تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۷

مقصر افزایش مصرف بنزین کیست؛ مردم یا خودروسازان؟

معاون سابق مرکز پژوهش های مجلس گفت: «مردم نباید تاوان خودروهای غیر استاندارد و پرمصرف را بدهند؛ این خودروها علاوه بر مصرف بالا دارای آلایندگی نیز هستند».
بنزین
اقتصاد24 - مصرف بالای سوخت در کشور و نگرانی از پیشی گرفتن تقاضا از عرضه، از چالش های مهم ماه های اخیر بوده است، بطوری که برای مدیریت مصرف بنزین، طرح ها و پیشنهادات مربوط به سهمیه بندی و حتی افزایش قیمت نیز مطرح شده است.

دولت و مجلس تاکنون هیچ طرحی را برای سهمیه بندی سوخت و بنزین تصویب نکرده و تنها اقدام جدی آنها، بسترسازی برای استفاده اجباری از کارت های سوخت بوده است.

درباره چرایی رشد مصرف سوخت در کشور از عوامل مختلفی نام برده می شود که از مهم ترین آنها می توان به نرخ ارزان، مصرف بی رویه، قاچاق و کیفیت پایین خودروها اشاره کرد.

در میان این عوامل، آنچه که تاکنون کمتر بدان پرداخته شده سهم خودروهای بی کیفیتی است که استانداردهای مصرف سوخت را رعایت نکرده و بیش از استانداردهای جهانی سوخت مصرف می کنند.
وضعیت خودروهای تولید داخل در مصرف سوخت به حدی است که در آخرین مرحله توزیع برچسب های انرژی که امسال انجام شد، هیچ خودرویی نتوانست بالاترین نشان کیفیت یعنی برچسب (A) را دریافت کند و همچنین هشت خودرو نیز نتوانستند اصلا هیچ رتبه ای از برچسب انرژی را اخذ کنند.

** مردم نباید تاوان خودروهای بی کیفیت را بدهند

«محمدرضا محمدخانی» معاون سابق مرکز پژوهش های مجلس امروز (سه شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: در بحث مصرف سوخت باید بارهایی که بر دوش مردم گذاشته شده است برداشته شود که از جمله آنها می توان به هزینه های اضافی ناشی از عرضه خودروهای پرمصرف و بی کیفیت داخلی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه مردم در سال های گذشته گروگان خودروسازان بوده اند، افزود: خودروسازان باید ناچار شوند که خودروهای استاندارد تولید کنند، مردم نباید تاوان خودروهای بی کیفیت را بدهند.

** افزایش 40 درصدی مصرف بنزین توسط خودروهای بی کیفیت داخلی

در این ارتباط، معاون سابق مرکز پژوهش های مجلس بر ضرورت افزایش استاندارد و کیفیت خودروهای داخلی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر امروز همه خودروهای تولید داخل را جمع‌آوری و به جای آنها خودروهای استاندارد خارجی را وارد کنند، به یکباره 40 درصد از مصرف بنزین در کشور کاسته می شود.

وی تصریح کرد: این درست نیست که از یک سو مردم مجبور به استفاده از خودروهای بی کیفیت باشند و از سوی دیگر ناچار شوند که هزینه های مربوط به مصرف سوخت بالای این خودروها را بپردازند.

محمدخانی با انتقاد از خودروسازان گفت: خودروسازان با وجود کیفیت پایین تولیدات خود، هر وقت که دلشان بخواهد اقدام به افزایش قیمت خودروها می کنند.

** زنگنه: مشکل بنزین را باید در کارخانه های خودروسازی جستجو کرد

بی توجهی خودروسازان به کیفیت مصرف سوخت خودروها نیز چندی پیش توسط وزیر نفت مورد انتقاد قرار گرفت، بیژن زنگنه در نشست خبری 16 بهمن امسال گفت: بارها گفته‌ام مشکل بنزین را در کارخانه‌های خودروسازی دنبال کنید.

وزیر نفت با بیان اینکه مصرف بنزین در کشور بالاست، تصریح کرد: مشکل مصرف بالا، مردم نیستند زیرا مردم خودرویی را که به آنها عرضه شده است را استفاده می‌کنند؛ بنابراین روش‌های غیرقیمتی نیز برای ساماندهی و مدیریت مصرف وجود دارد.

** بی توجهی خودروسازان به استانداردهای مصرف سوخت

تولید و تردد خودروی غیراستاندارد، پرمصرف و آلاینده در کشورهای دیگر، قابل پذیرش نیست و برای آنها جریمه های سنگینی در نظر گرفته می شود؛ هدف از وضع جریمه و عوارض برای
خودروهای غیر استاندارد این است که تولید و استفاده از آنها صرفه اقتصادی نداشته باشد.

اما در کشورمان به دلیل انحصارهای در نظر گرفته شده برای صنعت خودروسازی و حمایت های بی دریغ از این صنعت، خودروسازان توجهی به کیفیت تولیدات ندارند، بطوری که به دلیل فناوری پایین علاوه بر آلایندگی زیاد، سوخت زیادی نیز مصرف می کنند.

پیش از این، «مریم مهدی نژاد» رییس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر خودروهای داخلی به دلیل کیفیت پایین، دارای آلودگی زیاد و مصرف بالای سوخت هستند؛ بطوری که در سال 1396 میانگین مصرف سوخت خودروهای کشور 7.7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر بود.

مهدی نژاد اضافه کرد: در اتحادیه اروپا در سال 2015 میانگین مصرف سوخت 5.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر بوده که قرار است در سال 2020 به 4.1 دهم لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش یابد.
وی گفت: در حالی میزان صرف سوخت خودروها در کشور بسیار بالاست که سرانه مالکیت خودرو در ایران نسبت به سایر کشورها در حد پایین قرار دارد.

مهدی نژاد یادآور شد: در ایران به ازای هر یک هزار نفر 200 دستگاه خودرو وجود دارد؛ در حالی که این سرانه در آمریکا 797 و در ایتالیا 679 است.

وی ادامه داد: مشکل دیگر خودروهای ما «پایداری پایین» آنهاست، یعنی اینکه پس از ورود به ناوگان جاده ای به سرعت و به راحتی مصرف سوخت آنها از حالت عادی خارج شده و بالا می رود.

** هیچ خودروی داخلی، استاندارد کامل مصرف سوخت را ندارد

برای خودروها نیز مانند لوازم برقی و خانگی، برچسب مصرف انرژی تعریف شده است که مرحله نخست آن در سال 1394 و مرحله دوم این طرح از اول تیر 1397 اجرا شد.

در مرحله جدید واگذاری برچسب های مصرف انرژی به خودروهای تولید داخل که امسال اجرا شد هیچ خودرویی نتوانست در زمینه مصرف انرژی، برچسب (A) را دریافت کند؛ در واقع بالاترین امتیاز کسب شده توسط خودروهای داخلی نشان (B) بود.

رییس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در این باره گفت: رده بندی برچسب مصرف سوخت خودرو از (A) تا (G) است که هیچ خودرویی نتوانسته در مرحله جدید، برچسب A مصرف انرژی را دریافت کند.

وی یادآور شد: همچنین هشت محصول از 6 کارخانه تولید کننده خودرو در کشور نتوانسته اند هیچ یک از استانداردهای A تا G مصرف سوخت را کسب کنند و به طور کلی فاقد استاندارد مصرف سوخت هستند.

مرحله جدید اعطای برچسب های انرژی به خودروها 2 سال دیگر انجام می شود بنابراین خودروسازان 2 سال وقت دارند تا کیفیت خودروهای خود در مصرف سوخت را افزایش دهند.

به گفته رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل و نقل، با توجه به شرایط فعلی اگر خودروسازان اقدامی برای بهبود کیفیت خودروهای خود در مصرف سوخت انجام ندهند در 2 سال آینده حدود نیمی از خودروهای تولیدی کشور قادر به دریافت هیچ نوع از برچسب انرژی نخواهند بود.

** افزایش قیمت خودرو و ارتقای کیفیت

نکته قابل تامل این است که با وجود غیر استاندارد بودن برخی از خودروها و ناتوانی آنها در اخذ برچسب انرژی، شرکت های خودروسازی به صورت گسترده اقدام به پیش فروش و ثبت نام این خودروها کرده اند.

از انتقاداتی که این روزها نسبت به خودروسازان مطرح می شود این است که چرا آنها قیمت بهای تولیدات خود را به شدت افزایش داده اند اما هیچ خبری از ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی نیست.

به نظر می رسد از این پس خودروسازان باید مسوولیت خود برای کاهش مصرف سوخت را بر عهده گرفته و اقدام جدی در این باره انجام دهند.
منبع:ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

عربستان ۲۰۲۵؛ از میانجی گری میان ایران و آمریکا تا حل بحران اوکراین/ در عربستان انقلاب نخواهد شد، چون جوانان بن سلمان را دوست دارند/ پادشاهی سعودی مانند کره جنوبی مدرنیزه می‌شود

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ ژست عجیب شیدا یوسفی با فرش ایرانی

عکس/ تیپ گنگ مهسا حجازی در حال خرید عید با کلاه گپ چند میلیونی

عکس/ نمایی بی نظیر از ۶۳ سال پیش ایستگاه راه آهن یزد

عکس/ استوری عاشقانه آیسان آقاخانی و رضا گلزار حسابی سروصدا کرد

عکس/ بنر‌های عجیب در سراسر شهر تهران جلب توجه کرد

عکس/ سارا و نیکا در آغوش محسن تنابنده

عکس/ استایل طاووسی شبنم قلی‌خانی با جواهر گران قیمت

عکس/ نمایی از خرم آباد ۹۳ سال پیش با خانه‌های کاهگلی

عکس/ قابی ماندگار و دیدنی از کتایون ریاحی در کنار نوه محمدعلی فردین

عکس/ استایل بهاری زیبا کرمعلی با عینک چند میلیونی و رنگ موی سال

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

شیرینی پزی مخصوص عید ۱۴۰۴

مرگ هولناک دختر مدرسه‌ای در ویلای اجاره‌ای

طرز تهیه فرنی شیره انگور، افطاری گرم و مقوی

جی ۲۰ چگونه عمل می‌کند و چرا اهمیت دارد؟/ اگر G20 متحمل شکست شود چه چیزی از بین خواهد رفت؟

رسوایی با برگه آزمایش

طرز تهیه نان سیب زمینی روسی

ربودن زن جوان با قصد آزار و اذیت

چرا برخی خاطرات را فراموش می‌کنیم؟

زیدآبادی: دکتر پزشکیان! مملکت در حال فنا شدن است، می‌خواهی چه کنی؟

ایران خواستار آتش‌بس دائمی در غزه شد

محمد فاضلی: عدد دبش در تاریخ ریاضیات می‌ماند!

واتساپ با قابلیت‌های تازه به‌روز‌رسانی شد!

سرپیچی ایرلاین‌ها از ممنوعیت توزیع مواد غذایی ناسالم

توضیح سخنگوی وزارت خارجه درباره محتوای نامه ترامپ به ایران

فیلم/حافظ‌خوانی سفیر کره جنوبی در ایران

ساعت کاری کارمندان تغییر کرد

پزشکیان: امروز دیگر کسی حرف خوب بدون عمل را از ما قبول نمی‌کند

پوتین: با پیشنهاد آتش‌بس موافقیم

ماجرای شماره متفاوت آقای گل لیگ یک

CFT و پالرمو در کمیسیون تصویب شد

آمریکا وزیر نفت را تحریم کرد

جزئیات قرعه‌کشی دور حذفی لیگ نخبگان آسیا اعلام شد

الجولانی پیش‌نویس اعلامیه قانون اساسی را امضا کرد

شهرداری تهران: هیچ مجوزی برای تخریب ساختمان سینگر صادر نشده

سهمیه سوخت تغییری نخواهد کرد

عصبانیت شدید نتانیاهو از گزارش سازمان ملل درباره جنایات اسرائیل

اتحادیه اروپا: به برجام متعهد هستیم

درگاه پرداخت ریالی روی وبسایت قمار!

محمدرضا شریفی نیا کیست؟| بازیگر پرحاشیه و تأثیرگذار سینمای ایران

مرگ پرویز در ۷۰ سالگی

مهدی قایدی به شخص مورد علاقه‌اش رسید

صلح اوکراین تازه آغاز ماجراست!

عکس/ ویلا‌های لاکچری ۸۳ سال پیش در بابلسر

اینفوگرافی/ عواملی که سلامت روده‌ها را تهدید می‌کند

فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون

قیمت برنج ایرانی به ۲۰۰ هزار تومان رسید

بهترین افطاری برای ماه رمضان

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت قطار در آستانه نوروز

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

پرسپولیس گرانترین و تراکتور ارزانترین بلیت در ایران

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

فیلم/ عذرخواهی مجری صداوسیما از شهرداری

دلیل افطار کردن با خرما در ماه رمضان چیست؟

چرا بعد از غذا خوردن میل به شیرینی داریم؟

با رقم فساد چای دبش چند هواپیما می‌شد خرید؟

برای پیشگیری از زوال عقل در پیری چه باید کرد؟

فیلم/ تمرین شنای سوئدی امام جماعت با نمازگزاران در مسجد

خوانندگی زنان با کدام قواعد فقهی و قانونی مغایرت دارد؟