تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
آمار راه‌آهن با گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد سن ناوگان ریلی‌ تناقض دارد

تردد واگن ۶۲ ساله ؟!

با وجود آنکه شرکت راه‌آهن پیشتر از خارج شدن ناوگان مسافری بالای ۳۰ سال از شبکه ریلی خبر داده بود اما مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی از تردد واگن مسافری ۶۲ ساله خبر داده است.
وگن 62 ساله
اقتصاد24- تردد واگن ۶۲ ساله در خطوط ریلی کشور صحت دارد؟ بر‌اساس برنامه چهارم توسعه قرار بود با خارج‌ کردن ناوگان مسافری ریلی بالای ۳۰ سال از فعالیت عملیاتی در حمل‌و‌نقل مسافر، سن این ناوگان به ۱۵ سال کاهش یابد. ضمن اینکه برنامه‌ریزی شده بود تا با وارد شدن چهار هزار دستگاه واگن جدید، این میانگین سنی در شاخص ۱۵ سال حفظ شود اما این اتفاق هرگز رخ نداد و همواره میانگین سنی ناوگان مسافری در حول و حوش ۳۰ سال بوده است.

قراردادهای پسابرجامی نوسازی ناوگان ریلی با سه کشور که هیچ‌گاه عملی نشد


با آغاز دوره پسابرجام در سپهر اقتصادی کشور، شرکت راه‌آهن در زمان وزارت عباس آخوندی چندین قرارداد نوسازی ناوگان ریلی اعم از باری، مسافری و لوکوموتیو با کشورهای کره جنوبی، چین و روسیه به امضا رساند که بر‌اساس این قراردادها، شرکت‌های تولیدکننده واگن در این کشورها، اقدام به همکاری با واگن‌سازان ایرانی در زمینه تولید ناوگان ریلی می‌کردند که علاوه بر نوسازی ناوگان مسافری و باری ریلی داخل، به تولیدکننده‌های ایرانی نیز در زمینه توسعه فناوری و نوسازی تکنولوژی تولید واگن کمک می‌کرد.

خروج ۴۰۰ واگن مسافری بالای ۳۰ سال از ناوگان بدون ورود واگن نوساز


اگرچه این قراردادها هیچ‌گاه به دلیل بازگشت تحریم‌ها در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ عملی نشد، اما در همان زمان تصمیم گرفته شد با توجه به انعقاد قراردادهای تولید واگن مسافری و باری به روش مشارکتی با روسیه، چین و کره‌جنوبی، حدود ۴۰۰ دستگاه ناوگان مسافری بالای ۳۰ سال تا پایان تیرماه ۹۷ از رده خارج شود.
مدیرعامل رجاء در همان زمان اعلام کرد این شرکت کارخانجات اختصاصی نوسازی و اوورهال کردن واگن مسافری را داراست و نیازی به از رده خارج کردن ناوگان فرسوده صرفا با ملاک و معیار سنی (بالای ۳۰ سال بودن نیست) و اگر واگنی با اوورهال‌سازی بتواند همه فاکتورهای ایمنی و استانداردهای مورد نظر جهانی را کسب کند، می‌تواند بار دیگر در شبکه ریلی سیر داشته باشد که این درخواست رجاء با مخالفت روبه‌رو شد.
با بازگشت تحریم‌ها، بار دیگر شرکت راه‌آهن از دستورالعمل از رده خارج کردن ناوگان مسافری ریلی بالای ۳۰ سال عدول کرد و ممنوعیت سیر ناوگان فرسوده در شبکه ریلی به مدت یک سال تا پایان تیرماه امسال لغو شد که در نتیجه هنوز هم ناوگان مسن در شبکه ریلی تردد دارد.

واگن مسافری ۶۲ ساله هم داریم!


اکنون در پایان لغو ممنوعیت تردد ناوگان بالای ۳۰ سال، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی در خصوص ناوگان ریلی آورده است: نیاز واقعی ناوگان حمل‌ونقل ریلی در دو بخش نوسازی ناوگان فرسوده و افزایش تعداد ناوگان به منظور توسعه حمل‌ونقل ریلی قابل طرح است. بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین عمر بیش از ۲۲ هزار ناوگان باری ایران تقریبا ۲۷ سال است.
بر‌اساس آنچه مرکز پژوهش‌های اعلام کرده، کمترین و بیشترین سن ناوگان مسافری به ترتیب برابر نوساز و ۶۲ سال است.
در این گزارش آمده: همچنین حدود ۴۵ درصد از لوکوموتیوهای موجود، بیش از ۴۰ سال عمر دارند که با توجه به طراحی ناوگان برای عمر ۳۰ سال که با تعمیرات مناسب قابل افزایش تا ۴۰ سال نیز هست، بخشی از ناوگان موجود فرسوده محسوب می‌شوند و نیاز به جایگزینی دارند.
مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید: این در حالی است که با افزایش بهره‌وری می‌توان با ناوگان و بار قابل حمل ریلی موجود به اهداف رسید و صرفا برای نوسازی ناوگان باری نیاز به ناوگان نو است.

بر‌اساس مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، اگر‌چه بهره‌وری از ناوگان مسافری مناسب بوده، ولی متاسفانه حمل‌ونقل مسافر ریلی بین‌شهری برای شرکت‌های خصوصی سودآور نبوده و پیش‌بینی نیاز ۶۵۰ دستگاه واگن مسافری تا سال ۱۴۰۰ واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد.
همچنین نتایج بررسی‌های کارشناسان و پژوهشگران این مرکز نشان می‌دهد پیش‌بینی‌های انجام شده در اسناد بالادستی جهت تعیین نیاز ناوگان حمل‌ونقل ریلی باید به صورت واقع‌بینانه و با توجه به تجربه‌های قبلی مورد بازنگری قرار گیرد.

در صورتی که نوسازی ناوگان فعلی در اولویت قرار گیرد شرکت‌های داخلی توانمندی ساخت و تامین نیاز داخل را دارند. به نظر می‌رسد منظور مرکز پژوهش‌های مجلس از اسناد بالادستی، قانون برنامه توسعه چهارم باشد که اصرار بر نوسازی ناوگان ریلی و کاهش میانگین سنی این ناوگان به ۱۵ سال را دارد که باید این قانون مورد بازنگری قرار گیرد.

مدیرعامل راه‌آهن (اسفند ۹۷): ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری بالای ۳۰ سال از رده خارج شد


با وجود نبود بهره‌وری مناسب در ناوگان ریلی اعم از مسافری و باری، با این حال سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ماه‌های پایانی سال گذشته اعلام کرد این شرکت اقدام به از رده خارج کردن ۱۰۰ دستگاه ناوگان مسافری بالای ۳۰ سال کرده است.
این در حالی است که پیش از آن بارها از سوی مسوولان شرکت راه‌آهن اعلام شده بود که کلیه ناوگان بالای ۴۰ سال از رده خارج شده‌اند.
اینک اما مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید دارد که در ناوگان ریلی مسافری، همچنان ناوگان بالای ۶۲ سال نیز سیر و حرکت دارد.
مشخص نیست آیا منابع پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس نتوانسته آمار دقیقی از سن ناوگان ریلی ارائه کند یا تعریف مسوولان شرکت راه‌آهن از ناوگان فرسوده متفاوت است؟

دبیر انجمن شرکت‌های ریلی: معیار فرسودگی ناوگان، سلامت و ایمنی واگن است نه عمر و سن ناوگان


مهرداد تقی‌زاده، دبیر شورای تخصصی حمل‌و‌نقل مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با مهر در خصوص نوسازی ناوگان ریلی اظهار کرد: با وجود آنکه در کشور ما هر از چندی جوی راه می‌افتد که اعلام می‌شود ناوگان بالای ۳۰ یا ۴۰ سال از رده خارج می‌شود، اما در کشورهای پیشرفته و دارایGDP بسیار مناسب ملاک و معیار آنها برای امکان سیر و تردد ناوگان در شبکه ریلی، سن و عمر ناوگان نیست.
وی ادامه داد: در کانادا واگن‌های ۴۰ تا ۴۵ سال و بالاتر هم در شبکه سیر می‌کند که نشان می‌دهد ملاک آنها سن واگن نیست بلکه داشتن تعمیرات اساسی و اوورهال شده بودن واگن است وقتی واگن تعمیر اساسی داده می‌شود، کلیه مشخصات واگن نو را دارا خواهد شد.
دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی افزود: یکی از کارشناسان و متخصصان ریلی در کانادا نیز چندی پیش خبر نوسازی ناوگان ریلی ایران با ملاک سن و عمر واگن را شنیده بود و به من اعلام کرد در کانادا ما واگن‌های با سن بالای ۴۵ سال هم داریم اما نوسازی شده‌اند. بنابراین ملاک، سلامت ناوگانی است که در حال سیر است‌ نه عمر ناوگان.

کارشناس ریلی: احتمال اشتباه بودن منابع مرکز پژوهش‌ها وجود دارد. واگن مسافری ۶۲ ساله نداریم


سید‌میثم لاجوردی، کارشناس صنعت ریلی نیز در گفت‌وگو با مهر درباره تناقض در ادعای مدیران راه‌آهن در خصوص سن ناوگان با آنچه مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است، اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که شرکت راه‌آهن در گزارش‌های خود در خصوص از رده خارج کردن ناوگان، مجموع باری و مسافری باشد به خصوص که میانگین سن ناوگان باری زیر ۲۷ سال است که با گزارش مرکز پژوهش‌ها‌ منطبق است.
وی افزود: شرکت راه‌آهن اعلام کرده‌ کلیه واگن‌های بالای ۴۰ سال را حذف کرده است.
اما اینکه در عمل واگن ۶۲ ساله تردد داشته باشد، بعید می‌دانم و حق را به راه‌آهن می‌دهم.
کارشناس ریلی تصریح کرد: این احتمال هم وجود دارد که منبع مرکز پژوهش‌های مجلس، گزارش‌های شرکت‌های خصوصی حمل‌و‌نقل ریلی باشد چون از نظر شرکت راه‌آهن، واگن‌های مسافری بالای ۳۰ سال حق سیر و تردد ندارند اما ممکن است برخی شرکت‌های خصوصی مجوز اختصاصی گرفته باشند که این مورد بیشتر برای واگن‌های باری قابل قبول است نه واگن‌های مسافری.
لاجوردی یادآور شد: واگن باری سیستم پیشرفته‌ای ندارد که نتوانیم آنها را در داخل اوورهال و تعمیر اساسی کنیم. اما واگن‌های مسافری به دلیل استانداردهای ایمنی بالاتری که دارند، از سیستم‌های ترمز پیشرفته‌ای برخوردارند بنابراین اوورهال آنها در داخل بسیار سخت است.

منبع:

جهان صنعت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب