اقتصاد۲۴-از آنجایی که افراد برای استفاده از تپسی و اسنپ هزینه کمتری نسبت به آژانس و تاکسیها میپرداختند، محبوبیت آنان در میان مسافران افزایش یافت.
سرویسهای اسنپ و تپسی که رانندگان و مسافران بسیاری را جذب خود کرده و زندگی برخی از رانندگان را دگرگون کرده، اما گزارشهای به دست آمده حاکی از آن است که بسیاری از رانندگان این دو تاکسی اینترنتی نسبت به خدمات آنها اعتراض دارند.
بسیاری از رانندگان میگویند که قطعات مصرفی خودروها به شدت افزایش قیمت پیدا کرده است و ادامه فعالیت با این هزینهها برای آنها اصلا صرف ندارد.
«هیچ هم گران نشده با این تورم باید بیشتر بشه کرایهها الان لاستیک ضعیف شد ماشین رو هم ک صبح روشن میکنیم شب خاموش میشه با این وضعیت گرانی روغن ک باید عوض بشه اسنپ اگه کرایهها بالا نره هیچ رانندهای کار نمیکنه.»
«من یک راننده هستم یک دیسک و صفحه سمند شده با تعویض ۳ میلیون، حالا با این قیمت چند روز باید کار کرد تا عوض کرد ۴۰ روز! باز بگین کرایه بالاست، چون گاز هر دوتاش شده کنج پیدا نمیشه با به نزین هیچی نمیمونه.»
«من خودم الآن به خاطر اینکه نمیصرفه دو هفته است کار نکرده ام واگه همینطور ادامه پیدا کنه دیگه کار نمیکنم.»
بیشتر بخوانید: بیمه رانندگان اسنپ و تپسی به کجا رسید؟
بعضی از رانندگان هم میگویند بیمه نبودن رانندگان تاکسیهای اینترنتی بزرگترین دغدغهشان است. در این میان به گفته عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی، با توجه به نبود رابطه کارگری و کارفرمایی میان رانندگان و شرکتهای تاکسی اینترنتی، الزامی برای بیمه کردن آنها وجود ندارد.
«منه راننده جیگرم خون شده بیمه هم نیستم و از همه بدتر روزمزدی ام. شغلی پرخطر و مسئولیت پذیر بدون بیمه و پشتوانه. اسنپ باید خودش تعطیلش کنه تا رانندگان اسنپ به فکر مسیر دیگهای بیافتن. اسنپ مارو تا ته توو باتلاق خودش غرق کرده.»
«والا اصلا نمیصرفه از لوازم یدکی خودرو بگیر تا تصادف راننده و دردسرهای بعدتصاف و سوخت خودرو وبیمه خودرو رو باید از جیب خودت خرج کنی تا بتونی مبلغی در اسنپ بدست بیاری.»
عدهای نیز از رقم کمسیونی که شرکتهای اسنپ و تپسی برای هر سفری که دریافت میکنند شاکی هستند و میگویند سهمی که اسنپ از درآمد رانندگان به خود اختصاص میدهد، رقم بالایی است.
«همین خطر کرونا و تورم ۵۰ الی ۶۰ درصدی داریم زندگی میکنیم با این تفاوت که روز مزد هستیم و هیچ امنیت شغلی نه بیمهای هیچی بعد جور کرونا بیپولی مردم رو که راننده نباید بده شرکتهای اسنپ وتپ سی که ۱۷ درصد کمیسیون میگیرن میتوند درصد کمیسیون رو کمتر بگیرن و به مشتری تخفیف بدن از ما رانندههای اسنپ و تپسی بدبختتر هیچکس نیست.»
«چرا یکی نمیگه اسنپ کمیسیون زیاد میگیره؟ چرا کرایهها شناوره، ولی کمیسیون اسنپ ثابته چرا راننده باید ۱۶/۵درصد کمیسیون بده با این کرایههای نسبتأ رایگان؟»
«من نمیدونم مردم چرا فکر میکنن که کل کرایهها توجیب راننده میره بخدا نزدیک به ۱۸درصد بابت کمیسیون عوارض شهرداری کسر میشه اصلا میدانید روغن و فیلترها چقدر شده شده لاستیک چقدر شده دیسک و صفحه چقدر شده لنت ترمز چقدر شده با این بنزین ۳۰۰۰هزار تومانی بااین ترافیک تهران واقعا سخته.»
اینها تنها تعداد کمی از مشکلات رانندگان مشغول به فعالیت در شرکتهای تاکسیهای اینترنتی از جمله اسنپ و تپسی بود که به آنها پرداخته شد. با توجه به شرایط اقتصادی عموم مردم مشخصا باید سازوکارهایی طراحی شود که هم رانندگان و مسافران از رضایت نسبی برخوردار شوند.