تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸
مصرف‌کنندگان ایرانی زیان خودروسازان را از جیب‌شان می‌دهند

خودرو با ٢ میلیون تومان ضرر اضافه

مصرف‌کنندگان ایرانی زیان خودروسازان را از جیب‌شان می‌دهند
خودرساز
اقتصاد24- هر مشتری خودروی ایرانی چیزی نزدیک به ١٢‌میلیون تومان سود وام بانکی خودروسازان را پرداخته است. عبدالناصر ‏همتی، رئیس بانک مرکزی می‌گوید که پارسال بانک مرکزی نزدیک به ٤‌هزار‌میلیارد تومان از منابع مالی‌اش را با سود ١٨درصدی به خودروسازان داده است. اگر سود یک‌ساله این میزان وام را حساب کنیم، خودروسازان سالانه حدود٧٢٠ ‏میلیارد تومان سود بانکی می‌پردازند که اگر بخواهیم این میزان سود را بر تعداد خودروهای تولید شده یک‌سال تقسیم کنیم، سهم هر ‏مشتری خودروهای صفر از سود وام خودروسازان حدود ٩٠٠هزار تومان می‌شود. البته جواد حسینی کیا، عضو ‏کمیسیون صنایع مجلس هم می‌گوید: «هر مشتری یک‌میلیون تومان هم بابت سود وام‌های معوق خودروسازان می‌پردازد که به ‏این ترتیب حدود ٢میلیون تومان از قیمت خودرو خود را بابت سود بانکی خودروسازان زیان ده پرداخت می‌کند.» ‏

کدام فشل‌تر است؟!‏


این روزها بحث لفظی میان رئیس بانک مرکزی و نمایندگان خودروسازی ایران حسابی بالا گرفته است. عبدالناصر همتی، رئیس ‏کل بانک مرکزی خودروسازی را فشل می‌داند و از اختصاص کمک‌های بانکی به این صنعت نیم قرنی انتقاد می‌کند و داوود ‏رشتی خانی، مشاور انجمن خودروسازان هم از سیاست‌های پولی و مالی گله کرده و می‌گوید بانک مرکزی که نتوانسته نرخ تورم ‏و نقدینگی را کنترل کند، فشل است.‏

‏ فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو اما هر دو نهاد را فشل خوانده و می‌گوید: «این‌که خودروسازان محصولات از رده خارج شده ‏را با میلیاردها تومان ضرر به مشتریان خود می‌فروشند، ناشی از ناکارآمدی مدیریتی در داخل شرکت‌هاست. اما از طرفی هم ‏نمی‌توان سیاست‌های پولی و مالی را که منجر به خلق نقدینگی می‌شود نادیده گرفت.‏»
زاوه ادامه می‌دهد: «همین نقدینگی است که موج وحشتناک تورمی را در تمامی بخش‌های اقتصاد ازجمله صنعت خودروسازی ‏ایجاد می‌کند.» او معتقد است حمایت دولت از صنعت خودروسازی باید با ساده‌سازی قوانین و حذف بروکراسی‌های پیچیده صورت ‏گیرد. اما سوال اینجاست که چرا با وجود پرداخت این حجم از تسهیلات در‌سال گذشته، بازهم خودروسازان از کمبود نقدینگی ‏می‌گویند و قادر به تحویل معوقات خود نشده‌اند. ‏

سوالی که‌هادی حق شناس، کارشناس بانکی پاسخ آن را در آلوده بودن پول می‌داند. او با ذکر مثالی به توضیح ادعای خود ‏پرداخت و به«شهروند» گفت: «وقتی شما تشنه باشید دو لیوان آب گوارا هم عطش شما رفع می‌کند، درحالی‌که اگر آب شور باشد، ‏حتی اگر ١٠ لیوان هم از این آب بنوشید، تشنگی شما رفع نمی‌شود. پول در اقتصاد ایران حکم آب شور را دارد. این پول ناشی ‏از بخش واقعی اقتصاد نیست و به اصطلاح پول آلوده است که نمی‌تواند مشکل اقتصاد ایران را حل کند.» ‏

‏ خودروسازان به اندازه تمام صنایع ایران تسهیلات گرفتند


پارسال بانک مرکزی ٤‌هزار‌میلیارد تومان تسهیلات با سود ١٨‌درصدی به خودروسازان اختصاص داد. این حجم از تسهیلات ‏در حالی به دو کارخانه خودروسازی در کشور اختصاص داده شده که فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و ‏تجارت اردیبهشت امسال بودجه اختصاص داده شده برای طرح رونق تولید را ٣‌هزار و ٦٠٠‌میلیارد تومانی اعلام کرده و به ‏عبارتی تنها دو خودروساز از تمام بخش‌های تولیدی ایران کمک‌های بیشتری دریافت کرده‌اند. ‏
یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد که سود ١٨‌درصدی تسهیلات ٤‌هزار‌میلیارد تومانی معادل حدود ٧٢٠‌میلیارد تومان در سال می‌شود. حال اگر این رقم را تقسیم بر حدود ٧٩٩‌هزار خودرو تولید شده در ‏سال گذشته کنیم، سهم هر خودرو از سود پرداختی خودروسازان به نظام بانکی چیزی حدود ٩٠٠ هزار تومان خواهد ‏بود. البته سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید که در هر خودرو از جیب خریداران یک‌میلیون تومان هم ‏بابت سود وام‌های معوق بانکی خودروسازان پرداخت می‌شود. ‏
او با اشاره به هزینه‌های ناشی از سوء مدیریت، توضیح می‌دهد: «متاسفانه خودروسازان وام‌هایی از بانک‌ها گرفته‌اند که به دلیل ‏آنکه نتوانسته‌اند اقساط خود را پرداخت کنند و به صورت مستمر آن را استمهال کرده و معوق شده است عملا سود آن زیاد شده است. به طوری‌که در هر ‏خودرو از جیب خریداران یک‌میلیون تومان بابت سود وام‌های معوق پرداخت می‌شود‎.»
حسینی‌کیا ادامه می‌دهد: «نیروی انسانی مازاد فراوانی که در خودروسازان وجود دارد توانسته هزینه‌های فراوانی به آنها تحمیل کند، ‏به طوری که در سایپا ١١‌هزار نیروی مازاد و ایران خودرو بیش از این رقم اضافه نیرو دارد که همین موضوعات باعث می‌شود ‏ هزینه‌های تولید خودرو بالا برود.» ‏

بنزین بسوزانیم یا خودرو وارد کنیم؟ ‏


‏ به گفته دبیر انجمن خودروسازان، اگر صنعت خودروسازی تعطیل شود، سالانه باید ١٢ تا ١٣‌هزار‌میلیارد تومان صرف ‏واردات خودرو شود، درحالی‌که بانک مرکزی قادر به تأمین این حجم از ارز نیست.‏
‏ فعالان صنعت خودروسازی درحالی سعی دارند با مطرح کردن چنین تهدیداتی تولید خودرو در ایران را به هر قیمتی مقرون ‏به صرفه بدانند که آمارهای اعلامی نشان می‌دهد هزینه مصرف بالای سوخت خودروهای ایرانی بیشتر از این حرف‌هاست. ‏گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که دولت پارسال ٢١٤‌هزار‌میلیارد تومان یارانه پنهان در بخش بنزین، ‏،گازوییل و ‏CNG‏ پرداخت کرده است. ‏
این درحالی است که به‌طور میانگین روزانه حدود ٩٠‌میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که اگر قرار باشد به ‏قیمت حدود ٠,٥ دلار ( متوسط قیمت بنزین در کشورهای همسایه) عرضه شود، روزانه چیزی حدود ٤٥‌میلیون دلار و ماهانه ‏‏١.٣٥‌میلیارد دلار و سالانه ١٦.٢‌میلیارد دلار درآمد نصیب اقتصاد می‌شود، بنابراین تأمین منابع مالی برای واردات خودرو ‏خیلی کار سختی نیست. ‏
زاوه هم با بیان این‌که اضافه مصرف دو خودرو پراید و پژو ٤٠٥ بیش از قاچاق سوخت است، اما هیچ اراده‌ای برای کاهش آن ‏دیده نمی‌شود، ادامه داد: «دولت به جای پرداخت یارانه به بنزین، واردات را آزاد کند و اجازه حق انتخاب خودروهای کم مصرف را ‏به بازار داخلی بدهد.»
آمارهای اعلامی نشان می‌دهد که به‌طور میانگین خودروهای داخلی در هر ١٠٠ کیلومتر حدود ٧,٥ لیتر بنزین می‌سوزانند، در ‏حالی‌که متوسط جهانی مصرف بنزین ٥.٥ لیتر برآورد می‌شود. اما زیان بالای مصرف سوخت خودروهای وطنی به همین جا ‏ختم نمی‌شود. معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران پیشتر خسارت سالانه آلودگی هوا در پایتخت را ٢.٦‌میلیارد دلار ‏اعلام کرده بود. آلودگی که خودروهای آلاینده متهمان اصلی آن هستند. ‏

‏ ١٠‌هزار‌میلیارد تومان بیمه بیکاری در صورت تعطیلی خودروسازان


البته این نخستین بار نیست که فعالان صنعت خودرو برای ادامه حیات خود به تهدید متوسل می‌شوند. مرداد همین امسال بود که ‏محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی سعی داشت اشتغال حدود ٥٥٠‌هزار نفری در قطعه‌سازی را ‏وسیله باج خواهی قرار دهد. او گفته بود که در صورت بیکاری ۵۵۰‌هزار نفر از کارکنان قطعه‌سازی تا زمان ایجاد شغل جدید باید ‏سالانه حدود ۱۰‌هزار‌میلیارد تومان بیمه بیکاری به آنها پرداخت شود و علاوه بر این، حدود چهار‌هزار‌میلیارد تومان هم از ‏درآمد سازمان تأمین اجتماعی بابت عدم وصول بیمه حقوق کارکنان کسر می‌شد و جمعا تراز سازمان تأمین اجتماعی در‌سال ۱۴ ‏هزار‌میلیارد تومان منفی خواهد شد. همچنین حدود‌هزار‌میلیارد تومان مالیات از حقوق از کف خزانه دولت می‌رود و مالیات بر ‏ارزش افزوده و درآمد هم به دلیل تعطیلی کارخانجات وصول نخواهد شد.

بدهی ۵۷‌هزار میلیاردتومانی دو خودروساز


صورت‌های مالی ارایه‌شده به بورس نشان می‌دهد دو خودروساز بزرگ کشور شامل ایران‌خودرو و سایپا در مجموع زیان ‏انباشته‌ای حدود ۱۴‌هزار‌میلیارد تومان در‌سال ۹۷ از خود به‌جا گذاشته‌اند. زیان انباشته آنها به عددی معادل ۱۳‌هزار و ۷۳۲ ‏میلیارد و ۴۷۹‌میلیون تومان رسیده است که در مقایسه با‌سال ۹۶ رشدی تقریبا ۲۰برابری را نشان می‌دهد. در حالت تفکیکی ‏ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگترین خودروساز داخلی زیان انباشته‌ای بالغ بر ٧‌هزار و ۷۵۲‌میلیارد تومان در‌سال ۹۷ از خود ‏به‌جا گذاشته و این درحالی است که این شرکت در‌سال ۹۶ سودی ۴۴۲میلیاردتومانی به ثبت رسانده بود. زیان انباشته سایپا نیز ‏طی‌سال ۹۷ به ٥هزار و ۹۸۰‌میلیارد تومان رسیده و این یعنی دومین خودروساز بزرگ کشور نسبت به‌سال ۹۶، رشد ‏‏۴۲۴درصدی را در زیان‌دهی تجربه کرده است. این اعداد و ارقام البته تنها مختص به خود ایران‌خودرو و سایپا است و ارتباطی با ‏شرکت‌های زیرمجموعه‌شان ازجمله ایران‌خودرودیزل، پارس‌خودرو، سازه‌گستر، ساپکو و... ندارد‎.‎

منبع: شهروند
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ + جدول

تصویری به یاد ماندنی از بهروز وثوقی و جمشید مشایخی در قیصر

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس جنجالی مسعود پزشکیان در کنار مولوی عبدالحمید

عکس زیرخاکی ۵۰ ساله از منوچهر وثوق، فردین، بهمن مفید و ایرج قادری

عکس/ نمایی خاص از بهمن مفید و سعید راد در سال ۱۳۵۴

عکس/ نمایندگانی که به حضور ظریف در دولت رای موافق دادند

عکس/ قدیمی‌ترین تاس کشف شده در جهان متعلق به ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران

واکنش خطیب نماز جمعه تهران به قطعنامه سازمان ملل

عکس/ قاب ویژه معاون خانم پزشکیان در تایلند

کدام کشورها نتانیاهو را دستگیر می‌کنند؟

عکس/ ایران خودرو افزایش قیمت‌ها را اعمال کرد