تجلی اقتصاد مقاومتی در بندر شهید رجایی با اعتماد به متخصصان ایرانی
معاون فنی و نگهداری ادارهکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از انجام عملیات موفقیت آمیز تعمیرات اساسی جرثقیل کانتینری شماره 13 بندر شهید رجایی با تلاش متخصصان داخلی این بندر و انجام عملیات پیچیده فنی در ارتفاع 50 متری از سطح زمین و دریا خبر داد.
اقتصاد24 - محمدرضا پوررجبی در آیین بهره برداری از گنتری کرین (جرثقیل کشتی به ساحل) شماره 13 پس از انجام تعمیرات اساسی، گفت: طی سالیان اخیر با توجه به شرایط و محدودیت های ناشی از تحریم ها و همچنین در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، مجموعه تیم فنی بندر شهید رجایی با بهره گیری از دانش بومی و محصولات داخلی در بسیاری از زمینه ها از جمله دانش طراحی، ساخت و تعمیرات تجهیزات استراتژیک بندری به موفقیت های بزرگی دست یافته است.
پوررجبی افزود: چنین رویکردی به ساخت و ارتقاء مکانیزم های عملکردی در تجهیزات استراتژیک بندری همچون جرثقیل های تخلیه و بارگیری کانتینر(گنتری کرین) منجر شده که علاوه بر اشتغالزایی، کاهش خروج ارز از کشور در شرایط جنگ اقتصادی را به دنبال داشته است.
وی ضمن اشاره به تلاشهای اداره تعمیر و نگهداری تجهیزات خشکی بندر شهید رجایی برای خودکفایی کشور در زمینه تعمیرات تجهیزات استراتژیک بندری، خاطرنشان کرد: بر همین اساس، در سالی که به نام "رونق تولید" نامگذاری شده، پروژه تعمیر انرژی چین(Energy Chain)، کابل کشی سیستم ترولی و راه اندازی گنتری کرینZPMC شماره 13 در بزرگترین پایانه کانتینری ایران، اواسط شهریورماه امسال در دستور کار قرار گرفت و اجرای کامل آن 30 روز کاری زمان برد.
معاون فنی و نگهداری ادارهکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اعتبار اجرای پروژه تعمیرات این جرثقیل ابرسازه یکهزار و 700 تنی را رقمی بالغ بر 30 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این رقم از محل منابع داخلی شرکت بهرهبردار یال شرقی ترمینال دو کانتینری این بندر تأمین شده است.
به گفته پوررجبی، گنتری کرین شماره 13 از نوع پست پاناماکس ساخت شرکت ZPMC چین از امکان جابجایی 65تن محموله کانتینری برخوردار می باشد و تعمیرات اساسی آن توسط متخصصان فنی ایرانی بدون وابستگی به خارجی ها عملیاتی شده است.
وی از انجام عملیات پیچیده فنی کار در ارتفاع 50 متری از سطح زمین و دریا سخن به میان آورد و با اشاره به تجلی اقتصاد مقاومتی در بندر شهید رجایی با اعتماد به متخصصان ایرانی افزود: برای نخستین بار چنین عملیات خطرناک و حساسی در سطح پیشرفته ترین بندر کانیتنری ایران صورت گرفت و تیم فنی تعمیرات با سرپرستی متخصصان کار در ارتفاع، این اقدام مهم را با موفقیت، بدون حادثه و رعایت اصول ایمنی به انجام رساندند.
معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: در بخش دیگری از این پروژه، مهندسان فنی شرکت بهره بردار با همکاری مشاور فنی و کارشناسان اداره تعمير و نگهداري تجهيزات خشكي ضمن بررسی کارشناسی همهجانبه با بهرهگیری از نرمافزارهای فنی و مهندسی به تعویض ریل ترولی گنتری کرین اقدام کردند.
یادآور می شود، بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر بازرگانی کشور با برخورداری از پیشرفتهترین پایانه ها و تجهیزات کانتینری در سطح بنادر ایران و انجام 85 درصد کل آمار جابجایی این نوع کالاها در کشور، به عنوان قطب عملیات کانتینری ایران محسوب میشود و در حال حاضر تعداد 30دستگاه گنتری کرین را در اختیار دارد.