تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
برنامه‌های همتی برای بهبود شرایط اقتصادی بررسی شد؛

سیاه و سفید اقتصاد ایران

تازه‌ترین جزئیات سیاست‌های اقتصادی کشور از زبان رییس بانک مرکزی بر «اعمال سیاست‌های پولی برای کنترل تورم، عدم فراوانی منابع ارزی، حفظ ثبات بازار ارز و احیای شاخص‌های اقتصادی در بلندمدت» مشتمل است. بانک مرکزی در نظر دارد با به‌کارگیری ابزار‌های جدید در حوزه سیاستگذاری پولی دسترسی به اهداف اقتصادی خود که همانا کاهش تورم و بهبود وضعیت اقتصادی است را ممکن است.
عملیات بازار باز
 
اقتصاد ۲۴- بانک مرکزی اخیرا از ابزار جدید سیاستگذاری پولی خود یعنی «عملیات بازار باز» رونمایی کرد و آن را گام مثبتی در حوزه سیاست‌های اقتصادی اعلام کرد. این عملیات بانکی با تغییر نرخ سود بین‌بانکی معامله اوراق بدهی دولتی را ممکن می‌کند و با توجه به شرایط موجود، دست به انقباض یا انبساط سیاست‌های اقتصادی می‌زند.
 

کاهش نرخ سود بین‌بانکی

 
بر اساس اعلام رییس بانک مرکزی «برای اینکه بانک‌ها از ناترازی خارج شوند، از طریق خرید و فروش اوراق می‌توانیم با تهیه کانال نرخ سود که حاشیه بالا و پایین دارد جهت‌گیری کنیم تا نرخ سود هدف پیش‌بینی شود.»
 
بر این اساس گام نخست اجرای عملیات بازار باز با تعیین نرخ هدف در بازار بین‌بانکی برداشته می‌شود. آن‌طور که عبدالناصر همتی می‌گوید سال گذشته نرخ سود بین‌بانکی ۵/۲۰ درصد بود که امسال با دو واحد درصد کاهش به ۵/۱۸ درصد رسیده است. اولین حراج این اوراق نیز انجام شده و اوراق پیش‌بینی شده دولت در بازار و در بودجه سال آینده عرضه می‌شود؛ و نباید نرخ معاملاتی اوراق دولتی بی‌جهت در بازار بالا برود.
 
برای آنکه عملیات بازار باز از مسیر اصلی خود منحرف نشود و اهدافی که را دولت در پی آن است محقق کند، لازم است در چارچوب سیاستگذاری پولی مشخصی وارد فاز اجرایی شود. در غیر این صورت پیش‌بینی می‌شود این مهم بدون آنکه هدف مشخصی را دنبال کند، تنها به ابزاری برای خرید و فروش بی‌هدف اوراق دولتی در بازار تبدیل شود. بر اساس ادعای سیاستگذار پولی، این عملیات بانکی با هدف کنترل تورم و با تعیین نرخ سود مشخصی در بازار بین‌بانکی اجرایی می‌شود.
 
همان‌طور که رییس بانک مرکزی نیز می‌گوید «بیشتر کشور‌ها کنترل نقدینگی و تورم را از طریق عملیات بازار باز انجام می‌دهند. ما تحت تاثیر عوامل اقتصادی می‌توانیم تورم انتظاری را پیش‌بینی کنیم، بنابراین می‌توان سود کوتاه‌مدت بانکی را هدف‌گذاری کرد تا از طریق خرید و فروش اوراق خزانه‌داری کل کشور بر بازار پول تاثیر بگذاریم.»
 

کنترل تورم با عملیات بازار باز

 
اما برای آنکه بانک مرکزی اهداف تورمی موردنظرش را محقق کند، باید در خرید و فروش اوراق دولتی به گونه‌ای عمل کند که با افزایش پایه پولی و خلق پول از سوی بانک مرکزی همراه نباشد. به بیانی روشن‌تر برای آنکه این عملیات به رسالت حقیقی خود یعنی کنترل تورم بپردازد باید سیاست‌های پولی انقباضی را در پیش گیرد.
 
به این ترتیب بانک مرکزی باید به فروش اوراق مالی دولتی در بازار بین‌بانکی بپردازد و نسبت به جمع‌آوری پول در اقتصاد اقدام کند. بدیهی است اگر بانک مرکزی به خرید اجباری اوراق مالی دولتی ناچار شود، در عین حال که اهداف درآمدزایی دولت را محقق می‌کند، اما با پایه پولی، افزایش تورم را به دنبال خواهد داشت. با این حال رییس بانک مرکزی می‌گوید: «اجازه نمی‌دهیم از بابت اجرای عملیات بازار باز نقدینگی و تورم لطمه بخورد و دولت منابع دیگری نیز برای کسب درآمد دنبال می‌کند.»
 

تقویت اقتصاد

 
از دیگر موضوعاتی که بانک مرکزی در گزاره جدید خود به آن پرداخته رشد اندک اقتصادی است. به بیان عبدالناصر همتی: «ما در شرایط ایده‌آل نیستیم و در شرایطی هستیم که باید به اقتصاد مهلت بدهیم تا سر بلند کند و شاخص‌های اصلی اقتصاد احیا شود، اما اینکه انتظار بهبود شرایط تا شش ماه یا یک سال آینده داشته باشیم غلط است.»
 
به نظر می‌رسد بازه زمانی در نظر گرفته شده از سوی رییس بانک مرکزی بسیار کوتاه است و حتی دستیابی به رشد صفر درصد را نیز به سختی ممکن می‌کند. بانک جهانی در آخرین گزارش تحلیلی خود پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۰ صفر درصد می‌شود و در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نیز تنها به یک درصد خواهد رسید.
 

رشد منفی اقتصادی

 
با این حال رییس بانک مرکزی می‌گوید: «در حال حاضر نرخ رشد اقتصادی منفی است، اما نرخ رشد اقتصاد غیرمنفی نیم‌درصد مثبت است و نرخ رشد بخش صنعت و معدن، کشاورزی نیز مثبت شده، اما این نرخ در بخش خدمات منفی است. با این روند فعلی امیدواریم تا پایان سال این نیم‌درصد نیز افزایش یابد و سال آینده با بهبود رشد مواجه باشیم.
 
اگر تولید راه بیفتد و اقتصاد غیرنفتی رشد پیدا کند، کاهش وابستگی به نفت و اقتصاد نفتی قطعی است و نسبت به فشار‌های خارجی کشور بیمه خواهد شد.» اعلام وضعیت رشد اقتصادی حوزه‌های مختلف اقتصادی از زبان رییس کل بانک مرکزی در حالی است که بانک مرکزی از ابتدای سال جاری از اعلام آمار‌های مربوط به این حوزه سر باز زده و مشخص نیست که رشته گروه‌های مختلف اقتصادی در چه وضعیتی به سر می‌برند.
 
با این حال آنچه مشخص است این است که تولید حال خوبی ندارد و بسیاری از تولیدکنندگان سرمایه‌های تولیدی خود را از کشور خارج کرده‌اند. بخشی از این موضوع می‌تواند ناشی از زیان‌هایی باشد که نوسانات بالای ارزی به بدنه فعالیت‌های تولیدی آن‌ها وارد آورده است. در حالی که همتی می‌گوید: «ثبات نرخ ارز از نرخ آن برای من مهم‌تر است، زیرا نوسان نرخ پدر تولید را درمی‌آورد و وظیفه بانک مرکزی پیش‌بینی‌پذیر کردن متغیر‌های کلان اقتصاد است»، با این حال ویژگی بارز بازار ارز نوساناتی است که گاه و بیگاه و در برهه‌های مختلف تاریخ اقتصادی بروز می‌کند.
 

فراوانی ارزی نداریم

 
از سوی دیگر کاهش توانایی کشور در صادرات و فروش نفت، درآمد‌های ارزی کشور را به میزان زیادی کاهش داده است. با این حال از سال گذشته و به کرات از زبان رییس کل بانک مرکزی شنیده‌ایم که از نظر ذخایر ارزی در وضعیت مناسبی به سر می‌بریم و حال می‌گوید: «من نگفتم فراوانی ارز داریم و در شرایطی هستیم که بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها برای کشور وجود دارد به طوری که حتی فشار به کشور‌های دوست را نیز شامل شده است و از سوی دیگر درآمد‌های نفتی هم کاهش یافته و انتظار داریم مانند همیشه صادر‌کنندگان همت کنند و ارز را به سامانه نیما بیاورند.»
 
قدرت خرید پایین مردم دیگر چالش این روز‌های ساختار اقتصاد ایران است که به گفته همتی، «در حال حاضر امکان جبران تمام مشکلات مردم وجود ندارد». بانک مرکزی، اما بر بهبود قدرت خرید مردم تاکید می‌ورزد و اعلام می‌کند با کنترل تورم می‌تواند بخشی از آن را جبران کند.
 
در همین رابطه همتی از سیاست حذف صفر از پول ملی سخن می‌گوید؛ موضوعی که به گفته وی اجرای آن سه سال زمان نیاز دارد بنابراین تحقق این هدف در عمر دو ساله باقیمانده از دولت حسن روحانی ممکن نیست. ناگفته نماند که اجرای این سیاستگذاری پولی نیز نیازمند جلب آرای لازم از سوی نمایندگان مجلس است.
 
با نگاهی اجمالی به تازه‌های اقتصاد ایران از سوی رییس بانک مرکزی مشخص می‌شود که تاکنون ثباتی در هیچ‌یک از حوزه‌های اقتصادی برقرار نشده و پیش‌بینی‌پذیر بودن آینده اقتصادی کماکان غیرممکن است. از این رو انتظار می‌رود حداقل تا پایان سال اقتصاد در وضعیت کنونی باقی بماند و بهبودی در شاخص‌های کلان اقتصادی مشاهده نشود.
 
منبع: جهان صنعت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/تیپ شیک و رسمی بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

عکس/استایل جذاب و نوجوان‌پسند بازیگر گناه فرشته

استواری اقتصاد ایران همچنان بر پایه‌های کهنه نفت!/ نفع پول نفت به خودش نرسید!

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس