تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
محمد درویش در گفتگو با اقتصاد۲۴:

مصرف انرژی در ایران 16 برابر ژاپن است/ راه‌های افزایش گازهای گلخانه‌ای را سد کنیم

یک کنسگر محیط زیست گفت: در ایران متوسط مصرف انرژی 16 برابر مصرف انرژی کشور ژاپن است. توکیو 25 میلیون جمعیت دارد اما هر دو هفته یکبار زباله‌ها را در آنجا جمع می‌‎کنند درحالی که در تهران با 10 میلیون جمعیت شهرداری روزی سه بار هم زباله‌ها را جمع کند باز هم زباله هست.
m-d-p
شقایق صفی‌خانی، اقتصاد24- چرخه بهم‌پیوسته طبیعت که چرخ جهان را می‌چرخاند با بی‌توجهی یا کم توجهی به محیط زیست و بحران‌های آن حالا به سرعت رو به گرمی می‌رود، پدیده‌ای که به زودی گریبان دولت‌ها و مردمان را خواهد گرفت و خواه ناخواه جهانیان را برای نفس‌های به شماره افتاده بسیج خواهد کرد. تغییر اقلیم در کنار سایر پدیده‌ها حالا زنگ خطری را برای برخی دولت‌ها به صدا در آورده و صدایش روبه‌روز بلندتر می‌شود. به اعتقاد محمد درویش، کنشگر محیط زیست، هر شهروند باید از خودش شروع کند و تمام رفتارهایی که سبب افزایش گازهای گلخانه‌ای می‌شود را مهار کند.

محمد درویش در گفت‌و‌گو با اقتصاد24 گفت: وقتی از تغییرات اقلیمی صحبت می‌کنیم یعنی یک روند درازمدتی را شاهد هستیم که به تدریج میانگین ریزش‌های آسمانی و میانگین دمایی را که به‌عنوان میانگین دراز مدت یاد می‌شود دست‌کم باید از 60 سال بیشتر باشد دچار تغییر محسوس می‌کند. اگر چنین اتفاقی پیش آید و اقلیم‌شناسان آن را نه فقط یک نوسان بلکه یک تغییر بدانند آن وقت است که هشدار‌ها به صدا در می‌آید.

وی افزود: با تغییرات اقلیمی باید شاهد تغییر در تنوع زیستی گیاهی و جانوری باشیم؛ انسان به عنوان یکی از ارکان اکوسیستم در این حوزه به شدت آسیب خواهد دید. به همین علت است که از Climate Change یا Global Warming به‌عنوان یکی از مهلک‌ترین خطرات برای آینده کیفیت زیستن در کره زمین یاد می‌کنند.

درویش با اشاره به بارش‌های سنگین و ناگهانی در ایران اظهار کرد: بارش‌های ناگهانی برف و گرمای ناگهانی می‌تواند نشانه تغییر اقلیم یا نوسان اقلیمی باشد. باید دید که این پدیده ها اتفاقی است یا تکرار می‌شود، چون با یک یا دو رویداد نمی‌توانیم قضاوت قطعی کنیم. Ipcc برسی کرده که در طول 100 سال اخیر به متوسط دمای کره زمین 76 صدم درجه سلسیوس افزوده شده و به طرز معنی‌داری شکل ریزش‌های آسمانی از برف به باران تغییر کرده است. این دوره زمانی 100 سال اعلام شده و می‌توانیم بگوییم که اینجا تغییر اتفاق افتاده است. در همین دوره سخت‌ترین سرما در دوره تاریخ ایالات متحده در شمال شرق این کشور اتفاق افتاد یعنی در شرایطی که روند غالب، روند جهان گرمایی و گرم شدن است ممکن است در یک یا دو سال بارش‌های سنگین را هم داشته باشیم، اما نکته مهم تداوم این روند است.

این کنشگر محیط زیست تصریح کرد: مهمترین عاملی که سبب تغییر اقلیم می‌شود، افزایش محسوس انتشار گازهای گلخانه‌ای است. یکی از مهترین گازهای گلخانه‌ای که در اتمسفر منتشر می‌شود CO2 و متان است. انتشار این گازها در جو سبب می‌شود تشعشعات خورشیدی که به زمین می‌خورد نتواند برگردد. این پدیده خطرناک است و می‌تواند دمای زمین را افزایش دهد. کوچ اخیر پرندگان از آمریکا شمالی به اروپا 15 روز زودتر اتفاق افتاد که به دلیل تغییرات اقلیمی بود. وقتی به اطراف هلند رسیدند، غذای لازم برای آن‌ها فراهم نشده بود، چون از لار و نوعی کرم تغذیه می کردند و این تغییر اقلیم در آنجا شکل نگرفته بود میلیون‌ها قطعه پرنده به دلیل بی غذایی تلف شدند.

درویش با بیان اینکه با تغییر اقلیم باید منتظر بسیاری از پدیده‌ها باشیم، گفت: به‌عنوان مثال بخش‌هایی از کشور ایسلند که سال‌ها یخ زده بوده است از زیر یخ‌ها بیرون آمده و همین باعث شده بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایسلند انجام شود. این کشور به شدت دچار پدیده افزایش جمعیت شده و بسیاری از شهروندان کشورهای خارجی خواهان مهاجرت به ایسلند هستند و معدن‌کاوی به سرعت در حال رشد است. در بخش‌هایی از آلاسکا، شمال کانادا و سیبری نیز چنین اتفاقی افتاده است. در بخش‌های دیگری مثل مالدیو نیز به سرعت سطح آب درحال بالا آمدن است و این سبب می‌شود شهرهای ساحلی و بندری جهان از حیز انتفاع خارج شوند.

این کنشگر محیط زیست با اشاره به معضلات تغییر اقلیم یادآور شد: پیش‌بینی‎ها می‌گوید تا پایان این قرن 350 میلیون نفر از شهروندان کره زمین مجبور به مهاجرت خواهند شد که این می‌تواند ‌تبعات بسیار جدی ایجاد کند. گرم شدن زمین سبب خشک شدن تالاب‌ها خواهد شد که این خشکی منجر به افزایش تفاوت دمای شب و روز خواهد شد و منطقه را به سمت بیابانی شدن می‌برد. با تغییر اقلیم نیاز اقلام زراعی به آب افزایش پیدا می‌کند و سبب می‌شود مهاجرت پرندگان با لکنت مواجه شود و شاهد قتل‌عام پرندگان باشیم.

وی ادامه داد: به طور کلی اکوسیستم ضربه سنگینی می‌خورد، چون نظام اکو سیستمی یک نظام پیچیده و درهم تنیده است و بر مبنای اثر پروانه‌ای ممکن است یک لکنت در بخشی از اکوسیستم مانند دومینو بخش‌های دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. تغییر اقلیم همچنین منجر به مرگ مرجان‌ها خواهد شد. با افزایش دمای اقیانوس‌ها بسیاری از آبزیان در خطر مرگ قرار می‌گیرند و این سبب تهدید امنیت غذایی می‌شود. این مسئله منجر به فشار به خشکی برای تامین غذا و تشدید فرسایش و از بین رفتن خاک می‌شود.

درویش با اشاره به تاثیر گازهای گلخانه‌ای بر کشاورزی تاکید کرد: تغییرات اقلیم سبب می‌شود نیاز اقلام زراعی به آب افزایش پیدا کند، برخی آفت‌ها طغیان کند، مصرف آب افزایش یابد و فرایند فتوسنتز مختل شود که مجموع این عوامل سبب می‌شود تا کیفیت و کمیت محصولات زراعی به شدت آسیب ببیند.

این کنشگر محیط زیست با ارائه چند راهکار گفت: هر شهروندی باید از خودش شروع کند و تمام رفتارهایی که باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای می‌شود را مهار کنند و سپس این مطالبه جدی را از شهرداری‌ها، دولت‌های محلی و ملی داشته باشند تا در رفتارشان تجدید نظر کنند. یکی از چیزهایی که به انتشار گاز‌های گلخانه‌ای کمک می‌کند میل شدید مردم به استفاده از موتور سیکلت است و باید تلاش کنیم از آن کمتر استفاده شود. تا جایی که می‌توانیم باید استفاده از پلاستیک را کاهش دهیم. در فرایند تولید مواد پروتئینی آب زیادی استفاده می‌شود و باید حداقل هفته‌ای دوبار از پروتئین گیاهی استفاده کنیم.

درویش تصریح کرد: باید تلاش کنیم در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنیم. در ایران متوسط مصرف انرژی 16 برابر مصرف انرژی کشور ژاپن است. شهروندان ایرانی چند برابر شهروندان ژاپنی زباله تولید می‌کنند. توکیو، پایتخت ژاپن 25 میلیون جمعیت دارد که هر دو هفته یک بار زباله‌ها را جمع می‌‎کنند درحالی که تهران با 10 میلیون جمعیت شهرداری روزی سه بار هم زباله‌ها را جمع کند باز هم زباله هست. شهروندان ژاپنی برای هر گرم زباله‌ای که تولید می‌کنند باید مالیات بپردازند، ولی ما اینجا هیچ انگیزه‌ای را ایجاد نکرده‌ایم برای اینکه بخواهیم شهروندان را به تولید زباله کمتر تشویق کنیم.

وی تاکید کرد: باید کاری کنیم هر ساختمانی که پایان کار می‌‎گیرد علاوه بر اینکه هر واحد کنتور برق جدا داشته باشد، کنتور آب جدا نیز داشته باشد و نباید آب را تقسیم بر تعداد کرد. باید تلاش کنیم خوابگاه‎های دانشجویی و هتل‌ها که ساکنان آن انگیزه‌ای برای مصرف آب ندارند با تمهیدات لازم این انگیزه را پیدا کنند. باید تلاش کنیم مشترکینی مانند برخی پادگان‌های نظامی، برخی ساختمان‎‌های دولتی و مساجد که آب بها نمی‌پردازند، بهای آب مصرف شده را پرداخت کنند.

درویش در پایان تاکید کرد: مجلس باید قوانینی وضع کند تا کسانی که زباله کمتری تولید و یا آب کمتری مصرف می‌کنند تشویق شوند و کسانی که در مصرف آب صرفه جویی نمی‌کنند جریمه شوند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ماجرای خواستگاری مازیار لرستانی از رابعه اسکویی حقیقت دارد؟

این جیلی، خودرو ارزنده‌ای است! + عکس

کاهش میلیونی قیمت سکه در بازار

جزییات طرح یارانه‌ای دولت برای کودکان

جشن هزار دف پالنگان

قرص لاغری ناف، هیچ مبنایی ندارد

استایل جذاب و ورزشکاری بهنوش طباطبایی + عکس

غیبت یک پرسپولیسی در جام حذفی

قیمت دلار؛ از آرامش سیاسی تا ورود بازارساز

گزارش بورس امروز شنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

عملکرد وزیر اقتصاد در زمینه جبران کسری بودجه

سهم یورو در سوئیفت کاهش یافت

تایید طلاق مهدی قائدی و همسرش؛ تمام اموال به ستاره رسید!

دلیل بی توجهی به سیل در ایران چیست؟

رونمایی سام درخشانی از خانه لاکچری اش + عکس

فوتبالیستی که مالش را به زنش باخت

احضار مدافع خاطی پرسپولیس به کمیته انضباطی

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

فیلم/ سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی

میزان دستمزد کارگران در کشورهای خاورمیانه

نرخ رهن در بازار مسکن تهران نجومی شد + جدول

معاف شدن بازنشستگان از همسان سازی حقوق!

جدیدترین قیمت مسکن در شهرک غرب و منطقه ۲ تهران + جدول

افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها و تورم تاریخی که می‌رسد

فیلم/ماجرای پرسه‌زنی یک دسته گرگ در تهرانپارس

علت افزایش قیمت‌ مواد غذایی در ابتدای سال چیست؟

بزرگترین شرکت‌های فروش عمده موبایل در ایران

فیلم/ پشت صحنه جذاب سریال گناه فرشته

رشد ۳۸ درصدی حق بیمه تولیدی در سال ۱۴۰۲

تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه، تیر خلاص به اقتصاد خصوصی کشور!

فیلم/بازگشت فلامینگو‌ها به تالاب گاوخونی اصفهان

قطع درختان در پارک ستارخان+ عکس

تخت جمشید را قارچ گرفت

روسیه از درگیری بین ایران و اسرائیل ناخشنود نیست

فیلم/وضعیت جاده‌های سیستان و بلوچستان بعد از بارش‌های سنگین

فیلم/سیدحسین حسینی: جریمه ۳۰۰ میلیونی فدای سر آن هوادار خانم

فیلم/مراسم زیبای هزار دف روستای پالنگان

عربستان سعودی به قیمت نفت ۱۰۰ دلار نیاز دارد

سهام آهن در بورس کالا

فیلم/ تجمع ثبت نام کنندگان پژو پارس مقابل سازمان تعزیرات

احداث آرامستان‌های جدید در ۲ نقطه تهران

بمباران سنگین مقر حشد الشعبی در عراق توسط اسرائیل

اینفوگرافی/میزان رشد قیمت‌ها در ۲ سال و نیم اول دولت رئیسی و روحانی

خطر حذف ایران از تجارت جهانی با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

نرخ رهن و اجاره مسکن در ترمینال جنوبی و حوالی منطقه ۱۶ + جدول

صادرات نفت ایران رکورد زد

فیلم/جولان خودرو‌های فرمول یک در تهران

پیش‌بینی قیمت سکه امروز یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

بلوای ناترازی‌ها در بودجه ۱۴۰۳

جدایی قریب‌الوقوع یک بازیکن از استقلال