تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رییس کل بانک مرکزی از تداوم عرضه و تحریک تقاضا خبر داد:

بازگشت اقتصاد به ریل

روشن است که حجم منابع اختصاصی برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی در قیاس با خسارت‌های تحمیل شده بسیار ناچیز است. مقایسه این رقم با ارقامی که دیگر کشور‌ها برای این منظور اختصاص داده‌اند نشان می‌دهد که تا چه اندازه دست دولت از منابع مالی و درآمد‌های ارزی کوتاه شده است.
بازگشت اقتصاد به ریل
اقتصاد۲۴- وحشت کرونا به جان اقتصاد جهانی افتاده است؛ بازار‌های مالی فرو ریخته و رکورد‌های تازه‌ای از نرخ بیکاری به ثبت رسیده است. کارشناسان می‌گویند بحران ناشی از این پاندمی شبیه هیچ‌یک از بحران‌های اقتصادی قبلی نیست و بنابراین وقوع سونامی رکود را در میان کشور‌ها بسیار محتمل می‌دانند. اغراق نیست اگر بگوییم که خسارت‌های ناشی از این بحران در ایران شدیدتر از سایر کشورهاست. کارشناسان نسخه‌های متفاوتی برای عبور از این بحران در کشورمان تجویز می‌کنند؛ گروهی بر ارائه بسته‌های محرک اقتصادی و تحریک تقاضا تاکید می‌کنند و گروهی دیگر حمایت از بنگاه‌های اقتصادی در جهت تداوم فعالیت‌های تولیدی آن‌ها را راهکار عبور از این بحران می‌دانند. سیاستگذار، اما معتقد است که بازگشت اقتصاد به ریل حرکت به دنبال تداوم توأمان تحرک در بخش عرضه و تحریک تقاضا اتفاق می‌افتد.

حمایت از حوزه‌های آسیب‌دیده اقتصادی قرار است با تزریق ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی انجام گیرد. در صورتی که سیاستگذار نتواند به شناساسی درست و دقیق کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده بپردازد، می‌توان انحراف در تخصیص این منابع مالی را محتمل دانست. عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی در پاسخ به این نگرانی‌ها می‌گوید «این روزها، عطف به سابقه برخی عملکرد‌ها در گذشته، در خصوص سرنوشت وام ۷۵ هزار میلیارد تومانی نیز ابراز نگرانی می‌شود و بر مراقبت بیشتر جهت صرف آن در امور مولد، تاکید می‌شود. باید اعلام کنم که ثلث این مبلغ، مستقیماً به حساب خانوار‌های یارانه‌بگیر خواهد رفت و در شرایطی که مردم نیازمند به خرید بوده و فروشندگان کالا و خدمات نیز نیازمند فروش هستند، کمکی خواهد بود به راه افتادن چرخه اقتصاد. بنابراین، نگرانی از انحراف آن بی‌مورد است.»

انحراف در توزیع منابع

در صورتی که سیاستگذار بخواهد از انحراف در تخصیص منابع مالی جلوگیری کند، لازم است اطلاعات دقیقی از نحوه فعالیت بنگاه‌های اقتصادی جمع‌آوری کرده و برآورد دقیقی از خسارت‌های وارده بر کسب‌وکار‌ها انجام دهد. اعتقاد بر این است که از یک سو میزان منابع در نظر گرفته برای حمایت از مشاغل کفاف هزینه‌های تحمیل شده به صاحبان مشاغل را نمی‌دهد و از سوی دیگر احتمال تخصیص ناعادلانه این منابع مالی دور از انتظار نیست. این نگرانی از آنجا سرچشمه می‌گیرد که کارنامه فساد دولت تدبیر و امید به دلیل رانت‌های ارزی بزرگی که تخصیص داده سیاه شده است و از این منظر می‌توان نگرانی کارشناسان را کاملا بجا دانست.
 
بررسی‌های آماری حاکی از آن است که تا به امروز هزاران کارگر روزمزد کار خود را از دست داده‌اند و بسیاری از واحد‌های تولیدی دست به تعدیل نیرو زده‌اند. در صورتی که بسته‌های حمایتی دولت به نقاط اصلی آن برخورد نکند، احتمال خروج بیشتر نیرو‌های کار از چرخه اشتغالزایی کشور وجود خواهد داشت.
 
در حالی که سیاستگذار بر تخصیص منابع مالی به کسب‌وکار‌هایی که توانسته‌اند به حفظ اشتغال نیرو‌های کاری خود کمک کنند تاکید می‌ورزد، اما این احتمال وجود دارد که صاحبان مشاغل بخواهند بخشی از تسهیلات دریافتی را به سمت بازار‌های غیرمولد هدایت کنند. در این شرایط منابعی که برای مولدسازی اقتصاد تخصیص داده شده به ابزاری در جهت رونق بازار‌های غیرمولد تبدیل خواهد شد. بدیهی است در این شرایط خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر اقتصاد تحمیل خواهد شد و خروج از بحران کنونی را دشوارتر از قبل خواهد کرد.
 
اما آنطور که رییس بانک مرکزی می‌گوید، «بخشی از مبلغ وام تخصیصی، به طور عمده به واحد‌های کوچک و متوسط تولید کالا و خدمات با اشتغال زیر ۵۰ نفر که نیروی کار خود را به تشخیص وزارت کار حفظ کرده‌اند، پرداخت خواهد شد؛ بنابراین هدف این طرح تضمین تداوم فعالیت و عرضه کالا و خدمات، توسط واحد‌های دارای شاغل و به تبع آن مولد است؛ بنابراین برای شفافیت بیشتر، اسامی واحد‌ها و مبلغ وام‌گیرندگان این وام‌ها در سایت بانک مرکزی اعلام خواهد شد.»

اعلام اسامی بنگاه‌های آسیب‌دیده

این انتظار وجود دارد که سیاستگذار در زمان اعلام اسامی بنگاه‌های تولیدی، اشاره مستقیمی به میزان خسارت‌های وارده بر آن‌ها و همچنین میزان تسهیلات دریافتی آن‌ها کند. بدیهی است انتشار هرگونه اطلاعات ناقص و نامشخص می‌تواند به نگرانی‌ها در خصوص انحراف در تخصیص منابع دامن بزند. از دیگر سو آنچه اهمیت دارد نحوه استفاده از این منابع از سوی بنگاه‌های تولیدی است. در صورتی که سیاستگذار نتواند نظارت دقیقی بر نحوه استفاده از این منابع داشته باشد، باید منتظر پیامد‌های منفی ناشی از آن که همانا رونق بازار‌های غیرمولد است، باشیم.
 
اما مهم‌ترین بخش صحبت‌های سیاستگذار پولی به نحوه هزینه‌کرد این منابع مالی برمی‌گردد. بر اساس اعلام رییس بانک مرکزی، «دولت و بانک مرکزی به دنبال تداوم عرضه از یک طرف و تحریک تقاضا از طرف دیگر و برگرداندن اقتصاد به ریل حرکت هستند». این دو اقدام قرار است با توزیع منابع مالی بین گروه‌های هدف انجام شود. در این خصوص باید به این موضوع توجه کرد که آیا سیاستگذار تنها به دنبال آن است که اعلام کند سیاست‌های لازم برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی را اتخاذ کرده و بنابراین هرگونه انحراف در استفاده از این منابع در حوزه اختیارات وی نیست؟ یا اینکه با حفظ قدرت خرید اقشار جامعه هم به طرف عرضه اقتصاد کمک کند و هم از افزایش فقر در میان اقشار جامعه جلوگیری کند؟

بازگشت به ریل اقتصاد

کارشناسان در خصوص حمایت‌های اقتصادی در زمان بحران نظرات متفاوتی ارائه می‌دهند. اجماع کلی بر این است که اگر سیاستگذار بتواند به اتخاذ سیاست‌هایی به حفظ قدرت جامعه کمک کند، طرف تقاضای اقتصاد نیز در پاسخ به تقاضای شکل‌گرفته فعالیت خود را از سر خواهد گرفت. بدین ترتیب تاکید اصلی بر ایجاد تحرک در طرف تقاضای اقتصاد در گام نخست است. پس از آن سیاستگذار می‌تواند منابع لازم را در اختیار طرف عرضه اقتصاد قرار دهد تا بتواند نیاز‌های شکل‌گرفته برای استفاده از کالا‌های تولیدی را پاسخ دهد. با این حال اگر توجه اصلی سیاستگذار بر حمایت از طرف عرضه اقتصاد معطوف شود، زمان بیشتری لازم است تا بتوان حرکت روی ریل اقتصادی را ممکن کرد.
 
با همه این‌ها روشن است که حجم منابع اختصاصی برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی در قیاس با خسارت‌های تحمیل شده بسیار ناچیز است. مقایسه این رقم با ارقامی که دیگر کشور‌ها برای این منظور اختصاص داده‌اند نشان می‌دهد که تا چه اندازه دست دولت از منابع مالی و درآمد‌های ارزی کوتاه شده است. بدیهی است بخش زیادی از این موضوع به دلیل تحریم‌ها اتفاق افتاده که دولت را با تنگنای شدید مالی مواجه کرده است.
 
پیش از شیوع ویروس کرونا نیز درآمد‌های ارزی دولت به واسطه کاهش صادرات نفت به کمترین مقدار خود در طول سال‌های گذشته رسیده بود. اکنون نیز در بحبوبه بحران کرونا و سقوط آزاد قیمت نفت در بازار‌های جهانی، مشکلات و چالش‌های دولت دوچندان شده است. بر این اساس می‌توان گفت پیش از شیوع کرونا نیز ضربه‌های سختی بر بدنه اقتصاد ایران وارد شده و آن را در مرز ورشکستگی قرار داده بود. اما بحران کنونی سرعت ورشکستگی اقتصاد را بیشتر کرده و بر نگرانی‌ها در خصوص مواجهه با دور تازه‌ای از آسیب‌های اجتماعی افزوده است.

اما و اگر‌های جهش تولید

یکی از موضوعاتی که در این بین با ابهام همراه است، حرکت بر مسیر جهش تولید است. در حالی که سیاستگذار بر اعمال سیاست‌هایی در جهت تحقق شعار سال اصرار می‌ورزد، اما مشخص نیست که در بحبوحه بحران کرونا و در حالی که روند کوچک شدن اقتصاد افزایش یافته، چگونه می‌توان واحد‌های تولیدی را به فعالیت واداشت. دولت از یک سو قادر به تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی نیست و از سوی دیگر بر تحقق شعار جهش تولید اصرار می‌ورزد. بدیهی است این موضوع زمانی محقق می‌شود که سایه بحران‌های موجود از سر اقتصاد ایران برچیده شود، در غیر این صورت نمی‌توان با منابع اندک دولت نسخه نجات‌بخشی برای اقتصاد ایران پیچید. آنطور که سیاستگذار پولی اعلام کرده، در سال جهش تولید باید منابع بانک‌ها و موسسات اعتباری آزاد صرف حمایت از فعالیت‌های مولد تولیدی شود. این موضوع نشان می‌دهد که تمام بار ناشی از این بحران بر دوش شبکه بانکی است. این در حالی است که نظام بانکی خود با چالش دیرینه تنگنای منابع مالی دست به گریبان است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین سیاستی که این روز‌ها مقامات دولتی به دنبال اتخاذ آن هستند سیاست‌های انبساطی با تاکیدبر نقش بانک‌ها در اجرای آن است؛ موضوعی که می‌تواند پیامد‌های تورمی به همراه داشته باشد.
منبع: جهان صنعت
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
عجب!
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

عکس/ عکسی قدیمی از امیرجعفری و ریما رامین‌فر و پسرشان

قیمت ماهی امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

استوری منوچهر هادی و یکتا ناصر با یک آهنگ مشترک! + فیلم

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیش بینی بورس چهارشنبه فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد

حذف معافیت مشمولان ۳۵ ساله و دارای ۲ فرزند از قانون بودجه

افشاگری ترامپ درباره کناره گیری نتانیاهو از حمله مشترک به کاروان سردار سلیمانی

عکس/غلط املایی تابلو زیباکلام

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

درگیری دو همکلاسی در شوش منجر به قتل شد

برق این شهر‌ها فردا قطع می‌شود!

پیش بینی قیمت دلار فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/رقص جذاب داوود رشیدی

زالو درمانی جه تاثیری دارد؟

تاثیر مصرف نمک در درد‌های زنانه

حقوق کارگران چقدر از تورم عقب‌مانده است؟

واکنش آذری جهرمی به ممنوعیت پخش سریال حشاشین

عکس/ خانه لاکچری هانده ارچل بازیگر ترک فیلم مست عشق

انگیزه متهم برای قتل زن مورد علاقه‌اش: فقط می‌خواستم گوشی‌اش را چک کنم

چگونه دو اسپیکر بلوتوثی را به هم وصل کنیم؟

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

چطور بفهمیم کیلومتر شمار خودرو دستکاری شده؟

فیلم/ اعتراف سارقان موتورسوار اتوبان های تهران

داور بازی استقلال و تراکتور استعفا داد!

سازنده واکسن آسترازنکا اعتراف کرد

فیلم/ چهره‌های فضای مجازی زیر ذره بین قوه قضاییه

فیلم/ دختر آیت‌الله طالقانی: بی‌حجابی مجازاتی ندارد

اعلام شرایط وام فوری ۲۰۰ میلیونی بانک ملی+ جزییات

خوشگذرانی نانسی عجرم به همراه فرزندانش در شهربازی + عکس

سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد

فیلم/ شادی یک جفت لک لک بعد از اولین تخم گذاری

اولین عکس از درب جدید طلای حرم امام رضا (ع)

فیلم/تعقیب و گریز دیدنی زورگیر‌های موتورسوار در الهیه

اقتصاد ژاپن دست پر آمد

جهش تولید نفت ایران در سال جاری

افتتاح بلندترین سکوی بانجی جامپینگ دنیا

امضای قرارداد ۶ میلیارد دلاری قطر برای ساخت کشتی حمل گاز

سقوط اکتشافات نفت و گاز در جهان

حراج نفت ایران به قیمت مال‌دزدی است!

فیلم/ بارش شدید باران در ماهیدشت کرمانشاه

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد

ماجرای عکس جعلی ترانه علیدوستی و پدرش

بازار نیمه تعطیل طلا، صعودی شد

فیلم/حمله یک مهاجم مسلح با شمشیر سامورایی به مردم در لندن

قیمت جدید انواع میوه و سبزی در بازار +جدول

استقلالی‌ها پولدار شدند

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

فیلم/زاکانی هر کاری می‌کند جز اداره شهر!

فیلم/طوفان شدید در استان الانبار عراق

اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است

اعلام محدودیت ترافیکی جاده‌ها در تعطیلات آخر هفته

خودروسازان به ازای هر ۱ میلیون دلار ارز تخصیصی، چه تعداد خودروی نو تولید کردند؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳