تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸

10 حقیقت جالب از دنیای خودرو که باورهایتان را تغییر می دهد

ما علاقه مندان به خودرو، از حقایق و اطلاعات جدید در مورد دنیای خودرو استقبال می کنیم. بسیار عجیب و غریب به نظر می رسد که کسی از طرفداران دنیای اتومبیل ها باشد اما مثلا نحوه عملکرد موتور هیچ جذابیتی برایش نداشته باشد. هر چند آنچه که قرار است در مطلب امروز براتان تعریف کنیم، اطلاعاتی بامزه ترند!
ماشین
اقتصاد24 - در شروع خاطرنشان می کنیم که ما این 10 حقیقت را به شکل کاملا درست از حیث اطلاعاتی و آماری برایتان تعریف می کنیم و قضاوت و علت دلایل و توضیحات بیشتر آن را به خودتان می سپاریم.

کارل بنز خودرو را اختراع نکرد

برایتان جالب خواهد بود وقتی متوجه شوید که تاکنون، هرچه درمورد اختراع خودرو شنیده اید، به نوعی مصادره کردن زحمات فراوان دیگران بوده است! در حقیقت خودرو به معنی واقعی آن، یعنی وسیله ای که حرکت اش از خودش باشد (در مقایسه با گاری و کالسکه!) ، اولین بار به کمک بخار، توسط نیکلاس جوزف کوگنو، در سال ۱۷۶۹ اختراع شد. از آن مهم تر، همانطور که بهتر می دانید یک خودرو متشکل از اجزای مختلفی است که هر یک توسط افراد متفاوتی ابداع شده اند. در کنار همه این موارد، این مورد را هم اضافه کنید که اولین موتور احتراق داخلی در جهان نیز توسط ژوزف نیپس در سال ۱۸۰۷ اختراع شد.



سوال، پس دقیقا آقای بنز چه کرد؟ آنچه که کارل بنز در سال ۱۸۸۶ انجام داد این بود که تمامی اختراعات را در کنار یکدیگر کمی منسجم تر و به شکل امروزی تر قرار داد و از آن مهمتر برای اولین بار این اختراع را به ثبت رساند!



خودرو ها 95% عمرشان را در حالت پارک می گذرانند

علاقه وافر ما به خودرو ها، تسهیل کردن روند زندگی و روزمرگی، نتیجه شان می شود ترافیک های روزانه ای که می بینید. یک لحظه تصور کنید و با یک نسبت تناسب ساده در نظر بگیرید که اگر قرار بود خودروها همواره مورد استفاده قرار می‌گرفتند نه اینکه ۹۵ درصد طول عمر خودشان را پارک باشند، آن وقت چه اتفاقی برای ترافیک می افتاد؟



نتیجه‌ای که می‌گیریم این نباید باشد که کمتر از خودروها استفاده کنیم. خیر قضیه تا همینجای کار نیز عیب دارد! به طور میانگین در دنیا، خودرو ها بیشتر از این که فرسوده و خراب شوند، با پیری از بین می روند. نه استفاده زیاد. در هر صورت چه بخواهیم چه نخواهیم، این واقعیت نشان از آن دارد که در آینده، دنیا ما را محکوم می‌کند که به شکل اشتراکی و بهینه تر از خودرو ها استفاده کنیم. بخصوص در کشور ما، علی الخصوص در پایتخت، تک سرنشینی نیازمند پرداخت و فرهنگ سازیِ فراوانی دارد.



مخترع کروز کنترل نابینا بود

رلف تیتور با وجود آنکه از سن ۵ سالگی بینایی خود را از دست داد اما همواره یک مخترع پرطرفدار بود. اولین خدمت او پس از فارغ التحصیلی با مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه پنسیلوانیا در مورد روتورهای توربین بخار استفاده شده در ناوشکن های قایقرانی نیروی دریایی بود. بعدها او به رئیس بزرگ تولید کننده قطعات خودرو تبدیل شد.

داستان اختراع کروز کنترل نیز به مسافرت او با وکیلش برمی گردد. زمانی که آنها با تمرکز در حال صحبت و مذاکره در حین سفرشان بودند، کم و زیاد شدن سرعت خودرو ظاهرا آنقدری روی مغز آقای تیتور راه رفت که پس از آن سفر، روی پدیده ای که امروزه با نام کروز کنترل می شناسیم شروع به کار کرد و خیلی زود آن را اختراع نمود.



شرکت ولوو کمربند ایمنیِ 3 نقطه ای را اختراع کرد

در حقیقت این مورد موضوعی است که اکثریت از آن آگاه هستند. اما دو دلیل برای ذکر آن در این لیست وجود دارد. دلیل اول این است که کمربند ایمنی سه نقطه ای، اختراعی بسیار مهم و هوشمندانه بود. در واقع این موضوع را می توان تا این اندازه بسط داد که یکی از مهمترین اختراعاتِ کل جهانِ خودرو محسوب می شود.



همین قدر بگوییم که کمربند های سه نقطه ای در ایمنیِ خودروها تحولی را به وجود آوردند تا آنجا که به طور آماری، هر ۶ ثانیه جان یک نفر را نجات می دهند. دلیل بعدی به نوعی طرفداری شخصی از این خودروساز است. چرا که ولوو این اختراع خود را هیچ گاه ثبت نکرد و در واقع راه را برای سایر خودرو سازان باز گذاشت که از این ابداع استفاده کنند. ولوو برای ایمنی خودروهای دنیا خدمت های فراوان کرده است!

چرخ ها 3500 سال پیش از میلاد اختراع شده اند

جالب است بدانید که چرخ ها ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد اختراع شده اند. مکان اختراع نیز به محدوده بین النهرین بر می گردد. اما این قسمت هیجان انگیز ماجرا نیست. قسمت جالب داستان از این قرار است که در واقع هیچ کسی نمی داند که چرخ ها برای چه اختراع شده بودند.



چرخ ها برای اولین بار در راستای استفاده در کوزه گری ساخته شدند. سپس بیش از ۳۰۰ سال طول کشید تا اولین بار بشر آن را در حمل و نقل و ارابه ها بکار ببرد.

ربطی ندارد اما جالب است بدانید که بشر سال ها قبل از اختراع چرخ، شمع، فلوت و نوشیدنی های الکلی را به وجود آورد!



یک خودرو از 30,000 قطعه ساخته شده

اینکه خودرو از 30000 قطعه مختلف ساخته شده خیلی جای تعجب ندارد و انتظاری غیر از آن هم نمی توان داشت. اما این نکته زمانی شگفت انگیز می شود وقتی تصور کنیم که 30 هزار عضو چطور منسجم و هماهنگ با هم کار می کنند! واقعا جای شگفت دارد وقتی که همه ما، به محصولی متشکل از این تعداد جزء مختلف اعتماد کامل می کنیم و انتظار عملکرد درست از آنها داریم. روز به روز هم خودرو ها قابل اعتماد تر می شوند.

از اجزای اصلی نظیر موتور ، گیربکس، تعلیق و ... فاکتور بگیرید. سپس خواهید دید بدون آنها همچنان یک اتومبیل سیستمی بسیار شلوغ و پیچیده است.



یک خودروی معمولی مجموعا به اندازه یک کیلومتر سیم کشی دارد

با گذشت زمان، خودرو ها با پیشرفت شان، بیشتر به سیستم های الکتریکی و کامپیوتری وابسته می شوند. به طور میانگین یک خودروی معمولی، حدود ۲۵ کیلوگرم تنها سیمِ مسی دارد. دقت کنید که داستان خودروهای لوکس کاملاً متفاوت است و وقتی آنها را بررسی می کنیم به ارقام چندین برابری می رسیم. همچنین حساب خودروهای الکتریکی نیز خودتان بهتر می دانید که کاملا جداست. این در حالی است که تا اواخر دهه 40 میلادی خودرو ها مجموعا ۵۰ تکه سیمِ جدا داشتند که طول آنها با ارفاق هم به 40 متر نمی رسید. و اکنون صحبت کیلومتر است.



محدودیتِ سرعت در بزرگراه های آمریکا به دلیل امنیت نیستند

در آمریکا در سال 1973 قوانین تثبیت شده، سرعت بزرگراه ها را به 55 مایل بر ساعت (88 کیلومتر بر ساعت) محدود کردند. احتمالا شما هم پیش خود فکر می کنید که مهندسین راه، ضرایب اصطکاک و ایمنی و شرایط مختص جاده ها را در نظر گرفته اند و حداکثر سرعتی که اطمینان در آن تضمین شده است را به عنوان محدودیت سرعت برگزیده اند. اما داستان از قرارِ دیگری است. ظاهرا سرعت مجاز و مطمئنِ مهندسین، رقمی به مراتب بالا تر از 88 کیلومتر بر ساعت است. داستان خبر از ورود سازمان محیط زیست به این ماجرا دارد. یعنی محیط زیست به دلیل بهینه کردن میزان آلودگیِ خودرو ها اجازه ی سریع تر رفتن اتومبیل ها را نمی دهد.



در گذشته نزدیک، با کاهش آلودگی خودرو ها، شاهد افزایش سرعت مجاز در برخی بزرگراه های آمریکا بوده ایم. تعداد اندکی به 65 و در تگزاس چند اتوبان به 85 مایل بر ساعت (حدود 137 کیلومتر بر ساعت) افزایش پیدا کرده اند.



هر 18 سال، یکبار تصادف را تجربه خواهیم کرد!

آمار نشان می دهد که بطور میانگین هر انسانی، دقت کنید که این عدد مربوط به همه است، چه آنهایی که راننده اند چه آنهایی که هیچوقت پشت فرمان نمی نشینند، هر 18 سال یکبار سهمیه ی تصادف دارند! این عدد از صنعت بیمه آمریکا برای مردم این کشور اعلام شده. در واقع مردم دنیا بطور متوسط، دست کم 4 بار تصادف را در طول عمر خود تجربه خواهند کرد. این موضوع دیگر کلیشه ای شده که در کشور ما قطعا اعداد تصادف بیشتر از نُرم جهانی است.



شاید با خود فکر کنید که هر 18 سال یک تصادف در مجموع حرف مضخرفی به نظر میاید، با شما موافقم. اما ای کاش همینطور بود! متاسفانه این آمار درست اند. همانطوری که تمام آمار مربوط به تصادف به دلیل استفاده از تلفن همراه، یا میزان چند برابریِ تصادف در شب و یا آمار بیشتر تصادفات در ساعات شلوغی و ... همگی درست بوده و هستند. در اینجا لازم است یک داده ی دیگری را نیز با هم بررسی کنیم.

نسبتِ احتمال مرگ و میر در یک تصادف، 1 به 5000 است. اکنون می توان این دو موضوع را جمع کرد و خاطرمان کمی آسوده تر شود. هرچند باز یادآوری می کنیم که این ها آمارِ تصادفات کشور آمریکا هستند و امنیت خودرو ها و کلا شرایط موجود در کشور ما، اعداد را غم انگیزتر می کنند.



متاسفانه هرچه جلوتر می رویم، با وجود آنکه خودرو ها بسیار ایمن تر می شوند، تجهیزات و امکاناتِ ایمنی نیز افزایش می یابند، اما فرهنگ رانندگی و مسائلی که به شخص راننده بستگی دارد روز به روز بد تر می شود. و اگر آمار تصادف به مرور زمان کمتر می گردد به هیچ عنوان ریشه در راننده ها ندارد. این خودرو ها هستند که تلاش بیشتر می کنند.

جالب است بدانید زمانی رادیو در خودرو ها ممنوع بود و به نوعی عامل حادثه محسوب می شد. در حال حاضر رادیو که رادیوست، انواع و اقسام مدیا و رسانه در خودرو ها یافت می شوند اما همچنان تلفن همراه یکی از دلایل اصلی حادثه با خودرو و تصادفات است.



اولین تصادف تاریخ خودرو، در سال 1891 رخ داد

اولین تصادف دنیا با خودرو به شکل احمقانه ای اتفاق افتاد. جان ویلیام لمبرت، وسیله نقلیه تک سیلندر بنزینی ای را ساخت، سپس با آن شروع به حرکت کرد. این خودرو می توانست حداکثر سرعتی معادل 8 کیلومتر بر ساعت داشته باشد. که ظاهرا در همان هم موفق نبود. چرخ خودروی آقای لمبرت به ریشه ی درختی برخورد کرد و خودروی زیبایش واژگون شد و بدین ترتیب اولین تصادف دنیا، 128 سال پیش، با تنها چند کیلومتر بر ساعت که اتفاقا بسیار هم خطرناک بود، به وقوع پیوست.



منبع: دیجیاتو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/ بهترین مواد غذایی برای مبتلایان فشاری خون بالا

عکس/ استوری بامزه سردار آزمون از دخترش

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

هیاهوی پلتفرم‌ها برای بلک فرایدی و جیب خالی مردم/ تخفیفات کذایی جمعه سیاه به اوج خود رسید/ مراقب اجناس بنجل باشید!

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ آذر۱۴۰۳

عکس/ الیکا عبدالرزاقی با لباس کردی در جشنواره

اینفوگرافی/ مخالفان و موافقان فیلترینگ را بشناسید

وضعیت هواشناسی امروز

جهش بورس با پابند

پیش بینی بورس امروز سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

معجزه‌ای برای پیش‌گیری از پیری

اینفوگرافی/ چرا شام را باید پیش از ساعت ۹ شب بخوریم؟

اثرات غذا‌های چرب را با این خوراکی‌ها از بین ببرید

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان