هند تجارت از طریق چابهار را به 70 میلیارد دلار افزایش خواهد داد
یک نشریه هندی با پرداختن به موضوع عملیاتی شدن بندر چابهار نوشت که هند امیدوار است بتواند پس از دستیابی به خشکی و مسیر های زمینی، در مدت کوتاهی تجارت از طریق بندر چابهار را از دو میلیارد دلار کنونی به 70 میلیارد دلار افزایش دهد.
اقتصاد۲۴–نشریه 'بیزینس تودی' با اشاره به اینکه تهران، کنترل کامل اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار را در اختیار شرکت بنادر جهانی هند قرار داده است، نوشت؛ آمریکا با معافیت پروژه بندر چابهار هند از تحریم های ایران موافقت کرده است و این امر می تواند به ادامه کمک های بشر دوستانه به افغانستان کمک کند.
در این گزارش تصریح شده است چابهار فرصت های زیادی را در اختیار هند قرار می دهد. این بندر به کریدور بین المللی حمل و نقل شمال و جنوب متصل است و به عنوان دروازه دسترسی به آسیای مرکزی، روسیه و شرق اروپا عمل خواهد کرد.
نویسنده این گزاش نوشته است؛ مسیر های زمینی از طریق بندر چابهار می توانند نفوذ پاکستان را در افغانستان و به طور کل نفوذ چین در منطقه را کاهش دهند.
این درحالی است که روز یکشنبه هفته جاری هند مسیر کشتیرانی میان بنادر خود و بندر چابهار را افتتاح کرد. بر این اساس هند قصد دارد در هر دو هفته محموله های خود را از بنادر مومبای، کاندلا و موندرا به ایران ارسال کند. اولین محموله هند روز یکشنبه وارد بندر چابهار شد. انتظار می رود افغانستان نیز در یک ماه آینده اولین محموله باری خود را از طریق بندر چابهار به هند ارسال کند.
شرکت بنادر جهانی هند در تاریخ 24 ماه دسامبر(3 دی) سال 2018 در طول نشست توافق سه جانبه چابهار، کنترل امور اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار را به عهده گرفت. همچنین در این روز مقامات ایرانی، هندی و افغان به صورت مشترک اولین دفتر هند را در منطقه آزاد چابهار افتتاح کردند.
فاز اول این بندر در ماه دسامبر سال 2017 با حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشور های منطقه افتتاح شد.
بندر چابهارکه در دریای عمان قرار گرفته است دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است.
سال گذشته هند دو محموله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد. این اقدام با هدف اثبات اعتبار این مسیر و گسترش ورود محموله های جهانی پیش از فعال شدن کامل بندر چابهار انجام شد.