تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸
بورس براساس «ارزش دلاري» تا كجا جاي رشد دارد؟!

رکورد ورود نقدینگی جابه‌جا شد

بازار بورس تهران طی هفته گذشته وارد محدوده مقاومتی ۳۲۰-۳۳۰ هزار شد ولی بهتر از انتظارها عمل کرد و شاخص کل از پنج روز کاری سه روز را مثبت و دو روز را منفی به امام رساند تا جمعا با افزایش ۱۱۷۰۸ واحد روی ۳۲۶۱۱۷ واحد بسته شود. رشد ۷۲/۳ درصدی شاخص کل در تایم هفتگی آن هم در نزدیکی نقطه مقاومتی خود اتفاق خوبی بود که انجام شد. شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۴۸۵۶ واحدی که برابر با رشد ۳۱/۵ درصدی بود توانست روی ۹۶۴۰۷ واحد بسته شود تا خود را آماده ورود به کانال صد هزار کند. شتاب رشد شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل هنوز بیشتر است و پول هنوز در سهم‌ها و گروه‌های کوچک سود بیشتری می‌رساند اما نشانه‌های تغییر در این اتفاق کم‌کم نمایان می‌شود.
بورس
اقتصاد24- رکورد ورود نقدینگی جابه‌جا شد- رکوردشکنی اما در ارزش معاملات و ورود نقدینگی‌ های جدید به بازار ادامه دارد. میانگین ارزش معاملات روزانه بورس و فرابورس با رشدی ۸۰۰ میلیارد تومانی به ۳۸۰۰ میلیارد تومان در روز افزایش یافت تا تاییدی بر پیش‌بینی‌های قبلی ما برای افزایش ارزش معاملات باشد. روز ۹ مهر رکورد جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس شکسته شد و بالاتر از ۴۵۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. رکود در بازارهای موازی ادامه دارد و توجه رسانه‌ها و اخبار به بازار جلب شده که این خود عاملی برای جذب نقدینگی‌های جدید شده است‌، البته دوستان تازه‌وارد باید توجه داشته باشند که این بازار همانقدر که می‌تواند سودساز باشد‌، برای ناآگاهان و غیرمتخصصان می‌تواند زیان‌آور باشد. این بازار تخصص و فن خود را نیاز دارد‌، پس اگر علم آن را ندارید و قصد سرمایه گذاری دارید حتما پول خود را نزد صندوق‌ها یا شرکت‌های سبدگردان مجوزدار بگذارید.

طی هفته گذشته نزدیک به ۱۶۳۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید توسط کدهای حقیقی به بازار تزریق شد که با توجه به اینکه عرضه اولیه‌ای انجام نشده بود‌، رکورد ورود نقدینگی در طول هفته نیز جا‌به‌جا شد و نکته مثبت جدیدی را ثبت کرد.

در هفته‌ای که گذشت چهار صنعت محصولات خودرو‌، بانک‌، مواد دارویی و محصولات شیمیایی، بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند و چهار سهم وتجارت‌، وبملت‌، ذوب و وبصادر بیشترین ارزش معاملات را طی هفته گذشته ثبت کردند. سه سهم رنیک‌، داوه‌، کبافق به ترتیب حدودا با ۲۷‌، ۲۷، ۲۷ درصد بیشترین رشد و سه سهم سصفها‌، وبرق‌، واحصا به ترتیب حدودا با ۱۶‌،۱۴‌، ۱۴ درصد بیشترین کاهش را در قیمت پایانی تجربه کردند.

بازار این روزها هنوز هم در دل خود نوسانات و التهابات فراوان دارد و طمع و ترس با هم عجین شده‌اند. تازه‌واردها و حتی خیلی از قدیمی‌ها با استرس روز و شب را می‌گذرانند که فقط می‌تواند از عدم تحلیل و آگاهی در خرید و فروش نشات بگیرد.

به واقع آموزش دادن همین دوستان می‌تواند یکی از وظایف مهم سازمان بورس باشد و البته راهنمایی‌ها و آموزش‌ها می‌تواند به شکل تبلیغ صندوق‌ها و هدایت نقدینگی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان با مجوز در رسانه‌ها صورت پذیرد تا هم جریان نقدینگی به جای مناسب ورود کند و هم باعث زیان تازه‌واردها نشود.
فرصت به وجود آمده برای بزرگ کردن و آشنا کردن مردم با بازار سرمایه را نباید راحت از دست داد.

متاسفانه در نبود فضای تبلیغات مثبت و درست‌، جا برای تبلیغات منفی و سوءاستفاده‌گرانه باز شده است و شاهد هستیم که کانال‌هایی برای کسب منفعت کلاهبردانه خود با تبلیغات فراوان از کسب سود‌های واهی خود برای جذب ممبر و بعد پول آنها استفاده می‌کنند. به طوری که با ایجاد وهم و خیال یک‌شبه پولدار شدن باعث گمراهی و بعد دلزدگی افراد می‌شوند. در شرایطی که رکود بر کسب‌وکارها حکمفرماست و سود بانکی ۲۰ درصدی در بانک‌ها برای سپرده سالانه وجود دارد‌، گرفتن یک سود معقول سه تا چهار برابر نسبت به این سود بانکی طی یک سال می‌تواند شیرین و جذاب باشد‌، حال آنکه بعضی افراد با تبلیغات فریبکارانه این مقدار سود را برای ماهانه اعلام می‌کنند. به هر حال این بازار همانقدر که مهربان است‌، می‌تواند برای افراد ناآشنا با آن بی‌رحم باشد.
بازار با همه نوسانات خود‌، هنوز جای رشد دارد.

تا به حال با روش‌های گوناگون تحلیلی این مورد را بررسی کرده‌ایم. در این جا قصد داریم ارزش بازار براساس دلار را طی سال‌های گذشته مقایسه کنیم. در محدوده سال ۱۳۹۰ با دلار ۱۳۲۰ تومانی ارزش بازار برابر با ۱۱۰ میلیارد دلار بوده است. این مقدار در اوج سال ۹۲ با دلار ۳۱۸۵ تومانی برابر با ۱۲۷ میلیارد دلار شده است. سال ۱۳۹۶ هم با دلار ۳۹۷۰ تومانی به ۱۱۶ میلیارد دلار و مهر ۹۷ در اوج با دلار ۶۷۰۰ تومانی به ۱۱۵ میلیارد دلار رسیده است. حال در مهرماه ۹۸ هستیم‌، ارزش فعلی بازار بورس تهران حدود یک میلیون و دویست هزار میلیارد تومان است که اگر دلار را ۱۱۵۰۰ تومان در نظر بگیریم به ارزش حدودا ۱۰۴ میلیارد دلاری خواهیم رسید که این یعنی با اوج ارزش دلاری بازار در سال ۹۲ فاصله ۲۳ میلیارد دلاری داریم که نشان می‌دهد بازار جای رشد خوبی هنوز دارد. اگر اوج ۱۲۷ میلیارد دلار را با دلار ۱۱۵۰۰ تومانی در نظر بگیریم به عدد یک میلیون و چهارصد و شصت هزار میلیارد تومانی برای بازار بورس میرسیم که البته پارامترهای فعلی نیز نسبت به سال ۹۲ مثبت‌تر است‌، نگاه ویژه و مثبت دولت به بازار سرمایه‌، افزایش شرکت‌ها‌، افزایش نقدینگی و توجه جامعه به این بازار مالی و … که خود می‌توانند عامل‌های مثبتی برای ادامه رشد بازار و رشد این ارزش حساب شوند. البته که در این راه صعودی، نوسانات منفی و روزهای هیجانی قرمز هم خواهیم داشت.

نفت برنت طی هفته گذشته با کاهشی نزدیک به پنج دلار از کانال ۶۲ به ۵۷ دلار ورود کرد‌، گزارش‌ها نشان داد که ذخایر استراتژیک نفت آمریکا ۳ میلیون بشکه افزایش یافته است در حالی که بازار انتظار افزایش تنها دو میلیون بشکه را داشت. پالس‌های مثبت سیاسی در منطقه افزایش یافته است‌، احتمال گفت‌وگوی ایران و عربستان بالا گرفته و تحلیلگران از کاهش التهابات در منطقه سخن می‌گویند. همین خبرها باعث کاهش قیمت نفت شده است. از لحاظ نموداری محدوده ۵۷-۵۵ دلار برای نفت حمایت معتبر و محکمی است که می‌تواند باعث حمایت قیمت آن و برگشت به کانال ۶۰ دلار شود. قیمت‌ها در نفت زودتر از خبرها خود را نشان داده است و احتمال کاهش التهابات به صورت واقعی در منطقه را بالا برده است.

در هفته پیش رو اما بازار کم‌کم به استقبال گزارش‌های فصلی شرکت‌ها که اکثرا شش ماه است می‌رود‌، گزارش‌هایی که می‌تواند تعدیلات مثبتی را روانه بازار کند، تعدیل‌هایی که می‌تواند در‌ ای پی اس تی تی ام باعث کاهش میانگین آن در کلیت بازار و باز شوک مثبت دیگری در بازار شود. البته بازار در منطقه مقاومتی مهم ۳۳۰-۳۲۰ هزار قرار گرفته است اما روند ورود نقدینگی به بازار می‌تواند باعث شود تا این محدوده با همه نوسانات رو به بالا شکسته شود. از هدف‌های بعدی شاخص می‌توان به محدوده‌های ۳۷۰ و ۴۲۰ هزار اشاره کرد. استراتژی الان ما در بازار فعلی طبق صحبت هفته گذشته شناسایی سود در سهم‌های زیاد رشد کرده و سرمایه‌گذاری در سهم‌های بنیادی کمتر رشد کرده با پی بر‌ای تحلیلی زیر ۵ یا ۶ است.

گزارش‌های فصلی پیش رو در اکثر گروه‌ها می‌تواند مناسب باشد اما نکته مهمی که وجود دارد این است که بعضی از سهم‌ها و گروه‌ها این گزارشات را به اصطلاح پیش‌خور کرده‌اند و تعدادی از گروه‌ها و سهم‌ها هنوز به جایگاه مناسب ارزشی خود نرسیده‌اند. انتظار حرکت گروه‌ها و سهم‌های بزرگ می‌تواند همراه با حرکت بزرگ شاخص کل شود. فعلا با بازگشایی بانک ملت در هفته پیش رو احتمالا توجه و ورود نقدینگی به گروه بانکی ادامه یابد. به دور از هیجانات و نوسانات کوتاه‌مدت مثبت یا منفی‌، رشد بازار در میان‌مدت می‌تواند ادامه یابد اما این رشد در همه گروه‌ها و سهم‌ها به یک اندازه اتفاق نخواهد افتاد.
یادمان باشد‌، شانس به تنهایی می‌تواند ما را فردی بسیار ثروتمند و موفق کند اما این دستاورد بدون دانش و مهارت، امری گذرا و به ندرت قابل تکرار خواهد بود.

منبع: جهان صنعت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ایران با چه موشک‌هایی به اسرائیل حمله کرد+ مشخصات

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

افراد نفوذی در حاکمیت، عامل ضربه به اکوسیستم استارتاپی/ دولت از اینکه تشکل‌های صنفی مطالبه‌گری کنند خشنود نیست

تیپ شیک گلاره عباسی در یک مراسم جلب‌توجه کرد

درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای حمله کند تغییر در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل تصور است

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

فیلم/سوتی مجدد رییسی: جمهوری اسلامی اونها!

قابی از بازی صنعت‌نفت و پرسپولیس که جلب‌توجه کرد

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

جنجال عروسی یک آقازاده در گران‌ترین هتل ایران!

جدول لیگ برتر بعد از برد پرسپولیس

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

راهداری: خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور

بایدن ایران را تهدید به تحریم سخت کرد!

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه

معاون اول جدید قوه قضاییه کیست؟

فیلم/ گلف بازی عجیب طارمی و بیرانوند