تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۹ دی ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد۲۴ بررسی شد؛

پرداخت هزینه دستگاه‌های متولی ساماندهی تصادفات رانندگی از جیب نمایندگان بیمه!/ بار سنگین بودجه ۱۴۰۰ بر دوش نمایندگی‌های بیمه

قرار است برای سال ۱۴۰۰، پرداخت ۲۷۵ هزار میلیارد تومان از مخارج دستگاه‌های متولی تصادفات رانندگی با شرکت‌های بیمه باشد؛ اتفاقی که اگر قانون شود، بار مالی آن متوجه نمایندگی‌ها و کارگزاری‌های شرکت بیمه و مشتریانشان خواهد شد.

نمایندگان بیمه


اقتصاد۲۴-
قرار است وظیفه تامین ۲۷۵ هزار میلیارد تومان از مجموع بودجه سال آینده سه دستگاه دولتی مرتبط با کاهش تصادفات رانندگی به فروشندگان بیمه‌های شخص ثالث که همان نمایندگان بیمه هستند محول شود. دولت گمان دارد که می‌تواند برای تهیه خرجی سال بعد سازمان راهداری، سازمان اورژانس و نیروی انتظامی روی ظرفیت نمایندگان بیمه‌ حساب کند؛ برای همین است که نویسندگان لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در بند «الف» تبصره دهم لایحه این پیشنهاد را مطرح کرده اند.

هرقدر که این پیشنهاد از همراهی شرکت‌های بیمه برخوردار باشد، اما بعید است که در میان کارگزاری‌ها و نمایندگان فروش این بیمه پشتوانه‌ای داشته باشد؛ منتقدان این اتفاق مدتهاست که نسبت به نادیده گرفته شدن سهم دستگاه‌های یاد شده در محاسبه کارمزد‌های فروش بیمه نامه معترضند؛ هرچه باشد در شبکه فروش صنعت بیمه وظیفه دریافت پول از مشتری و صدور بیمه نامه‌ها برعهده کارگزاری‌ها و نمایندگی هاست که درآمدی کارمزدی دارند.

طبق مقررات حاکم بر بازار بیمه این درآمد شامل درصدی از ارزش بیمه نامه‌های صادر شده می‌شود و دست بر قضا مدتهاست که بر سر نحوه محاسبه این درآمد میان بیمه مرکزی و کارگزاری‌ها و نمایندگان فروش اختلاف وجود دارد.
سرمنشا این اختلاف نسبتا قدیمی آنجاست که به ادعای نمایندگان و کارگزاری‌ها صنعت بیمه، کارمزد صدور بیمه‌های شخص ثالث باید براساس کل مبلغی باشد که خریدار آن را بابت صدور بیمه نامه معتبر جدید به حساب فروشندگان واریز می‌کند، اما در عمل شرکت‌های بیمه پس از کسر سهم قانونی دستگاه‌های دولتی متولی ساماندهی تصادفات رانندگی، درصدی از مبلغ باقیمانده را به عنوان کارمزد فروش بیمه نامه به حساب کارگزاران و نمایندگان سبکه فروش مسترد می‌کنند.


بیشتر بخوانید: نمایندگان بیمه از چه چیزی ناراضی‌اند؟


پشتوانه قانونی این ادعا هم آیین نامه شماره ۸۳ شورای عالی بیمه است که سال ۹۲ با موضوع «کارمزد نمایندگی و دلالی رسمی بیمه» تصویب شد؛ در ماده دوم این آیین نامه آمده است: مبنای پرداخت کارمزد‌های موضوع این آیین‌نامه حق بیمه پرداخت شده است. در صورتی که به هر علت میزان حق بیمه بیمه‌نامه افزایش یا کاهش یابد به همان نسبت کارمزد نیز افزایش یا کاهش خواهد یافت.

با این حال در سال ۹۳ شورای عالی بیمه با دادن نظر رسمی خود درباره اختلاف به وجود آمده آب پاکی را روی دست فروشندگان و صادرکنندگان نهایی بیمه نامه‌های شخص ثالث ریخت و اعلام کرد که مبنای محاسبات کارمزد، مبلغی‌ است که پس از کسر تمامی عوارض قانونی از حق بیمه دریافت شده باقی می‌ماند.

تعارض منافع نمایندگان بیمه با سودای نویسندگان بودجه ۱۴۰۰

حمیدرضا حاجی اشرفی، تحلیلگر بازار صنعت بیمه درباره تعارض منافع کارگزاران و نمایندگان شرکت‌های بیمه با سودایی که نویسندگان لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای تامین ۲۷۵ هزار میلیارد تومان از مخارج سال آینده سازمان‌های راهداری، اورژانس و نیروی انتظامی در ذهن خود دارند به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: این یک اعتراض به حق و قدیمی است؛ شبکه فروش بیمه سالهاست که در درآمدزایی دستگاه‌های ذینفع در عواید فروش بیمه‌های شخص ثالث نفع دارند، اما کارمزدی نصیبشان نمی‌شود.

وی می‌افزاید: این اتفاق درحالی است که گردش بانکی شبکه فروش مبنای حساب و کتاب‌های مالیاتی است. از سوی دیگر در نتیجه نوسانات اقتصادی چند سال اخیر هزینه‌های دفتری شبکه فروش آنقدر افزایش یافته که با کارمزد‌های به‌روز شده هم به سختی می‌توان آن‌ها را پرداخت کرد؛ غیر از این‌ها شرکت‌های بیمه نیز کارمزد شبکه فروش را با وقفه‌ای چند هفته‌ای پرداخت می‌کنند که در شرایط کنونی این تحمل تاخیر‌ها برای کارگزاری‌ها و نمایندگان شرکت‌های بیمه کار آسانی نیست.

این تحلیلگر صنعت بیمه ادامه می‌دهد: مطالبه شبکه فروش صنعت بیمه این است که نقش آن‌ها در ایجاد درآمد برای دستگاه‌های دولتی نادیده گرفته شود؛ ادبیات آیین نامه ۸۳ شورای عالی بیمه هم طوری است که ادعای شبکه فروش را محق می‌داند، اما مشکل آنجاست که همین شورای عالی بعدتر در اعلام نظری رسمی، مبنای محاسبه کارمزد شبکه فروش را مبلغی دانست که بعد از کسر حق السهم دیگر دستگاه‌ها وارد صندوق بیمه‌های شخص ثالث شرکت‌های بیمه‌ای می‌شود.

به باور حاجی اشرفی، رویکردی که نویسندگان لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در برابر تامین هزینه‌های ساماندهی تصادفات رانندگی در پیش گرفته اند با وضعیت کنونی صنعت بیمه فقط فشار اقتصادی را بر شبکه فروش و مشتریان نهایی افزایش خواهد داد؛ تامین این هزینه راهی غیر از افزایش حق بیمه‌ها نخواهد داشت و در این شرایط هیچ بعید نیست که بر تعداد خودرو‌های فاقد بیمه شخص ثالث افزوده شود.

وی ادامه می‌دهد: طبیعی است که این افزایش نافی تردد چنین خودرو‌هایی نخواهد بود؛ وقتی خودرو‌های فاقد بیمه نامه بیشتری در تردد باشند ریسک ناتوانی در جبران خسارت‌های احتمالی هم بیشتر خواهد شد و در نتیجه صندوق جبران خسارت‌های بدنی بیش از هر زمان دیگری زیر فشار مالی قرار خواهند گرفت.

به گزارش اقتصاد۲۴، از منظر حقوقی اختلافی که میان شبکه فروش صنعت بیمه با شورای عالی بیمه بر سر نحوه محاسبه کارمزد صدور بیمه نامه ها وجود دارد قابلیت طرح در دیوان عدالت اداری و دادخواهی از این مرجع قضایی را دارد اما معلوم نیست که چرا تا به حال در این خصوص اقدام موثری هنوز صورت نگرفته است.

سوای این داستان قرار بود برای برنامه ششم توسعه سهم بیمه‌های بازرگانی در سبد مصرفی مردم و تولید ناخالص ملی افزایشی چشمگیری داشته باشند، اما وقایع اقتصادی سه سال اخیر باعث شده تا شمار بیشتری از مردم به دلیل مشکلات مالی، هزینه‌های بیمه‌ای خود را به چشم هزینه‌های سربار و اضافی تلقی کرده و تا حد ممکن قید آن‌ها را بزنند با این حال بنا بر اعلام بانک مرکزی، گاو شیرده صنعت بیمه ایران یعنی بازار فروش اجباری بیمه نامه‌های شخص ثالث در دو ماهه ابتدایی سال ۹۹ بیش از سه ۱۳۳۳ میلیارد تومان درآمدزایی داشته است؛ اگر به عدد مبالغ مربوطه، کارمزد فروش و سهم سازمان‌های متولی حوادث رانندگی را هم بیفزاییم با مبلغی به مراتب درشت‌تر روبرو خواهیم بود. اما با وضعیت وخیم اقتصادی پیشرو معلوم نیست که شبکه فروش این صنعت تا چه اندازه قادر خواهد بود تا به انجام ماموریتی که در بودجه سال ۱۴۰۰ برایش مقرر شده، عمل کند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین