تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

طرح مسکن کارمندان واجب نیست؛ کارگران را خانه دار کنید/ رویکرد بانک مسکن، تجاری و بنگاهداری شده است

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در خصوص طرح مسکن کارمندان گفت: این طرح یکی از طرح‌های جدید وزیر راه و شهرسازی است که بیشتر به بهانه خانه‌دار کردن افراد مطرح شده است.
ساخت مسکن
اقتصاد24- بازار مسکن این روزها رکود سنگینی را تجربه می‌کند و هیچ کس را یارای خروج آن از رکود نیست. آنچه از این بازار برمی آید بی‌برنامگی دولت در این حوزه است. اگرچه تاکنون طرح های مختلفی برای توسعه و رشد بخش مسکن تدوین و اجرایی شده است اما هیچ کدام چاره ساز نبوده است. اخیرا نیز دولت به دنبال اجرای طرح مسکن کارمندان است که این امر نیز اعتراض کارگرانی را موجب شده است که از زندگی حداقلی برخوردارند.

حسام عقبایی ، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در این زمینه به خبرنگار اقتصاد24 اظهار داشت: دولت باید در حوزه مسکن از گفتار درمانی پرهیز و به عمل‌گرایی روی آورد. امروزه مردم دیگر از گفتار درمانی خسته شده اند، بدین معنا که در حال حاضر از عمر دولت یازدهم و دوازدهم ۶ سال می‌گذرد بنابراین زمان کافی دیگر برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های کارشناسی شده وجود ندارد. از این رو انتظار می رود در مدت زمان باقی مانده یک خروجی مناسبی از طرح های ارائه شده نمایان شود.

وی در ادامه اذعان داشت: متاسفانه طی سال‌های گذشته نه تنها هیچگونه مسکنی در قالب طرح های مختلف ساخته نشد بلکه شاهد دست از کار کشیدن بسیاری از انبوه‌سازان نیز بودیم که این خود می تواند نقش بسزایی در کاهش عرضه مسکن داشته باشد.

عقبایی در خصوص طرح مسکن کارمندان گفت: با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب کشور به یقین مسکن کارگران باید در اولویت سیاستگذاران مسکن قرار بگیرد تا مسکن کارمندان چرا که امروزه این قشر از جامعه از میزان‌ درآمد به نسبت پایینی برخوردار هستند بنابراین انتظار می رفت که خانه دار کردن کارگران در اولویت برنامه ریزی مسئولان قرار بگیرد.

وی افزود: در شرایط موجود که مسکن به یکی از اصلی ترین دغدغه های افراد جامعه تبدیل شده است دولت نباید میان خانه‌دار کردن قشر خاصی از جامعه تبعیض قائل شود چرا که این مهم خود می‌تواند تبعات منفی گسترده ای را به دنبال داشته باشد.

عقبایی ادامه داد: طرح تامین مسکن کارمندان خود می تواند عاملی برای افزایش گرایش افراد به مشاغل دولتی باشد و از آنجا که امروزه دستیابی به شغل های دولتی سخت و یا ناممکن شده است با این کار تنها باعث افزایش ترغیب افراد به این نوع مشاغل شده ایم و در مقابل افرادی که خود به کارآفرینی مشغول هستند و یا دیگر گروه‌های جامعه مدنظر طرح‌های تامین مسکن قرار نگرفته اند که این یکی از مهمترین معایب طرح مسکن کارمندان محسوب می شود.

وی در ادامه افزود: اگر زمانی طرح های مسکن بتوانند اقشار متوسط و ضعیف جامعه را خانه دار کند به یقین باید انتظار داشت که طرح های ویژه‌ای نیز برای مسکن قشر پردرآمد در نظر گرفته شود، چرا که باید یادآور شد در قانون اساسی عنوان نشده است که دولت تنها باید به فکر تأمین مسکن برای اقشار متوسط و یا ضعیف جامعه باشد. از این رو اگر دولت برنامه‌ریزی‌هایی را برای تامین مسکن اقشار پردرآمد جامعه داشته باشد اقدام نامناسبی نیست اما به شرط اینکه در ابتدا برای افرادی که مسکن مناسب ندارند اقدام به تامین مسکن از طریق طرح های مختلف کند که البته این مهم خود نیازمند گذشته زمان به نسبت طولانی است.

عقبایی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه بسیاری از انبوه‌سازان معتقد هستند که دولت زمین مناسبی برای اجرای طرح تامین مسکن کارمندان ندارد، گفت: متاسفانه امروزه دولت به رغم داشتن زمین های زیاد از واگذاری آنها به انبوه سازان سرباز می زند که این خود عاملی برای کاهش زمین برای ساخت و ساز است چرا که هنوز سیاست های پولی و مالی بانکی اصلاح نشده است که این خود مشکلات بسیاری را در ساخت مسکن ایجاد کرده است.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: در حال حاضر بانک ها بیشتر تجاری هستند که این خود عامل دیگری برای کاهش میزان ساخت و ساز در کشور محسوب می شود. به عنوان مثال در حال حاضر بانک مسکن تنها به فکر سوددهی است که این خود عاملی برای اجرایی نشدن بسیاری از طرح‌های مسکن است. به عبارت بهتر زمانی که بانک مسکن که یک بانک دولتی است تنها به فکر ضرر و میزان سود خود است به یقین از هیچ گونه طرح مسکن نیز استقبال نخواهد کرد چرا که سود چندانی به دست نخواهد آورد از این رو بیشتر تمایل به پرداخت تسهیلاتی مانند تسهیلات خرید خودرو و یا خرید کالا دارد که باز گرداندن آن طی مدت زمان کوتاهی صورت می‌گیرد و در مقابل ارائه تسهیلات مسکن که نیاز به گذشت زمان به نسبت طولانی و با سود کمی همراه است برای این بانک چندان سودآور نخواهد بود که این خود عاملی برای عدم استقبال بانک مسکن از اجرای طرح های مسکن است، چرا که رویکرد این بانک تنها رویکرد تجاری و بنگاهداری است.

وی گفت: خوشبختانه در حال حاضر منابع مالی مناسب، زمین کافی و همچنین نیروی متخصص و آموزش دیده به اندازه کافی در کشور وجود دارد اما ریل گذاری مناسب در این خصوص وجود ندارد به عنوان مثال هنوز برنامه های خاصی برای حرکت بانک مسکن به سوی اقتصاد مسکن و رونق تولید مسکن وجود ندارد.

عقبایی گفت: در حال حاضر زمین های بسیاری در وزارت راه و شهرسازی آمایش شده و همه ابعاد تولید مسکن در آن دیده شده است اما متاسفانه هیچ کس از این طرح‌ها به مرحله اجرایی در نمی آید.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در ادامه بیان کرد: متاسفانه امروزه شاهد ساخت و ساز در کوه و یا زمین های نزدیک دریا هستیم و در مقابل زمین‌های آمایش سرزمین چندان برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار نمی گیرند که این خود جای بسی تامل دارد.

عقبایی در پایان خاطرنشان کرد: تامین مسکن برای هر قشری از جامعه می ‌تواند پیامدهای مثبت بسیاری را به دنبال داشته باشد اما شاید بهتر است از زمین های وزارتخانه متبوع استفاده شود تا از این طریق از زمین های آمایش شده استفاده مناسب شود. هرچند باید یاد آور شد که اولویت اول دولت برای تامین مسکن شامل افرادی شود که دارای مشاغل آزاد هستند تا از این طریق انگیزه برای افزایش گرایش افراد به مشاغل آزاد نیز بیشتر شود.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بازیگر جنجالی و بازداشتی تلویزیون از ایران رفت

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»

پرچمداران سامسونگ در آستانه ۱۰۰میلیونی شدن + جدول

بازی پرسپولیس در جام حذفی با یک کاپیتان جدید

پیش‌بینی مهم بورس تا پایان تیر ماه ۱۴۰۳

عکس/ تمرین پدر دختری کاپیتان استقلال در باشگاه بدنسازی

رکوردداران ورود و خروج پول حقیقی از بورس

طراحی جدید این خودروی محبوب، کاربران را شوکه کرد!

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

ترمز ریزش قیمت خودرو کشیده شد

خیز وزارت کار برای حذف نمایندگان کارگری در تعیین دستمزد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده

یک اتفاق جدید در بازار مسکن

فیلم/ بازداشت خشونت‌آمیز استاد دانشگاه اموری در آمریکا

فیلم/ درگیری پلیس آمریکا با حامیان فلسطین در دانشگاه‌ها

اختلاف‌‌ بر سر افزایش حقوق بازنشستگان

جدیدترین قیمت خانه در شرق تهران + جدول

معصومه حائری، عروس امام خمینی که بود؟

رستاخیز یکخوابه‌ها + جدول آپارتمان های ۳۰ تا ۵۰ متر در تهران

تغییر قیمت لاستیک خودرو + عکس

فرونشست به آثار باستانی ایران رسید

صعود محسوس انس جهانی طلا

توهم آمریکایی درباره خاورمیانه پرآشوب / پشت پرده سیاست‌های شکست خورده امریکا در خاورمیانه

فیلم/ اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

شنبه محبوب و پنجشنبه مغموم؛ صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

فیلم/ مسابقه خنده‌دار فوتبالی

آماری هولناک از فقر در کشور؛ ۸۹ درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند

افت شدید مصرف لبنیات در ایران

اولین شوک بازار امسال با افزایش قیمت پیاز!

پایان سکوتِ مجلس مقابل دولت، هرچند دیرهنگام / قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

دلار هرات در مرز ورود به کانال ۶۱ هزار تومان

دلار ریتم افزایشی قیمت طلا را بر هم زد

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

اما استون کیست؟

عکس/ نماز جماعت پشت سر محمود احمدی‌نژاد!

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

عکس/ تمرینات ویژه سیدحسین حسینی در کنار دخترش

عکس/پاریس‌گردی خانم بازیگر مشهور با استایل جذاب

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ترکیه

عکس/پاسخ خلاقانه یک دانش‌آموز به سوال امتحان ریاضی

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه