تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸

سفیر چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط چین و ایران ندارد

سفیر چین گفت: دولت آمریکا با اجرای تحریم‌های یک جانبه‌گرایی علیه ایران و با اقدامات زیاده خواهی و زورگویی در همکاری ایران با سایر کشورها از جمله چین دخالت می‌کند و دولت چین نیز با این‌گونه اقدامات آمریکا مخالفت دارد.
چانگ هوآ، سفیر جمهوری چین
اقتصاد24 - هیچ کشوری حق دخالت در روابط چین و ایران ندارد چانگ هوآ، سفیر جمهوری خلق چین در ایران در پاسخ به این سوال که سیاست و دیدگاه دولت چین در قبال بهانه برخی کشورهای فرامنطقه‌ای برای ایجاد امنیت و ائتلاف در منطقه خلیج فارس چیست؟ گفت: اوضاع منطقه خلیج فارس همواره مورد توجه چین قرار داشته و طرف چینی همیشه خواهان صلح و کاهش تنش در این منطقه بوده است.

وی تاکید کرد: بنابراین ما از طرف‌ها می‌خواهیم که اقدامات با احتمال افزایش تنش را در نظر نگرفته و تلاش کنند تا تنش‌های موجود را کاهش دهند.

این دیپلمات چینی همچنین بیان کرد: از نظر چین، عامل اصلی تنش‌زا در این منطقه و در شرایط فعلی خروج یک جانبه آمریکا از برجام است. دولت آمریکا با اجرای تحریم‌های یک جانبه‌گرایی علیه ایران و با اقدامات زیاده خواهی و زورگویی در همکاری ایران با سایر کشورها از جمله چین دخالت می‌کند و دولت چین نیز با این‌گونه اقدامات آمریکا مخالفت دارد.

چانگ هوآ یادآور شد: طی ماه گذشته در سفری که محمد بن زائد ولیعهد امارات به چین داشت و در دیدار با رئیس جمهور چین، اوضاع منطقه خلیج فارس مورد تاکید قرار گرفت. در واقع طرف چینی معتقد است که کشورهای اطراف خلیج فارس با گفت‌وگو و مذاکره سعی می‌کنند تا اختلاف نظر با یکدیگر را حل و فصل کرده و تنش‌ها را کاهش دهند تا منطقه خلیج فارس یک منطقه صلح آمیز باشد.

وی با تاکید بر این‌که چین همواره با استفاده از زور یا تهدید نظامی مخالف است، اظهار کرد: در تحولاتی که طی سال‌های اخیر با عنوان بهار عربی اتفاق افتاد، تاثیر زیادی بر منطقه خلیج فارس نداشت و اکنون که ۹ سال از آن زمان می گذرد، منطقه خلیج فارس یک منطقه ثبات می‌باشد.

سفیر چین در ایران همچنین در ادامه این گفت‌وگو درباره آخرین مراحل باز طراحی رآکتور اراک توسط طرف چینی و رفت و آمد هیات‌ها برای اجرای این پروژه گفت: پروژه باز طراحی رآکتور آب سنگین اراک یکی از پروژه‌های مهم در چارچوب برجام است، در حال حاضر چین و انگلیس رئیس گروه پروژه بازطراحی اراک هستند.

چین در تلاش است تا اجرای پروژه بازطراحی رآکتور اراک را به پیش ببرد


 

این دیپلمات چینی همچنین بیان کرد: طرف چینی همواره در تلاش است تا اجرای این پروژه را روز به روز پیش ببرد و به یاد دارم که در ۷ جولای زمانی هم که سخنگوی سازمان انرژی اتمی اقدامات ایران در گام دوم برای کاهش تعهدات در برجام را اعلام کرد، سهم چین در این پروژه را مثبت ارزیابی کرد.

وی افزود: بنابراین نهادهای مربوطه چین و ایران راجع به این پروژه همیشه در تماس هستند و در روزهای نزدیک هماهنگی‌های خوبی داریم اما به دلیل این‌که برخی از موارد پروژه محرمانه است، نمی‌توانم مفصل‌تر پاسخ دهم.

سفیر چین در تهران خاطرنشان کرد: چین معتقد است که تمام طرف‌های برجام باید به طور کامل و مفصل تعهدات برجام را اجرا کنند و به نوعی تعادل بین تعهدات و منافع کشورها ایجاد شود.

روابط ایران و چین، یک رابطه مشارکت جامع راهبردی است،‌ سایر کشورها حق دخالت ندارند


 

چانگ هووآ همچنین در رابطه با همکاری‌های اقتصادی ایران و چین در پی درگیری تجاری آمریکا با این کشور و اعمال تحریم‌ها گفت: روابط ایران و چین، روابط مشارکت جامع راهبردی است که در حوزه‌های مختلف همکاری‌های عملگرا دارند و سایر کشورها حق دخالت در همکاری‌های چین و ایران را ندارند.

چین همواره با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مخالف است


 

وی ابراز کرد: سخنگوی وزارت امور خارجه چین بارها اعلام کرده که طرف چینی همواره با تحریم‌های یکجانبه آمریکا مخالف است، ضمن این‌که دولت چین حتما از منافع قانونی شرکت‌های چینی حفاظت می‌کند.

این دیپلمات چینی درباره احتمال دیدار روسای جمهور ایران و چین در حاشیه نشست مجمع سازمان ملل گفت: تاکنون اطلاعی از برنامه رئیس جمهور چین ندارم. اما دیدار روسای جمهور دو کشور در سال‌های اخیر کم نیست، رئیس جمهور چین در سال ۲۰۱۶ سفری به ایران داشت و روابط مشارکت جامع راهبردی دو کشور را اعلام کرد. بعد از آن هم تقریبا سالی یکبار روسای جمهور دو کشور دیدار داشته‌اند.

به‌عنوان سفیر چین تعهدات روسای جمهور را پی‌گیری و اجرا می‌کنم


 

سفیر جمهوری خلق چین در تهران ادامه داد: اخیرا هم در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در شهر بیشکک با یکدیگر ملاقات کردند که در مورد همکاری‌های دو جانبه، اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرده و به توافق‌های مهمی رسیدند. بنده به‌عنوان سفیر چین در ایران وظیفه‌ام این است که تعهدات روسای جمهور را پی‌گیری و اجرا کنم.

ایران بدون شک یک شریک مهم در ساخت و اجرای ابتکار یک کمربند- یک جاده است


 

وی همچنین درباره آخرین وضعیت ابتکار یک کمربند-یک جاده گفت: ایران کشور مهمی است و مردمان دو کشور از قدیم چه مسیر دریایی و چه زمینی جاده ابریشم با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند. در واقع بیش از ۲ هزار سال پیش جاده ابریشم زمینی قدیمی دو ملت ایران و چین را به یکدیگر پیوسته است. در مورد جاده ابریشم دریایی هم این‌گونه است که در زمان سلسله مینگ در ۶۰۰ سال پیش کشتی‌های چین به ریاست یک فرمانده چینی سه بار به استان هرمزگان امروزی ایران رسیدند. بنابراین بدون شک ایران یک شریک مهم در ساخت واجرای این ابتکار است.

این دیپلمات چینی در پاسخ به سوالی درباره هشداری که پیش از این سفارت چین برای سفر گردشگران این کشور به ایران داده بود و این‌که آیا قرار است این هشدار برداشته شود یا خیر؟ گفت: همان‌طور که گفتید من سفیر گردشگری ایران در چین هستم و همیشه دوست داشتم تا فرهنگ و جاذبه‌های گردشگری ایران را برای دوستانم معرفی کنم و مردم چین را برای سفر به ایران تشویق کنم.

وی تصریح کرد: قبلا در این زمینه با مقامات وزارت خارجه ایران و برخی دوستان ایرانی صحبت کردم، این توصیه و یادآوری سفارت ارتباطی با مساله گردشگری ندارد، بنده تاکید می‌کنم که این فقط یک یادآوری و توصیه است و وظیفه سفارت این است که گاهی اوقات اگر در یک منطقه‌ای اتفاقی پیش می‌آید در چنین شرایطی برای شهروندان خود توصیه‌نامه‌ای را صادر می‌کند اما این مساله به معنای جلوگیری از سفر گردشگران نیست.

سفیر چین در ایران همچنین اظهار کرد: همان روزی که سفارت این توصیه را منتشر کرده بود، به دلیل سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران، از سوی ترامپ تهدیدهایی مطرح شده و گفته بودند که آمریکا اقدامات متقابل را انجام می‌دهد و حتی ۱۵۰ سرباز ایرانی را می‌کشد، به همین دلیل ما این یادآوری و توصیه را منتشر کردیم زیرا بسیاری از شهروندان چینی که در پروژه‌های مربوط به ایران مشارکت دارند، در جنوب ایران زندگی می کنند.

وی تاکید کرد: در واقع اگر شما با دقت متن اصلی توصیه را بخوانید، متوجه می‌شوید که فقط به شهروندان چینی یادآوری می‌کند که به امنیت خود بیش‌تر توجه کنند و طی دو ماه گذشته چنین توصیه‌هایی در مورد بیش‌ از ۲۰ کشور صادر شده است.

چانگ هوآ در پایان تاکید کرد: همواره در تلاش هستم تا شهروندان زیادی از چین را برای سفر به ایران تشویق کنم زیرا ایران آثار تاریخی و دیدنی بسیار جالبی برای چینی‌ها دارد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود