تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۴/۱۴ - ۰۷:۰۶ کد خبر : 111105
در گفتگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

مشکل اساسی منطقه آزاد ماکو فقدان مدیریت یکپارچه است/ ارتقاء صنعت گردشگری و بوم گردی در دستور کار است

عضو هیات مدیره منطقه آزاد ماکو حاکمیت چندگانه در این منطقه را از جمله مشکلات آن دانست و گفت: تا زمانی که منطقه آزاد ماکو به صورت یکپارچه مدیریت نشود شاهد مشکلاتی خواهیم بود که تمامی نخواهد داشت.

منطقه آزاد ماکو

میرعلی محمدی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ خواستار عملیاتی شدن ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه های توسعه کشور در منطقه آزاد ماکو شد و افزود: تا زمانی که منطقه آزاد ماکو به صورت یکپارچه مدیریت نشود شاهد مشکلاتی خواهیم بود که تمامی نخواهد داشت. منطقه آزاد ماکو متشکل از سه شهرستان ماکو، شوط و پل دشت بوده و نیازمند مدیریتی یکپارچه و قدرتمند است. در اجرای قوانین و اداره منطقه قوانین گمرک بازرگان باید با منطقه آزاد یکسان عمل کند تا مشکلی ایجاد نشود.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو، این منطقه را نیازمند حاکمیت یگانه و نیروی انسانی منطبق با اولویت های طرح های منطقه دانست و بر اهمیت ارتباط منطقی بین سازمان ها، فرمانداران، اعضای شورای شهر و ائمه جمعه برای اجرای درست برنامه ها و اهداف تاکید کرد.

وی همچنین افزود: منطقه آزاد ماکو را به عنوان قیف ترانزیتی کشور معرفی می کنند اما باید این سوال را مطرح کنیم که برای این ظرفیت چه بسترسازی هایی را انجام داده ایم؟ باید طرح جامع شهرسازی و معماری به درستی مورد بازبینی و اجرا قرار گیرد و فعالیت های رسانه ای و ارتباط جمعی در منطقه با قوت بیشتری انجام شود و مستمرا اخبار و اطلاعات منطقه رسانه ای شود تا مردم در جریان اتفاقات و تصمیمات قرار بگیرند.

محمدی با اشاره به اهمیت اعتمادسازی و اعتمادآفرینی برای افزایش سرمایه گذاری در منطقه گفت: یکی از اهداف مهم در قانون تشکیل مناطق آزاد ، توسعه صادرات و واردات است که در این زمینه باید اعتماد سرمایه گذاران به فعالیت در منطقه با تسهیلات ویژه و… جلب شود و علاوه بر آن اولویت سرمایه گذاری با پیله وران و بازرگانان منطقه باشد و حقوق و مالکیت افراد محترم شمرده شود.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو در ادامه درباره اهم برنامه های هیات مدیره این سازمان در سال های اخیر و به خصوص سال ۹۸ گفت: سازمان منطقه آزاد ماکو به دروازه اروپا موسوم است و به تناسب موقعیت ارتباطی مناسب با کشورهای همسایه، بر مبنای لجستیک حمل و نقل پایه گذاری شده است و مهمترین برنامه ریزی ها و آینده نگری های سازمان حول این نقش منطقه می چرخد. علاوه بر آن در حوزه های تامین آب و حفاظت از محیط زیست ، توجه به میراث فرهنگی و ارتقاء صنعت گردشگری و بوم گردی نیز برنامه هایی در دست اجرا داریم و در همین راستا به دنبال اصلاح روابط منطقه آزاد ماکو با سایر مناطق آزاد کشور و حتی مناطق آزاد دیگر کشورها هستیم.

محمدی با تاکید بر نقاط قوت منطقه آزاد ماکو، این منطقه را نیازمند زیرساخت های مناسب دانست و افزود: این زیرساخت ها کمک می کند تا منطقه بتواند در رشد، توسعه و آبادانی منطقه موثر واقع شود و رفاه اجتماعی بیشتری برای مردم این منطقه فراهم آورد.

این عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو همچنین بر اهمیت و بهبود صنعت کشاورزی و فرآورده ها و صنایع تبدیلی منطقه تاکید کرد و گفت: این منطقه پتانسیل کشاورزی بسیار خوبی دارد و به علت وجود رودها و میزان بارش زیاد می توانیم از صنعت کشاورزی به عنوان یکی از نقاط قوت منطقه یاد کنیم. وجود صنایع و منابع با رویکرد تولید و اشتغال نیازمند برنامه ریزی کیفی و دقیق است و هیات مدیره در نظر دارد با کمک به توسعه موزون و بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی به صنایع منطقه رونق بخشد.

وی توانمندسازی مردم و شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و دهیاری ها را یکی دیگر از مهمترین موضوعاتی دانست که می تواند سبب رشد منطقه شود و افزود: زمانی که نتوانیم مردم را همراه خود کنیم برای اجرای برنامه ها نیز دچار مشکل می شویم لذا نیازمند جلب یاری و اعتماد مردم و مسئولان برای بهبود سطح منطقه هستیم. در این خصوص به معاونت فرهنگی ابلاغ شده با برنامه ریزی ارتباط شورایاری ها را با منطقه آزاد بهبود ببخشد و آموزش های لازم به این افراد داده شود. اگر بتوانیم دیدگاه مردم را ارتقاء ببخشیم بسیاری از مسائل خود به خود حل خواهند شد.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو پیشنهاداتی برای جلب سرمایه گذاران در این منطقه مطرح کرد و گفت: پروژه تعریض جاده مواصلاتی بازرگان – تهران که در حال اجراست و در حدود ۷۰ کیلومتر طول دارد باید مورد توجه قرار گیرد و خواهان ادامه آن تا سه راهی خوی- ایواوغلی هستیم. همچنین خواستار اجرا و تکمیل پروژه بزرگراه تهران – بازرگان هستیم.

محمدی همچنین بر لزوم تکمیل پروژه اتصال راه آهن ایران به ترکیه و آذربایجان که در منطقه بازرگان به هم متصل می شوند تاکید کرد و گفت: ارتباط ریلی ایران – ترکیه و آذربایجان برای ارتباط بیشتر و ارتقاء تعاملات سه کشور لازم است. این موضوع به بهبود روابط اقتصادی و گردشگری هر سه منطقه کمک شایانی خواهد کرد. پروژه فرودگاه ماکو نیز نیاز به تکمیل دارد تا به عنوان هاب حمل و نقل واردات و صادرات و گردشگری در منطقه فعالیت کند .

نظر شما

چندرسانه ای

برگزیده ها