تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ تشریح کرد؛

دلایل افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران / تشکیل دفتر تجاری منطقه‌ای برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران

حسین سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران دلایل افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و حضور کشورهای همسایه در اقتصاد ایران را در دو عامل عمده کاهش ارزش پول ملی و بازگشت ثبات به اقتصاد ایران میداند و معتقد است این دو عامل در کنار دیپلماسی اقتصادی قوی که در پیش گرفته شده چشم انداز روشنی از افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نشان می دهد.
سرمایه‌گذاری خارجی در ایران
اقتصاد24- بنا بر آخرین آمارهایی که از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در بازه زمانی ۶ ماهه اول سال جاری توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌تازگی انتشاریافته، اقتصاد ایران در مقایسه با همین زمان در سال گذشته با توجه بیشتر سرمایه‌گذاران روبرو بوده و رقم سرمایه گذاری مصوب خارجی در بازه زمانی ۶ ماهه برای اجرای ۵۲ پروژه، بیش از ۷۶۷ میلیون دلار ثبت‌شده است.

داده‌های این آمارها بیانگر آن است که در نیمه اول سال جاری ترکیه با ۱۰ طرح، افغانستان با ۹ طرح و امارات با ۵ طرح توانسته‌اند بیشترین مجوز سرمایه‌گذاری را در کشور دریافت کنند، این در حالی است که پیش‌ازاین بیشتر پروژه‌ها از سوی سرمایه‌گذاران اروپایی صورت می‌گرفت، اما داده‌های نیمسال اول نشان‌دهنده آن است که کشورهای همسایه در سر لیست سرمایه‌گذاران در طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری ایران قرار گرفته‌اند. بر اساس داده‌های اعلام‌شده در دو فصل بهار و تابستان سال جاری در مجموع ۵۲ طرح با پول خارجی از سوی هیئت سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده است که این تعداد مصوبات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشدی بیش از ۵۶ درصد داشته است؛ مصوبات سال قبل برابر با ۳۲ طرح بوده است. از سوی دیگر، حجم سرمایه‌گذاری مصوب در مدت‌زمان مورد بررسی ۷۶۷ میلیون و ۱۱۸ هزار دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مجموع سرمایه‌گذاری مصوب شده رشد حدود ۳۲ درصدی داشته است؛ مجموع سرمایه مصوب در مدت مشابه سال قبل برابر با ۵۷۸ میلیون دلار بوده است.

برای بررسی چرایی و چگونگی اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران کشورهای همسایه برای حضور در ایران و همچنین دلایل افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران به نسبت زمان مشابه آمار اعلام‌شده از سوی وزارت صمت، خبرنگار اقتصاد24 به سراغ حسین سلاح ورزی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران رفت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

دلایل افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران


*چه دلایلی را می‌توان برای حضور پررنگ‌تر سرمایه‌گذاران سه کشور ترکیه افغانستان و امارات در ایران برشمرد؟

- دلایل متعددی در ارتباط با حضور پررنگ‌تر کشورهای همسایه به‌خصوص این سه کشور وجود دارد، از آن جمله می‌توان به نزدیکی آنها به ایران و همسایگی‌شان اشاره کرد. دیگر اینکه واقعی شدن قیمت ارز توجیه بیشتری برای سرمایه‌گذاری‌شان ایجاد کرده که برای تولید به داخل ایران بیایند. از دیگر سو کاهش ارزش پول ملی دلایل حضورشان را پررنگ‌تر از پیش کرده است.

در ارتباط با سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای و افغانستانی این دو مورد آخر که بسیار آشکار است و این عوامل منجر به جذب سرمایه‌گذاران بسیاری از این دو کشور در ایران شده است.

*چینی‌ها و روس‌ها به‌خصوص بعد از شروع تحریم‌های آمریکا بسیار از سرمایه‌گذاری در ایران سخن گفتند اما در آمارها ردپای چندانی از آنها مشاهده نمی‌شود، چرا؟

- این واقعیتی است که گلایه‌ای را هم سبب شده و آن‌هم این است که چینی‌ها و روس‌ها علی رغم مراودات سیاسی و تعاملات سیاسی خوبی که با کشورمان دارند  ولی در حوزه اقتصاد در مقام عمل پروژه‌های چندانی را به نتیجه نرسانده‌اند و یا سرمایه‌گذاری مستقیمی را انجام نداده‌اند، دلایل این موضوع چندان روشن نیست اما به نظر می‌رسد برای آن‌ها ملاحظات دیگری وجود دارد. آنها کماکان به رفت‌وآمد و شعار دادن بسنده می‌کنند و درصحنه عمل چیزی از آنها مشاهده نمی‌شود.

* در آمار اخیر موضوع رشد 35 درصدی سرمایه‌گذاری در مقایسه با 6 ماه اول سال گذشته چشم‌گیر است، دلایل این موضوع را در چه می‌بینید؟

- سال گذشته جو کلی اقتصاد تحت تأثیر التهابات تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا بود و همین هم سبب شد تا سرمایه‌گذاران دیگر کشورها برای حضور در ایران محافظه‌کارانه برخورد کنند. با فروکش کردن بار و تخلیه جو جریان تحریم و تهدید رغبت سرمایه‌گذاران نیز برای حضور در ایران بیشتر شد. البته این موضوع در کنار کاهش ارزش پول ملی و ثبات در کشور توأمان موجب تصمیم برای حضور بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی در ایران شد.

*فعالیت‌هایی که فرمودید هدف‌گذاری مشخصی بر روی کشورهای همسایه و این سه کشور که بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را انجام داده‌اند، داشته است؟

- حتماً همین‌طور بوده و بیشترین تلاش ما به‌خصوص با توجه به شرایط بعد از تحریم‌ها و در حدود دو سال اخیر با هدف‌گذاری مشارکت همسایگان کشورمان در اقتصاد ایران بوده است. چیزی که توأمان هم هدف‌گذاری دولت بوده و هم اتاق بازرگانی ایران و رفتار ما مبتنی بر نگاه به کشورهای پیرامونی و کشورهای همسایه بوده است. چیزی که منجر به آن شده تا دولت تمرکز کند بر پیمان‌های اقتصادی دو جانبه یا چندجانبه منطقه‌ای به جهت استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی که پیرامون کشورمان وجود دارد.

*پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا را چقدر در روش‌تر شدن چشم‌انداز سرمایه‌گذاری خارجی در ایران تأثیر گذار می‌بینید؟

- امکان این موضوع بسیار زیاد است به این سبب که بالاخره طیف وسیعی از کالاها طی این تفاهم‌ها و توافقات اقتصادی با معافیت‌های ترجیحی روبرو هستند و ازاین‌رو به نظر می‌رسد این عوامل در کنار دیگر عوامل جاذب اقتصاد ایران در برخی زمینه‌ها این رغبت را برای کشورهای عضو این اتحادیه منطقه‌ای برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران فراهم کند. در رابطه با این اتفاق اتاق بازرگانی ایران نیز برنامه‌هایی دارد که به‌صورت جدی پی گرفته خواهد شد و در این راستا اتاق بازرگانی ایران تشکیل یک دفتر تجاری منطقه‌ای برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را در دستور کار دارد.

* آیا عملکرد اتاق ایران را در این افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و حضور پررنگ سرمایه‌گذارانی از کشورهای همسایه بارز می‌بینید؟

- اتاق ایران بر اساس مأموریت و رسالتی که برای خود قائل است در حوزه روایت بین‌الملل و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران به‌صورت مستمر هم هیئت اعزام می‌کند هم هیئت‌های مختلف از کشورها را پذیرش می‌کند، در کنار اینها با سفارت‌خانه‌های کشورهای مختلف در ارتباط است، از دیگر سو با نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در دیگر کشورها تعامل دارد. دراین‌ارتباط اتاق ایران مرتب درزمینه معرفی و تبیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران تلاش می‌کند. این اتاق در کنار اینها همچنین درزمینه پیگیری و شناسایی مقررات مانع سرمایه‌گذاری خارجی بسیار فعال هست. اتاق ایران در سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و شورای مربوطه با این موضوع عضو است و از آن طریق هم به‌صورت روتین فعالیت‌های زیادی در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی به انجام می‌رساند. مجموعه این فعالیت‌ها قطعاً در تحریک و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی تأثر جدی داشته است و بسیاری از سرمایه‌گذاری انجام‌شده با مشارکت بنگاه‌های عضو اتاق بازرگانی صورت گرفته است.

*پیش‌بینی شما از روند سرمایه‌گذاری خارجی در شش ماهه دوم سال چگونه است؟ آیا معتقدید در شش ماهه دوم سال نیز شاهد افزایش روند سرمایه‌گذاری خارجی در قیاس با قبل خواهیم بود؟

- فکر می‌کنم این روند در شش ماهه دوم نیز ادامه پیدا کند و در قیاس با شش ماهه دوم سال گذشته شاهد افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور باشیم.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر