تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۸۳ نظر
عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد؛

دفاع از پراید 100 میلیون تومانی/ دولت افسار قیمت خودرو را به واسطه‌گران سپرده نه خودروساز و بازار!

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان گفت: تا زمانی که منطق قیمت گذاری خودرو توسط دولت ادامه دار باشد، افزایش قیمت خودرو در بازار بدون هیچ ملاحظه‌ای ادامه دارد و طبیعی است، چراکه با ارز ۲۲ میلیون تومانی واسطه‌گران یک گام جلوتر از دولت و بازار برای گرانی خودرو هدف گذاری کرده اند.

خودرو سازی اقتصاد۲۴ - هرج و مرج‌های اقتصادی، گرانی کالا‌ها و محصولات، تولید داخل را به حدی رسانده که موضوع گرانی امروز به معضل عدم هدایت اقتصاد تبدیل شده است. مردم هر روز افزایش قیمت‌ها را رصد می‌کنند و کالاها یکی پس از دیگری از سبد خانوار حذف می‌شود.

امروز گرانی محصولات تولید داخل نسبت به ماه‌های اخیر فاصله چند ده میلیونی را تجربه کرده است از اینرو ارزان‌ترین خودروی کشور نیز در حال خروج از سبد خانوارهاست.

بازار خودرو هر روز بحرانی تر از گذشته می‌شود و قرار نیست متولیان این بخش به این جنجال آفرینی خاتمه بدهند. هر روز یک رویداد جدی و هر روز یک اظهار نظر تازه تلنگری به این بازار آشفته قیمت است.

صنعت خودرو نیز متأثر از جریان‌های اقتصادی هر روز وضعیت نامناسبی را از شرایط اقتصادی گزارش می‌دهد و مردم نیز از ادامه بحران در این بخش گلایه دارند.

حالا دولتمردان و متولیان امور نه اعتنایی به این دردسر‌های ایجاد شده در صنعت خودرو دارند نه به بازار آشفته آن؛ تنها دیدگاه دولت رسیدن به نقطه عطف هدف گذاری شده یعنی چرخش نقدینگی در بازار غیر مولد است!

مدتهاست همه صاحبنظران و کارشناسان به دنبال توقف خط تولید خودرو‌های بی کیفیت از جمله پراید بودند، اما دولت گوش به این حرف‌ها نمی‌داد و همچنان بر تولید این خودرو‌ها مصمم بود.

حالا که پراید را بر مرز قیمتی ۱۰۰ میلیون تومانی نشاندند قرار سال‌های گذشته را امروز اجرایی کردند و خیال همه را از توقف تولید این خودروی پر تقاضا راحت کردند.

اما نکته جالب در این است که هنوز از این خودرو به عنوان بمب خبرساز و همچنین اهرم فشار بر بازار استفاده می‌شود و از بقایای مانده این نوع خودرو چه در کارخانه و چه در بازار می‌خواهند به نفع احسن استفاده کنند.

تقاضای بالای خرید پراید، ارزانی و تسهیل در خرید لوازم یدکی، این خودرو را به عنوان بالاترین سهم فروش در بازار خودروی ایران معرفی کرده است.

قصه تلخ گرانی و نابسامانی در بازار ادامه دارد 

محمدرضا نجفی منش، عضو اتاق بازرگانی و عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان بار‌ها بر مشکلات تولید خودرو و علل آشفتگی بازار تاکید و انتقاداتی داشته است. وی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ اظهار داشت: عددی که برای تامین نیاز صنعت خودرو تخصیص داده اند جوابگوی این صنعت نیست به طور مثال اگر قیمت تمام شده تولید یک مدل خودرو ۷۰ میلیون تومان باشداما تنها ۵۰ میلیون به بودجه تولید افزوده می‌شود.

به گفته نجفی منش، مادامی که قیمت خودرو منطقی نشود این قصه تلخ گرانی و نابسامانی قیمت در بازار ادامه دار است، این قیمت‌ها باید جوابگو‌ی تولید باشد از این رو منطقی بودن قیمت گذاری خودرو باید بر مبنای نرخ مواد اولیه که ۱۰۰ درصد افزایش داشته و همچنین دستمزد‌هایی که بالای ۴۰ درصد افزایش را درسال جاری تجربه کرده اند، باشد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر نرخ ارز حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته و همین موضوع بحران جدی را در صنعت خودروسازی کشور ایجاد کرده است، از این رو نمی‌توان انتظار داشت با ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش نرخ خودرو مشکل این صنعت حل شود. هنوز مشخص نیست که چه حساسیت نابجایی وجود دارد که در چنین شرایطی قیمت همه کالا‌ها و محصولات افزایش پیدا می‌کند، اما نوبت به افزایش قیمت خودرو که می‌رسد مورد انتقاد همه قرار می‌گیرد.

به اعتقاد عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان، بهترین راهکار برای برگشت ثبات به این صنعت و آرامش در بازار خودرو، عدم قیمت گذاری از سوی دولت است. دولت بگذارد مانند سایر کالا‌ها و محصولات، عرضه و تقاضا خود تعیین کننده قیمت خودرو باشد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: این در حالی است که اگر قیمت بالا برود قطعاً فروش کم خواهد شد و عکس این ماجرا در صورت تعیین قیمت مناسب قدرت مردم برای خرید بیشتر خواهد شد و بازارکشش بیشتری را برای عرضه خواهد داشت.

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: این دخالت شخص ثالث در قیمت گذاری فاجعه آفرین بوده است. اگر این قضیه به زودی حل و فصل نشود بحران صنعت خودرو و به دنبال آن شرایط نامناسب بازار ادامه دار خواهد بود. اکنون کارخانه‌های تولید خودرو که مشغول به فعالیت هستند هنوز با زیان، تولید می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که پول قطعه سازان را نتوانند به موقع پرداخت کنند.


بیشتر بخوانید: کلید ارزانی خودرو کجاست؟/ بازار خودرو هم حباب دارد و قابل اعتماد نیست


عضو اتاق بازرگانی در پاسخ به این سوال که آیا اجازه افزایش قیمت خودرو در هر فصل به خودروسازان باعث افزایش تولید خودرو در کشور می‌شود؟ گفت: طبق قانون تصمیم بر این گرفته شده است که خودروساز می‌تواند هر سه ماه یکبار درخواست افزایش قیمت به شورای رقابت بدهد و در صورت صلاحدید و موافقت این شورا با رقم محاسبه و تعیین شده، اجازه افزایش قیمت خودرو به خودروساز داده شود.

وی ادامه داد: اما باید توجه شود حرف ما این است که هیچ شخص سومی نباید در قیمت گذاری دخالت کند و همین موضوع همچنان می‌تواند شرایط بغرنج این صنعت را پیچیده‌تر کند. خود کارخانه به عنوان واحد اقتصادی باید خودش تعیین قیمت داشته باشد.

قیمت پراید با نرخ دلار ۲۲ هزار تومان گران نیست 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه هنوز خودروسازان برای فصل جدید درخواست افزایش قیمت نداشته اند پس چطور قیمت پراید به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است؟ گفت: هوشمندی بازار، خودروی پراید را به ۱۰۰ میلیون تومان رسانده است. قیمت ذاتی پراید ۶ هزار دلار است، زمانی که دلار هزار تومان بود قیمت این خودرو در بازار ۶ میلیون تومان فروخته می‌شد زمانی که دلار به ۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسید قیمت این محصول به ۲۰ میلیون تومان رسید یعنی با همان ۶ هزار دلار محاسبه می‌شد؛ اما امروز دلار به ۲۲ هزار تومان رسیده و بازار با این رقم تعیین کننده قیمت نهایی پراید است و طبق این ارزیابی، مردم قیمت خودرو پراید را با توجه به اینکه تا حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون هم برسد ارزش خرید آن را می‌دانند و می‌پذیرند و می‌خرند.

نجفی منش یادآور شد: در این بین تنها ضرر به خودروساز می‌رسد چراکه در این چرخه خودروساز با قیمت مصوب و تعیین شده خودرو را تحویل بازار می دهد و سود این فاصله قیمت که بسیار زیاد هم است تنها به جیب فروشندگان و واسطه گران خودرو می‌رود که این روش از لحاظ اقتصادی نامناسب و غیرکارآمد است.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه حالا اگر دلار گران‌تر شود این داستان گرانی بدون توجیه خودرو که به گفته شما تنها واسطه گر سود می برد و خودروساز متضرر می‌شود باز هم گریبان مردم را خواهد گرفت، گفت: مردم عموماً در این اقتصاد متضرر اصلی هستند؛ چه در بازار خودرو و چه در سایر بازا‌رها مانند مسکن، سکه، لوازم خانگی، مواد غذایی، پوشاک و ... البته یک نکته وجود دارد که اقشار ضعیف بیشترین لطمه را در این گرانی‌ها متحمل می‌شوند؛ از سوی دیگر بانک مرکزی با چاپ اسکناس حجم نقدینگی را افزایش داده یعنی از سال ۹۲ تاکنون نقدینگی کشور ۶ و نیم برابر شده است؛ حجم نقدینگی در جامعه روند صعودی را طی می‌کند، اما تولید کالا افزایشی نیست این مسیر باعث گرانی محصولات می‌شود و متاسفانه خیلی‌ها به این سیکل معیوب توجه نمی‌کنند یا برای آن صرف نمی‌کند که توجه‌ای داشته باشند.

عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد: اگر دولت در قیمت گذار‌ی ها دخالت نمی‌کرد شاید قیمت پراید روی همان ۶۰ میلیون تومان می‌ایستاد چرا که خودروساز بیشتر توان تولید را داشت. ما نمونه‌هایی از خودرو‌های تولیدی در دو خودروساز مطرح کشور داریم که قیمت نهایی آن‌ها حدود ۶۰ میلیون تومان است، اما در بازار با رقمی معادل ۱۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. اگر این خودرو در همان کارخانه با ۱۱۰ تومان به بازار فروخته می‌شد قطعاً بازده تولید افزایش می‌یافت و همین افزایش حجم تولید قیمت را در بازار می‌شکست و هیچ گاه فاصله ۱۰۰ میلیون تومان یک محصول از درب کارخانه تا بازار شکل نمی‌گرفت.

تکلیف مطالبه ۳۰ هزار میلیارد تومانی قطعه سازان چیست ؟

نجفی منش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر تغییری در سیاست‌ها اعمال نشود احتمال بروز اخلال و رشد قیمت جدید در بازار خودرو طی ماه‌های آینده وجود دارد؟ گفت: اگر دولت برنامه‌ای در راستای کمک مالی به خودروساز برای افزایش تولید خودرو داشته باشد و قیمت خودروساز اصلاح شود قیمت بازار نیز به شدت شکسته خواهد شد در غیر این صورت نمی‌دانیم چه سرنوشتی در انتظار صنعت و بازار خودرو خواهد بود!

وی درباره انباشت حجم مطالبه قطعه سازان از خودروسازان نیز گفت: در حال حاضر مطالبات به بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، اما مطالبه اصلی ما از خودروساز این است که قیمت‌ها به‌روز شود و همچنین پرداخت‌ها با توجه به خرید‌های نقدی حداقل یک ماه شود که بتواند این چرخه همچنان در جریان باشد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۳
ناشناس
7
10
چهارشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
پراید عاقبت بخیر شد
ایرانی
تمام بدبختی مردم زیر سر این نعمتی بخش است واگر شورای رقابت اجازه بده پراید رو دویست میلیون قیمت فروش کارخانه اعلام میکند
ناشناس
پراید مفتشم گرونه و ایمنی اش با موتور هیچ فرقی نداره پراید خاصیت اش گرما سرما شه همین وگرنه با هر دوتاش با صد تا سرعت بزنی دیوار دوتاش میمیر فرقش چیه ؟؟
مهدی
11
21
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
مقصر بالا رفتن قیمت خودرو دربازار شورای رقابت و شرکت های خودرو ساز هستند. وقتی که شورای رقابت درنیمه اول سال ۹۹به این دو شرکت خودرو ساز اجازه دومرحله افزایش قیمت میدهد و میگوید این دو شرکت میتوانند هرسه ماه یکبار قیمت خودرو را افزایش بدهند آنوقت توقع دارید خودرو دربازار کاهش قیمت داشته باشد.
محمد صفایی
3
40
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
سلام از وقتی که دولت شورای رقبت را از قیمت گذاری خودرو کنار گذاشت قیمت ها روز به روز بالا رفت خودرویی که قیمتش ۴۰ میلیون بود الان ۳۵۰ میلیون شده این یعنی بد بختی یعنی فاجعه هیچ راهی وچاره ای نیست جز اینکه مردم مدتی خودرو نخرند
سید
مقصرخودمردم هستن که تااسم گرونی میادمثل موروملخ میریزن توبازاروشلغم وچقندررومثل گوشت بوقلمون میخرن، مردم باید بجای خریدن اجناس درحال گرون شدن اونهاروتحریم کنن. یعنی واقعاچندماه پیاده بودن اینقدرسخته که مردم حاضرن پراید4/5میلیونی که عامل اصلی مرگ ومیردرتصادفات کشوری هست روبه قیمت خون پدرشون بخرن؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بخداقسم ماملت هرچی میکشیم حقمونه چون حکایت من حکایت همون ملخی هست که توی قوطی سربسته زندانی کردنش و روزهای اول همش میپره تافرارکنه ولی سرش میخوره به درب قوطی ولی بعدچندماه حتی اگه درب قوطی روهم برداریدو باز کنید تا همون قسمت درب بیشترنمیپره چون سقفش دیگه مثل زمان ازادیش نیست بلکه کوتاه شده
ناشناس
4
12
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
تازمانی که چندنفرامثال شماکارشناس باشید..مملکت ازاین بهترنمیشه..
اسماعیل
مشکل از مردم که خودرو سازها رو پرو می کنن حقمون
ناشناس
1
11
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
خدا وکیلی من یکی دیگه رد دادم از این دولت و خودروسازها یکی نیست بیاد اینارو جمع کنه بندازه بیرون خیلی دور برداشتن میگن دولت مقصره یکی میگه خودروساز این دوتا میگن دلال بخدا دلال از ضعف نظارت دولت رشد میکنه و از بی کفایتی خودروساز در تامین نیاز بازار هی دلال دلال نکنید همش زیر سر دولت و خودروسازهاس دستشون تو یه کاسه اس برا سودآوری بیشتر همه قطعات پراید تولید داخله پس آقای نجفی منش خواهشا زیاد مزخرف نگو
پراید
0
5
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
خخخ خودروی داخلی؟ یا مونتاژ داخلی ؟ حداقل یه ماشین خوب مونتاژ کنید
ناشناس
1
7
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
این نجفی منش ازروزی که یادمه همش بفکر گرانیه
ناشناس
0
6
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
مقصر اصلی دولته همه می دانیم که اگر دولت بخواهد میتواند جلو این افزایشها را بگیرد نمی خواهد چون برای دولت سود دارد و هیچ کس به فکر مردم نیست حتی دولت
منطقی نیست که همه چیز را گردن دلال و بازار و...می اندازند تنها ماشین صفر نیست که هر روز گران میشود ماشینهای مدل پائین در بازار را دلالان و بنگاهی ها از صفر گران تر میگویند و این افسار دلالان و واسطه هاست که گریخته است و دولت و مسئولان هیچ کاری نمیکنند.
مقصر اصلی دولت است اگر دولت بر اساس مدل و ارزش خودرو طبق نظر کارشناسی قیمت گذاری کند و طبق قوانین برخورد و هشدارها جدی باشد یک عده فرصت طلب و مفت خور و دلال نمی تونند اینطور نظم جامعه را بهم بزنند .همه ی مردم ناراحت و عصبانی واز این همه گرانی ناراضی هستند بجز دلالان و دولتمردان و نمایندگان؛ که برای آنها خیر و منفعت دارد بخاطر همین خوشنود هستند.
چون دولت از این افزایش قیمتها راضی است و برای دولت سود و منفعت دارد خود دولت این افزایش ها را رقم میزند و از آب گل آلود ماهی میگیرد .
محمد رضا
0
14
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
تازمانی که تولید و عرضه انحصاری باشه نتیجش خودروهای بی کیفیت و گران ...نه شورای رقابت ونه خودروساز مقصر نیستن با این رویه تا آخر دنیا همین که هست والسلام
صدای ملت
0
8
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
شورای رقابت که اصلأ کاری نمی کند
راستین
1
6
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
حضرات از خودتون خجالت بکشید مگه اینجا آمریکاس مگه شما ارزتون دلار؟ ما درآمد کارگریمون به ریاله بعد شما ... همه چیز رو به دلار میسنجید درآمد رو هم دلاری کنید خیال همه رو راحت کنید ..مردم رو چی فرض کردید همون خود شمایید علت اینکه مردم به جنس ایرانی و تولید ایرانی اعتماد ندارن همینه تا تقی به توقی بخوره دیگه مردم ایران میشن غریبه ..
ناشناس
0
19
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
ملت کجای قضیه هستند کجای دنیا بجز ونزوالا و ایران با سیاست های غلت اینگونه ارزش پول ملیشون رو پایین بیارن مسکن از زمین تا مصالح برای خود ایران است ایا ان هم تحریم هستیم ؟!!!
رضا
0
9
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
دقیقا دولت افسار قیمت خودرو رو به ..... یعنی خودروسازان سپرده و گرانی رو هوشمندانه به گردن دلالان بیچاره که هر کدام نهایتا ۲ یا ۳ تا خودرو دارن میندازن. توی کل دولت و نظام و قوه قضائیه یک نفر پیدا نمیشه که تعداد خودروهای تولیدی روزانه و ماهانه رو با تعداد ثبت نامیها و قرعه کشیها مقایسه کنه؟!! به مش غضنفر هم بگی اگه الان محصول تولیدیتو یه پیچشو نبند و بگو ناقصه که سه ماهه دیگه با ۳۰ تا ۴۰ درصد سود بیشتر بفروشی نتیجش مشخصه.
ناشناس
0
7
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
خدا از سرتون نگذرد
محسن
0
9
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
مقصراصلی خودمردم هستند بابا نخرید اقانخریدخانوم نخرید نخریدنخریدنخرید توروبجون عزیزترین کساتون نخرید تا ارزون شه...باعث تاسف که پول میدن تاسال بعدخودروبهشون بدن اونم باهزارمنت و سود و قیمت روزتازه یکسال بااین پول کار میکنن جون مادراتون نخریدونشربدهید
ناشناس
3
13
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
اخه فقط قیمت نیست که افزایش پیدا کردن شرکتهای خودرو سازی بعضی از اپشنهای خودرو رو هم حذف کردن به طور میانگین ده ملیون از هر خودرو کسر اپشن دارن
ع
0
8
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
حقوقمان راهم به دلار حساب کنن
سعید
0
15
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
فعلن که دلالها تو همه ی بازارها یکه تازن.و حاصل دسترنج یکی دوساله ی یه زحمتکشو با یه معامله ازش میگیرن.میری بفروشی مالتو بیست ملیون زیر قیمت میخرن همونو بخای بخری ده تومن بالای قیمت میدن.منکه دیگه ناامید شدم .تو این دنیا هرکس ضعیف باشه پایمال میشه
ناشناس
1
9
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
اولا که دولت کاره ای نیست و دوم افسار قیمت خودرو دردست خودروسازان دشمن شاد کن است
ناشناس
10
2
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
وقتی خودرو ساز اینقدر گران مکند چطور انتظار دارید در بازار ارزان باشد....
ناشناس
0
6
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
خداازشون نگذره همه چیز و به دلار ربط میدن مگه درامد ملت با دلار .فکر کنم چند ماه دیگه پیاز و گوجه هم با نرخ دلار حساب کنن خجالت داره
مهدی
1
11
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
خداوند نیست نابود کند کسانی که اینجور خودرو گران میکنند ظلم پاییدار نیست نابود شدنی هست انشالا والعسر والیسرا انشالا بعد از هرسختی آسونی هست انشالا این وعده خداوند عالمیان در قران هست ......
ناشناس
0
6
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
وقتی مدیری رو سر کار میذارند و با افتخار اعلام می‌کنند که این آقا از ماشین فقط رانندگیشو بلده (تازه اگه رانندگی هم بلد باشه) همین میشه. مشکل ما فقط دلال ها واسطه ها نیستن مشکل ما نبود مدیران لایق و کاربلد هستند.
ناشناس
0
8
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
فقط میتونم بگم خدا لعنت کنه باعث وبانی این گرانیرو
نسترن
1
11
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
مردم علاقه ای ب پراید ندارن نمیتونن ماشین دیگه ای جز این بخرن هه
ناشناس
1
3
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
هیچکس به فکر مردم نیست حتی خود مردم دنبال سواستفاده ی بیشتر و کندن پوست همدیگه هستن الان وضعیت مملکت دقیقا شده اون ضرب المثلی ک میگه هر کی به فکرخویشه .... فقط خدا میتونه کمکمون کنه و ازین وضعیت نجاتمون بده.. همه تفریحات جزیی و خوشیهای الکی رو هم دیگ نداریم ما با قدمت چندین هزارساله و کشور ثروتمندباید انقد سرخورده و افسرده باشیم ...
ناشناس
1
13
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
بابا جمع کنید این بساطو.تنها با ورود خودروهای خارجی نو یا حداقل دست دوم میشه این معضل را حل کرد.چون باعث رقابت در خودرو سازها میشه واونها هم مجبور میشن خودرو با کیفیت با قیمت واقعی دست مردم بدن والسلام تا زمانیکه رقابت نباشه آش همینه و کاسه هم....
ناشناس
0
7
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
خاک بر سر هرکی مسبب گرانی هست عرضه ندارید مدیریت کنید
محمد
0
9
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
درست میگند والله ولی درآمد چرا برمبنای دلار هزار تومنیه مشگل اینجاست تازه کلی منت هم سر مردم میذارند علت بی درکی وبی توجهی اینجاست علی برکت الله دولت تدبیر نما وامید نگر نمی دانم چطور این تناقص رو طبق مفاهیم لغات وادبیات ایران وفهم جهانی جفت وجور می کنه. فهم وادبیات این دولت با مردم فرق می کنه
بنده خدا
0
8
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
تویی که میگی پراید با دلار محاسبه شده چرا پس حقوق و بارانه با دلار حساب نمیشه؟
اللهم عجل الولیک الفرج
ظلم اینه که پراید 6 تومنی رو بدی 100 تومن نه اینکه...
مجید
0
6
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
شورایی رفاقت نه شورای رقابت همشون باهم همدست هستن این حرفها هم فیلم هست یعنی کشک
فرشاد
0
7
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
بله دیگه این دلال ها از خودشونن مگه نه از کجا میارن این ماشین های صفر رو یدفعه میدن من نوعی اونم با این قیمت ، کارخونه ها هم تولید نمیکنن و یا تولیداتو میدن دلال تا دولت زیر بار حرفشون هم نره همینه
ناشناس
0
8
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
امام زمان به دادمون برس
اخه پراید۱۰۰ میلیون تومان؟!
حسن رحیمی
3
7
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
وقتی این کارشناس از معادل دلاری قیمت پراید حرف می زنه چرا در مورد معادل دلاری دستموزدها در ایران نسبت به اون زمان که دلار حدود ۱۰۰۰ تومان بود حرفی نمیزنه و نمیگه که به علت کم شدن در آمد بین طبقات متوسط و پایین جامعه موجب شده مردم توان خریدشون بسیار کمتر بشه و فروش خودرو در بازار به شدت کم بشه و این رو هم نمیگه که وابستگی مواد اولیه و قطعات خودرو به دلار نسبت به آن زمان به مراتب کم تره.
ناشناس
0
8
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
اخر یه مشت حلبی وپلاستیک که اسم اون گذاشتن پراید دوزار م نمیرزه چطوز مردم واسش له له میزنن واقعن عجیبه عقلم خوب چیزیه
علی
2
10
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
شما وارداتو آزاد کن.... اون وقت ببینیم قیمت طبیعی چیه... اونوقته که خودروساز سکته ناقص بزنه... مرزو بستید ...من شما را به خدا واگذار میکنم
رضا
0
11
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
این نه واسطه گرا مقصره نه دولت! اشتباه از خود مردم هستش.
وقتی اصول اقتصاد از پایه اشتباه باشد تا همین است همینطور هم بدتر میشود
ما نه خودکفا شدیم نه اقتصادمون رونقی شد از بد و بدتر شد
ناشناس
0
6
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
هرچی سنگه واسه پای لنگ ماداشتیم پول جمع میکردیم یک پراید 40میلیون بخریم حالاباید 60 میلیون جمع کنم تازه مگه وامها همان اندازه مانده دستمزدکارگران همان !...کم آنوقت کشورافعانستان وعراق باید بهترین ماشینهاروسوارشوند باقیمت مناسب این درستش؟
ناشناس
0
7
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
تنها ملت ایرانه که وقتی چیزی گرون بشه براش صف میبندن
رضا
1
6
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
چراگردن دیگران میندازید مقصر اصلی شورای نگهبانه ک نمیزاره واردات بشه ومردمو مجبورب خرید دو شرکت کرده رقابتی نیس بعدشم مگه قطعات پرایدو هنوز وارد میکنید ک دلار حساب میکنید از ممنوعیت وارداتم حتما نزدیکای شون یا خودشون سود دارن
مسلمان
1
7
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
در کشور را باز کنید تا خودروسازان خارجی خودشان خودرو به مردم عرضه کنند حقوق من کارگر رو هم به دلار بدید . اونوقت شعار رها سازی قیمت ها را بدید .
م.ا
0
7
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
این شخص با این حرفهایش فقط قیمت ها را بالا میبرد
اسماعیل نوغانچی صالح
0
6
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
ما همانند مرغیم هم در عزا هم در عروسی سر ما میبرند .....
ناشناس
0
13
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
پرایدکه تولیدداخلیه چرا ربطش میدیدبه دلار؟
سامان نیروانی
0
6
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
جناب شما نمیفهمید یا خودتونو میزنید به نفهمیدن تمام قیمت ماشین به جز درصدی کمی برای خودرو سازان است آیا تاحالا فروش ویرایشی خودرو شنیدید این حرف بنده با مدرک است همین حالا بیشتر نمایندگی های خودرو شدن دلال خودرو سازان البته با شرایط که خودروسازان گذاشتن یعنی پلاک فعال نداشته باشی در طول ۴ سال ماشین از خودرو سازان نخریده باشی در عرض ۳ روز تا ۳۰ روز هر ماشینی که بخوای با قیمت ۵ الی ۱۰ ملیون تومان ارزانتر از قیمت بازار به اسم ویرایشی از نمایندگیها میتونی بخرید .بعد برنامه قرعه کشی ها فروش ویرایشی مد شده و خودرو سازان ماشین و با قبمت کمی کمتر از بازار میدن دست نمایندگی ها اونام میدن دست بازار از اول سال ۹۹ ایران خودرو دوتا ۱۵ هزار خودرو فروش فوقالهاده انجام داده دو دفعه هم پیش فروش یک ساله گذاشته فروش یکساله که هنوز تحویل ندادن ۳۰ هزار خودرو فروش فوقالعاده هنوز ۱۵ هزار تحویل برنده ها شده که حق فروش نداران پس از خودتون بپرسید اینهمه خودرو مدل ۹۹ در بازار چیکار میکنه پیش فروش پارسال و اگه میگید مگه چقد بوده که صدها هزار خودرو مدل ۹۹ تو بازار هست به برخی مراکز فروش خودروهای ویرایشی یا دلالهای خودرو که با اختلاف ۱۰ ملیون تومان کمتر از قیمت بازار اابته باید شرایط که خودشون برای قرعه کشی گذاشته زنگ بزن در عرض ۳ روز تا یک ماه هر خودروی بخوای تحویلت میدن اگه زنگزدین بپرسید قضیه فروشهای ویرایشیتون چیه
ناشناس
1
5
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
به نظر همه ومن مقصر گرانی دخیل نشدن دولت به این کار است و ورود نکردن دولت تدبیر بنا به فرمایشات ریاست جمهوری که دخالتی نکردند عامل به هم ریزی این اوامر هست نباید دست دلال و واسطه گر دخیل باشداول و اخر همین حرف است بعدش خودرو سازان که از این بازار ازادی ضرر نمی کنندو به اسم بازار تمامشون میکنن وقتی قیمت تمام شده من یعنی همه مراحل اماده شده و همه از مواد اولیه تا ساخت و عرضه میشود قیمت بازار چطور میشه که بازار بشه قیمت نا متعارف .اصلاح ساختار کنید ثبات قیمت دست خودتون هست فقط نمیخوایید به اسایش مردم راه بدین
ناشناس
0
2
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
تازمانیکه نرخ گذاری ها بدون نظارت سازمان نرخ گذاری ‌که برمبنای قیمت تمام شده وبدون درنظر گرفتن نرخ حمایت از مصرف کننده وتنها براساس فقط درصدی زیر نرخ بازار باشد، همینه و هیچوقت اقتصاد آرام وبدون تنش های لحظه ایی نخواهیم داشت وهر روزمان بدتر از دیروز است وهیچوقت اکثر مردم رنگ روزگار خوش رانخواهند دید؟!
کی میرسد کسی به فکر مردم بیاید قدمی بردارد
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
قیمت پراید باید۱۲۰میلیون بشه بزودی
حسن
1
9
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
کارشناس های اقتصادی اخه مگه حقوق ما چند برابر شده که قیمت پراید باید به ۱۲۰ میلیون برسه .اون موقع که پراید با دلار هزار تومنی بود با حقوق ۶ ماه ( ماهی یه تومن حقوق) میشد پراید خرید.الان حقوق ما شده ۳ تومن فعلا با ۹۰ تومن قیمت پراید ۳۰ ماه باید کار کنی تا یه پراید بخری.مشکل ما اینه حقوق مون به ریال نه دلار.پس پراید رو نگید ۶ هزار دلار .بگید از ۶ میلیون رسید به ۱۰۰ میلیون.
زهرا
0
9
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
جلوی این گرونی بگیرید اگه به نفع خودتون نیست
فاضل
0
0
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
تعرفه های گمرکی طوریه که حق انتخاب رو از ما گرفتید . خودتون رو با بنز و بی ام و مقایسه کنید بعد قیمت بزارید
امیر
0
0
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
این خودروهایی که بیش از یکسال پیش فروش شده پولش کجا رفته که به قطعه ساز بدهکارن.اینا تمام تلاششون میکنن هم از ملت پول بگیرن هم مثل دوسال قبل ۶۰۰۰میلیارد از دولت گرفتن.اگه نمی صرفه درش و تخته کنید.طرف یکسال پولش خوابیده با سود ۱۵ درصد و دلار ۱۱تومن.حالا الان میخوان با دلار ۲۲تومن حساب کنن.اون پول خوابیده الان باید دوبل شه.بعد خودروسازا حقوق کارگراشونم به دلار میدن؟
ناشناس
0
3
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
چطور قیمت پراید به دلار باید محاسبه بشه اما دستمزد ها به ریال. شتر سواری دولا دولا نمیشه یا اقتصاد آزاد یا یارانه ای.
احمد
0
0
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
مشکلات گردن خود دولت نه خودرو ساز مقصره نه شورای رقابت ن دلال و نه دلاک ...
ناشناس
0
0
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
چرا قیمت همه چیز براساس دلار حساب میشه فقط پایه حقوق بر حسب ریال . هیچ کسی هم جرات حرف زدن درباره این موضوع را ندارد
هم وطن
0
0
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
مگر دولت داریم
ناشناس
0
2
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
عجب؟پس به نظر حضرات پراید همینطوری با دلار اگر گرون بشه خوبه؟ببینم اگر بعد از چند دهه هنوز هیچ چیزی رو نمی‌تونیم بدون وابستگی به دلار تولید کنیم و جلوی این پول استکبار جهانی باستیم پس چطور اینهمه ادعا داریم ،پراید پیزوری رو با کلی کم کاست و البته با صرفنظر از اینکه هر روز بی کیفیت تر و بی چیزتر از روز قبل میشه داریم هر ماه با ۲۰میلیون افزایش قیمت وارد بازار میکنیم تازه با وقاحت تمام هم میگیم قیمتش خوبه و خودرو ساز داره ضرر میکنه،بخدا ما راضی به ضرر این خیرین نیستیم بفرمایید تولید نکنن این خودروی زیبا و با کیفیت را،بنده اگر با دوچرخه هم رفت و آمد کنم بالای این آشغالهای تولید داخل پول نمیدهم،حالا هی تولید کنید و قیمت ها رو افزایش بدید تا پراید به قیمت مازراتی برسد
اصلان
0
1
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
شما بخرین نخرین ماشین میره بالا چون جلوی تورم رو نمیتونین بگیرین پس یک روز هم دیر نکنین و بخرین چون قیمت واقعی پراید تا اخر سال ۹۹ مطمعنا ۱۴۰میشه.بقیه ماشینها رو دیگه فراموش کنن طبقه متوسط ها
ناشناس
2
2
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
مقصر اصلی دلال
غریبه
2
2
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
قیمت ها خیلی ترسناکه
علی
0
3
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
تا زمانی که مافیا بر خودرو سازی حکومت میکنه میشه این، اگر راست میگید قیمت پراید 6000 دلار، با ورود خودرو به کشور بدون گمرکی موافقت بشه بعد اجازه بدن تولیدی ها خودشون قیمت گذاری کنن ببینم این تولیداتی که شما اعلام میکنید ضرر ده هستند بوجه دولت کمه و..... چند تو بازر خرید و فروش میشه، به اسم کمک به کارگر به ضررشون کار می کنید
احمد
0
2
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
پس این نماینده های مجلس چه ... میکنن
ایرانی
0
3
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
بگردین این گوشه کنار ها ببینین سلطان خودرو زنده نشده باشه و انتقام سخت از ما بگیره
Dehzadeh
0
0
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
ایشان درست میفرمایند قیمت را کارخانه باید تعیین کند ولی نه در یک فضای انحصاری بلکه در یک فضای رقابتی با آزادسازی واردات خودرو که در این صورت ایشان به جای قطعه ساز باید قطعه شور شوند
ج
0
1
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
اینا از خواص دولت تدبیر و امید هستش. دولتی که با حمایت سرمایه دارها انتخاب بشه همینه . با این وضع روز به روز سرمایه دار دمش کلفت تر میشه. قابل توجه کسانی که بدون بصیرت انتخاب میکنن
ناشناس
0
1
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
موقع افتخار تمام ایرانیه تولید داخله موقع محاسبه 100 درصد خارجیه ووابسته به دلار اونم از نوع ازادش ملتو چی فرض کردین
ناشناس
0
0
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
اگه ملت ۳ ماه هیچ خودرویی نخرن خودروساز ها کامل ورشکست میشن مجبور میشن پرایدو ۳ میلیون بدن.
ناشناس
0
0
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
دیگه هیچ وقت درست نمیشه همه جنسها روز به روز گرانتر وامید هیچی نداشته باشید که اصلن اص درست نخواهد شد این_خط اینم نشان
خودم
0
0
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
ما سی ساله نتونستم یه ماشین بخرم خودم وبچهام ارزو یه مسافرت داریم یا بتونیم بدون منت کسی جایی برویم خدایا تو شاهدی
ناشناس
0
0
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
واقعا متاسفم از این وضعیت خودرو در کشورمون.مگه چه اتفاقی افتاده که یک خودرویی مثل پژو پارس که مال ۳۰سال پیش هست ۲۳۰ تومن بشه.دوست عزیزی که این قیمت میخری و تنور گرونی رو داغ تر میکنی.آیا واقعا این قیمت ارزش خرید داره.واقعا ایمنی ای ماشین هم تا این حد بالا رفته و میتونه امنیت جانی داشته باشه.نه متاسفانه.
اگرم برای حفظ ارزش پولت میخری برو خونه بخر
ناشناس
0
0
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
همین شورای رقابت ... تو قیمت ماشین
ناشناس
0
0
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
چرا همه چیزا را به دلار محاسبه نمی کنید که همه از این موهبت بهره ببرند نه فقط قشر خاصی مثل خودرو سازان .
ناشناس
0
0
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
بابا مردم نخرید بخدا این ماشین ها خوراک شماست بیرون از مرز خریذاری ندارند تا ما شینهای استاندارد کره،چین ،ژاپن ،هست،پس عقل سلیم حکم میکند نخرید ،پس از مدتی خود اقایان برای فروش جنس بوم جول التما ستان میکنند ،ان وقت خود مردم تصمیم میگیرند با چه شرایط بخرند ،
ناشناس
0
1
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
کی میخواد عمر این دولت ... تموم بشه نه دلال مقصره نه کارخونه خودرو سازی. اینها همه سیاست های دولته دنبال مقصر دیگه ای نباشید مطمئن باشید با بالا بردن قیمت سویا و دان مرغ قیمت مرغ هم تا دو ماه آینده به کیلویی 25 تومن میرسه
عباس ر
0
2
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
مقصراصلی دولته.
نبود رقابت. کم فروشی خودروساز.
بی تفاوتی مردم نسبت به خرید
تحویل ندادن به موقع خودرو توسط خودروساز
ایجادالتهاب توسط نمایندگیها دربین مردم....وبیخیالیدولت نسبت به مردم عوامل گرانی افسارگسیخته خودرو هست
ناشناس
0
0
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
بابا همشون دستشون تو یه کاسه هستش این نجفی منش هم خط دهندست بابا شما که توانایی ندارید بزارید خودرو وارد بشه گناه مردم چیه که شما ها با هم سر قیمت کل کل دارید.
احسان
0
0
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
والا ما پارسال ۱۲۰ تومن داشتیم ۲۰۷ میخواستیم بخریم همه می گفتن نخر نخر نخر تا ارززون شه!
نخریدیم الان شده ۲۴۰ میلیون!
علی
0
0
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
تاوقتی مردم حرفی نزنن وضع روزبروزبدترمیشه مشکل فقط ازخودمونه منظوردولت میبینه هرکار اشتباهی میکنه هیچکس حرفی نمیزنه واگه بخوادم حرف بزنه به چشم اوباش باهاش برخورد میشه خیال دولت راحته که هرکاری میتونه بکنه
ل
0
0
دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰
متا سفانه نظارتی روی قیمت ها نیست و هر کس هر کاری دلش می خواد میکنه دست دلالی و سودجویی باید کوتاه بشه و الا اوضاع بدتر میشه خدا به داد نسل جدید و نسل بعدی برسه با این وضعیت !!
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/استایل جذاب و نوجوان‌پسند بازیگر گناه فرشته

استواری اقتصاد ایران همچنان بر پایه‌های کهنه نفت!/ نفع پول نفت به خودش نرسید!

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق