تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد:

98؛ سالی سخت برای دامداران/ قیمت جو پس از سیل افزایش می‌یابد؟ مقام دولتی: خیر؛ دامدار: بله

سیل اخیر بخشی از محصول جو را از بین برد؛ مسئله‌ای که دامداران را نگران تولید در سال 98 کرد. با این حال رییس شرکت پشتیبانی امور دام می‌گوید قیمت جو کاهش می‌یابد و ذخائر انبار بیش از نیاز تولیدکنندگان است. مسئله‌ای که برخی از دامداران آن را تایید نمی‌کنند.
جو
شقایق صفی‌خانی،امیرحسین احمدی، اقتصاد24- جو نیز مانند سایر محصولات کشاورزی مناطق سیل زده از آسیب‌های سیل بی نصیب نماند؛ آسیبی که نه تنها گریبان کشت جو را گرفت بلکه دامنه خود را به بخش های مهم دیگر کشاورزی، از جمله دامداری خواهد رساند. بحرانی که اگر برای آن برنامه‌ریزی نشود ممکن است صنعت دامداری را با مشکلات بیش‌تر و بازار مصرف گوشت را با نوسانات بزرگ‌تری مواجه کند.

حمید ورناصری مدیرعامل شضرکت پشتیبانی امور دام، در اینباره به خبرنگار اقتصاد 24 گفت: بخش دولتی و بخش خصوصی بیش از نیاز داخلی، جو را تامین کردند و اکنون جو در حال عرضه است.

وی افزود: طبق دستورالعمل های وارد شده، همه وارد کنندگان مکلف شده‌اند با قیمت هایی که سازمان حمایت تعیین کرده است، جو را عرضه کنند.

رییس شرکت پشتیبانی امور دام همچنین بیان کرد: هر کدام از تولیدکنندگان در سراسر کشور، می‌توانند تمام نیاز خود را در قالب دستورالعمل، با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی استان ها دریافت کنند.

ورناصری در پاسخ به این پرسش که آیا خسارات سیل به محصول جو، قیمت آن را افزایش می‌دهد؟ تصریح کرد: نه؛ این برداشت اشتباه است و من این نمی‌توانم آن را بپذیرم به دلیل اینکه سیل بخشی از زمین های کشاورزی را از بین برده است و نه همه آنها را.

وی ادامه داد: مقدار جو هایی که ذخیره شده، بیش از نیاز داخل است و از اوایل اردیبهشت نیز که برداشت داخلی شروع شود به این ذخائر اضافه خواهد شد.

ورناصری همچنین تاکید کرد: در ماه‌های آینده نه تنها قیمت جو افزایش نمی‌یابد بلکه ما با کاهش قیمت جو مواجه خواهیم بود.

استاد احمدی: ورناصری در حدی نیست که راجع به قیمت گذاری حرف بزند

در واکنش به صحبت های مدیر شرکت پشتیبانی امور دام، ناصر استاد احمدی مدیر عامل شرکت تعاونی گاوداران مهاد تصریح کرد: آقای ورناصری مطالب زیادی گفته‌اند اما خیلی از مسائل از عهده ایشان خارج است چرا که ایشان در آن حد نیستند که راجع به قیمت گذاری حرفی بزنند.

وی افزود: ایشان راجع به گوشت نیز چنین حرف هایی زدند ولی چطور شد که قیمت گوشت از بازار بیرون رفت و واردات گوشت که می‌گفتند ادامه خواهد داشت متوقف شد؟

استاد احمدی بیان کرد: درست است که ایشان به عنوان شرکت پشتیبانی امور دام مسئول تنظیم بازار علوفه هستند اما واقعیت این است که یکسری مسائل در دست ایشان نیست.

این دامدار خاطرنشان کرد: امسال قیمت جو افزایش پیدا خواهد کرد و اگر واردات جو افزایش پیدا نکند، با کمبود جو مواجه خواهیم بود و قیمت این محصول قطعا افزایش پیدا خواهد کرد؛ مگر اینکه تعداد زیادی از دام ها به کشتارگاه بروند تا مصرف جو کاهش پیدا کند.

استاد احمدی با تاکید بر اینکه امسال در دامداری مشکلات زیادی خواهیم داشت، اظهار کرد: بخش زیادی از ذرتی که از خوزستان می‌آمد دیگر در دسترس نیست و این که صرفا بگوییم ذخائری داریم مشکلی را حل نمی کند.

وی ادامه داد: برای کسی که مصرف عمده جو دارد قیمت جو به دو هزار و 500 تومان رسیده است و حجم فروشی که انجام می‌گیرد چه از شرکت پشتیبانی امور دام و چه از بخش خصوصی به قدری کم شده که نیاز بازار را تامین نمی‌کند؛ در حال حاضر قیمت دولتی جو هزار و 350 تومان اعلام شده است اما کسی از دامداران نمی‌تواند با چنین قیمتی جو تهیه کند.

مدیر عامل شرکت تعاونی گاوداران مهاد همچنین خبر داد: در حال حاضر صرفا کنجاله سویای مختصری وارد بازار شده است و قیمت سنگین آن را که به 7 هزار و 500 تومان رسیده بود به 5 هزار تومان کاهش داده است.

این کارشناس حوزه دام با بیان اینکه کسانی که پشت میز نشسته‌اند نمی‌توانند آمار درستی بدهند و کسانی که خود دامدار هستند بهتر می‌توانند راجع به مشکلاتی که گریبان دامداری را خواهد گرفت صحبت کنند، اظهار کرد: ما همان طور که نیاز واردات هرساله داشتیم و جو وارد می‌کردیم، امسال نیز اگر بخواهیم تولید شیر و گوشت خود را حفظ کنیم قطعا باید جو بیشتری وارد کنیم و آنچه عنوان شده است که بارندگی زیاد است و به تبع آن محصول نیز به وفور است به امید واهی نشستن است چرا که آمار و ارقام چیز دیگری بیان می کند.

استاد احمدی درباره اینکه با کمبود جو میزان کشتار دام افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: مدت 4 سال قیمت شیر افزایش پیدا نکرد و مشکلات امروز را سال ها قبل پیش بینی کردیم اما ما را محکوم کردند که صحبت از بحران، خود بحران آفرین است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش قیمت گوشت ادامه خواهد داشت و افراد پشت میزنشینی که می‌گویند با حجم واردات قیمت گوشت کاهش پیدا می‌کند حاکی از این است که چیزی از بازار مصرف نمی‌دانند.

رضایی: نهاده‌ها را به کدام دامدار داده‌‌اند؟

همچنین عزیزالله رضایی یکی از دامداران کشور در گفت‌وگو با اقتصاد24، در واکنش به صحبت های ورناصری درباره ذخائر جو گفت: آقای ور ناصری که این صحبت ها را  می کند، جو را در اختیار چه کسی می‌خواهد بگذارد ؟

وی افزود: جو با ارز 4 هزار و 200 تومان وارد می‌شود و قیمت دولتی آن هزار و 350 تومان اعلام شده است اما هیچ کس جو را با چنین قیمتی نمی‌خرد و آقای ورناصری که باید از این بخش حمایت کند، این نهاده را به طور محدود و مشروط در اختیار دامداران قرار می‌دهد و تولیدکنندگان هم به ناچار نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند.

این دامدار ادامه داد: به هیچ وجه چنین چیزی نیست که نهاده آنقدر فراوان باشد که دامدار به راحتی نهاده بخرد و به دامش بدهد و اینها حرف‌هایی است که گفته می‌شود اما در عمل خبری از آن‌ها نیست.

رضایی همچنین بیان کرد: سه نهاده جو، ذرت و سویا مورد نیاز دامداران و مرغداران است که این‌ها محدود و مشروط و به سختی توزیع می‌شود؛ وقتی می‌خواهند نهاده به تولید کننده دهند، نیاز وی را به شرکتی که وارد کرده حواله می‌دهند و واردکننده هم پول را دریافت می‌کند و نهاده را دو ماه دیگر تحویل می‌دهد؛ در نتیجه دامدار باید در بازار آزاد همین نهاده را به قیمت بیشتر بخرد.

رضایی همچنین گفت که دولت به تجار ارز می‌دهد تا نهاده‌های دامی وارد کنند اما تجار هم در حواله کردن ارز مشکل دارند یعنی ارز در اختیار تجار گذاشته شده است  اما با مشکل مواجه هستند.

این دامدار تصریح کرد: حرف‌هایی که آقای ورناصری زده، از دید خودش است و بیاید با تولید کننده صحبت کند و ببیند نهاده‌هایی را که می‌گوید به کدام دامدار داده است؟

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نهاده‌ای که وارد می شود، به دست دامدار نمی‌رسد؛ چرا که تاجر وارد کرده و دستور العمل توزیع از طریق وزارت جهاد کشاورزی  و شرکت پشتیبانی تهیه شده است که روندی طولانی دارد.

رضایی افزود: 26 اسفند بار نهاده در بندر تخلیه شده است و هنوز نتوانستیم مجوز بگیریم که بار خود را به دامداری منتقل کنیم در حالی که پول آن را هم پرداخت کردیم.

وی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام که وظیفه حمایت از تولیدکننده را دارد جو را به قیمت 2 هزار و 100 تومان وارد می‌کند و به قیمت 2 هزار و 450 تومان به تولید کننده می‌فروشد و دیگر نمی‌دانیم باید به کجا اعتراض کنیم.

رضایی با بیان اینکه تولید کنندگان مشکلات زیادی دارند اظهار کرد: ضوابطی که وضع شده، ممکن است در اصل چیز خوبی باشد اما تا جامه عمل بپوشد و به سیستم اجرایی دولتی برسد و تقسیم شود یا به دست تولیدکننده نمی‌رسد یا خیلی سخت و با قیمت بالا و به دست واسطه‌ها به دست تولید کننده‌ها می‌رسد و اگر قیمت اصلی آن کیلویی دو هزار تومان باشد به قیمت سه هزار تومان به دست تولید کننده می‌رسد.

این دامدار با تاکید بر اینکه قیمت گوشت در سال 98 باز هم افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باید کارشناسی کند که هزینه هر یک از نهاده‌ها چقدر تمام می‌شود و هر نهاده‌ای را تامین می‌کنند در دسترس باشد.

رضایی در پایان تصریح کرد: در شبکه توزیع نهاده رانت‌خواری وجود دارد و واسطه‌ها در آن ایفای نقش می‌کنند و دولت اگر یارانه هم بدهد به دست تولیدکننده نمی‌رسد.

سلطانی: از اتخاذ موضع علیه ورناصری معذورم

با این حال، سعید سلطانی، مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران از مصاحبه با اقتصاد24 امتناع ورزید و علت آن را اینطور بیان کرد: به علت این‌که اتحادیه تعاونی دامداران تبادلاتی با شرکت پشتیبانی امور دام دارد من از اتخاذ موضعی علیه آقای ورناصری معذور هستم.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شهاب روشن روان
0
0
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸
چرا جو کشاورز بدبخت رو نمیخرن میرن وارد میکنن میدونید چقد جو دست کشاورزان باد کرده، جو محلی کیفیت بالا، نه جو روسی بی کیفیت خوب سه هزار تومان رو به کشاورز خودتون بدید تا جان بدن براتون، ازاونور دام رو به دلیل ازدیاد صادر کنید دامدار هم داره نابود میشه، والله قسم ننگ واسه جهاد کشاورزی این بدبختی کشاورزان و دامداران
جلال
ننگ به کسانی که به ملت کشاورز و قشر زحمت کش جامعه ظلم میکنند ، جو میکاریم نمیخرن ، وارد میکنن ، دام نمیزارن صادر کنیم مونده دستمون
ناشناس
0
2
چهارشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۸
ننگ بر جهاد ضد کشاورزی و دامداری
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها