تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۱۶ آبان ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ بررسی می‌کند؛

کارشکنی در توسعه مناطق آزاد با بهانه‌های واهی/ با حذف معافیت‌های مالیاتی در مناطق آزاد سرمایه‌گذاران را فراری ندهید

هدف و راهبردهای مناطق آزاد باید در راستای هدف ها و راهبردهای اقتصاد ملی باشند و اگر آمادگی لازم برای پذیرش فلسفه وجودی مناطق آزاد در برنامه های ملی وجود نداشته باشد، نه تنها نمی توانند گره گشای مسائل اقتصادی باشند که در صورت عدم وجود کارایی موجب ضرر هم خواهند شد.
فرار سرمایه
اقتصاد24 - پایه گذاران مناطق آزاد با هدف آزمودن تئوری اقتصاد آزاد در بخش هایی از کشور که توانایی پیشرفت در آنها دیده می شد، این مناطق را ایجاد کردند و توسعه مناطق آزاد را در دستور کار قرار دادند. این مناطق نخستین بار در کشورهای سوسیالیستی که اقتصاد بسته داشتند مورد توجه قرار گرفت و در طی دهه های گذشته تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه اقدام به ایجاد مناطق آزاد یا مناطق پردازش صادرات کردند. بنابراین اقتصاد باز اصل مهمی برای ایجاد این مناطق و شرطی لازم برای بقای آن محسوب می شد.

مناطق آزاد از طریق انباشت سرمایه، ایجاد اشتغال و توسعه صادرات می‌توانند به توسعه اقتصاد ملی یاری رسانند و در حقیقت همین سه موضوع شاکله اصلی آن را نیز تشکیل می‌دهند.

کارشکنی در توسعه مناطق آزاد با بهانه‌های واهی


این روزها بحث حذف معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد به بحثی جنجالی تبدیل شده است به گونه ای که بسیاری از کارشناسان معتقدند حذف این معافیت عملا مساوی با حذف مهمترین مشوق سرمایه گذاری در مناطق آزاد است و با حذف معافیت‌های مالیاتی موجودیت مناطق آزاد زیر سوال خواهد رفت.

عمده استدلال موافقان حذف معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد به آنچه «فرار مالیاتی در مناطق آزاد» عنوان می‌شود، بازمی گردد، استدلالی که هیچ ارقام و مستندات مشخصی در این زمینه وجود ندارد و تمامی استدلال ها در این زمینه صرفا لفظ و شعار است و سندی در این زمینه ارائه نمی‌شود. این عدم ارائه سند و مدرک نشان دهنده سیاسی کاری در این زمینه و کارشکنی در توسعه مناطق آزاد است و مخالفان دولت سعی دارند این بار نوک پیکان حملات خود به دولت را به سمت مناطق آزاد بگیرند تا از این رهگذر بتوانند به مقصود خود نزدیک شوند؛ در حالی که دود این کار آنها به اقتصاد کشور و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی به این مناطق می شود.

انباشت سرمایه و تشویق سرمایه گذاران


یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی، سرمایه و انباشت آن است. ازآنجایی‌که عموماً کشورهای درحال‌توسعه با کمبود سرمایه موردنیاز مواجه هستند بنابراین لازم است تا شرایطی فراهم شود تا با تشویق سرمایه‌گذاران خارجی این سرمایه ایجاد و منافع حضور سرمایه‌گذاران هم عاید کشور میزبان و هم فعالان اقتصادی از دیگر کشورها شود. کشورهایی مانند کره جنوبی و چین به‌واسطه همین مناطق توانسته‌اند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در کشور خود بسیار بالا ببرند و صادرات کالاهای صنعتی خود را ارتقاء ببخشند.

در حقیقت مناطق آزاد تجاری به‌عنوان یکی از پایه‌های اقتصادی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی، سهم بزرگی در اقتصاد کشورها بازی می‌کنند. در مناطق آزاد ایران از ابتدای دولت تدبیر و امید تا سال 97 مناطق آزاد توانسته‌اند 14 میلیارد دلار مجوز سرمایه‌گذاری خارجی و 21 میلیارد دلار مجوز سرمایه‌گذاری داخلی صادر کنند.

در حقیقت هدف اصلی در ایجاد مناطق آزاد تجاری، زمینه‌سازی برای فراهم آمدن شرایط افزایش تولید و صدور کالاهای صنعتی و راه‌یابی به بازارهای جهانی بر پایه رقابت آزاد است و اساسی‌ترین ابزار برای رسیدن به این هدف، جذب سرمایه و تکنولوژی از دیگر کشورهای جهان است که مناطق آزاد ایران در این مهم توانسته‌اند موفق باشند.

سطح اشتغال، خنثی کننده کارشکنی در توسعه مناطق آزاد


از دیگر مشکلاتی که کشورهای درحال‌توسعه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند اشتغال است. وجود مازاد نیروی کار و ارزانی آن در کشورهای درحال‌توسعه این مزیت را برای کشورهای توسعه‌یافته و یا صنعتی ایجاد می‌کند تا برای استفاده از این نیروی کار به سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در کشورهای درحال‌توسعه علاقه نشان دهد. یکی از موارد مهمی که مزیت توسعه و رونق مناطق آزاد محسوب می‌شود ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری است.

در یک منطقه آزاد فعالیت‌ها و خدمات انجام‌شده مانند انبارداری، بسته‌بندی، حمل‌ونقل و توزیع کالا، بانکداری، بیمه، تولید و مونتاژ کالا و... مولد اشتغال است. مناطق آزاد علاوه بر ایجاد زمینه‌های اشتغال مستقیم با تأکیدی که بر صنعت، تولید و صادرات می‌کنند می‌توانند زمینه‌های اشتغال غیرمستقیم را هم فراهم آورند. این‌ یک مزیت هم برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی و هم برای مناطق آزاد محسوب می‌شود. امروز در کشور ما 1700 واحد تولیدی و 476 هزار نفر در مناطق آزاد مشغول به کار هستند و در صورت گردش زنجیره اعتماد در این مناطق و افزایش سرمایه و سرمایه‌گذاری بیشتر شرکت‌های داخلی و خارجی می‌توان شاهد افزایش این تعداد و کاهش چشمگیر نرخ بیکاری در کشور بود.

مناطق آزاد از ابزارهای مهم در توسعه صادرات


تقریباً تمام کشورهای درحال‌توسعه موضوع توسعه صادرات را در رأس اولویت‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود قرار داده‌اند. هدف اصلی از توسعه صادرات را می‌توان بهبود اوضاع اقتصادی و به‌موازات آن بهبود استانداردهای زندگی و معیشت مردم دانست. مناطق آزاد یکی از ابزارهای مهم در توسعه صادرات هستند و به‌عنوان راهکاری برای تغییر جهت کلی اقتصاد از درون‌گرایی به برونگرایی و تجارت آزاد مورد استفاده کشورها قرار می‌گیرند. امروزه توسعه اقتصادی و اقتصاد برون‌نگر ضرورتی گریزناپذیر است که مناطق آزاد در این تفکر به‌عنوان دریچه‌ای برای نیل به این هدف نقش بازی می‌کنند. مناطق آزاد ایران تا سال 1397 به‌صورت میانگین 20 میلیارد دلار، صادرات به خارج از کشور داشته‌اند. توسعه صادرات نیز در سال 97 ، یک میلیارد و 70 میلیون دلار بوده است.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، موفقیت یک منطقه آزاد عمدتاً با میزان جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی رابطه مستقیم دارد و این مهم خود متأثر از میزان انگیزه‌هایی است که مناطق آزاد به شرکت‌های خارجی اعطا می‌کنند. معافیت‌های مالیاتی، زیرساخت‌های مناسب، مواد اولیه نسبتاً ارزان، اعطای اعتبارات با سودهای پایین از جمله این انگیزه‌ها هستند که در صورت اخلال در هر یک از این مشوق‌ها، این مناطق شاهد افول خود خواهند بود. شایعاتی از قبیل حذف معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد به‌شدت شاکله این مناطق را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب می‌شود تا اعتمادی که طی سال‌ها و با مشکلات فراوان جلب شده خدشه‌دار شود .

مناطق آزاد ایران مکانی هایی برای توسعه فعالیت های گوناگون اقتصادی از طریق پیوند نیروهای داخل با بازارهای بین الملل هستند و برای بقایشان نیاز به شرایطی خاص دارند. هدف و راهبردهایی که برای ایجاد مناطق آزاد انتخاب می شوند باید در راستای هدف ها و راهبردهای اقتصاد ملی باشند و اگر آمادگی لازم برای پذیرش فلسفه وجودی مناطق آزاد در برنامه های ملی وجود نداشته باشد، نه تنها نمی توانند گره گشای مسائل اقتصادی باشند که در صورت عدم وجود کارایی موجب ضرر هم خواهند شد. بنابراین اگر ماهیت مناطق آزاد پذیرفته شده باید یک عزم ملی برای شناخت این مناطق و عمل به قوانین و مقررات آن وجود داشته باشد.

 
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد