تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۱۵ مهر ۱۳۹۸
چرا خودروسازان علیرغم عمل نکردن به تعهدات اقدام به پیش فروش محصولات کردند؟

جبران زیان با پیش فروش خودرو ؟!

موضوع تحویل خودروهای ثبت‌نامی به مشتریان همچنان یکی از معضلات جدی پیش روی مصرف‌کنندگان خودرو در سراسر کشور است و شرکت‌های خودروسازی علی‌رغم نارضایتی مشتریان درخصوص زمان تحویل خودروهای ثبت‌‌نامی‌شان و کاهش، تولید همچنان خودروهای خود را پیش‌فروش می‌کنند.
خودروسازی
اقتصاد24- طرح‌های پیش فروش خودرو در حالی اجرا می‌شود که خودروسازان نتوانسته‌اند به تعهدات قبلی خود عمل کنند. این در حالی است که تعداد بسیاری از خریداران معترض به عدم تحویل خودروهای ثبت‌نامی خود هستند و بر این اساس دوباره اجرا شدن طرح پیش‌فروش خودرو را موضوعی خنده‌دار می‌کند‌. اما در مقابل، صاحب‌نظران اجرای این طرح از سوی خودروسازان را دارای دلایل منطقی دانسته و معتقدند که خودروسازان به ناچار به همچین اقداماتی روی می‌آورند. فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به پیش‌فروش شدن خودرو‌ها توسط ایران‌خودرو و سایپا  گفت: پیش‌فروش خودروسازی‌ها صرفا برای تامین مالی است.

متاسفانه ماجرایی برای خودروسازی ایران در سال گذشته اتفاق افتاد و آن هم این بود که به جهت مبارزه با تورم، دولت درخصوص کالاهایی که برای افراد شاخص‌های ساده‌ای محسوب می‌شد مانند سکه، ارز و خودرو به صورت دستوری عمل کرد و تصور هم این بود که آنقدر قدرتمند هست تا بتواند مانع افزایش قیمت شود‌ اما در عمل نتوانست جلوی افزایش قیمت را بگیرد و ارز، سکه و خودرو جهش قیمتی را تجربه کردند.

وی در ادامه افزود: ماجرا این بود که درخصوص سکه و ارز دولت زیان خود را از طریق مالیات جبران کرد اما در‌مورد خودرو اینگونه نبود و این زیان به شرکت‌های خودروسازی وارد شد. به عبارتی دیگر شرکت‌ها، خودرویی را به قیمت 60 میلیون تومان تولید کردند اما آن را به قیمت 30 میلیون تومان به فروش رساندند.

این مسئله در دراز‌مدت به این معنا است که شرکت‌ها دائما باید یک مقدار تعهدات معوق داشته باشند تا بتوانند ادامه حیات بدهند وگرنه یا باید سها‌م‌دار این پول را بپردازد و یا پول بانک را پس ندهد. بانک‌ها که با شرکت‌ها خشک برخورد می‌کنند و از طرفی دیگر بعید است که سهام‌داران در افزایش سرمایه‌ها به این راحتی شرکت کنند و به نوعی امیدوار هستند که شرکت‌های خودروسازی با تجدید ارزیابی زیان را در کاغذ به صفر برسانند. بنابراین تنها راه‌ حلی که باقی می‌ماند این است که خودروهایی را پیش فروش کنند و همیشه یک حجم زیادی خودروی معوق در سبد خود باقی بگذارند تا این خودروهای معوق نقدینگی بدهی‌های قدیمی‌تر را حل کند. برای حل مشکلات فعلی هم به اجبار خودروهایی را به فروش می‌رسانند تا مشکلات قبلی را برطرف کنند و این جریان همچنان ادامه خواهد داشت.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: این چرخه زمانی متوقف می‌شود که شرکت‌ها افزایش سرمایه‌‌ واقعی داشته باشند و سهام‌داران از محل نقدی به شرکت پول وارد کنند و یا زیانی که دولت به این شرکت‌ها وارد کرده را در قالب بخشش بیمه، بخشش مالیاتی و یا هر شکل دیگری جبران کند و این نقدینگی هدر رفته به داخل مجموعه‌های خودروسازی برگردد.

زاوه در پاسخ به این پرسش که برخی‌ها بر این باورند که پیش‌فروش خودروها طرح‌هایی صوری است. آیا این ادعا می‌تواند صحت داشته باشد؟ آیا خودروهای پیش‌فروش شده در گذشته، وجود خارجی داشته‌اند یا اینکه تنها اسامی این خودروها در اطلاعیه‌های پیش‌فروش ذکر شده است؟

گفت: شرکت‌های خودروسازی خیلی تنوع محصولاتی ندارند که بخواهند خودرویی را به این شکل به فروش برسانند. البته در‌مورد برخی از خودروها تعمدا و یا سهوا ممکن است چنین اقدامی را انجام دهند. درخصوص خودروهایی که قطعاتشان از خارج وارد می‌شد در فضای پسابرجامی و خروج آمریکا در آن زمان، در حالی که این شک نیز وجود داشت که ممکن است شرکت‌هایی همچون برلیانس و رنو نسبت به تامین قطعات با مشکل مواجه شوند، شرکت‌ها به فروش محصولات خود ادامه دادند. نتیجه کار این شد که چندصد هزار دستگاه خودرویی که قابل تامین نبود به فروش رسید و اکنون می‌بینیم که شرکت‌‌ها سعی دارند مشکلات فروش این خودروها را با طرح‌های جایگزینی جبران کنند. به عنوان مثال اگر خریداری خودرو ال 90 را ثبت‌نام کرده بود، پس از مدتی اعلام می‌کردند که می‌تواند به جای خودروی ثبت‌نامی دو خودروی پراید تحویل بگیرد.

وی افزود: احتمال اینکه دوباره چنین اشتباهاتی رخ دهد هست و از طرفی دیگر احتمال اینکه عامدانه این روند تکرار شود نیز وجود دارد. اما واقعیت این است که میزان جذب مشتری در شرایط فعلی برای خودروسازان بسیار کندتر از قبل شده است و خریداران با دقت و اصول بیشتری به معاملات نگاه می‌کنند و شاید شرکت‌ها نتوانند به راحتی گذشته نقدینگی در دست‌ مردم را روانه صنعت خودرو کنند. در این شرایط شرکت‌های خودروسازی نیازمند روش‌های بهتری جذب مشتری و همچنین جذب نقدینگی هستند.


پیش‌فروش راهی کم ریسک‌تر برای جبران نقدینگی است


نبود نقدینگی این روزها به دغدغه اساسی صنعت خودرو تبدیل شده است و خودروسازان به دنبال راهی برای تامین نقدینگی لازم هستند. از پرداخت تسهیلات بانکی گرفته تا پیش‌فروش خودرو. اما اینکه استفاده از کدام یک از راه‌حل‌ها می‌تواند رویای تامین نقدینگی برای خودروسازان را به واقعیت تبدیل کند سوالی است که تنها تحلیلگران می‌توانند در‌مورد آن اظهار نظر کنند. سپهر زنگنه، کارشناس خودرو با اشاره به روش پیش‌فروش خودرو برای تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان‌ به «ابتکار» گفت: وقتی جریان پیش‌فروش خودرو توسط خودروسازان مطرح می‌شود به نظر می‌رسد که صنعت خودرو با کمبود نقدینگی روبه‌رو بوده بنابراین به پیش‌فروش روی آورده است. البته باید اشاره کنم که اخیرا خبری مبنی بر مجوز دولت برای پیش‌فروش خودروها منتشر شده است و این کار از نظر قانونی مشکلی ندارد.

وی در ادامه افزود: در صنعت خودروسازی ماجرا از این قرار است که یا دولت باید اعلام ورشکستگی کامل کند، یا باید نقدینگی تخصیص دهد. به عبارتی دیگر باید برای آنها پول چاپ کند که این حرکت بسیار تورم‌زا است و یا باید مجوز پیش‌فروش را به خودروسازان بدهد.

این کارشناس خودرو اظهار کرد: در شرایط فعلی روشن است که در طرح‌های پیش‌فروش، خودرو به آسانی به مشتریان تحویل داده نمی‌شود و ریسک این مسئله برعهده‌‌ خریداران است. در شرایط کنونی دیگر نمی‌توان گفت که خریداران از اوضاع پیش آمده اطلاعی ندارند. اکنون مشتریان به شکل کامل از مشکلات صنعت خودروسازی آگاهی دارند و آگاهانه برای خرید اقدام می‌کنند.
وی با اشاره به جایگزینی طرح پیش‌فروش به جای پرداخت مستقیم نقدینگی به شرکت‌های خودروساز گفت: با اعلام طرح‌های پیش‌فروش خودرو به نظر می‌رسد که تصمیم بر آن است تا کم ریسک‌ترین راه‌حل که همان پیش‌فروش بوده را به جای ایجاد یک نقدینگی سنگین انتخاب کنند.

منبع: ابتکار
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ واکنش عجیب به نوشیدنی روی میز در دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

تصویری دیده نشده از عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی ۲۷ سال پیش

عکس/ لیست جدید قیمت محصولات سایپا اعلام شد

عکس/ تاثیر کمبود ویتامین‌ها از روی چهره

عکس/ اولین کسی که در قطعه هنرمندان دفن شد

عکس/ نمایی از شهر مشهد و حرم امام رضا در دوران پهلوی

عکس/ اولین باری که خیابان‌های تهران ۴۰ سال پیش قفل شد

عکس/ نفیسه روشن در کنسرت ناصر زینلی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پاییز هزار رنگ در مجموعه تاریخی سعدآباد

عکس/ جمعی از دختران ارمنی در دوره قاجار

اینفوگرافی/ مکانیسم ماشه در برجام چیست؟

فیلم/ وعده نماینده برای دستگیری نتانیاهو و گالانت توسط بسیجیان بختیاری

خواب استقلالی‌ها برای رامین رضاییان

ماجرای کشف جسد خاخام گمشده در امارات

عکس/ استقبال جالب مردم بروجرد از کاروان ناصرالدین شاه قاجار

پیدا شدن پیکر مفقود شده مرد رامسری پس از چهار ماه

فرصت طلایی استقلال برای صعود در لیگ نخبگان

رسانه رسمی پاختاکور درباره استقلال چه گفت؟

آنالیز تغییرات استقلال زیرنظر موسیمانه

عکس/ جشن آشپزان با پسران رقاص دوره ناصرالدین شاه قاجار

عکس/ بازیگران نمایش دیو‌ها در ساری حدود ۱۳۰ سال پیش

گاریدو در پرسپولیس تصمیمش را عملی کرد

یورو به پایین‌ترین سطح خود در دو سال اخیر رسید

نخستین بلوای بنزین در ایران ۶۰ سال پیش + عکس

آمار شوکه کننده از مبتلایان به ایدز در ایران

معمای سبز شدن بورس

ماجرای مسمومیت ۴۰ دانشجوی دانشکده علوم پزشکی شوشتر چه بود؟

عکس/ فرش کردستان با نقش شیر و خورشید متعلق به ۱۵۰ سال پیش

هزینه تحصیل هر دانش‌آموز افغان در ایران چقدر است؟

جزئیاتی درباره عرضه‌های اولیه جدید در بورس

شوک افزایش قیمت‌ها به بازار خودرو‌های مونتاژی رسید + جدول

فیلم/ واکنش قالیباف به مافیای خودرو

شروع رسیدگی به پرونده چای دبش با ۶۱ متهم

چه کسانی مجوز واردات خودرو گرفتند + جزئیات

جزئیات قرارداد جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان

فیلم/ تایید ورود زباله‌های شهر ساری به تهران

رقابت شانه به شانه قیمت مسکن در تهران با شهر‌های اروپایی + اینفوگرافی

ماجرای خواب حسن روحانی چه بود؟

چرا اجاره‌بها بیشتر از قیمت سایر کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌ها رشد کرد؟

بیت کوین از ۱۰۰ هزار دلار عبور می‌کند؟

تفاوت نگاه رهبر انقلاب به ظریف با نگاه تندروها

اجاره ساعتی خودرو از ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان ناقابل!

امیدواری اتحادیه اروپا به دیپلماسی هسته‌ای با ایران

باز شدن پای بهروز وثوقی، ناصر و بیک ایمانوردی به تهران + فیلم

عکس/ فردین در پشت صحنه سلطان قلب‌ها ۵۶ سال پیش

شرط بازگشت دلار به زیر مرز ۷۰ هزار تومان چیست؟

مذاکره مستقیم ایران و آمریکا «حرام» نیست

پاسخ ایران به قطعنامه با راه اندازی سانتریفوژ‌های پیشرفته

ايران‌هراسي گردشگري ايران را به زمين زد

عکس/ تیپ خیلی خاص احسان علیخانی در جشن حافظ

فیلم/ برخورد عجیب عمو رشید با تندیس جشن حافظ

ایران آماده مذاکره مستقیم با آمریکا است

آیا بازار جهانی پسته ایران از دست می‌رود؟

قیمت طلا و سکه روی دور صعود

زندگی متفاوت ایرانیان از آذربایجان غربی تا سیستان و بلوچستان

فیلم/ بهاره رهنما دیشب جشن حافظ را بهم ریخت

رویای ناتمام بورس برای فتح قله ۷ ماهه

تعیین تاریخی تازه برای آغاز حراج انواع سکه