راهکارهای پیشگیری از تبعات منفی افزایش قیمت بنزین بر بخش تولید / دردسرهای تولیدکنندگان را زیاد نکنیم
امیررضا واعظ آشتیانی گفت: با افزایش قیمت بنزین شرایط برای بخش تولید سختتر شده است اما باید در کنار این شوک، تدبیری برای حمایت از تولید اندیشیده شود. تاثیر این گرانی شاید به گفته مقامات بسیار ناچیز باشد اما با توجه به پیشینه مشکلات در این بخش، همین ناچیزی دردسرهای جدیدی را به همراه خواهد داشت.
اقتصاد 24 - امروز با افزایش قیمت بنزین ، تولید وارد عرصه جنگ جدیدی از گرانی شده است، هرچند که وزیر صنعت معتقد است که افزایش قیمتها بسیار ناچیز خواهد بود و بر نظارت بر تثبیت قیمت ها تاکید دارد.
در کنار نرسیدن یارانه به بخش تولید ، پیچیدگی در نظام بانکی و مالیاتی و ده ها مشکل اساسی در بخش تولید، نگرانی ها در توسعه این بخش را افزایش داده و احتمال محقق نشدن بسیاری از برنامه ها وجود دارد .
عدم هدایت هدفمند منابع کشور به دلیل مشخص نبودن بخشهای اولویتداری که باید در آنها خلق مزیت شود، از آثار نبود یک سیاست صنعتی هدفمند و جامع مورد وفاق سایر وزارتخانههای مرتبط در کل زنجیره تولید در کشور است.
هدفمند نبودن سیاستهای صنعتی، عدم سازگاری با تولید، فقدان نگاه صادراتمحور، و عدم اعطای یارانه در زمره چالشهای ساختاری و برونبنگاهی در بخش صنعت کشور است که صدای تولیدکنندگان را درآورده است.
بررسی وضعیت شاخص ارزشافزوده بخش صنعت طی سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ از روند نزولی آن حکایت دارد. این روند نزولی نشان میدهد سهم صنعت در کیک اقتصاد کشور کوچک شده است.
راهکارهای جلوگیری از تبعات منفی افزایش قیمت بنزین بر بخش تولید
گرانی بنزین و افزایش درآمدهای دولت از این محل، شاید بهترین بهانه برای پرداختن یارانه به بخش تولید و صنعت بود که به نظر می رسد با برنامه دولت مبنی بر اعطای سبد معیشتی، یارانه بخش تولید منتفی باشد. این در حالی است که فعالان بخش تولید انتظار دارند که بخشی از درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین به تولید اختصاص یابد.
در همین رابطه امیررضا واعظ آشتیانی، کارشناس مسائل صنعتی درباره راهکارهای جلوگیری از تبعات منفی افزایش قیمت بنزین بر بخش تولید در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد 24 گفت: از چند زاویه می توان به این موضوع نگاه کرد. اول باید منبع هزینه برای بخش صنعت تعریف شود. کمبود نقدینگی تنها مشکل این بخش مهم نیست مسائلی که تاکنون موانع جدی بر سر راه فعالیت تولیدکنندگان بوده است به مراتب مخرب تر از بی پولی است. باید به جای پرداختن به موضوع نقدینگی که شاید برای دولت غیر قابل اجرا باشد، نگاه به حوزه بخشودگی ها می تواند بهترین گزینه حمایتی از بخش بزرگ تولید باشد.
واعظ آشتیانی تصریح کرد: حالا با افزایش قیمت بنزین شرایط برای بخش تولید سخت تر شده است اما باید در کنار این شوک، تدبیری برای حمایت از تولید اندیشیده شود. تاثیر این گرانی شاید به گفته مقامات بسیار ناچیز باشد اما با توجه به پیشینه مشکلات در این بخش، همین ناچیزی دردسرهای جدیدی را به همراه خواهد داشت.
این کارشناس صنعتی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین تاثیر زیادی بر روی بخش صنعت خواهد گذاشت و این یک واقعیت انکار ناپذیر است، گفت: مبلغی که به عنوان یارانه حمایتی به مردم پرداخت می شود درصد کوچکی از قدرت خرید مردم را نیز افزایش می دهد که در این صورت توان خرید به همان میزان افزایش می یابد و این به نوعی کمک به تولید کننده است که یک مقدار اندکی شرایط بهتر شود. شاید این به عنوان مسئله مهم برای این بخش مطرح شود اما در کنار این تغییر ناچیز، نگرانی از سایر موارد برطرف نشده است.
رئیس اسبق شهرک های صنعتی ایران ادامه داد: نگرانی از نوسانات نرخ ارز، ناهماهنگی دستگاههای اجرایی اعم از بانک مرکزی، گمرک، مالیات، بیمه و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر پیچیدگی و بوروکراسی اداری حاکم بر فعالیتهای تولیدی افزوده است و کار را برای فعالیت تولیدکنندگانی که با بهترین کیفیت توانایی صادرات و حفظ بازا داخل را دارند بسیار سخت تر کرده است.
وی تصریح کرد: پایین بودن سقف تسهیلات ارزان اعطایی بانکها و بهره بانکی بالا، ضعف در خدمات نظام بانکی این بخش، عوارض صادراتی و مالیات به بخش صنعت از دیگر مواردی است که تاکنون هیچ اقدامی در راستای توسعه و پرداخت آن از سوی دستگاه های اجرایی صورت نگرفته است.
بخشودگی جرایم از تبعات منفی افزایش قیمت بنزین بر بخش تولید می کاهد
رئیس اسبق شهرک های صنعتی ایران با تاکید بر اینکه رفع موانع موجود در موارد نام برده می تواند به عنوان ابزار حمایتی یرای بخش تولید محسوب شود ادامه داد: باید تدبیر جدیدی در راستای ثبات نرخ ارز که یکی از ملزومات در بخش تولید است اندیشیده شود. درهم تنیدگی مسائل ارزی، شرایط را برای توسعه تولید بسیار سخت تر کرده است. نگرانی فعالان صنعتی از نبود یک نرخ واحد حداقل در طول یکسال قابل درک است و اجرای آن دور از دسترس نیست.
واعظ آشتیانی در خصوص یکی دیگر از مشکلاتی که بخش تولید سال هاست با آن دست و پنجه نرم می کند گفت: تولید هنوز با موضوع بدهی بانکی درگیر است. بخشودگی جرایم یکی از راهکارهایی است که می تواند تا حدود زیادی این بخش را در برابر شوک های وارده مقاوم تر کند . نا گفته نماند موضوع مالیات امروز به عنوان یک دغدغه در بین تولیدکنندگان شریان تولید را گرفته است. کارگاه ها و بنگاه های کوچک و متوسط که در شرایط رکود با هر تمهیدی به دنبال توسعه تولید هستند باید بدون هیچ دقت نظری به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده محکوم شوند. از سوی دیگر معافیت های مالیاتی برای غیر مولدها بحران در بخش تولید را مضاعف کرده است.
امروز شرایط برای ترخیص مواد اولیه بسیار سخت تر از واردات کالاهای بی کیفیت شده است
به اعتقاد وی، نگرانی تولیدکنندگان و صادرکنندگان از وضعیت متغییر گمرک از دیگر چالش هایی است که سال هاست به عنوان معضل در این بخش مطرح است. گمرک دروازه واردات کالاها و مواد اولیه جهت تولید و از سوی دیگر محلی برای صادرات قانونی کالاهای با کیفیت تولید شده در کشور است. امروز شرایط برای ترخیص مواد اولیه بسیار سخت تر از واردات کالاهای بی کیفیت شده است.
واعظ آشتیانی ادامه داد: همچنین بروکراسی های ناتمام و تصمیمات یکجانبه و تعجیل در اجرای آن از سوی نهادهای متولی از دیگر مشکلاتی است که به غیر از بی پولی شرایط را برای بخش تولید غیر قابل تحمل کرده است.
رئیس اسبق شهرک های صنعتی ایران گفت: از سوی دیگر چالش های بیمه ای مطرح است که در راستای تولید و صادرات هنوز این معضل گریبان تولید را گرفته و همین مسئله انگیزه سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری سلب کرده است. تولیدکننده باید در شرایط مناسبی با کاهش هزینه های سربار مواجه شود و این مهم است که به طور غیر مستقیم مورد حمایت قرار گیرد. بخشودگی های مالیاتی و صادراتی و مسایل مرتبط با این موضوعات برای حوزه تولید مهم است و در صورت تحقق آن می توان ادعا داشت که گرانی بنزین تاثیر ناچیزی در بخش تولید کشور خواهد داشت.