرچه طرح اخیر مجلس به عنوان طرح حامی تولید معرفی می‌شود، با این وجود طرح موضوعی همچون حذف ربح مرکب می‌تواند بیانگر عدول بانک‌ها از دریافت سودهای کلان‌ بانکی در ازای تسهیلات اعطایی باشد.

به این ترتیب نباید فراموش کرد که تغییر ترکیب سپرده‌های بانکی و عدم راهیابی سرمایه‌های بانکی به اقتصاد، مانع از سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی شده که نتیجه‌ای جز عقب ماندن از فعالیت‌های تولید‌محور و کاهش رشد اقتصادی نخواهد داشت. با این حال نباید از عدول بانک‌ها از قوانین مندرج در بانک مرکزی و دریافت سود مرکب در ازای سرمایه‌های اعطایی به عنوان یکی از آسیب‌های کلان اقتصادی غافل ماند.

منبع: روزنامه جهان صنعت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

مونا کرمی همسر دوم سپند امیر سلیمانی کیست+ بیوگرافی

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

دنا پلاس بهتر است یا تارا؟

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پای سیاست‌های انقباضی اقتصاد، بیخ گلوی بورس/ پیش بینی شاخص بورس در آینده

معرفی جذاب‌ترین سریال‌های هانده ارچل، بازیگر ترکیه ای+ عکس

واریز حقوق بازنشستگان از شنبه ۲۲ اردیبهشت

معرفی بهترین کتاب های اقتصادی ایران

۳ بازیکن استقلال در آستانه تمدید قرارداد

بهترین دوربین‌های عکاسی جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

۴ ماده غذایی ضروری برای مردان

مصرف این میوه‌ها لاغرتان می‌کند

سه ویتامین مخصوص کاهش وزن

افزایش طول عمر با این خوراکی‌ها

مقایسه قدرت نظامی ایران و اسرائیل

چرا واردات خودرو به نقطه بحرانی رسیده است؟/ نماینده مجلس: عدم‌ ترخیص خودروهای وارداتی نشان از نبود سیستم یکپارچه در دولت است

مهمان ویژه پرسپولیسی‌ها در تمرین امروز + عکس

فیلم/ تصویر پلنگ ایرانی در منطقه شاهو و کوسالان کردستان

فیلم/ آتش‌سوزی در فرودگاه لاهور پاکستان؛ پرواز حجاج به تعویق افتاد

شاهین صفر ارزان‌تر از دست‌دوم + جدول

روز شنبه به‌عنوان روز تعطیل تعیین شد

عکس/ کافه بیرانوند پلمب شد

مسابقه غیر قانونی بدنسازی در تهران با سود میلیاردی

پیشنهاد تراکتور به آقای گل پرسپولیسی‌ها

پیشنهادات عجیب علم الهدی برای ازدواج و افزایش جمعیت

فیلم/توضیحات رائفی‌پور درباره تهمت پولشویی و انتشار اسناد مالی و خصوصی مردم

آتیلا حجازی با این عکس اعلام جنگ کرد

نخستین تصاویر از گروگان‌گیری خشن در مقابل مجتمع تجاری پالادیوم تهران

فیلم/ ترامپ: اگر ارز دیجیتال دوست دارید به من رای دهید

فیلم/ تجمع معترضین به ورود زنان به ورزشگاه

فیلم/ جزییات کمال خرازی از خرابکاری اسراییل در اصفهان

فوت مادر باردار و فرزندش در تصادف با قطار در بهارستان تهران + عکس

جنیفر لوپز یک روحانی ایرانی در اینستاگرام را فالو کرد + عکس

لحظات دلهره‌آور گروگانگیری در مجتمع پالادیوم

فیلم/ بازگشت ۸ خدمه شناور حادثه دیده ایرانی در پاکستان به میهن

مرحله نهایی نخستین جشنواره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه کارکنان بانک سینا برگزار شد

برنامه‌های راهبردی بانک سینا با جدیت دنبال می‌شود

پرداخت طلب ستاره استقلال پیش از بازی با فولاد

واکنش به انتشار فایل صوتی منتسب به سیدمحمد خاتمی

فیلم/ ویدیوی تازه حمید معصومی‌نژاد

علاقه کاپیتان تیم ملی ایران به حضور در بوندسلیگا

فیلم/ شوخی ژوله با علی پروین و جملات قصار در رختکن

فیلم/ واکنش دور از انتظار مجری زن تلویزیون به اقامه نماز با امام جماعت خانم

گزینه جدید برای ریاست آکادمی استقلال

توافق مهم روسیه و ارمنستان

۳ بازیکن استقلال در آستانه تمدید قرارداد

نرخ جدید سود بین‌بانکی اعلام شد

دیدار جمعی از قاریان قرآن عازم حج تمتع با رهبر انقلاب

فیلم‌های سینمایی امروز و فردا تلویزیون

ماجرای تقسیم شدن استان تهران چیست؟

بازار رکودی طلا رنج شد

ارزیابی آمار‌های رئیسی درباره وضعیت اقتصاد ایران

لحظات خیره کننده از وسعت سیل در جنوب برزیل

بهترین رژیم غذایی برای کاهش چربی

روتین روزانه ایلان ماسک چگونه است؟

هفت میدان نفتی ایران به سرمایه‌گذار خارجی واگذار شده است

مونا کرمی همسر دوم سپند امیر سلیمانی کیست+ بیوگرافی

معرفی جذاب‌ترین سریال‌های هانده ارچل، بازیگر ترکیه ای+ عکس

اتوبوس‌های چینی با دلار چند تومانی وارد می‌شود؟

فیلم/ پروژه نیمه کاره منوریل در قم تکمیل خواهد شد؟