تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۰۱ تير ۱۳۹۸
یک کارشناس خودرو در گفتگو با اقتصاد۲۴:

اصلی‌ترین مشکل صنعت خودرو دخالت بیش از حد دولت است/ نمی‌شود این صنعت را به زور ارتقا داد

یک کارشناس حوزه خودرو گفت: اشکال صنعت خودرو این است که دخالت‌های دولتی و حاکمیتی بسیاری در این صنعت وجود دارد و این مهم‌ترین دلیلی است که صنعت خودرو در ایران موفق نیست.
روحانی در ایران خودرو
مینا علیزاده، اقتصاد۲۴- مشکل صنعت خودرو کجاست که هر روز بر مشکلات آن افزوده می شود؟ علاوه بر این سال‌هاست که ادعای تولید خودروی ملی به نام سمند و پراید را داریم اما با اعتراف اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت مشخص شد که لافی بیش نیست و بسیاری از قطعات آن نیازمند خارج از کشور است.

فربد زاوه در گفتگو با خبرنگار اقتصاد 24 در خصوص اعتراف وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره عدم خودکفایی کامل صنعت خودرو در تولید خودروهایی مانند پراید و سمند و ارتباط آن با میزان کارآمد بودن این صنعت اظهار کرد: اینکه برخی از قطعات خودروهای داخلی وارداتی هستند حاکی از ناکارآمد بودن صنعت خودرو در ایران نیست، در هیچ کجای دنیا یک کشور نمی‌تواند تمامی نیازهای صنعتی خود را به تنهایی رفع کند و کشورهای صاحب تکنولوژی به مراتب پیشرفته‌تر و با زنجیره تولید تکمیل تر از ایران نیز زنجیره تامین صد در صدی در کشور خود ندارند و همه قطعه‌های مورد نیاز خود را وارد می‌کنند و این به معنای ناکارآمدی نیست.

این کارشناس خودرو با تاکید بر اینکه دور از منطق است که بخواهیم تمامی قطعات را در داخل کشور تولید کنیم افزود : نمی‌توان اکثر قطعات را با تیراژی که شرکت‌های بزرگ تولید می‌کنند در داخل کشور تولید کرد و اینکه بخواهیم از لحاظ فنی و اقتصادی با آن شرکت‌ها رقابت کنیم کار بیهوده‌ای است.

وی تصریح کرد: در هر فعالیت اقتصادی برای اینکه محصول نهایی از لحاظ مشخصات فنی، قیمت و ... در بازار ظرفیت رقابت پیدا کند باید تولیدکنندگان آن به سراغ بهینه‌ترین تامین‌کنندگان محصول مورد نظر در سطح بین‌الملل بروند، زیرا ارزش افزوده هر کشوری در تولید روی موضوعات خاص مانور می‌دهد، به طور مثال در شرایط کنونی در ایران دو مزیت بزرگ انرژی و نیروی کار ارزان وجود دارد که می‌توان با برنامه‌ریزی قطعاتی که نیاز به این دو ظرفیت دارند را با سود بالا در کشور تولید کرد و به فروش رساند.

زاوه افزود: در خودروهای کار مثل اتوبوس ارزش افزوده بالایی می‌توانیم کسب کنیم، زیرا ناشی از مزیت انرژی و نیروی کار ارزان است یا در خصوص قطعات انرژی‌بر مثل موتور که به ریخته‌گری نیاز دارند می‌توان ارزش افزوده ایجاد کرد.

زاوه ادامه داد: مواد اولیه‌ مثل مواد فولادی یا پتروشیمی در کشور در دسترس است که می‌شود خیلی از قطعات را با استفاده از این مواد اولیه در داخل با ارزش افزوده بالا تولید کرد، البته خیلی از تکنولوژی‌ها هم در دنیا وجود دارد که در ایران یافت نمی شود.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر مجموع این موضوعات را کنار هم قرار دهیم متوجه می‌شویم نیاز است یکسری قطعات در داخل تولید و یکسری از خارج وارد شود تا هم از لحاظ مشخصات فنی به اهداف خود برسیم و هم از لحاظ قیمت وارد رقابت شویم.

وی با تاکید بر ضرورت کاهش دخالت های دولت در صنعت خودرو، گفت: افراط و تفریط در هر زمینه‌ای موردپسند نیست، اشکال صنعت خودرو این است که دخالت‌های دولتی و حاکمیتی بسیاری در این صنعت وجود دارد و این مهم‌ترین دلیلی است که صنعت خودرو در ایران موفق نیست. با یک نگاه اجمالی می‌توان دریافت که دولت، مجلس و قوه قضائیه و نهادهای دیگر همه در مورد صنعت خودرو اظهار نظر می‌کنند و به نوعی در آن نفوذ دارند و این باعث شده است که صنعت خودرو ایران بازدهی مطلوبی نداشته باشد.


زاوه در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شرایط بحرانی موجود باید به تعطیلی این صنعت اندیشید بیان کرد: موافق اینکه این صنعت به کلی تعطیل شود نیستم اما در عین حال معتقدم نمی شود این صنعت را به زور ارتقا داد.

وی با اشاره به اینکه اگر دولت از بازار خودرو خارج شود بازار می تواند تصمیم درست را اتخاذ کند گفت : در خودروی سواری می‌توان به ارزش افزوده خوب رسید، به شرط اینکه دولت از این موضوع عبور کند و با ایجاد فضای رقابتی اجازه دهد نتیجه نهایی را بازار تعیین کند، اگر این فعالیت‌ها اقتصادی هستند که ادامه پیدا کند، اگر هم سودی ندارد باید بسته شود تا هزینه آن را مردم پرداخت نکنند.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان وضعیت این صنعت در ایران را بحرانی دانست و اظهار کرد: صنعت خودرو  در ایران با بحران سنگین نقدینگی و مالی مواجه است، سیاست‌های دستوری دولت و سرکوب قیمت‌ها در قالب تورم کلی کشور به همه تحمیل می شود، خودروسازان نیز از این موضوع مستثنی نیستند، این صنعت دچار بحران مالی است که در ماه‌های آتی می‌تواند تشدید شود و در عین حال از باب‌ قیمت تمام شده نیز تحت فشار شدید تورم داخلی قرار دارد، به این معنی که از یک طرف هزینه‌ها بالا می‌رود و از طرف دیگر قدرت خرید مشتریان بهبود پیدا نکرده است، بنده شرایط پیچیده‌ای در کوتاه مدت و میان برای صنعت خودرو متصور هستم.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ استایل اروپایی و خاص پریناز ایزدیار در یک مراسم با کیف و دامن برند

خاورمیانه در عطش می‌سوزد/ امنیت آبی معادلات منطقه را از ریل تعادل خارج می‌کند!

عکس/ چهره شکسته بازیگر کلاه قرمزی پس از ۳۴ سال

چرا پرسپولیس فقط ورزشگاه آزادی را می‌خواهد؟

فیلم/ دستگاه‌ام‌آرآی مرد ۶۱ساله را بلعید

استقلال مرد اول خود را شناخت

فیلم/ تظاهرات در قلب اسرائیل برای گرسنگی کودکان غزه

اینفوگرافی/ میزان دستمزد مردم در بخش‌های مختلف اقتصادی

شهادت ترابی و اسماعیلی‌فر علیه پرسپولیس

عکس/ شهادت ۲ مامور در حمله تروریست‌ها به پاسگاه مرزی بانه

کنکور ۱۴۰۴ در امنیت کامل برگزار شد

فیلم/ حمله به مادر و کودک فلسطینی در حال تلاش برای رسیدن به آب

برنامه قطعی برق تهران امروز چهارشنبه ا مرداد۱۴۰۴ + جدول

فیلم/ تظاهرات در پاریس برای حمایت از غزه

آیا کیفیت آب تهران تغییر کرد؟

عکس/ کنایه زیباکلام به بی آبی و برقی کشور و تشویق به فرزندآوری

لیست اضطرار سرمربی استقلال لو رفت؟

فیلم/ مسول پرتی شبکه آب هم مردم هستند؟

عکس/ استوری تحقیر آمیز یاغی استقلال علیه عیسی آل کثیر

عکس/ آب شیرین‌کن‌های عربستان برای تامین آب ۳۵ میلیون نفر

سایه سنگین بانک مرکزی بر سر طلای آنلاین

۳ آفریقایی معروف در صف انتظار پرسپولیس

زلزله استان کرمانشاه را لرزاند

وضعیت آبی پایتخت ترسناک شد + جدول

جزئیات آتش سوزی در خیابان وحدت اسلامی تهران

پزشکیان درباره اپوزسیون چه گفت؟

مواضع دولت‌های روحانی، رئیسی و پزشکیان درباره‌ بحران انرژی

عکس/ قیمت مصوب جدید نهاده دام، روغن و شکر اعلام شد

پسر بایدن: نتانیاهو هیولاست

مشاوران املاک: کمیسیون ما را بالا ببرید

چرا صداوسیما روز به روز در جلب اعتماد مخاطب ناکام‌تر است؟

تکلیف واریز کالابرگ الکترونیک دهک‌های ۶ و ۷ روشن شد

افزایش قیمت مواد مخدر در جنگ ۱۲ روزه تا ۱۰ درصد همزمان باکاهش فروشندگان/ شیوع مصرف گل بین نوجوانان برای غلبه بر ترس

کسری بیش از ۲۰ هزار مگاوات برق در کشور

رکود بازار مسکن و درخواست عجیب اتحادیه مشاوران املاک

سکه رفاه شگفتی ساز بازار شد

فیلم/ خبر بد استاندار تهران درباره ظرفیت سد‌های تهران

حمله اسرائیل به ایران و جنگی فراتر از انتظار / تحلیل اجتماعی و آماری از جنگ ۱۲ روزه

قیمت ارز اربعین چند؟

وضعیت عجیب مراکز تعویض پلاک

هزینه‌های یک خانواده ایرانی فقط برای زنده ماندن چقدر است؟

افت ارزش دلار با مهر ترامپ

تشدید بحران برق با تحمیل سیاست کاهش فشار آب

اقتصاد با ظرفیت تولید زیر ۵۰ درصد از انتفاع ساقط می‌شود

لج‌بازی به جای همبستگی؛ از پای ثابت شدن جواد لاریجانی در صداوسیما تا بازگشت کاظم صدیقی و تداوم فیلترینگ!

نامه سرمربی استقلال علیه انتقال جنجالی

تهران زنده بمان/ آیا با وجود اشعه فرابنفش و قطعی آب و برق امکان ادامه حیات در تهران ممکن است؟

فیلم/ چگونه گیلان دچار بحران و تنش آبی شد؟

کنایه تند زیدآبادی به دولت و ناترازی های اخیر

آیا ماجرای آب نایلونی دروغ است؟