تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۲۴ تير ۱۳۹۸
قائم مقام بانک مرکزی پاسخ داد:

ماجرای اختلاف بانک مرکزی و خودروسازان چیست؟

درحالی خودروسازان کمبود منابع را عامل عدم‌تأمین قطعات و تکمیل خودروهای ناقص اعلام کرده و توپ را در زمین بانک مرکزی انداخته‌اند که قائم‌مقام بانک مرکزی توضیحات شفافی برای این مشکل مطرح و اعلام کرد: خودرویی‌ها پول اضافه‌ می‌خواهند.
بانک مرکزی
اقتصاد24 - عدم تحویل خودروهای صفر به خریداران از سوی خودروسازان مشکلی است که از ماه‌های گذشته گروه زیادی از مردم را درگیر کرده است.

این درحالی است که تصاویر هوایی و زمینی از انبارهای خودروسازان نشان میدهد که انبارها مملو از خودرو است ولی علت عدم تحویل مشخص نیست! هر چند خودروسازان مدعی هستند به دلیل کمبود و بعضاً نبود قطعات، روند تکمیل خودروها با کندی قابل توجهی انجام می شود.

مردم اما با این توضیحات خودروسازان قانع نشده اند و هر چند وقت یکبار تلاش می کنند با برگزاری تجمع مقابل وزارت صنعت، گلایه ی خود از خودروسازان را به گوش مسئولان مربوطه برسانند.

خودروسازان ریشه طولانی شدن فرایند تحویل خودروهای پیش فروش به مردم را عدم تأمین قطعات از سوی قطعه سازان و اعمال تحریم های خارجی اعلام می کنند. خودروهایی می گویند: پولی برای خرید قطعه از قطعه ساز ندارند و قطعه سازان با گلایه شدید از خودروسازان می گویند: طلب بسیار زیاد از خودروسازان باعث مشکل شده است.

خودروسازان اینبار توپ را در زمین بانک مرکزی انداخته و می گویند: طبق مصوبه آذر 97 بانک مرکزی می بایست نسبت به تأمین اعتبار خودروسازان اقدام می کرد ولی فقط 4 هزار میلیارد تومان از این اعتبار پرداخت شده و اعتبار ارزی به دست ما نرسیده است. و به همین دلیل نمی توانیم هزینه های تامین قطعات را بپردازیم.

خودرویی ها همچنین تاکید دارند که بانک مرکزی باید 11 هزار میلیارد تومان در 2 بخش ریالی و ارزی شامل چهار هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو، به خودروسازان پرداخت می‌کرد اما به دلیل ایرادات فنی سیستم بانکی با وجود ابلاغ مصوبه، هنوز 844 میلیون یورو پرداخت نشده است.

در همین خصوص و به منظور دریافت پاسخ بانک مرکزی نسبت به مسائل مطرح شده از سوی خودروسازان، گفت‌وگوی با اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی انجام داد که در ادامه می خوانید؛

اکبرکمیجانی در گفت‏‌و‏گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره ادعای خودروسازان مبنی بر عدم تأمین اعتبار از سوی بانک مرکزی برای تکمیل قطعات خودروهای ناقص، اظهار داشت : سال گذشته بانک مرکزی در راستای تقاضاهای مکرر هر ساله خودروسازان گزارشی را آماده و به شورای پول و اعتبار ارائه داد.

وی افزود: بعد از کلی بحث در شورای پول و اعتبار سرانجام به این جمع بندی رسیدیم که فرصت‏هایی را به خودروسازان با رعایت مصوبات، آئین نامه ها و مقررات بدهیم ضمن اینکه عوامل بازدارنده را برداشتیم و راه را بازکردیم.

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به مصوبه 10 مهر سال 1397 شورای پول و اعتبار، گفت: در جلسه مهر سال قبل شورای پول و اعتبار تقاضای خودروسازان مبنی بر جداسازی تسهیلات شرکت های اصلی از گروه های زیرمجموعه و ذینفع خودروسازی را تصویب کرد.

امتیازات بانک مرکزی به خودروسازان/ پرداخت تسهیلات بدون در نظر گرفتن چک برگشتی


کمیجانی به ابلاغ مصوبه مذکور در تاریخ 30 مهر سال 1397 به بانک‏ها، اشاره و تاکید کرد: در این مصوبه همچنین بنا شد که خودروسازی ایران ‏خودرو و سایپا از شرایط نداشتن چک برگشتی و بدهی غیرجاری شرکتهای گروه در زمان اخذ تسهیلات و ایجاد تعهدات برای شرکت‏های اصلی مستثنی شوند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی ادامه داد: در همان زمان مصوب وابلاغ شد که 20 درصد سرمایه پایه هر بانک به شرکت‏ های خودروسازی تسهیلات پرداخت شود.

وی افزود: با این وجود اما در همان ایام مسائل و مشکلاتی برای خودروسازان پیش آمد که منجر به کاهش تولید آنها و تصویب مصوبه 24 آذر 97 از سوی معاون اول رئیس جمهور شد. طبق آن مصوبه بانک مرکزی برای رفع مشکل کمبود نقدینگی موظف به پرداخت تسهیلات ارزی 844 میلیون یورویی شد.ضمن آنکه بنا شد که سقف ریالی به 2 خودروساز نیز افزایش یابد.

کمیجانی با بیان اینکه مشکل اصلی 2 خودروساز با قطعه سازان بود، تصریح کرد: بر همین اساس 23 بهمن 97 بانک مرکزی مقداری شرایط را سهل تر از مصوبه قبلی کرد و ابلاغ شد برای مدت یک سال خودروسازان بتوانند از این تسهیلات دریافت کنند.

تسهیلات ریالی به خودروسازان پرداخت شد/ چرا خودرویی ها تسهیلات ارزی را نگرفته‌اند؟


قائم مقام بانک مرکزی ضمن اشاره به پرداخت تسهیلات 40 هزار میلیارد‌‌‌ریالی به خودروسازان ایران خودرو و سایپا،گفت: بنا شد 20 هزار میلیارد‌‌‌ریال برای شرکت اصلی ساپیا و 20 هزار میلیارد‌‌‌ریال برای شرکت اصلی ایران خودرو پرداخت شود. این تسهیلات باید به نام خودروسازان و به حساب قطعه سازان مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت می شد.

وی با اشاره به فشار زیاد سیستم بانکی در ماه های پایانی سال، افزود: با این وجود اما پول خودروسازان را پرداخت کردیم، 39 هزار میلیارد‌‌‌ریال از 40 هزار میلیارد‌‌‌ریال به خودروسازان پرداخت شد که از این مبلغ 20 هزار میلیارد ریال به ایران خودرو و 19 هزار میلیارد ریال به سایپا پرداخت شد.

کمیجانی ادامه داد: البته ما برای کمک به بانکهایی که مشکل داشتند، این آمادگی را هم ایجاد کردیم که از منابع بانک مرکزی استفاده کنند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی اضافه کرد: خودروسازان تا زمانی که تسهیلات ریالی را دریافت می‌کردند، درخواست دریافت تسهیلات ارزی و ال سی جدید برای ترخیص قطعاتی که از قبل وارد کرده بودند، را نداشتند.

نوسان ارزی؛ تمایل خودروسازان را به دریافت تسهیلات ارزی کم کرد


وی با بیان اینکه مشکل اصلی خودروسازان در دریافت تسهیلات ارزی، نوسان قیمت ارز در زمان تحویل و تسویه بوده است، تصریح کرد: خودروسازان تا پایان خرداد 98 فرصت داشتند تا از این تسهیلات استفاده کنند ولی با این وجود به موضوع نوسان ارزی تاکید داشتند.

کمیجانی افزود: برای گشایش ال سی، نرخ ارز به قیمت روز محاسبه می‌شود و خودروسازان نگران هستند در زمان نوسان قیمتی و بالا رفتن قیمت ارز، در زمان پرداخت تعهدات رقم بیشتری را به بانک‌ها پرداخت کنند برهمین اساس خواستار دریافت تسهیلات به نرخ ریالی ثابت هستند ولی مقررات ارزی این اجازه را به بانک مرکزی نمی‌دهد.

قائم مقام بانک مرکزی از پیشنهاد این بانک به خودروسازان برای پرداخت تسهیلات ارزی در قالب یوان و روپیه خبر داد و تصریح کرد: خودروسازان اما درباره مابه‌التفاوت قیمت ارز در زمان گشایش ال سی و پرداخت تعهدات مشکل دارند، فرآیند دریافت ال سی و پرداخت تعهدات حداقل 3 ماه طول می‌کشد.

خودروسازان به فکر منبع جدید باشند/ چرا خودرویی ها از معافیت‌ها استفاده نکردند؟


وی با تاکید بر اینکه دولت، وزارت صمت و خودروسازان باید به فکر محلی برای تامین مابه‌التفاوت تسهیلات ارزی باشند، ادامه داد: افزایش تسهیلات ریالی، رشد نقدینگی و آثار تورمی به همراه دارد که برای بانک مرکزی مقدور نیست.

کمیجانی تأکید کرد: خودروسازان هر ساله از برخی محدودیت‏های مقرراتی، مشروط به واگذاری دارایی های مازاد و سهام بانک پارسیان ( درخصوص شرکت ایران خودرو) مستثنی شده اند ولی اقدام قابل توجهی در این خصوص انجام نداده اند.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور

مالک متمول استقلال کدام سوپراستار را می‌خرد؟

عکس / صفحه اینستاگرام همسر سابق مهدی قایدی چه شد؟

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

تفاوت جالب میان داوطلبان زن و مرد در کنکور

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی + متن

قیمت مرغ زنده چقدر شد؟

اولین برد سال تراکتور با کنترل از راه دور یحیی؟

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

فیلم/ خاطره جالب فریدون زندی از دلار هزار تومانی!

عکس/ تازه‌ترین تصاویر از حضور محمدرضا گلزار در آمریکا

عکس/ شروط جنجالی یک عروس برای داماد

ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم در جام حذفی

عکس/ لباس جنگی روحانیون در تجمع اعتراضی قم علیه بی‌حجابی!

محروم‌ترین و برخوردارترین استان‌های کشور کدامند؟

دلیل بازداشت چند داوطلب کنکور سراسری

نگاه قیمت دلار تهران به بازار ارز هرات

خودکشی یک پزشک خانم در تهران

مصوبه‌ای که خریداران را از بازار طلا فراری می‌دهد!

بیشترین و کمترین بازدهی در بازار سهام هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ اشک‌های رادان با شعار تشکر تشکر تجمع کنندگان قمی‌

«مست عشق» رکورد فروش روز اول اکران را شکست

بازیگر جنجالی و بازداشتی تلویزیون از ایران رفت

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»

پرچمداران سامسونگ در آستانه ۱۰۰میلیونی شدن + جدول

بازی پرسپولیس در جام حذفی با یک کاپیتان جدید

پیش‌بینی مهم بورس تا پایان تیر ماه ۱۴۰۳

عکس/ تمرین پدر دختری کاپیتان استقلال در باشگاه بدنسازی

رکوردداران ورود و خروج پول حقیقی از بورس

طراحی جدید این خودروی محبوب، کاربران را شوکه کرد!

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

ترمز ریزش قیمت خودرو کشیده شد

خیز وزارت کار برای حذف نمایندگان کارگری در تعیین دستمزد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده

یک اتفاق جدید در بازار مسکن

فیلم/ بازداشت خشونت‌آمیز استاد دانشگاه اموری در آمریکا

فیلم/ درگیری پلیس آمریکا با حامیان فلسطین در دانشگاه‌ها

اختلاف‌‌ بر سر افزایش حقوق بازنشستگان

جدیدترین قیمت خانه در شرق تهران + جدول