تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۷

ظریف: اینکه ایرانی بتواند یک هشتک را به هشتک برتر تبدیل کند باید تقویت شود

وزیر امور خارجه گفت: امروز هر کس می‌تواند خبرگزاری باشد لذا باید این قدرت را بشناسیم، به آن اهمیت دهیم، اجازه رشد دهیم، این قدرت هر چقدر در کشور ما نهادینه‌تر شود، به نفع کشور است.
4bmw4e78ecf262paao_800C450
اقتصاد24 - محمدجواد ظریف امروز در مراسم بزرگداشت انتشار بیست هزارمین شماره روزنامه خراسان، اظهار کرد: امروز در دنیا تحولاتی که اتفاق افتاده عظیم است، شما مشاهده می‌کنید که دیگر دنیایی نیست که یک گروه برای بقیه تصمیم بگیرند، امروز ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که تصور ابرقدرتی رنگ باخته است. تصور قدر قدرتی مدت‌ها بود که رنگ باخته بود. تصور ابرقدرتی هم رنگ باخته است. کسی نمی‎تواند ادعا کند که می‌تواند مقدرات دنیا را رقم بزند.

وی افزود: در مهرماه ۹۵ وزرای خارجه دو کشور ابرقدرت تصمیم گرفتند و اعلام کردند که در سوریه آتش‎بس شود یک هفته بعد شکست خوردند. این دو با داخل سوریه ارتباط دارند، ما با یک گروه و ترکیه با یک گروه دیگر در داخل سوریه ارتباط داریم. با آن‌ها در آستانه توافق کردیم و الان بیش از دو سال است که این توافق باعث کاهش تنش در سوریه شده و می‌تواند پایان درگیری‌ها در سوریه باشد.

ظریف بیان کرد: در این دنیا قدرت، متکثر و پخش شده است. هم دارندگان قدرت دیگر انحصاری نیستند و هم ابزار رسیدن به قدرت انحصاری نیست. شما نیازی ندارید که دنیا را در دو قطب ببینید، قطبیدگی در دنیا پایان پیدا کرده، به خاطر اینکه قدرت در دنیا در اختیار همگان قرار گرفته است، این تحول مبارکی بوده که یک انسان قدرت پیدا کند.

وزیر امور خارجه عنوان کرد: زمانی برای قدرت باید قایق‌های توپ‌دار، اقتصاد بزرگ و امپراتوری رسانه‌ای می‌داشتید، امروز توانسته‌اید تمامی این ابزارهای قدرت را به شکلی متکثر کنید که یک شرکت چند ملیتی می‌تواند به اندازه چندین دولت تاثیرگذار باشد، یک سازمان تروریستی مثل داعش می‌تواند برای دنیا امنیت‌زدایی کند.

وی با تاکید بر اینکه قدرت دیگر در اختیار قدرت جنگ نیست، ادامه داد: زمانی یکی از مشخصه‌های یک دولت مستقل این بود که بتواند وارد جنگ و صلح شود. امروز یک گروه تروریستی می‌تواند نه تنها در حوزه جغرافیایی خود بلکه در کل دنیا وارد جنگ شود، یعنی هم امنیت‌زدایی و هم امنیت‌زایی کند. قدرت نظامی از انحصار دولت‌ها خارج شده است. قدرت رسانه‌ای هم امروز از رسانه‌های بزرگ امروز اینگونه نیست.

ظریف ادامه داد: امروز ابزار قدرت شکل‌دهی به دیدگاه‌ها، احساسات و نگرش‌ها متکثر شده است. یک خبرنگار در خانه می‌تواند متنی یا خبری را تهیه کند و باعث تحول در دنیا شود. خیلی از تحولات در سال‌های گذشته با یک خبر و توئیت بوده است. هر یک فرد یک رسانه شده و این قدرت می‌تواند بر دنیا تاثیرگذار باشد.

وزیر امور خارجه گفت: این قدرت می‌تواند بر دنیا تاثیرگذار باشد. برخی همه ابعاد قدرت را نگاه نمی‌کنند. بدون شک مقاومت برای شکست دادن تجاوز ضرورری و غیر قابل اجتناب است. شما نمی‌توانید تجاوز را با تبلیغات رسانه‌ای نابود کنید.

ظریف با اشاره به اینکه وقتی رژیم صهیونیستی تجاوز می‌کند، مردم در لبنان، غزه و فلسطین مقاومت می‌کنند و این مقاومت حرکت رژیم صهیونیستی را منتفی می‌کند، ادامه داد: وقتی رژیم صدام به ایران حمله می‌کند، مقاومت مردم حمله را نابود می‌کند. عواملی به کمکش می‌آید، یک وقت مقاومت می‌کنید و در دنیا تنها هستید، فشاری که به متجاوز وارد می‌شود، بسیارکمتر از زمانی است که گروهی او را همراهی می‌کند. به همین دلیل علیرغم مقاومت بسیار قوی حزب‌الله و مردم لبنان، جنگ لبنان ۳۳ روز طول می‌کشد چون رسانه‌های عربی وارد حمایت و ایجاد احساس عمومی جهانی نمی‌شوند.

وی ادامه داد: جنگ غزه ۲۲ روز طول کشید چون همه ابزارهای رسانه‌ای وارد می‌شوند و فشار مقاومت را چند برابر می‌کنند، مقاومت در غزه با لبنان قابل مقایسه نیست. این عامل می‌تواند مقاومت را چند برابر کند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه اصل ضرورت مقاومت و اصل ضرورت داشتن توان واقعیت و غیر قابل اجتناب است، تصریح کرد: اما آنچه این قدرت را چندین برابر می‌کند، ابزار اجماع‌سازی، ایجاد احساسات جهانی و ایجاد نفرت نسبت به تجاوز است که باعث می‌شود به مقاومت کمک کند و قدرت عظیمی بسازد. قدرت خبرنگاران را باید در نظر داشته باشیم.

وی اضافه کرد: دو تیتر از صحبت من می‌تواند ایجاد شود. یکی اینکه ظریف گفت مقاومت مهم نیست رسانه مهم است و یک تیتر این است که همین که من گفتم باشد. اینجا قدرت رسانه است، یک حرف را می‌توان به عامل عزت و یا ذلت ملی تبدیل کرد. اکثر مردم ما تیتر صفحه اول را می‌خوانند. یک واقعیت مجازی ساختید با قدرت عظیمی که دستگاه خبری و رسانه‌ها دارند.

ظریف خاطرنشان کرد: امروز هر کس می‌تواند خبرگزاری باشد لذا باید این قدرت را بشناسیم، به آن اهمیت دهیم، اجازه رشد دهیم، این قدرت هر چقدر در کشور ما نهادینه‌تر شود، به نفع کشور است، حتی جاهایی که با ما زاویه دارند اما در روز مبادا همه آن‌ها پای ایران و کشور می‌ایستند، این صدا که ایرانی بتواند دیدگاه، نظر و خواسته خود را در سطح جهانی منعکس کند و یک هشتک را به هشتک برتر تبدیل کند باید تقویت شود، باید این فرصت را به یک شهروند ایرانی بدهیم، این مساله در نهایت برای نظام و کشور یک فرصت است و تهدید نیست زیرا ما مبنای قدرتمان همین مردم هستند. ما مثل دیگران از یک چتر حمایتی استفاده نمی‌کنیم این بزرگ‌ترین افتخار ما است.

وزیر امور خارجه گفت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بزرگ‌ترین افتخار جمهوری اسلامی این است که کسی نمی‌تواند بگوید اگر من یک هفته از شما حمایت نکنم، شما عربی، روسی و انگلیسی صحبت می‌کنید. جوان‌های ما کسانی که دوران قبل انقلاب را ندیدند باید این واقعیت را ببینند. من قبل انقلاب را دیدم و تجربه کردم، این کم دستاوردی نیست، استقلال، اتکای ما به داخل و درون‌زا بودن امنیت ما کم دستاوردی نیست.

وی افزود: کدام کشوری می‌تواند این گزاره را تکرار کند که امنیت، اقتصاد، پیشرفت صنعتی و مشهوریت ما درون‌زا است؟ کدام کشور منطقه می‌تواند این حرف‌ها را بزند؟ ممکن است در کشور آن‌ها از ساختمان‌ها و سرویس هتل خوشتان بیاد اما می‌تواند ظرف یک هفته به ناامنی، عقب‌ماندگی، جنگ و درگیری تبدیل شود اما ما چهل سال است در شرایطی هستیم که هر کاری توانستند کردند تا ما را نابود کنند اما ما کماکان قدرت اول منطقه هستیم، این دستاورد کمی نیست.

ظریف بیان کرد: قبل از انقلاب و بعد از آن مردم ایستادگی کردند و مردم ما اشتباه نکردند، ما به این مردم باید بها دهیم، این مردم باید اختیار داشته باشند، رعایت حقوق این مردم برای ما یک وظیفه اخلاقی نیست، یک ضرورت امنیت ملی است؛ چون ما جز این مردم چیزی نداریم. انقلابی که در حوزه ارتباطات و رسانه اتفاق افتاده، اگر خوب استفاده کنیم عامل دیگری می‌شود در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی تا انقلاب پربارتر، با نشاط و موفقیت بیشتر و با سربلندی وارد دومین چله سال خود شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ نخستین تصویر از مراسم ازدواج شیدا خلیق و کیوان ساکت‌اف

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

صعود نوشاد عالمیان از مرحله گروهی تنیس روی میز انتخابی المپیک

امام جمعه کرج: شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر صهیونیستی بود

فیلم/ اقدام عجیب فرماندار مشهد در اوج بحران سیل

محور کندوان-کرج یک‌طرفه شد

جنیفرلوپز و بن افلک جدا شدند

پست فلسفی علیرضا بیرانوند + عکس

آتش سوزی در تجریش تهران

هشدار سازمان هواشناسی به تهرانی‌ها

فیلم/ ویدیوی خداحافظی اشکان دژاگه با دنیای فوتبال

نخست‌وزیر اسلواکی جان سالم به در برد

قیمت شکر اعلام شد

خداداد افشاریان به سمتش بازگشت؟

فیلم/ مهران مدیری: رفتم مجوز اجرای تئاتر بگیرم؛ حراست مرا برد کتک زد و بازجویی کرد

خودروهای آفرود در معابر عمومی اجازه تردد ندارند

تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان روشن شد

زائران ایرانی از فردا به مکه می‌روند

این داروی گیاهی نفخ شکم را فوری درمان می کند

کمبود این ویتامین باعث خواب رفتن پاها می شود

سرنوشت خانم دکتری که دستور قتل شوهرش را داد

پیش‌بینی روند مثبت بازیابی اقتصاد چین

اعلام میانگین مبلغ مالیات ستانی از بازاریان

اولین تصویر از شاخص پیش‌بینی کننده تورم در ۱۴۰۳

فیلم/ اعتراف سرباز اسرائیلی به کشتن ۱۳ کودک فلسطینی

تعطیلی شنبه‌ها فرصتی تازه برای تجارت خارجی ایران

عکس/ آرایش عجیب و نامناسب مه‌لقا باقری

سکه در مرتبه دوم افت بازدهی

بیشترین و کمترین بازدهی نماد‌های بورس در هفته چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳

پیکاپ‌های غول چینی در بازار ایران

فیلم/ آبگرفتگی خانه‌ها در بجنورد

عکس/ ژست جذاب شروین حاجی‌پور در زیر آفتاب

مخالفت امام جمعه تهران با تعطیلی روز شنبه

طالبان به دنبال تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با ایران

کاهش آمار طلاق پس از سه دهه!

مدیر بحران شهرداری مشهد عزل شد

عکس/ باغ‌نشینی بهاره رهنما در اصفهان

فیلم/ افشای فساد در فوتبال ایران روی آنتن زنده

راز فروش ساعت‌های ارزشمند میشائیل شوماخر

۲۰ نکته درباره حواشی سریال هفت سر اژد‌ها

پاسخ صریح حسن روحانی به یک ادعای شورای نگهبان

فیلم/ بغض رامین رضاییان ترکید

افعی تهران و تلخی کودکی ما در دهه ۶۰ ؛ همه اصناف می‌خواهند مقدس باشند و جامعه هم اصلاح شود

عکس/یانگوم در کنار پدر و مادر واقعی‌اش

اتفاق عجیب پس از به‌روزرسانی آیفون

خشک ترین استان کشور رکورددار رشد بارش شد+ جدول

عکس/ استوری مرجانه گلچین برای علیرضا طلیسچی

ابلاغیه تازه ستاد مبارزه با قاچاق برای حل مشکل طلافروشان

عکس/ قابی کمتر دیده شده از عروسی پدر و مادر لیلا حاتمی

فهرستی از آپارتمان‌های ارزان پایتخت + جدول

فیلم/ جراحی دقیق ربات سونی روی دانه ذرت

اینفوگرافی/ میوه‌ها در یک سال اخیر چقدر گران‌تر شدند؟