تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر

قصه پرغصه بیماران خاص در ایران

بیماران خاص همواره با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند. کمبود‌های همیشگی در دارو، هرینه‌های بالای درمانی و نبود خدمات رفاهی و تأمین اجتماعی، مسائل استخدامی و بازنشستگی پیش از موعد به دلیل بیماری از جمله مشکلاتی هستند که این گروه از جامعه را تهدید می‌کند.

قصه پرغصه بیماران خاص در ایران

به گزارش جامعه ۲۴، حکایت بیماران خاص در ایران قصه پر غصه‌ای است. گرانی، بیکاری، تحریم، کمبود همیشگی دارو و بیماری همه‌گیر همه و همه سنگینی باری است که این بیماران تحمل می‌کنند. روزی پانسمان بیماران پروانه‌ای گروگان سیاست می‌شود و روزی دیگر داروی بیماران تالاسمی؛ روزی تحریم بلای جان این بیماران می‌شود و روزی هم سیاست‌های بیمه‌ای؛ در واقع آن‌ها گروگان وضعیت‌های مختلف در ایران می‌شوند.

پیش‌بینی کمبود داروی بیماران خاص در مرداد و شهریور

یونس عرب، مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران تالاسمی در گفتگو با خبرنگار جامعه ۲۴ با اشاره به وضعیت سخت داروی بیماران خاص اظهار کرد: بخشی از دارو‌های مرتبط با این بیماران وارداتی بوده و بخشی از مواد اولیه دارو‌های داخلی نیز وارداتی است. تقریبا امروزه همه می‌دانند وضعیت واردات دارو چگونه است و چه مشکلی بر سر راه آن وجود دارد.

وی افزود: برآیند ما این است که اگر تدبیری برای آن اندیشیده نشود در ماه‌های آینده در تأمین دارو‌های ایرانی و خارجی مشکل ایجاد می‌شود، همین دلیل موجب نگرانی ما است. در حال حاضر ۹۰ درصد داروی تزریقی و خوراکی بیماران تالاسمی از منبع داخلی است و ۱۰ درصد داروی مورد نیاز، منبع خارجی دارند، اما مواد اولیه ۱۰۰ درصد دارو‌های ایرانی نیز وارداتی است؛ این‌ها نیازمند واردات مواد اولیه هستند.

عرب تأکید کرد: دولت اعلام کرده که ارزی برای واردات دارو و مواد اولیه ندارد و به صورت قطره‌چکانی این ارز را برای خرید دارو و مواد اولیه اختصاص می‌دهد، به همین دلیل امکان دارد که در تابستان به ویژه در مرداد یا شهریور ماه اوج کمبود دارو را در هر دو گروه دارو‌های تزریقی و هم دارو‌های خوراکی بیماران تالاسمی بوده و این با چالش مواجه شود.

گروگانگیری بیمه‌ها و شرکت‌های دارویی

مشکل تأمین ارز برای واردات دارو تنها بخشی از مشکلات بیماران خاص است. بخشی دیگر تعلل شرکت‌های توزیع دارو در شارژ کردن داروی این افراد در داروخانه‌ها به دلایلی، چون بدهکاری بیمه‌ها است. این موضوع از سوی برخی فعالان صنفی حقوق بیماران خاص از جمله احمد قویدل مدیرعامل سابق کانون بیماران هموفیلی مورد تأکید قرار گرفت. وی در این رابطه اظهار کرد: تحریم به غیرانسانی‌ترین شکل ممکن، نیرو‌های غیر نظامی را هدف قرار می‌دهد و در تمامی ابعاد بر زندگی مردم سایه انداخته است. عمده مشکلی که این تحریم‌ها برای بیماران به ویژه بیماران خاص به وجود آورده، بستن راه تبادلات بانکی است که موجب می‌شود نتوان انتقال مالی برای خرید دارو را انجام داد. اگرچه داروی بیماران هموفیلی از طریق فدراسیون بین‌المللی هموفیلی تأمین می‌شود، اما در ایران، بیماران خاص گروگان بیمه‌ها قرار گرفته‌اند و موجب شده که آن‌ها نتوانند به راحتی داروی خود را از داروخانه‌ها تهیه کنند.

وی افزود: بیمه‌ها به داروخانه‌ها بدهکار هستند، داروخانه‌ها نیز به شرکت‌های توزیع بدهکارند. زنجیره تأمین دارو از هم گسسته و حتی دارویی که با دور زدن تحریم وارد شده، از دسترس ما خارج می‌شود، زیرا نقدینگی وجود ندارد تا آن را دریافت کنیم.

عرب نیز در این رابطه اظهار کرد: بیمه‌ها در چند سال اخیر از تعهدات خود شانه خالی کرده‌اند و این موجب شده است تا وضعیت بیماران خاص سخت‌تر شود. در حال حاضر اقلام فراوانی است که بیماران در گذشته برای آن پولی پرداخت نمی‌کردند، اما الان باید هزینه آن را پرداخت کنند مثلا یک بیمار تالاسمی برای هر سرنگ تزریقی پول پرداخت می‌کنند. برای اسکالپ دارو‌های تزریقی نیز پول می‌دهند. در واقع بیمه‌ها از پوشش اصلی مسائل درمانی بیماران خاص شانه خالی کرده‌اند برای همین است که سفره بیماران به دلیل عملکرد بیمه‌ها روز به روز کوچکتر می‌شود و عملا تأمین اجتماعی و خدمات درمانی بیماران تالاسمی بی‌معنی می‌شود.

مشکلات رفاهی و معیشتی بیماران خاص

یکی دیگر از مشکلات بیماران خاص، مسائل استخدامی و بازنشستگی است. قویدل در این رابطه اظهار کرد: متأسفانه در تأمین اجتماعی قانونی وجود دارد که در آن تمام کسانی که دارای بیماری ارثی هستند از حق تأمین اجتماعی محروم بوده و به صراحت قید شده فردی که با بیماری آغاز به کار کند، نمی‌تواند از حق از کار افتادگی استفاده کند. بازنشستگی پیش از موعد هم یکی دیگر از مسائلی است که سال‌هاست بیماران هموفیلی برای آن تلاش می‌کنند. بیش از ۵۰ تن از درمانگران و هماتولوژیست‌ها و متخصصان کشور تصریح کرده‌اند که بیمار خاص نمی‌تواند مانند مردم عادی ۳۰ سال خدمت کند. کاهش سنوات خدمتی این افراد یکی از مطالبات مهم است؛ لذا یکی از موضوعاتی که برای بیماران خاص بر زمین مانده بازنشستگی پیش از موعد و حق از کار افتادگی است.


بیشتر بخوانید: کارگران فقیر در ثروتمندترین صنعت کشور


مدیر بنیاد هموفیلی با بیان اینکه بیمار گیاه نیست تا صرفاً نیاز به دارو داشته باشد و ما آن دارو را به او تزریق کنیم، تأکید کرد: بیمار نیاز به حمایت‌های اجتماعی و رفاهی دارد، دولت سالیانه برای یک بیمار بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کند، اما این بیمار تمکن ندارد که ازدواج کند یا شغلی داشته باشند، لذا حمایت‌های اجتماعی و رفاهی بزرگترین مطالبه بیماران هموفیلی است.

قانون جامع حمایت از بیماران خاص چندین سال است که در انتظار تصویب مجلس است، برخی از نمایندگان کنونی مجلس قرار بود فراکسیون بیماران خاص و صعب‌العلاج را تشکیل دهند و این قانون را به سرانجام برسانند تا گام مهمی در راستای احقاق حوق بیماران خاص برداشته شود.

عرب در این رابطه اظهار کرد: مکاتبات مختلفی انجام شده تا این قانون هرچه سریعتر بازنگری و به تصویب مجلس برسد تا بخشی از مواردی که به عنوان نقض حقوق شهروندی بیماران خاص وجود توسط این قانون جامع جبران شود.

ادارات دولتی و عمومی از استخدام بیماران خاص امتناع می‌کنند

وی افزود: حق استخدام از بیماران خاص در ادارات دولتی و عمومی گرفته شده است و تا می‌فهمند که یک فرد بیمار است در مصاحبه و پروسه‌های پزشکی رد می‌شود. از سوی دیگر تأکید داریم یک بیمار خاص باید مانند یک فرد عادی کار کرده و بتواند هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌اش را تأمین کند، در صورتی که شغل‌هایی وجود دارند که زیر ۱۰ سال بازنشست می‌شوند، اما یک بیمار خاص مثلا یک فرد مبتلا به تالاسمی که بدنش در اثر مصرف دارو ضعیف می‌شود و فرآور‌دهای خونی را باید به صورت مرتب مصرف کند چنانچه استخدام شود باید ۳۰ سال کامل خدمت کند و قانون در این جا فکری برای بازنشستگی پیش از موعد آن انجام نداده است. این موجب افزایش نارضایتی در بدنه جوان جامعه تالاسمی و دیگر بیماران خاص کشور شده است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
0
0
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
ای کاش توی این شرایط دشوار کرونا حداقل برای بیماران خاص و صعب العلاج قانون بازنشستگی پیش از موعد اجرایی بشه که دچار صدمات جبران ناپذیر نشن
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
چرا کسی به فکر بیماران خاص و صعب العلاج نیست ؟؟؟؟ لطفا حداقل شرایط رو براشون تو این دوران کرونا فراهم کنید
سارا
0
0
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
بازنشستگی پیش از موعد برای بیماران خاص و صعب العلاج تصویب بشه لطفا!!!!
سامان
0
0
سه‌شنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
متاسفانه همیشه حقشون نادیده گرفته شده برعکس دیگر کشورها که برای اینگونه افراد امکانات رفاهی خاصی در نظر میگیرن! اینجا کمترین حقشون هم ازشون دریغ میکنن مثل هزینه های بالای دارو و .... ایکاش گوش شنوایی برای این عزیزان پیدا بشه
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

اما استون کیست؟

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پشت پرده‌های مشکوک افزایش نجومی قیمت مسکن تا متری ۲ میلیارد تومان!/ دست‌های آلوده بانک‌ها در پشت صحنه افزایش قیمت‌ها/ بازاری وحشی‌تر از بازار مسکن در تهران نیست

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهترین موشک های ایران + مشخصات

عکس/تیپ متفاوت مژده لواسانی در کنسرت روزبه بمانی

کریستوفر نولان فیلم ساز افسانه‌ای کیست؟

عکس/استایل خیابانی بازیگر سریال یانگوم

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

فیلم/آموزش کنسرو کردن خورشت قرمه سبزی

سید هادی شیخ الاسلامی، مدیرعاملی در نقش تخریب‌گر!/ ری برندیگ ناکام بیمه میهن

فیلم/طعنه سنگین جواد هاشمی به مهران رجبی!

فیلم/ خلق چهره با کفش و کفی

انتقاد تند و تیز نماینده زنجان از دولت رئیسی

آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!

فیلم/لحظه معجزه آسای نجات کودک از سیلاب رودخانه‌ای در بم

فیلم/پوزخند عباس جدیدی هنگام سخنرانی علیرضا دبیر

فیلم عجیبی که از یک دانشگاه در تهران لو رفت!

فیلم/شانه‌زدن مو‌های آقای رئیس‌جمهور سوژه شد!

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

آلومینیوم ۴ (۶) - پرسپولیس (۵) ۴، حذف مدعی بزرگ!

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول