تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۱۶ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱۳ نظر

یک بام و دو هوای دولت در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

«همسان‌سازی» یک گفتمانِ کلیدی است. در چند سال گذشته، هر زمان در هر جا صحبت از بهبود معیشت بازنشستگان شده، مساله را به اجرای همسان‌سازی حواله کرده‌اند. اما مفهوم قانونی و اساسی این گفتمان، واقعاً چیست؟!
همسان سازی
اقتصاد۲۴ - همسان‌سازی به معنای نزدیک نمودن سطح دریافتی بازنشستگان با شاغلان هم‌سطح و هم‌تراز است؛ براساس همه‌ی اسناد قانونی از جمله تصریحات برنامه ششم توسعه، هر بازنشسته با هر نوع مختصات شغلی و سابقه‌ی تخصص و بیمه‌پردازی، نباید کمتر از ۹۰ درصد شاغل همتراز خود دریافتی ماهانه داشته باشد؛ بنابراین معنای اصلی همسان‌سازی، همترازی با شاغلان همردیف است. آنچه بازنشستگان در سال‌های گذشته و به طور مشخص در سنوات سپری شده از آغاز برنامه ششم توسعه، بار‌ها به عنوان یک مطالبه مطرح کرده‌اند و از دولت و بالاخص سازمان برنامه و بودجه، برای آن اعتبارِ درخور طلب نموده‌اند، همین «همترازی مزدی با شاغلان همردیف و هم‌طبقه» بوده است، اما آیا آنچه در عمل اتفاق افتاده، واقعاً همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان به معنای همترازیِ ۹۰ درصدی است؟!

متناسب‌سازی برای کارگری‌ها!

برای پاسخ به این سوال، باید بین بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگانِ تحت پوشش دولت یعنی مستمری‌بگیران صندوق کشوری تمایز قایل شویم. براساس اظهارات مقامات و مدیران سازمان تامین اجتماعی، آنچه سازمان در مردادماه بعد از دریافت ۳۲ هزار میلیارد تومان صورت داد، فقط یک «متناسب‌سازی» بوده است؛ اول شهریور، ناهید حیدری (مدیرکل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی) در این رابطه گفت: «متناسب‌سازی» سومین مرحله‌ی کمک به معیشت بازنشستگان و مستمری‌بگیران است که در سازمان کلید خورده. پیش از امسال، دو مرحله کمک معیشتی پیاده شده بود؛ یک‌بار در سال‌های ۸۱-۸۲ و بار دیگر در سال ۸۸. کمک معیشتی امسال یک تفاوت عمده دارد چراکه براساس الزامات بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه اجرایی شده و نامش متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است. در واقع همان کمک معیشتی دو مرحله قبل، در مرحله سوم به متناسب‌سازی بدل شده است.

بیشتر بخوانید: لشگری‌ها و کشوری‌ها یک سر و گردن جلوتر از بقیه
نه تنها خود مقامات و مسئولان سازمان بار‌ها به صراحت اذعان کرده‌اند که آنچه برای بهبود معیشت بازنشستگان انجام داده‌اند، به هیچ‌وجه همترازی و همسان‌سازی واقعی نیست بلکه بازنشستگان کارگری نیز بار‌ها اعلام کرده‌اند اصلاحات صورت گرفته نامطلوب و متغایر با قانون است چراکه جداولی که گاهاً رسانه‌ای و منتشر شده، چندان خوانا و مفهوم نیست و بازنشستگان تا امروز علیرغم تلاش فراوان، قادر به درک این مساله نشده‌اند که سازمان چه فرمول‌هایی را برای اجرای متناسب‌سازی در دستور کار قرار داده است و این فرمول‌ها، برچه اساسی عمل می‌کنند!

نادری، یک بازنشسته سخت و زیان‌آور که بیست سال در معدن البرز شرقی مشغول به کار بوده؛ در ارتباط با فرمول‌های همسان‌سازی و نتایج آن برای بازنشستگان می‌گوید: ما بازنشستگان در فهم عملکرد محاسبات همسان‌سازی یا همان متناسب سازی درمانده‌ایم! چگونه ادعا می‌کنند «عدالت بیمه‌ای» رعایت شده، وقتی همسان‌سازی برای من بازنشسته سخت و زیان‌آور که بالای ۴ میلیون تومان مستمری ماهانه دارم، ۵۰۰ هزار تومان افزایش به همراه داشته و برای یک بازنشسته حدقل‌بگیر با ۱۵ سال سابقه بیمه پردازی عادی نیز همین ۵۰۰ هزار تومان! یعنی بازنشستگان سایرسطوح که سال‌ها حق بیمه بیشتری پرداخته‌اند، کمترین نفع را از اجرای همسان‌سازی برده‌اند؛ چراکه به این ترتیب، فاصله‌ی دریافتی آن‌ها با حداقل‌بگیران کم شده و بدون توجه به آورده‌ی بیمه‌ای، همسان‌سازی اجرایی شده است. با این وصف، چگونه می‌توانند مدعی باشند که همسان‌سازیِ اجرایی شده، واقعاً همترازی با شاغلانِ هم‌ردیف و هم‌طبقه است؟! شاغلان هم‌ردیف من، الان بالای ۷ میلیون تومان حقوق ماهانه می‌گیرند؛ به هیچ‌وجه دریافتی من و امثال من به شاغلان نزدیک نشده است.

به گفته وی، تنها دستاورد این نوع فرمول‌ها، تبعیض در حق گروه‌های مختلف بازنشستگان است، به خصوص آن‌هایی که سال‌ها حق بیمه‌های هنگفت پرداخته‌اند و آورده‌ی خوبی برای سازمان داشته‌اند.

نادری مدعی است که تا سه سال قبل، مستمری او سه برابر حداقل مستمری سازمان بوده؛ این فاصله دو سال قبل به دو برابر رسیده و امسال بعد از اجرای همسان‌سازی این فاصله حتی کمتر شده و به یک و نیم برابر تقلیل یافته است!

همسان‌سازی برای کشوری‌ها!

با این حال، به نظر می‌رسد آنچه در صندوق کشوری در مهرماه رخ داده، بیشتر شبیهِ یک «همسان‌سازی واقعی» است. براساس اظهارات نمایندگان بازنشستگان کشوری، در نتیجه‌ی اجرای همسان‌سازی، در مهرماه هر بازنشسته دولت، ۹۰ درصد شاغل همتراز خود دریافتی خواهد داشت.

فرج کمیجانی (نماینده بازنشستگان فرهنگی) که در جلسات اجرای همسان‌سازی با مقامات سازمان برنامه و بودجه شرکت داشته؛ در این رابطه می‌گوید: طرح ارزشمند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با نود درصد حقوق ناخالص مشمول کسور شاغلین همتراز، مستند به ظرفیت‌های قانونی و دولت خصوصا اختیارات رئیس سازمان برنامه و بودجه طراحی و به تصویب هیات وزیران رسیده است. تحت هر شرایطی، احکامِ همسان‌سازی در مهر ماه سال ١٣٩٩ صادر و و مبالغ اضافه شده حتما با حقوق مهرماه پرداخت خواهد شد. همسان‌سازی حقوق شامل همه بازنشستگان کشوری، لشکری، کارافتاده، وظیفه بگیر و. خواهد شد منتها هر کس با مقایسه شاغل هم‌طبقه خودش بر مبنای نود درصد حقوق ناخالص مشمول کسور، بهره‌مند خواهند شد.

تبعیضِ نهادینه شده!

در حالیکه بازنشستگان کشوری با اجرای همسان‌سازی، ۹۰ درصد شاغلان همتراز خود دریافتی ماهانه دارند، رهاوردِ «متناسب‌سازی» برای بازنشستگان کارگری فقط چند صد هزار تومان افزایش حقوق ماهانه بوده است و گروه‌های بسیاری از جمله بازنشستگان سایر سطوح، ازکارافتادگان و بازماندگان و همچنین بازنشستگان سخت و زیان‌آور، همچنان از نحوه اجرای این متناسب‌سازی به شدت انتقاد دارند. این در حالیست که علیرغم وعده‌های جسته و گریخته‌ی مسئولان سازمان مبنی بر لزوم اصلاح فرمول‌های همسان‌سازی لااقل برای بازنشستگان سخت و زیان‌آور، در نیمه‌ی دوم مهرماه، هنوز هیچ خبری از تجدیدنظر یا بازنگری در فرمول‌های اعمال شده نیست! به نظر می‌رسد دولت هیچ اهتمامی برای برآورده کردن مطالبات بازنشستگان کارگری – بیش از ۶۵ درصد بازنشستگان کشور- ندارد و قرار نیست بر این تبعیض سازمانیافته و نهادینه شده، نقطه‌ی پایانی بگذارد.

این تبعیض از همان روز‌های آغاز امسال، خودش را به رخ کشید؛ بازنشستگان کشوری یا همان کارمندان سابق دولت، از فرودین ماه مشمول افزایش مستمری‌ها شدند به طوریکه حداقل مستمری این گروه، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است؛ اما بازنشستگان کارگری تا تیرماه منتظر افزایش ۲۶ درصدی مستمری‌ها ماندند و دریافتی‌شان با این افزایش به ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید؛ امروز بعد از اجرای این همسان‌سازی که البته در جریان ورود به تامین اجتماعی، دچار استحاله‌ی منفی شده و به متناسب‌سازی بدل گشته، بازنشستگان کشوری براساس اذعان صریح وزیر کار، حداقل ۴ میلیون تومان در هرماه دریافتی دارند و بازنشستگان کارگری فقط ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان. با این حساب، به نظر می‌رسد «تبعیض» همچنان گریبان کارگران بازنشسته را گرفته است و قرار نیست به این سادگی‌ها، آن را رها کند!
 
منبع: کارگر آنلاین
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
بازنشسته فرهنگی
2
2
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹
اولا مارا با شاغلین همسان نکرده اند فقط همتراز ما را آورده اند به ما رسانده اند بامدرک وسند. داریم دوما لیسانس سی سال کار را با کار گر سا ده و بیسواد مقایسه نکنید هرچند حق آنها بیش از ما باید باشد همتراز ما با سی سال کار آلان هشت وسیصد میلیون حکم داره وما چهار وششصد کجاش همتراز ؟؟؟ وچرا پدرم گروهبان با چهار کلاس ابتدایی. از ما. چهارصد تومان بیشتر میکیره ؟؟ بیایند همه را در یک جهت. قرار دهند فقط بخاطر شیره مالی تا. انتخابات تمام شود مانند پارسال که نوشت همسان سازی صفر درصد همه اش کف توخالییه ودروغ عیانه چه حاجت به بیانه
یه بازنشسته تامین
اتفاقا تو بیسوادی که کارگرها رو بیسواد میدونی!!! دو تا لیسانست هم معلومه چه جوری گرفتی!!!! آقای ما کارگر ولی با مدرک فوق لیسانس برق از دانشگاه پلی تکنیکه!!!! اصلا با اون دوتا مدرک تو قابل مقایسه نیست ولی حقوقمون نصف توئه!!! تو که نصف سال رو همش تعطیل بودی و تو خونه لم میدادی اقای ما سالی 4 روز عید رو تعطیل بوده و تعطیلات رسمی رو هم حتی کارکرده!!! چه درسی میدید شما به بچه ها با این سوادتون!!!!!
ناشناس
واقعا متاسفم با این ادبیات شما، واقعا و براستی شما فرهنگی هستید وای به حال بچه هایی که زیر دست شما بودن. لطفاً اینقدر کوته فکر نباشین
مهدی
2
6
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹
دقیقا تبیض در همسان سازی ها من بازنشسته سخت و زیان آور تامین اجتماعی فقط ۵۰۰ هزار تومان به حقوقم اضافه شده و این انصاف نیست خدایی
مقصود
0
6
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹
34سال سابقه با بیمه سخت وزیان اور هم حقوق سی سال را اعمال کردند وهم 8درصد سخت وزیان اور راکنار گذاشتند درصورتی که سلامتی کل بدن ازبین رفته است
طافی
0
3
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹
ازعجایب روزگار است که دردو دوصندوق بازنشستگی. که ازقضا مدیران عامل آنهامنصوب دولت ووزیرتعاونندیک قانون رابادوروش وشیوه کاملا متفاوت اجرایی کرده اند درتامین اجتماعی باترفندوحیله عدالت بیمه ای کلا متناسب سازی درراستای افزایش 3و4میلیونی مستمری سقف بگیران وبابهانه وبابکاربردن و اژه مبهم عدالت بیمه ایی اجرایی شده ومستمری های 9و10میلیونی مجددا3و 4میلیون دیگر افزایش داده شدند تافقیر، فقیرترو غنی، غنی ترشودوهدف اصلی این طرح که باتبلیغات بسیار پیش ازاین مسوولان امر وعده ترمیم مستمری های حداقلی وکم شدن فاصله کف وسقف مستمریها پس از اجرای آن داده می شدصددرصددرراستای منافع سطوح حداکثری مستمری اجرایی گردید وگروهای بسیارزیادی ازمستمری بگیران حداقلی مانندسنوات زیر20 سال وازکارافتادگان کلی وبازماندگان و...... چنان افزایشهای ناچیزی ازهمسانسازی داده شدند(درحدود170هزارتومان) که باتوجه به کاهش شدیدارزش پول ملی درواقع ازشمول طرح حذف وموردتمسخرواقع شده اند ودرصندوق کشوری سطوح حداکثری مستمری وسقف بگیران به دلیل دریافتی بالا کلا ازشمول متناسب سازی حذف گردیدند واصلا اصل عدالت بیمه ایی وپرداخت حق بیمه های بالاتر که بهانه تامین اجتماعی جهت افزایشهای چندمیلیونی سقف بگیران بوده درصندوق کشوری ملاک نیست.!؟ آیاآنان حق بیمه بیشتری به صندوق خود نپرداخته اند!؟ پس چرامشمول همسان‌سازی صندوق بازنشستگی خودنشده اند؟ آیااجرای یک قانون که مصوبه مجلس هم هست سلیقگی وبه دلبخواه مدیران عامل صندوقهای بازنشستگی وعوامل آنان درکانون های بازنشستگی است!؟ پاسخگوی این همه تناقض وابهام. وحق کشی وظلم های فاحش درحق سطوح بسیاری ازمستمری بگیران حداقل بگیر تامین اجتماعی کیست؟ گویاتامین اجتماعی فقط در پرداخت عیدی کارمندی پایان سال!!! به مستمری بگیران کارگری به دولت تاسی می کند!؟ دلیل این همه یک بام ودوهوای دولت وتامین اجتماعی چیست؟ کجایندنهادهای نظارتی!؟ سازمان بازرسی کل کشور، کمیسیون اصل90مجلس، دیوان عدالت اداری، ونمایندگان فسادستیز؟
ناشناس
0
3
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹
بااجرایی همسان سازی شان یک بام دوهوا اگر حقوق لشکری ها رااضافه نمی کردند نمی توانستند به چپاول خودا امه دهند همه اینها غارت گرند پرونده هرکدام راپی گیری مکنی..........
محمد
0
0
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹
خدایی حق ما بازنشستگان کارگری مخصوصا کارهای سخت زیان اور است چون ترسو هستیم نشستیم خانه هایمان توقع داریم حقمان بدهند در مملکت ما اینطور نیست صداقت وجود ندارد دولت طرفدار سرمایه داری اشرافی گری است باید همت کنیم بپا خیزیم بقول قدیمیها مردن مردن خرید خرید کردن تاکی بی عدالتی تاکی بی توجهی تاکی چه کسی میخواهد حق مارا بگیرد مدیرعامل که برگزیده ی دولت هیچ درکی از کارسخت اوضاع معیشتی ما بازنشستگان شاید درذهن وهم انان سربار ان جامعه تاکی باید اینگونه درباره ی کارگری بازنشسته ی کارگری دیدی این چنینی داشته باشند مگرما چیز دیگری جزء مریضی بدبختی داریم که ازدست بدهیم
سیدعلی رضاسجادی
0
0
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹
سلام حقوق مستمربگیران کار افتاده تامین اجتماعی خیلی کم است بایداضاف بشودبااین تحریم اقتصادی که دشمن درست کرد خیلی مشکل شده زندگی فکری بشودوسایل زندگی گران شده حقوق کم است باسختی زندگی می کنیم
بازنشسته کشوری
0
3
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹
فقط به حقوق بالا ها اضافه کردند به حدافلیهای بدبخت کشوری فقط سیصد هزار اضافه شده خدا حق حداقل بگیران کشوری را بگیرد
بازنشسته کشور
0
1
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹
همیشه ضعیف ضعیف است با این تحریم سنگین گرانی تورم هولناک آنوقت به حقوق حداقلی ها فقط مبلغ ناچیز ناچیزی که پول ۲کیلو گوشت هم نیست اضافه کردند فکری هم بحال حداقل بگیران بازنشسته کشوری کنید ترا بخدا ما پول دوا و دکتر نداریم
رضا ماهر
در شرایطی که یک همکار هیات علمی با مدرک لیسانس با یک نفر تو همون اداره با مدرک لیسانس همکار هیات علمی را بین 5 تا 12 میلیون اضافه کردند اما ما که همکار غیر علمی هستیم با همون شرایط همین پست و یکسان از همه نظر یک ریال هم اضافه نشده ...نتیجه اخلاقی مدیرالزور جرات نمیکردند اعضای هیات علمی را که اکثرا نماینده مجلس و وزیر و مدیر ارشد و آقازاده و پیش نماز اداره و ...گاها مدارک قلابی و (دیگه رایحه داریم کسانی را که از فرانسه دکترا گرفته اند ولی هنوز الفبایی زبان فرانسه را نمیدانند )و شاگرد خودم که هیات علمی شده الان 7 میلیون فقط همسان سازی شده یعنی به اندازه کل حقوق و مزایای من ...این همسان سازی نشآن از مدیریت و لیاقت تصمیم گیرندگآن از سازمان برنامه تا صندوق بازنشستگی را داره که چقدر سواد پستی که اشغال کرده اند را دارند ...شک ندارم به این خیانت ها به موقعش رسیدگی خواهد شد ...خدای عالمیان حتما نگاهش به همه هست ...حتی کارگران زحمتکش ...میخواهیم بگم که تو همین کشوری هم خیلی بی عدالتی وحشتناک هست
بازنشسته کشوری
0
1
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹
چرا حقوق بازنشستگان حداقلی کشوری را اینقدر کم افزایش دادید خدا می داند من نزدیک یکسال است پاهایم ورم کردن و پول دکتر رفتن ندارم چون پول ویزیت پول رادیولوزی و پول دارو زیاد مبشود و من ندارم فکری هم به حال بازنشستگان حقوق حداقل بگیر کشوری کنید
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عمل بینی در سال ۱۴۰۳ چقدر آب می‌خورد؟

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

نوسانات قیمت آهن در سال گذشته

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

عکس قدی خانم بازیگر با ست قرمز و دست تتو شده

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟