تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۵ تير ۱۴۰۰
تورم ماهیانه افزایش یافت

تورم ۵/۶ درصدی قیمت برنج در بهار

تورم ماهیانه برنج ایرانی در فروردین ماه ۱/۶ درصد، در اردیبهشت ماه ۱/۹ درصد و در خرداد ماه ۲‌درصد بوده و قیمت این کالا در سه ماهه بهار در مجموع ۵/۶ درصد افزایش داشته است.

برنج

اقتصاد۲۴- آمار‌ها نشان می‌دهد همزمان با کاهش آهنگ رشد قیمت برنج خارجی، قیمت برنج ایرانی در ۳‌ماه ابتدای امسال روندی افزایشی داشته است. 

تازه‌ترین برآورد‌ها از متوسط قیمت اقلام خوراکی که از سوی مرکز آمار منتشر شده نشان می‌دهد هم‌اکنون بازه قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی ۳۰هزار و ۸۰۰ تا ۴۴‌هزار و ۵۰۰ تومان است؛ درحالی‌که حداکثر قیمت این کالای پرمصرف در سبد مصرف خانوار‌های ایرانی در فروردین امسال ۴۳هزارو۵۰۰ تومان بوده است.

تورم ماهیانه برنج ایرانی در فروردین ماه ۱.۶، در اردیبهشت ماه ۱.۹ و در خرداد ماه ۲ درصد بوده و این کالا طی سه ماه بهار در مجموع ۵.۶ درصد رشد قیمت داشته است.

طی این مدت میانگین افزایش قیمت برنج خارجی ۲۰۰‌تومان در هر کیلوگرم بوده و از ۲۴‌هزارو۵۰۰ به ۲۴هزارو۷۰۰ تومان رسیده است. این درحالی است که تورم نقطه به نقطه برنج خارجی در فروردین‌ماه امسال ۱۳۷.۴درصد بوده و این آمار در خرداد به ۷۸.۵درصد رسیده است.

قیمت برنج وارداتی با حذف ارز دولتی از ابتدای سال۹۹ جهش بلندی داشت؛ به‌طوری که طی ۴‌ماه ابتدای سال گذشته از ۸هزار تومان در هر کیلو به ۲۴هزار تومان رسید. روند افزایش قیمت این کالا در ادامه سال نیز گرچه کند شد، اما تداوم یافت و تا ۳۰هزار تومان نیز رسید.

میوه، صدرنشین جدول گرانی در خرداد

گزارش مرکز ملی آمار نشان می‌دهد بیشترین تغییرات قیمت اقلام خوراکی در خردادماه امسال مربوط به گروه میوه و خشکبار بوده و پس از آن نیز گروه سبزیجات و حبوبات بیشترین رشد قیمت را داشته‌اند.

در گروه میوه و خشکبار بیشترین افزایش قیمت مربوط به خربزه با ۲۴.۴درصد و هندوانه با ۱۵.۱ درصد بوده است. در این گروه کالایی هلو با ۱۵.۴درصد و پرتقال با ۸.۸درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به اردیبهشت‌ماه داشتند. نکته جالب در این زمینه این است که خربزه و هندوانه در گزارش اردیبهشت‌ماه مرکز آمار با ۳۸.۳و۲۹.۶درصد کاهش، بیشترین کاهش قیمت ماهانه را داشته‌اند.

گرانی دیگر میوه‌های تابستانه و افزایش تقاضا می‌تواند دلیلی بر معکوس‌شدن روند قیمت این دو میوه باشد. رصد قیمت‌های بازار نشان می‌دهد بیشتر میوه‌های تابستانه همچنان رنج قیمتی بین ۵۰تا۸۰هزار تومان دارند و چنانچه گزارش مرکز آمار نیز نشان می‌دهد روند کاهش قیمت در بخش میوه بسیار کند است.

در بخش سبزیجات نیز سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی به‌ترتیب ۱۴.۷و ۱۴.۳درصد نسبت به اردیبهشت‌ماه افزایش قیمت داشته‌اند و بادمجان و پیاز با ۱۱و۹.۹درصد بعد از آن‌ها قرار گرفته‌اند. کالا‌های اساسی نیز سومین‌ماه بهار را بدون تغییر قیمت نگذراندند.


بیشتربخوانید:برنج در دو سال اخیر چند درصد گران شده است؟


در این بخش تخم‌مرغ با ۴.۱‌درصد افزایش قیمت بیشترین نرخ رشد را داشته است؛ افزایش قیمتی که پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده نیز با توجه به روند کاهش تولید این محصول، ادامه داشته باشد. در این بخش شیر خشک هم ۴.۲درصد رشد قیمت داشته، اما دیگر اقلام لبنی تغییرات قیمتی نداشته‌اند؛ این درحالی است که طی یک‌ماه اخیر و به‌ویژه ۲ هفته گذشته افزایش قیمت مصوب شیرخام بسیار خبرساز شد.

گرچه مراجع تصمیم‌گیر در این زمینه شامل ستاد تنظیم بازار و معاونت دام وزارت جهاد هنوز خبری رسمی در این زمینه منتشر نکرده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد افزایش بیش از ۲۰‌درصدی قیمت شیرخام، گزینه انتخابی مراجع تصمیم‌گیرنده باشد.

شرکت‌های لبنی از افزایش قیمت ۷۰درصدی لبنیات درصورت انتخاب گزینه افزایش نرخ شیر خبر داده‌اند که در این صورت گزارش بعدی مرکز آمار ارقام بالاتری را در بخش لبنیات خواهد داشت. در بخش کالای پروتئینی شامل گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها، مرغ ماشینی با ۴.۸درصد، ببیشترین نرخ رشد را داشته و گوشت گوساله و کنسرو ماهی تن هم ۱.۱درصد گران‌تر شده است، اما گوشت گوسفندی در مقایسه با اردیبهشت کاهش ۲.۲‌درصدی قیمت داشته است.

گزارش مرکز آمار بیشترین افزایش قیمت در بخش نان و غلات را مربوط به شیرینی خشک و رشته آش اعلام کرده که ۲.۷درصد رشد قیمت داشته‌اند. شیرینی خشک نسبت به‌ماه مشابه سال قبل نیز افزایش ۸۲.۶درصدی داشته و جزو کالا‌های دارای بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه بوده است.

اما در این بخش کالای مهم دیگری نیز مشاهده می‌شود که تغییرات ۲درصدی قیمت آن گرچه از شیرینی‌جات کمتر بوده، اما تأثیر بیشتری در سبد معیشت اقشار مردم دارد. رشد ۲درصدی قیمت برنج در حالی است که این کالا نسبت به‌ماه مشابه سال قبل نیز ۴۲درصد گران‌تر شده و مشاهدات بازار حاکی از رسیدن قیمت برخی از انواع برنج ایرانی به نزدیکی ۵۰هزار تومان است.

این درحالی است که طی یک سال گذشته قیمت برنج‌های وارداتی هم بیش از ۳برابر و دسترسی اقشار کم‌درآمد به برنج زیر ۲۰هزار تومانی غیرممکن شده است. شکر و انواع نوشابه‌های گازدار با رشد ۵.۲درصدی دیگر کالا‌های دارای بیشترین نرخ رشد قیمت طی خردادماه بوده‌اند.

در این بخش قند با ۲.۷درصد افزایش قیمت در رده بعدی قرار دارد. از میان ۵۳قلم کالایی که تغییرات نرخ آن‌ها مورد بررسی مرکز آمار قرار گرفته است، ۶کالا تغییرات بیش از ۱۰درصد داشته‌اند. از میان این ۶ قلم که همگی در بخش میوه و سبزیجات قرار دارند، ۵کالا افزایش و تنها یک کالا کاهش قیمت داشته است.

همچنین تغییرات نرخ سالانه ۴۱‌قلم از کالا‌های مورد بررسی رقمی بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای کشور یعنی ۴۶.۹درصد بوده و ۷‌قلم کالا شامل روغن نباتی جامد، هویج، نوشابه گازدار، کره پاستوریزه، خامه پاستوریزه، مرغ ماشینی و نخود بیش از دوبرابر نرخ تورم نقطه‌ای کشور افزایش قیمت داشته‌اند.

در همین حال، رئیس‌جمهور در آخرین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که روز یکشنبه برگزار شد از تولید و واردات کالا‌های اساسی و ضروری به میزان کافی خبر داد و تأکید کرد که با وجود همه تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های ارزی تامین کالا‌های اساسی موردنیاز مردم انجام شده است.

در این جلسه مقرر شد با توجه به اقدامات فوری منطبق بر قوانین و مقررات کشور طبق مصوبه پیشین ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، کمیته‌ای با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و متشکل از وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و جهادکشاورزی و بانک مرکزی با قید فوریت و رعایت قوانین و مقررات مرتبط نسبت به تأمین، خرید و تسریع در ترخیص کالا‌های اساسی اقدام کنند.

تورم و رشد شدید قیمت کالا‌های اساسی و اقلام ضروری مورد نیاز مردم از زمان بازگشت تحریم‌ها و به‌ویژه از ابتدای سال۹۹ قدرت خرید بخش زیادی از مردم را به‌شدت کاهش داده و بازار بسیاری از کالا‌های ضروری و مصرفی طی یک‌سال گذشته با بحران گرانی و کمبود مواجه بوده است.

در میان کالا‌های اساسی، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، روغن، شکر و میوه کالا‌هایی هستند که به‌ویژه در شش‌ماهه دوم سال گذشته بیشترین تغییرات قیمتی و پرتنش‌ترین بازار‌ها را داشته‌اند.

از میان این کالاها، نرخ مصوب ۲ کالای روغن و شکر در کمتر از یک‌ماه اخیر افزایش یافت و به‌نظر می‌رسد گوشت مرغ هم در مسیر افزایش قیمت بیشتر است. روز گذشته مرغداران طی نامه‌ای به وزیر جهادکشاورزی نسبت به کاهش تولید مرغ درصورت تغییر نیافتن قیمت آن هشدار دادند.

کاهش تولید مرغ البته موضوع تازه‌ای نیست و تا همین امروز نیز بازار این کالای پرمصرف و پرتقاضا از افت تولید آسیب‌های جدی دیده است.

وضعیت تولید تخم‌مرغ هم بهتر نیست و روند کاهش قیمت این کالا که به‌دلیل افت تقاضا و تعرفه بالای صادرات در اردیبهشت‌ماه امسال ایجاد شده بود به واسطه کشتار گسترده مرغ‌های تخمگذار و کاهش تولید، متوقف شد؛ موضوعی که تولیدکنندگان ۲ ماه پیش درباره آن هشدار داده بودند.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ عظیمی: تمام کسانی که پشت سر صدیقی نماز خواندند نمازشان باطل است

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بالاخره مدرک رائفی‌پور منتشر شد

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

استایل جذاب مریم مومن در استوری جدیدش + عکس

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

رونمایی از شغل دوم ابوالفضل پورعرب

جواب رد پارسا پیروزفر به خواستگاری هانده!

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

عکس/سمیرا حسن پور هر روز جوان‌تر

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین تفرجگاه‌های فیروزکوه در فصل بهار

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ورود سامانه بارشی تازه به کشور

خطیر رفت، تمرین استقلال باز شد

فیلم/ لحظه به آغوش کشیده شدن یسنا به دست مادرش

پیام تند سیدجلال حسینی به هوادار جنجالی سپاهان + عکس

فیلم/ دفاع جانانه پردیس پورعابدینی از ریحانه پارسا

عکس/ تصویر خبرگزاری میزان از پیکر نیکا شاکرمی

باشگاه استقلال پلمب شد

فیلم/ افشاگری نماینده پیشین مجلس از روش تامین حقوق بازنشستگان

نامه سوم روحانی به شورای نگهبان

واکنش خبرگزاری تسنیم به ادعای اسرائیل درباره ترور یک نیروی وابسته به سپاه

سپاهان: اتهام اقدام علیه بانوان پرسپولیسی غیرواقعیست

تصاویر و مستندات جدید از نیکا شاکرمی به روایت خبرگزاری قوه قضاییه

مجتبی براه سرپرست مدیریت کارخانه سهند شد

عکس قدیمی از سید محمد خاتمی و فیدل کاسترو

داده‌های «مرکز ارتباط با مشتریان» بانک سینا در ارتقای کیفیت تجربه مشتری و اصلاح فرآیندها اثرگذار است

شرایط دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

خبر برکناری خطیر از کانال استقلال پاک شد

حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟

فیلم/ نخستین تصاویر از پیدا شدن یسنا پس از ۵ روز مفقودی

اینفوگرافی/ ۳ استان پر مصرف برق خانگی کشور

یسنا دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد

۱۱ سال زندان برای یک فعال زن در عربستان

وقوع سیل و آبگرفتگی در ۴ استان کشور

ناراحتی یک پرسپولیسی؛ جدایی نزدیک است

فیلم/ اعتراض شدید روحانیون به علیرضا پناهیان با شعار حیدر حیدر

نرخ سود بین بانکی تغییر کرد

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان

واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی

پاسخ رهبر انقلاب به نامه یکی از مسئولین

فیلم/ ریزش مرگبار اتوبان در چین

جزییات تازه از حادثه مسمومیت الکلی پزشکان در شیراز

از کجا بفهمیم فشار خون داریم؟

فیلم/ رقص باباکرم فرزاد حسنی پربازدید شد

بانک‌ها علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

چربی شکم را با این نوشیدنی آب کنید

لیست نهایی جبهه انقلاب در مرحله دوم انتخابات مجلس+ عکس

دشمن شماره یک عادل فردوسی‌پور در آزادی + عکس

قیمت جدید مرغ امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

مهدی نصیری؛ توهم، شوخی یا پروژه هدفمند؟! +جدول

اعلام قیمت جدید انواع بستنی در بازار

التهاب در ایستگاه‌های پرستاری؛ از وضعیت اورژانسی تا مهاجرت‌های اجباری

قیمت نفت در کانال ۸۰ دلار ماندنی شد

فیلم/ تعریف و تمجید امیرعلی نبویان از رائفی پور

پدرخوانده در چالوس دستگیر شد

فیلم/ هشدار ظریف به کشور‌های عربی خاورمیانه

خطرناک‌ترین استان در بحران فرونشست + عکس

بازار داغ هیپنوتیزم در شبکه‌های مجازی

عکس/ پیشنهاد عجیب واگذاری زمین به مهاجران افغان!

افت تحصیلی شدید دانش آموزان در دولت رئیسی

واتساپ را بروز رسانی کنید