تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۴۹ نظر
در گفتگوی اقتصاد ۲۴ با کامران ندری بررسی شد؛

تا ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران چقدر راه مانده است؟/ تجربه منحصربه‌فرد حسن روحانی در تورم

کامران ندری می گوید: طی 4 دهه نتوانستیم تورم را از یک میانگین معین دو رقمی پایین تر بیاوریم، اما اینکه بگوییم اقتصاد ایران، ونزوئلایی خواهد شد باید بگوییم تا رسیدن به آن نقطه راه زیادی مانده است.

ابرتورم

اقتصاد۲۴ - شاید اگر در سال 96  گفته می شد قیمت پراید 20 میلیون تومانی 120 میلیون و یا 206، 33 میلیون تومانی 195 میلیون تومان می شود و دلار از 3 هزار تومان به 25 هزار تومان خواهد رسید؛ کسی آن را باور نمی کرد، اما حالا ظرف چند روز برخی مواد خوراکی مانند کره دو برابر می شود و سایر مواد غذایی نیز به صورت روزانه افزایش پیدا می کنند.

حسن روحانی اما در واکنش به گرانی ها گفته بود: «اعتراف‌ می‌کنم قیمت مواد‌ غذایی در بازار غیرمنصفانه‌ است.» این در حالی است که اقتصاد ایران سه سال پیاپی است که درگیر تورم های بالاست، اتفاقی که در هیچ دولتی طی 4 دهه گذشته سابقه نداشته است. از آن سو محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز گفته است روحانی، جهانگیری را مامور کرده است تا گرانی ها را سامان دهد.

این در حالی است که تورم تبدیل به بیماری مزمن در اقتصاد شده که احتمالاً با مامور کردن معاون اول نمی‌توان آن را سامان داد. موضوعی که برخی کارشناسان بیم ونزوئلایی شدن و رفتن به سمت یک ابرتورم را دارند. هرچند پیش از این سعید مسگری کارشناس اقتصادی به اقتصاد۲۴ گفته بود شرایط اقتصادی به گونه ای است که اگر اصلاح در شیوه حکمرانی اقتصادی ایجاد نشود ایران خود تبدیل به یکی از الگوهای ناکارآمدی اقتصاد در جهان تبدیل شود.

با این همه اما کارشناسانی هستند که معتقدند ونزوئلایی شدن اقتصاد یک احتمال است که به دلیل تفاوت های ساختاری وقوع آن حداقل در دوسال آینده بعید به نظر می رسد.

تجربه منحصر به فرد دولت حسن روحانی

کامران ندری استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با اقتصاد۲۴ معتقد است: نرخ تورم در اقتصاد ما بالاست و این یک واقعیت انکار ناشدنی است.

وی می گوید: تقریباً سه سال پیاپی از سال 97 تا 99 تورم بالایی را در اقتصاد تجربه کردیم که این توالی در نوع خود بی سابقه است. حتی در دوره آقای هاشمی رفسنجانی نیز یک سال تورم بسیار بالا رفت و در سال بعد کاهش قابل ملاحظه ای یافت. همچنین در دوره آقای احمدی نژاد هم سال 91 شاخص تورم بالا رفت و در سال بعد کاهش یافت.


بیشتر بخوانید: حکمرانی اقتصادی اصلاح نشود دهه بعدی بحرانی‌تر خواهد شد


ندری تصریح می کند: برای اولین بار است که اقتصاد کشور سه سال پیاپی تورم بالا را تجربه می کند اما اینکه اگر با همین دست فرمان جلو رویم گرفتار تورم های خیلی شدید خواهیم شد تنها یک احتمال است که البته احتمال بالایی نیست اما به نسبت سال های قبل و دو دولت هاشمی و احمدی نژاد این احتمال بیشتر شده است.

تا ونزوئلایی شدن چقدر مانده است؟

ندری تاکید می کند: اگر سال 99 را با تورم بالا تمام کنیم به احتمال زیاد سال 1400 نیز تورم بالایی را در پیش خواهیم داشت. باید توجه داشت که هر چه تورم بالاتر رود، پایین آوردن آن بسیار دشوار خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی می افزاید: مثال زنده آن اقتصاد کشورمان است. طی 4 دهه نتوانستیم تورم را از یک میانگین معین دو رقمی پایین تر بیاوریم؛ اما اینکه بگوییم اقتصاد ایران، ونزوئلایی خواهد شد باید بگوییم تا رسیدن به آن نقطه راه زیادی مانده است.

وی معتقد است: در سال 99 و 1400 این اتفاق رخ نخواهد داد اما اگر با همین شیوه به جلو حرکت کنیم احتمال آن سال به سال بیشتر خواهد شد.

ندری با بیان اینکه هر چقدر تورم بالاتر رود کسری بودجه دولت هم به واسطه بالا رفتن هزینه ها بیشتر خواهد شد، اظهار می کند: زمانی که دولت درآمد کمتری داشته باشد نیاز به چاپ پول برای تامین هزینه هایش بیشتر می شود و این امر در یک نقطه، کاملاً امر اجتناب ناپذیری خواهد شد.

این استاد دانشگاه می گوید: اگر در همین مسیر سه سال گذشته حرکت کنیم احتمال گرفتاری در ابر تورم بالاتر خواهد رفت اما با توجه به ساختارهای اقتصاد چه به لحاظ زیرساختی و چه نهادی در مقایسه با اقتصاد ونزوئلا از توانمندی های بالاتری برخورداریم. بنابراین این احتمال هر چقدر هم بالا رود اما ناچیز است.

وارد فرآیند ابر تورم شده ایم؟

ندیری تصریح می کند: اگر بخواهیم احتمال وقوع ابرتورم در اقتصاد کشور را با اعداد بیان کنیم اگر در سال 97 احتمال ونزوئلایی شدن اقتصاد کشور 2 درصد بود در سال 99 این احتمال 5 یا 6 درصد شده است بنابراین برای رسیدن به آن نقطه هنوز راه بسیاری باقی است.

وی یادآور می شود: باید در نظر داشت که کشورهای ونزوئلا و زیمباوه به یک باره تورم بالا را تجربه نکردند بلکه این فرآیندی است که ممکن است 5 تا 7 سال زمان ببرد. متاسفانه تورم هایی که در دور دوم آقای روحانی به وجود آمد برعکس دور اول که تورم بسیار پایین بود در مقایسه با دولت های دیگر منحصر به فرد به بوده است. در واقع تنها دوره ریاست جمهوری در 4 دهه گذشته است که 3 سال پیاپی دچار تورم مستمر بالاتر از میانگین شدیم که اگر ادامه پیدا کند کار را سخت خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر قرار باشد کشور مانند سه سال گذشته اداره شود احتمال پاگذاشتن در ابر تورم بالاتر خواهد رفت، می افزاید: باید در نظر داشت علیرغم توانایی ساختاری اقتصاد ایران اما باید افزایش احتمال ورود به ابر تورم را جدی بگیریم و سعی کنیم تورم را مهار کنیم.

وی می گوید:کشوری مانند زیمباوه از سال 2008 درگیر تورم شدید است و هنوز نتوانسته آن را مهار کند. این معضل در اقتصاد مانند یک غده سرطانی است که اگر در مراحل ابتدایی توانستید آن را مهار کنید درمان امیدوارکننده تر خواهد بود. به خصوص در ایران به دلیل ساختار سیاسی آن مهار تورم بسیار سخت تر خواهد بود.

ندری خاطر نشان می کند: اگر همین سوال را در سال 94 می پرسیدید احتمال ونزوئلایی شدن را صفر می دانستم، در سال 97 پاسخ به این سوال 2 درصد بود و امروز این احتمال 5 درصد و ممکن است در سال آینده 10 تا 15 درصد شود بنابراین احتمال گم این رخداد را نیز باید بسیار جدی گرفت.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۵
ناشناس
4
36
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
ما گرفتار ابر تورم شدیم خودمون زدیم به کوچه علی چپ
ناشناس
سلام استاد میشه درباره ابرتورم ایران بیشتر توضیح دهید.
ناشناس
2
9
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
تورم، زیر ابر کومون قرار دارد!
علی
پاسخ به ناشناس. یعنی تو هنوز این ابر تورم رو حس نکردی.؟ یا تو ایران نیستی یا از اون اقا زاده های ... هستی
ناشناس
0
7
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
دولت باید خرج درآمد را درست کند نداری خرج نکن طرح عمرانی را جمع کن مردم چقدر باید تحت فشار باشند . مردم از دست گرامی تورم راحت شوند ؟
ناشناس
0
15
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خدا رحم کنه،معلوم نیست چی میخواد بشه،گرونی پدر مارو در آوردش
مهدی
0
9
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
سلام.
شما رسانه محترم اقتصاد ۲۴ آیا می توانید یک سلسله گفتگو و گزارش و مصاحبه با کارشناسان اقتصادی گروه های سیاسی مختلف و بی طرف انجام دهید شاید شما مشکل را پیدا و به مردم هم اطلاع رسانی کردید تا حداقل مردم بتوانند راه خود را در کوران گرانی و تورم تشخیص دهند و مرهمی برای زخم خود بازیابند
به امید انجام اینکار و اطلاع رسانی به محرومین و اقشار ضعیف مثل ما
سردبیر:
بله. رسالت ما همین را اقتضا می‌کند کما اینکه از ماه های گذشته نیز این موضوع را پیگیری کرده‌ایم
امیر
2
4
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
فقط فکرتان ارز و یورو دلار بابا بزار اون هر چقدر گرون میشه بشه تا مردم نخرن سمت پول کلی برن اگر فکر ارزان کردن و رفاه مردمی پراید و خونه و مواد غذای ارزان کن همین نه به ارز کاری داشته باش نه دخالتی کن اگر کسی شکایت کرد برو. اما ماشین و خونه و مواد غذایی حق مردم کشور ماست به اینا برس ک برنج بالای ۵ تومن نبود کیلویی شده ۲۸ تومن
ناشناس
2
6
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
فکر کلید گم شده
ناشناس
0
10
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خاک
داریوش
0
8
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
متاسفانه در کشور ما هیچ چیزی در جای خود نیست. طبق این روال مملکت داری که ما داریم باید با این همه منابع به سمت ونزوئلایی شدن پیش برویم کشور و قانون ما به اصلاحات اساسی نیاز مبرم دارد
ناشناس
0
15
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خواهشا این کارشناس ترشی نخوره حیفه آخه
در سال 99 و 1400 این اتفاق رخ نخواهد داد اما اگر با همین شیوه به جلو حرکت کنیم احتمال آن سال به سال بیشتر خواهد شد.
اینرو هم یه بچه پنچساله میدونه که تورم هرسال تو این مملکت بیستر و بیشتر میشه
واقعا غیب گفتی
علی
0
9
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
ابر تورم داریم پس این چیه گرانی ساعتی شده
عباس
2
11
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خجالت هم خوب چیزیه.ما با اینهمه منابع چکار داریم به ونزوئلا؟
محمدی
2
9
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
ونزلای شدن ایران ۹۸% است
بانام ونشان
1
19
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خواستن توانستن است سعیت رو بکن شاید تونستیم ره صدساله رو چند ماهه بریم!؟
حافظ
1
7
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
نسل ما سوخت وبس، اینقدر منافع شخصی زیادشده که کسی فکرکسی نیست
ناشناس
0
13
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
البته با این سرعت که تورم و کاهش ارزش ریال پیش میرویم ، ونزوئلایی شدن آرزو شده است ! نگران بدتر شدن تورم و اقتصاد هستیم .
رضا
0
10
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
به اونجا هم می رسیم.... کسی هم نیست که بگه خرت به چند منه
تاریخ
1
8
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
تورم دست خود این مسئولان است چرا در عراق و افغانستان تورم نیست
ناشناس
0
12
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
پراید ۲۰ تومنی طی ۳ سال بشه ۱۲۰ تومن یعنی ۶ برابر یا ششصد درصد تورم آیا این ابر تورم نیست؟
ناشناس
1
15
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
بااین سیاست های غلط در حوضه خارجی و داخلی.و انزویلا شدن دور از ذهن نیست ،به قول معرف ،سالی که نیکوست از بهارش پیداست
Iran
0
7
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
به نظرشما ابرتورم شاخ داره
ناشناس
0
6
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
پایین امدن تورم بااین روشهایی که مسعولین پیش میروند غیرممکن است
علی
1
7
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
نویسنده عزیز اینجا خیلی وقته ونزوئلا شده البته اونها انواع موسیقی ورقص رو دارند.
گندم
1
7
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
میشه برید بمیررررررررررررررررررررررررید
ناشناس
0
7
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
بارییس جمهورعوض کردن کاردرست نمیشه.
اقتصاد بسته ایران بایدباز بشه.درهای کشوربسته است..
اقتصادسیاسی داریم. اقتصاد تجاری نداریم.
شهردای بجاخونه ساختن پول میگره وسنگ میندازه جلومردم...قانون بجا کمک کردن به مردم داره مالیات میگیره...
ما ... که خونه وماشین وزمین برامون سرمایه است.
وسرمایه مردم کشورهای پیشرفته سهام توکشوردیگه وسهام شرکت وسهام کارخونه اتومبیل سازی یعنی سرمایشون تولید سرمایه میکنه
محمد نایب سالکی
0
15
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
باسلام و احترام تورم زیاد مردم را از حکومت دل سرد می‌کند و سرانجام خوبی ندارد باید مسولان فکر جدی بکنند...
ناشناس
0
7
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
بالاخره نفهمیدیم؟!؟!

هر خط یه چیزی میگی
امیر
0
3
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
وقتی نه نظارتی نه قانون درست و حسابی برای ضروریات مردم نداریم معلومه که احتکار و دلال بازی و رانت و فساد شکل میگیره و پدر مردم را در میارن
محمود
1
6
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
ابر تورم کسانی هستند که بودجه چند سال مملکت رو میزارن تو جیبشون و فرار میکنند و هیچکس هم جرات نداره جلوی این مثلا آقا زاده ها رو بگیره
ناشناس
1
5
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
اولیش بورس ایران که دنباله رو بورس ونزوئلا هست با این حساب احتمال سقوط بورس نزدیک و نفس های اخرش میکشه
انفجار
0
7
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
۲تاشاخ،با ۱ دونه دُم بزارید واسه اقتصاد،اونوقت دیگه میشه ابرتورم،آخه ابر تورم شاخ و دُم داره
شهید زنده
0
5
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
یا خدا اگ این ابر تورم نیس پ ابر تورم بشه چی میشه
خدا بدادمون برسه از مسئولین ک امیدی نیس
ناشناس
2
5
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
هیچ امیدی به آینده نیست منتظر ونزویلا دوم بلشیم
ناشناس
0
4
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
میشه جناب ريس جمهور بکشن کنار یکی دیگه بیاد.
نارویی
1
6
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
کارشناس محترم چاره کار بیابیم نظر دادن آب ونون نمیشه حالا ابر تورم گرفتاریم چه بخواهیم چه نخواهیم اوضاع خراب خراب شما کارشناس اقتصادی باید راهکار بدین ن نظر چنین میشه ولش کنید
سعید
0
4
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
علی برکت الله
ناشناس
0
4
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
.به نظرم با آمار ساختگی و غیر واقعی دارن گولمون میزنن.من اقتصاد دان نیستم ولی اگر ابرتورم به معنای گرانی وحشتناک کالا و خدمات تا چندین برابر در مدت زمان یکی دوسال باشه دقیقا همینه که الان هست.هیچ کار جدید و تولید و پیشرفتی نمیشه.ارزش پول از قیمت چاپ و کاغذش کمتره.
ناشناس
0
3
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
این کارشناس درباری چرااشاره ای به مهارت رم دردولت آقای خاتمی نکرده که ملموس ترازبقیه دولت هابود
ناشناس
0
2
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
با اینجوری که پیش میبره، کم کم به افریقاییها حسرت خواهیم خورد
Mm
0
2
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
مشکل اینه مردم دیگه به دولت اعتماد ندارن چون حرفش با عملش یکی نیست
ناشناس
0
2
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
سالهاست که تورم ونزویلاییی شده‌ایم و خودمون خبر نداریم
فردریک
0
1
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
با سلام
به نظر من مشکلات اقتصادی مملکت به خاطر نداشتن علم و اگاهی که هر مسئول در رابطه با مسئولیتی که بر عهده داره هستش هیچکس در جای که باید باشه نیست
من
0
2
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
کی از ونزوئلا جلو می‌زنیم.
علی برکت الله.
ناشناس
0
1
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
سلام مردم دیگه نه تنهابه دولت بلکه به هیچ کس اعتماد ندارند بعضی ها عامدانه برای فریب مردم میخوان حساب بعضی ها رواز حساب بعضی دیگه جدا کنند درصورتی که همشون هم پیاله ی همند و در خفا تصمیمات را باهم می‌گیرند ولی درظاهر می خواهند بگویند اونا عامل بدبختی مردمند وما با اونا هم نظر نیستیم اگرکمی ژرف نگر باشید نفاق را می بینید. یا علی
امراله مهماندوست
0
2
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹
برای مردم عادی کشور که اینجانب هم احدی از آنان هستم آقای محمود احمدی نژاد بهترین رئیس جمهور در کشور ایران بوده است (مسکن مهر + سهام عدالت + یارانه + واگذاری زمین برای باغچه و باغ و کشاورزی برای همه مردم ایران) بقیه رئیس جمهورها (به غیر از شهید رجایی) برای مردم عادی در کشور ایرن چه کاری انجام داده اند؟
میم
0
1
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
سفره های مردم را کوچک کردید دین و ایمان مردم را به یغما بردید هیچ چیز برای مردم درمانده نمانده دستتان درد نکند که مردم ایران را به استیصال و اضطرار کشیدید.تاریخ خواهد نوشت و آیندگان قضاوت خواهند کرد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

لئوناردو دی کاپریو کیست؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

اما استون کیست؟

عکس/ نماز جماعت پشت سر محمود احمدی‌نژاد!

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

عکس/ تمرینات ویژه سیدحسین حسینی در کنار دخترش

عکس/پاریس‌گردی خانم بازیگر مشهور با استایل جذاب

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ترکیه

عکس/پاسخ خلاقانه یک دانش‌آموز به سوال امتحان ریاضی

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن

رییس جمهور دنبال حیا است نه رای

حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان/ ۲ تروریست کشته شدند

فیلم/لایی الحاجی دیوف به امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه

۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

عکس/سانسور کراوات غلامرضا تختی در بنر‌های شهرداری تهران

وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند

وضعیت ترسناک تابستان ۱۴۰۳

نگرانی آمریکایی‌ها درباره ریاست‌جمهوری مجدد بایدن

الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند

تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

پریسا صالحی کیست و چرا به زندان احضار شد؟

حکم اعدام توماج صالحی لغو می‌شود؟

پیشنهاد هلندی برای مهدی قایدی

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید

طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

خاطره منشوری فریدون زندی از وحید هاشمیان!

در واگذاری سرخابی‌ها، کدام تیم سود کرد؟ کدام تیم ضرر؟

فرهاد مجیدی مهمان مخصوص فینال لیگ قهرمانان آسیا

سریال جدید مهران مدیری خبرساز شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف

پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد

بکارگیری منشی‌های خانم ممنوع شد!

تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

کدام مناطق ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

فیلم/راز‌هایی از تایتانیک که هرگز نمی دانستید

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند