اقتصاد۲۴ - علیرضا رزم حسینی در حاشیه این بازدید، با تاکید بر تولید رقابتی خودرو، گفت: ایران خودرو با افزایش تولید قابل ملاحظهای روبرو شده و تعهدات این شرکت نیز به سرعت درحال انجام است و تا پایان سال تمامی معوقات را تحویل خواهد داد.
وی تصریح کرد: ترخیص کالا در گمرکات به سرعت انجام میشود. این موضوع ادامه خواهد داشت و کمک زیادی به صنعت کشور خواهد کرد.
وزیر صمت، با تاکید بر طراحی و عرضه مدلهای جدید خودرو، گفت: باید با ایجاد بازار رقابتی مردم شریف ایران از خودروی مناسب، با کیفیت و قیمت مناسب برخوردار باشند و با توجه به مرکز تحقیقات خیلی خوبی که ایران خودرو دارد باید به این سمت حرکت کنیم.
وزیر صمت با بیان این که به سمتی میرویم که داخلی سازی افزایش یابد، گفت: تولید محصول تارا نیز با انعقاد قرارداد با قطعه سازان داخلی صورت میگیرد.
بیشتر بخوانید: ترخیص خودروهای توقیفی به بنبست خورد/ احتمال متروکه شدن صدها خودرو
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز درباره مشخصات این موتور گفت: توانسته ایم موتور TU۵ را ارتقا داده و برای تعبیه در خودروی تارا آماده کنیم.
فرشاد مقیمی افزود: پروژههای فنی و مهندسی اجراشده، منجر به ارتقای توان موتور از ۱۰۵ به ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور از ۱۴۲ به ۱۵۰ نیوتن متر شده است.
وی از بهره مندی این موتور از فناوری زمانبندی متغیر پیوسته سوپاپها (CVVT) خبر داد و گفت: این فناوری امکان تغییر زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ هوا را میدهد و موجب افزایش راندمان موتور در زمان مورد لزوم میشود.
مقیمی این موتور را نخستین موتور تولید داخل دانست که به فناوری پمپ روغن با میزان متغیر روغن خروجی مجهز شده است و گفت: این فناوری امکان کنترل فشار روغن در موارد غیر ضروری و بالطبع کاهش مصرف سوخت و بهبود راندمان موتور را سبب میشود.
وی با تاکید بر این که میزان مصرف موتور +TU۵ در محصولات مختلف متفاوت است، ادامه داد: مصرف بنزین در خودروی تارای مجهز به این موتور در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به طور متوسط هفت لیتر خواهد بود؛ این موتور دارای استاندارد یورو پنج است.
وی از تجهیز خودروی رانا پلاس به موتور +TU۵ و سقف شیشهای نیز خبر داد.