انحصار ترانزیت چابهار در اختیار یک کشور نیست/ با تکمیل زیرساختها اثر حضور هندیها در چابهار آشکار میشود
معاون اقتصادی و سرمایهگذاری منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه بهرهبرداری از چابهار و سرمایهگذاری در آن به هیچ عنوان در انحصار یک کشور نیست، گفت: این آمادگی را داریم تا از پتانسیلهای هر کشوری در جهت توسعه استفاده و نقش خود را در تعاملات با کشورها ایفا کنیم.
غلامرضا پناه، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار در گفتگو با خبرنگار اقتصاد24 در خصوص حضور هندی ها در بندر چابهار و انتقاداتی که پیرامون عدم تحرک جدی آنها در بندر چابهار مطرح میشود، گفت: حضور این افراد در چابهار به دو بخش تقسیم می شود که یک بخش آن مربوط به فعالیت هندی هاست که با قرارداد و با پرداخت اجاره در بخشی از اسکله شهید بهشتی مشغول به فعالیت هستند و شامل سرمایه گذاری های آنها نیز می شود. بخش دوم نیز مربوط به مطالعاتی است که این افراد در مورد چابهار و ظرفیت های آن انجام می دهند که تاکنون اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است.
وی افزود: در بخش اول اگر راه آهن ما تکمیل شود حضور هندی ها در این منطقه جدی تر و قوی تر خواهد شد. اسکله ما اکنون آماده است اما زیر ساخت بعدی که برای ترانزیت کالا از چابهار به سایر نقاط به ویژه آسیای میانه لازم است، هنوز آماده نشده است یعنی بخشی از پازل برای اینکه ترانزیت به شکل کامل اتفاق بیافتد نشده است.
پناه با تاکید بر اینکه بعد از ایجاد راه آهن در چابهار، نقش هندی ها بیشتر نمایان خواهد شد، تصریح کرد: بخش مهمی که حضور هندی ها در چابهار را دارای ارزش می کند، بخش مطالعات آنهاست. در حقیقت هندی ها مطالعات زیادی در رابطه با چابهار انجام داده اند و ظرفیت های مختلفی را در حوزه های گوناگون انرژی و گاز شناسایی کرده و استراتژی هایی را نیز برای رونق صنعت فولاد در نظر گرفته اند.
عوامل محدود کننده فعالیت هندی ها در چابهار
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار در ادامه به عوامل محدود کننده حضور هندی ها در چابهار نیز اشاره کرد و گفت: هندی ها قصد دارند بر روی تبدیل گاز به CNG یا LNG کار کرده و آن را به هند منتقل کنند. در همین زمینه آنها منتظر رسیدن گاز به چابهار هستند و تا زمانی که این گاز برسد آنها مجبور به انجام مطالعاتشان هستند تا اینکه کارهایشان را عملیاتی کنند.
وی افزود: طبیعتا یکی از مزیت ها برای هندی ها این است که گاز را از چابهار به صورت CNG و LNG به هند منتقل کنند که در این زمینه کارهای کارشناسی زیادی انجام داده اند و آماده سرمایه گذاری در این زمینه هم هستند.
پناه گفت: در شرایط موجود یک عامل بازدارنده به عنوان تحریم و یک عامل زیر ساختی به نام نرسیدن گاز به چابهار وجود دارد. طبیعتا آغاز رسمی عملیات این افراد اتصل چابهار به شبکه گاز است تا فعالیت هندیها بیشتر آشکار شود. یکی از ظرفیت های موثر و اقتصادی چابهار برای هندی ها در زمینه تولید انرژی و گاز و LNG است، در زمینه حوزه های گازی در کشورهای آسیای میانه و افغانستان نیز شاید بهترین و مطلوب ترین و اقتصادی ترین مسیر چابهار است.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: طبیعتا با این ظرفیت هایی که برای هندی ها وجود دارد در این زمینه ها فعالیت های خوبی در آینده خواهند داشت. هندی ها در بستر مطالعاتی، مطالعاتشان کامل شده و بر روی موضوعات و نیازهای اساسی کار کرده اند اما به لحاظ زیر ساخت ها ما هنوز موفق به تکمیل آن نشده ایم که این از جمله مواردی است که باعث تاخیر در فعالیت هندی ها در چابهار شده است.
انحصار سرمایه گذاری و ترانزیت چابهار در اختیار یک کشور نیست
وی با اشاره به اینکه چابهار یک شاهراه جهانی است افزود: منطقه آزاد چابهار یکی از 5 کریدور شناخته شده جهانی است و جزو 3 کریدور استراتژیک جهانی محسوب میشود و چین هم اگر بخواهد در بندر گواتر سرمایه گذاری کند برای ارتباطش با اروپای غربی باید از چابهار به عنوان معبر استفاده کند. این منطقه دارای یک ظرفیت ترانزیتی کلیدی است و هر کشوری که بخواهد از این ظرفیت در جهت توسعه چابهار و برای خود استفاده کند ما زمینه و بستر آن را فراهم می کنیم.
پناه افزود: چابهار به عنوان شاهراهی حیاتی و استراتژیک و به عنوان جایگاهی که می تواند کشورهایی که با آبهای آزاد ارتباط ندارند را مرتبط کند از پتانسیل قوی در اقتصاد ایران برخوردار است.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه بهرهبرداری از چابهار و سرمایه گذاری در آن به هیچ عنوان در انحصار یک کشور نیست، گفت: ما همانطور که با هندی ها قرارداد همکاری داریم با چینی ها نیز تفاهم نامه ای در زمینه ایجاد یک پارک پتروشیمی بزرگ در حوزه های مختلف داریم و مُصر هستیم تا این تفاهم نامه اجرایی و نهایی شود. بنابراین ما این آمادگی را داریم تا از ظرفیت ها و پتانسیل های هر کشوری مانند هند، چین و یا حتی ژاپن در جهت بهره وری و توسعه استفاده و نقش خود را در تعاملات با کشورها ایفا کنیم. امروز چابهار در تبادلات تجاری روسیه و کشورهای جیسیسی(شورای همکاری خلیج فارس) و حاشیه اقیانوس هند و حتی اروپای غربی نقش ایفا کند و لازمه اینها آماده شدن زیر ساختها برای فعالیت های بیشتر است.