تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مزد سال آینده کارگران چقدر است؟/ احتمال افزایش 25 درصدی

با نزدیک شدن به آخر سال، بحث تعیین مزد به بحث داغ جوامع کارگری تبدیل شده؛ مساله‌ای که برخی نمایندگان کارگری و کارفرمایی هنوز هم از صحبت درباره رقم دقیق آن خودداری می‌کنند.
بیکاری
اقتصاد24 – اسفند شاید برای هر کسی یک بویی داشته باشد اما قطعا برای کارگران بوی تندی است که از تعیین مزد به مشام‌شان می‌رسد. هر ساله با نزدیک شدن به اسفند ماه، مساله تعیین مزد سال بعد در شورای عالی کار به میان می‌آید. نمایندگان کارگری و کارفرمایی هر کدام عددی را برای مزد سال بعد پیشنهاد می‌کنند تا بعد از بررسی‌های مختلف، نهایی شود.

آنطور که نمایندگان کارگری و کارفرمایی می‌گویند، باید در بررسی‌ها به ماده 41 قانون کار توجه کرد و مزد را بر اساس آن مشخص کرد. اما ماده 41 چه می‌گوید؛ طبق این ماده قانونی، شورای عالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهای فوق تعیین کند: حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود، حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تامین کند و در عین حال تبصره مربوطه اینطور می‌گوید که کارفرمایان موظفند در ازای انجام کار در ساعات تعیین شده قانونی به هیچ کارگری کمتر از حداقل مزد تعیین شده جدید جدید پرداخت نکنند و در صورت تخلف، ضامن تادیه مابه‌التفاوت مزد پرداخت شده و حداقل مزد جدید در نظر گرفته می‌شود.

آنچه نمایندگان کارگری می‌گویند

اما رقم پیشنهادی نمایندگان کارگری و کارفرمایی چقدر است؟ آنطور که ولی‌الله صالحی نماینده کارگری در شورای عالی کار می‌گوید، فعلا نمی‌توان عددی برای آن اعلام کرد و در اوایل اسفند ماه این عدد نهایی می‌شود. وی به اقتصاد24 می‌گوید: «هر ساله رویه به این صورت است که کمیته‌ای در ارتباط با دستمزد فعالیت می‌کند و با بررسی‌های کارشناسی به عدد مزد می‌رسد. هنوز این کمیته به عدد و رقم نرسیده و در حال بررسی مقدمات کار است.»
نماینده کارگران: ارقامی که گفته می‌شود (5 میلیون تومان) گمانه‌زنی است. عدد دقیق که پیشنهاد جامعه کارگری است، در کمیته فنی به دست می‌آید. باید بررسی‌ها صورت گیرد و طبق روال سال‌های گذشته اعلام شود

وی تاکید می‌کند: «فعلا باید رقم مرتبط با سبد معیشت مشخص شود. با توجه به اوضاع اقتصادی و نرخ تورم باید در جمع‌بندی به عددی رسید.»

صالحی در پاسخ به سوالی در خصوص اعلام شدن عدد 5 میلیون تومان برای هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران، عنوان می‌کند: «ارقامی که گفته می‌شود گمانه‌زنی است. عدد دقیق که پیشنهاد جامعه کارگری است، در کمیته فنی به دست می‌آید. باید بررسی‌ها صورت گیرد و طبق روال سال‌های گذشته اعلام شود».

آنچه نمایندگان کارفرمایی می‌گویند

اما بررسی‌های مربوط به نمایندگان کارفرمایی به کجا رسیده است؟ آنطور که محمد عطارديان، نماينده كارفرمايان می‌گوید، وضعیت نرخ احتمالی که قرار است از سوی نمایندگان کارفرمایی اعلام شود، هنوز نهایی نشده است. وی به اقتصاد24 می‌گوید: «فعلا در حال بررسی هستیم. هر روز وضعیت اقتصادی در حال تغییر است و هنوز به عدد مشخصی نرسیده‌ایم.» وی زمان اعلام مزد پیشنهادی کارفرمایان را روز 28 اسفند اعلام کرد.
نماینده کارفرمایان: فعلا در حال بررسی هستیم. هر روز وضعیت اقتصادی در حال تغییر است و هنوز به عدد مشخصی نرسیده‌ایم

رقم کارشناسی شده چقدر است؟

با وجود نزدیک شدن به اواخر سال، هنوز نمایندگان کارگری و کارفرمایی عددی را برای مزد سال آینده اعلام نمی‌کنند. سوال اینجاست که با توجه به تعیین افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان دولت در بودجه 98، عدد کارشناسی و حداقل دستمزد کارگران چقدر باید باشد؟

یک فعال کارگری در این رابطه معتقد است که هنوز برای اعلام عدد مزد زود است اما می‌توان آن را پیش‌بینی کرد. حمید حاج اسماعیلی در این رابطه به اقتصاد24 می‌گوید: «باید توجه کرد که معمولا دستمزد کارگران در شورای عالی کار و طی دو هفته پایانی سال در جلسات کارشناسی تعیین می‌شود، اما می‌توان آن را پیش‌بینی کرد چرا که هدفگذاری دولت برای حقوق کارمندان در بودجه 98 مشخص شده است. ضمن اینکه نرخ تورم هم بالای 30 درصد است و می‌توان بر اساس آن مزد را مشخص کرد.»

حاج اسماعیلی معتقد است: «در سال‌های گذشته معمولا نرخ تورم برای مزد مدنظر بود و به نظر من تعیین دستمزد بر اساس نرخ تورم مکانیزم ناقصی است. برای همین کارگران طی سال‌های بعد از انقلاب - به دلیل اینکه نرخ تورم برای تعیین دستمزد ملاک است - روز به روز دچار مشکل شدند و قدرت خریدشان کم شد و فاصله زیادی میان دستمزد واقعی و دستمزدی ایجاد شد که شورای عالی کار تعیین می‌کرد.»
حاجی اسماعیلی: حداقل مزد چیزی نیست که فقط تایید نمایندگان کارفرمایی را به دنبال داشته باشد. این یک تصمیم حاکمیتی است چون به هر حال حقوق کارگران باید افزایش یابد و آنها به شدت تحت فشار هستند و خط فقر خیلی بالاتر از این ارقام است. به طوری که عدد خط فقر در کلانشهرها به بیش از 4 میلیون تومان و در شهرهای کوچک بین 3 و نیم تا 4 میلیون تومان رسیده است

این فعال حوزه کارگری تاکید می‌کند: «الان پیش بینی من این است که با توجه به اینکه سال سختی را کارگران پشت سر گذاشته‌اند و قیمت‌ها به صورت شوک آور و تصادفی یک شبه افزایش یافت - و هنوز هم این روند ادامه دارد- و همچنین دولت نتوانست آنطور که باید از کارگران حمایت کند، دستمزد سال آینده قطعا افزایشی فراتر از نرم استاندارد هر ساله خواهد داشت. در عین حال از آنجایی که سال آینده هم به دلیل تحریم‌ها و کاهش درآمدهای دولت و همچنین انقباضی‌تر شدن بودجه سنواتی دولت سال سختی خواهد بود، پیش‌بینی من این است که مزد کارگران حداقل 25 درصد افزایش یابد، یعنی رقمی فراتر از یک میلیون و 400 هزار تومان برای مزد سال 98 تعیین شود.»

وی در خصوص احتمال مخالفت نمایندگان کارفرمایی، می‌گوید: «حداقل مزد چیزی نیست که فقط تایید نمایندگان کارفرمایی را به دنبال داشته باشد. این یک تصمیم حاکمیتی است چون به هر حال حقوق کارگران باید افزایش یابد و آنها به شدت تحت فشار هستند و خط فقر خیلی بالاتر از این ارقام است. به طوری که عدد خط فقر در کلانشهرها به بیش از 4 میلیون تومان و در شهرهای کوچک بین 3 و نیم تا 4 میلیون تومان رسیده است. دولت باید کار جدی برای افزایش دستمزد انجام دهد. فکر می کنم حداقل 25 درصد مورد تایید دولت باشد، اما باید به نمایندگان کارفرمایی هم حق داد. با این حال، اگر بخواهیم مزد سال آینده را بیش از 25 درصد هم افزایش دهیم، باز هم کفایت لازم را برای کارگران ندارد. باید حتما در کنار افزایش دستمزد، حمایت غیرنقدی هم از کارگران صورت داد تا کمی از وضعیت خراب سال آینده کم کرد.»

صحبت این فعال کارگری در شرایطی است که سال گذشته رقم مزد از 930 به یک میلیون و 116 هزار تومان افزایش یافته بود که یک افزایش حدود 17 درصد را نشان می‌داد. با این حال، طبق گفته او و بسیاری دیگر از کارشناسان، رقم مزد سال آینده باید حداقل 25 درصد افزایش یابد تا افزایش قیمت‌ها در حوزه اقتصاد را پوشش دهد.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارگران زحنتکش فقیر
0
0
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
با سلام ..خدایا ..پروردگارا ..معبودا به حق پهلوی شکسته حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیه و به حق گلوی بریده حضرت علی اصغر علیه السلام ظلم را در این کشور سرشار از ثروت و کارگرانی گرفتار و بیچاره و دائم شرمنده همسر و فرزند را به خاطر زیاده خواهی افرادی مثل سعیدی کیا که میگه ۱۹ میلیون تومان دریافتی داره و امثال ایشان ریشه کن کن، آمین یا رب العالمین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ایران با چه موشک‌هایی به اسرائیل حمله کرد+ مشخصات

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

افراد نفوذی در حاکمیت، عامل ضربه به اکوسیستم استارتاپی/ دولت از اینکه تشکل‌های صنفی مطالبه‌گری کنند خشنود نیست

تیپ شیک گلاره عباسی در یک مراسم جلب‌توجه کرد

درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای حمله کند تغییر در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل تصور است

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

فیلم/سوتی مجدد رییسی: جمهوری اسلامی اونها!

قابی از بازی صنعت‌نفت و پرسپولیس که جلب‌توجه کرد

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

جنجال عروسی یک آقازاده در گران‌ترین هتل ایران!

جدول لیگ برتر بعد از برد پرسپولیس

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

راهداری: خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور

بایدن ایران را تهدید به تحریم سخت کرد!

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه

معاون اول جدید قوه قضاییه کیست؟

فیلم/ گلف بازی عجیب طارمی و بیرانوند

نوسان افزایشی دلار با علامت تشدید تحریم‌ها