فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به دلیل افزایش قیمت خودرو طی چند روز اخید، اظهار داشت: «تنها دلیل این رشد قیمتها در بازار، کم شدن عرصه از سوی شرکتهای خودروسازی است و دلیل دیگری برای آن نمیتوان متصور بود، از سوی دیگر، آنها آمار تحویلهای روزانه خود را نیز اعلام نمیکنند، تا معلوم شود، آیا تحویلها به طور مثال نسبت به ماه گذشته با کاهش روبرو بوده، یا اینکه به روال قبل بوده است.»
اقتصاد24 - طی چند روز اخیر دوباره خودرو آهنگ افزایش قیمت به خود گرفت و به عنوان مثال پراید بازهم به کانال ۵۰ میلیون تومان بازگشت، این در حالیست که کارشناسان تنها دلیل افزایش قیمت خودرو را عرضه کم خودرو توسط شرکتهای خودروساز از جمله ایران خودرو و سایپا میدانند.
به گزارش فرارو، ادامه روند افزایش قیمت در بازار خودرو باعث شده امروز خودروهای سایپا تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و محصولات ایران خودرو تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را در کارنامه خود ثبت کنند. امروز محصولات کرمانموتور هم به موج گرانیها پیوستند و تا سه میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کردهاند. با این حال همچنان قیمت مصوب کارخانه برای این محصولات بالاتر از نرخ بازار است.
بر این اساس پراید امروز به روند افزایش قمیت خود ادامه میدهد. پراید هاچبک که از دیروز وارد کانال ۵۰ میلیونی شده، امروز ۴۰۰ هزار تومان دیگر افزایش قیمت پیدا کرده و به ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. پراید سایپا ۱۳۱ هم امروز با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی به ۴۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. پراید وانت سایپا ۱۵۱ هم حدود ۱۰۰ هزار تومان گران شده و حدود ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته میشود.
درحالیکه نمایشگاه داران، خودروسازان را مسئول گرانی خودرو می دانند، آنها نیز علت گرانی را ناشی از بار روانی حذف پراید می دانند
در گرانی خودرو چه کسی مقصر است؟
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه سایپا و ایرانخودرو عامل گرانیهای اخیر در بازار خودرو هستند، از سازمانهای نظارتی خواست به موضوع ورود کنند.
سعید موتمنی با بیان اینکه افزایش قیمتها تنها در خودروهای پرتیراژ دو شرکت خودروسازی سایپا و ایرانخودرو رخ داده و برای خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمتی وجود نداشته است، اظهار کرد: «عرضه این خودروها در بازار به درستی انجام نمیشود، اگر عرضه به اندازه کافی انجام شود، گرانی در بازار خودرو ایجاد نمیشود.»
وی ادامه داد: «این گرانیها در حالی است که با توجه به اینکه نوسان نرخ ارز در بازار وجود نداشته است، بنابراین نباید افزایش قیمتی در بازار خودرو وجود داشته باشد. گرانیهای اخیر به این دلیل است که شرکتهای خودروسازی نتوانستهاند نیاز بازار را تامین کنند و عرضه کم بوده است.»
موتمنی افزود:«لازم است که سازمانهای نظارتی همچون سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ورود کرده و پاسخگو باشند که چه اتفاقی افتاده که افزایش قیمت داشتهایم. طی دو سه هفته اخیر بیشتر افزایش قیمتها در پژو ۲۰۶ و پراید بوده که عرضه آن به بازار کم بوده است و به طور مثال پراید ۱۳۱ و ۱۱۱ کم فاکتور شدهاند.»
اما در طرف مقابل دبیر انجمن خودروسازان با انتقاد از اظهارات رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در مورد برخی افزایش قیمتهای اخیر گفت: «ایشان بیشتر از هر کسی به عوامل افزایش قیمتها در بازار نزدیک و آشنا هستند و نامبردن از خودروسازان به عنوان عامل گرانی با هدف انحراف افکار و تشویش اذهان عمومی صورت میگیرد.»
احمد نعمتبخش افزود: «خبر توقف تولید پراید هفته پیش به طور رسمی از سوی شرکت سایپا تائید و اعلام شد و بدیهی است که پس از انتشار آن، جو روانی بازار درباره خودرویی که فروش آن نیز به زودی کاملا متوقف میشود، کمی ملتهب شود و قیمت آن تغییر کند.»
وی با بیان اینکه ادعای رییس اتحادیه در مورد کاهش عرضه پراید به بازار از روی ناآگاهی صورت گرفته است، افزود: «"عدم عرضه مناسب" تنها عبارتی است که در مصاحبههای گوناگون ایشان به عنوان دلیل افزایش قیمت تکرار میشود، اما گویا این بار فراموش کردند که گروه سایپا به صورت رسمی پایان تولید و عرضه پراید به بازار را اعلام کرده و از این بابت، انتقادی به این خودروساز وارد نیست.»
چرا پراید دوباره ۵۰ میلیون تومان شد؟
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو معتقد است، عدم عرضه مناسب خودرو از سوی شرکت ها، دلیل اصلی رشد قیمت ها در بازار است
دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو، عرضه کم محصول به بازار است
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به دلیل افزایش قیمت خودرو طی چند روز اخید، اظهار داشت: «تنها دلیل این رشد قیمتها در بازار، کم شدن عرصه از سوی شرکتهای خودروسازی است و دلیل دیگری برای آن نمیتوان متصور بود، از سوی دیگر، آنها آمار تحویلهای روزانه خود را نیز اعلام نمیکنند، تا معلوم شود، آیا تحویلها به طور مثال نسبت به ماه گذشته با کاهش روبرو بوده، یا اینکه به روال قبل بوده است.»
وی افزود: «این موضوع تنها میتواند از روی آمار خودروهای پلاکگذاری شده مشخص شود، در این رابطه پلیس باید این آمار را اعلام کند تا بتوان بر اساس آن به اظهار نظر دقیق پرداخت، اما در شرایطی که بازار ارز در ثبات است و حتی کاهشی و اتفاق غیر عادی دیگری در حوزه اقتصاد کشور رخ نداده، تنها دلیل افزایش قیمتخودرو در چنین شرایطی تنها میتواند کم شدن عرضه محصولات به بازار از سوی خودروسازان باشد.»
زاوه در واکنش به سخنان نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان که دلیل اصلی افزایش قیمت پراید به ۵۰ میلیون تومان را اعلام رسمی توقف تولید این محصول از سال آینده اعلام کرد، گفت: «به نظر من دلیلی که اعلام شده به هیچ عنوان محلی از اعراب ندارد و این گفتهها نمیتواند دلیل افزایش قیمت خودرو باشد، تنها این امر بازی با کلمات است، همچنان که در مورد خروج پراید از خط تولید نیز این مسئله تکرار شد، از نظر بنده و با توجه به شرایط موجود پراید حداقل تا پایان سال ۹۹ در خط تولید باقی خواهد ماند.»