رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی اظهارات درباره لزوم افزایش قیمت سوخت و بنزین در کشور برای مقابله با قاچاق، تاکید کرد که افزایش قیمت بنزین در وضع فعلی تبعات اقتصادی و امنیتی بسیاری به همراه دارد.
اقتصاد24 - فریدون حسنوند، نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با پانا با انتقاد از برخی اقدامات و اظهارات مبنی بر افزایش قیمت بنزین در سال آینده، اظهار کرد: «هم آقای نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه مسئله افزایش قیمت سوخت در سال 98 را رد کردند و هم پیش از این کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بنابر دلایل فنی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی موضوع گرانی بنزین و سایر سوختهای مورد استفاده اتومبیلها را رد کرده است بنابراین طرح چنین موضوعاتی در وضع فعلی از پایه درست نیست.»
رئیس کمیسیون انرژی قوه مقننه با تاکید بر لزوم توجه به بند بند مفاد تصویب شده در برنامه ششم توسعه به هنگام اتخاذ تصمیمهای کلان و حساس، خاطرنشان کرد: «در برنامه ششم توسعه به دولت اجازه داده شده در صورت محقق ساختن شروطی خاص، در زمینه واقعیسازی قیمت سوخت به ویژه بنزین و رساندن آن به قیمت فوب خلیج فارس، اقدام کند.»
او ادامه داد: «با درنظرگیری همه جوانب در وضع فعلی باید بگوییم که در حال حاضر شروط مدنظر و قید شده در برنامه ششم توسعه در کشور محقق نشدهاند بنابراین افزایش قیمت سوخت به ویژه بنزین در دستور کار دولت نیست چراکه هنوز تا تحقق شروط مذکور در برنامه ششم توسعه برای واقعیسازی قیمت سوخت و بنزین فاصله زیادی داریم.»
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به آمارهای ارائه شده درباره قاچاق سوخت در کشورمان، بیان کرد: «آمارهای متفاوتی در زمینه قاچاق سوخت در کشور ارائه میشود ولی بر اساس آمارهای ارائه شده توسط دستگاههای مسئول در این زمینه باید گفت که روزانه چیزی بین 10 تا 20 میلیون لیتر بنزین از کشورمان به کشورهای همسایه قاچاق میشود که سود قابل توجهی را برای دستاندرکاران این مسئله فراهم آورده است.»
او با تاکید بر لزوم پیگیری دقیق ریشههای قاچاق سوخت و شفافسازی این موضوع برای مردم خاطرنشان کرد: «اکنون مردم سوال میپرسند که این 20 میلیون لیتر سوخت از کجا، به وسیله چه کسانی و به چه مقاصدی قاچاق میشود. مردم میخواهند بدانند پشت صحنه قاچاق سوخت در کشور چه کسانی هستند و شیوههای قاچاق آنها چگونه است. سوال مردم این است که این سودهای کلان در جیب چه کسانی میرود. دستگاههای مسئول باید این مسئله را به صورت دقیق و ریشهای پیگیری کرده و نتایج را به اطلاع عموم جامعه ایرانی برسانند.»
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسیر تولید بنزین و سوخت کاملا مشخص است، متذکر شد: «آیا از مسیر پالایشگاه مسئله قاچاق سوخت اتفاق میافتد یا از مسیر پالایشگاه تا جایگاه، سوخت قاچاق میشود؟ این احتمال نیز وجود دارد که پس از عرضه سوخت به جایگاههای مربوطه قاچاق صورت بگیرد. باید مشخص شود که قاچاق سوخت از مراحل فوق صورت میگیرد یا اینکه اتفاق دیگری در حال رخ دادن است. دستگاههای مسئول باید این مسئله را پیگیری کنند.»
نماینده مردم اندیمشک در خانه ملت با رد برخی اظهارات مبنی بر افزایش قیمت سوخت برای جلوگیری از قاچاق، اظهار کرد: «در وضع فعلی کشور که عملا جامعه توان تحمل افزایش قیمت سوخت مورد نیاز خود را ندارد، بهتر است به جای پیش کشیدن مسئله افزایش قیمت سوخت به سراغ راههای دیگر و فوریتر برای جلوگیری از قاچاق بنزین برویم.»
او ادامه داد: «قابل انکار نیست که افزایش قیمت بنزین، سادهترین و آسانترین اقدام برای کاهش مصرف بنزین در کشور و مقابله با قاچاق سوخت است ولی باید توجه داشت که تن دادن به این راهحل، هزینه بسیار بالای امنیتی و اجتماعی را برای کشور در پی دارد.»
حسنوند با تاکید بر مقابله سیستماتیک با قاچاق سوخت، خاطرنشان کرد: «باید راهکارهای مختلف جلوگیری از قاچاق بنزین پیشبینی شده و وظایف همه دستگاهها در این زمینه مشخص شود تا کشور برای مقابله همهجانبه برای قاچاق سوخت آمادگیهای لازم را پیدا کند.»
او ادامه داد: «اگر فقط نیمی از این اقدامات عملیاتی شود، 50 درصد از آمار قاچاق بنزین و سوخت در کشور کاهش پیدا میکند. این کاهش 10 میلیون لیتری میتواند به منبع درآمد خوبی برای کشور تبدیل شود و به جای آنکه سود آن در جیب عدهای دلال و قاچاقچی برود، مردم از آن بهرهمند خواهند شد.»
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه امروز در کشور در بسیاری از موضوعات صنعتی، معدنی و کشاورزی پروانههایی صادر و سهمیههای سوختی ارائه میشود، تصریح کرد: «بسیاری از این سهمیهها در مواردی ارائه میشود که هیچ لزومی ندارد بنابراین اگر نظارت دقیق با اقدامات انتظامی در این حوزه همراه شود، میتوانیم شاهد کاهش مصرف سوخت باشیم.»
منبع: پانا