تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۰

ضرورت تغییر ساختار مالی شرکت‌های خودروسازی

رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، خروج از شرایط انحصار، ایجاد شفافیت در بازار و مانع‌زدایی که سال ۱۴۰۰ نیز به حق به همین نام نام‌گذاری شده است از جمله مواردی است که باید مورد توجه سیاستگذار بخش‌عمومی قرار گیرد.

ضرورت تغییر ساختار مالی شرکت‌های خودروسازی

اقتصاد۲۴- اخیرا خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا به اتفاق انجمن قطعه‌سازان در نامه‌ای خطاب به دکتر اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواستار آزادسازی واردات، تعیین قیمت خودرو‌های عمومی با حداقل ۵درصد سود و قیمت خودرو‌های اختصاصی و لوکس براساس شرایط بازار شده‌اند که آن را نتیجه مباحثات و تصمیمات متخذه فی‌مابین خودروسازان و قطعه‌سازان برای تعیین راهکار خروج از بحران خودروسازی و قطعه‌سازی بیان می‌کنند. ساختار صنعت خودرو به دلیل شرایط انحصاری و محدودیت‌ها و موانع ورود و خروج و سایر عوامل استراتژیک آن، همواره مورد توجه و نیز انتقاد ذی‌نفعان مختلف از جمله دولت، مصرف‌کننده، تولیدکننده و ... است. صنعت خودرو در ایران پس از صنعت نفت مهم‌ترین و بزرگ‌ترین صنعت ایران است. این صنعت با ارتباط پسین و پیشین خود با بیش از ۶۰ صنعت و جمعیت ۸۰ میلیونی در کشور و وسعت زیاد از اهمیت استراتژیکی برخوردار است.

رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، خروج از شرایط انحصار، ایجاد شفافیت در بازار و مانع‌زدایی (که سال ۱۴۰۰ نیز به حق به همین نام نام‌گذاری شده است) از جمله مواردی است که باید مورد توجه سیاستگذار بخش‌عمومی قرار گیرد. طبق فصل ۹ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که در سال ۱۳۸۶ به تصویب مجلس رسیده تسهیل رقابت و منع انحصار با ارائه ساز و کار‌های لازم تبیین شده است و مرکز ملی رقابت با صدور دستورالعمل‌های قیمت‌گذاری بر این موضوع نظارت می‌کند که تاکنون نظارت این مرکز منجر به بهبود فضای رقابت و نیز مقررات‌زدایی نشده و دخالت‌های روزافزون موجب عدم کارآیی فعالیت‌ها و دور شدن از نقطه بهینه تعادلی قیمت و بحرانی‌شدن وضعیت شرکت‌های خودروساز شده است.

از طرفی اظهارنظر رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی مبنی بر اینکه مخالفت با افزایش خودرو نقشه دشمن است شعارگونه بوده و دردی از صنعت دوا نمی‌کند. باید برای این بحران چاره اندیشید. طبق برآورد‌ها به دلیل عدم کارآیی مکانیزم موجود در بازار خودرو، زیان انباشته دو خودروساز اصلی کشور به حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان و رفاه از دست رفته ناشی از انحصار در این بازار حدود ۲۵ درصد ارزش محصول در بازار است. در حالی که ادعای درصد بالای ساخت داخل برای بعضی مدل خودرو‌ها توسط خودروسازان بیان می‌شود ربط دادن مستقیم و کامل بهای تمام شده با نوسانات ارز منطقی نبوده و از طرف دیگر اثرگذاری و جهت‌دهی قیمت با عرضه قطره‌چکانی خودرو، شائبه انبار کردن خودرو‌های تولیدی، عدم عرضه و فروش فوری و ایجاد کمبود مقطعی در بازار موجب افزایش قیمت در بازار شده و در یک چرخه معیوب خود به خود موجب افزایش هزینه‌های نگهداری، هزینه‌های مالی، عدم تحقق و وصول به موقع درآمد فروش و در نهایت موجب افزایش بهای تمام شده و تداوم و تکرار زیان برای خودروساز می‌شود.


بیشتر بخوانید: خودروسازان داخلی خیال نکنند نور چشم هستند


نگاهی به صورت‌های مالی خودروسازان نشان می‌دهد که در صورت اعمال حاشیه سود حداقل ۵درصد نسبت به قیمت تمام‌شده خودرو‌هایی که عموم مردم در بخش کم‌درآمد و متوسط استفاده می‌کنند با برآورد صورت‌گرفته و تحلیل حساسیت درآمد به قیمت، این راهکار فقط می‌تواند حدود ۳۰ درصد از زیان خالص مندرج در صورت‌های مالی را کاهش دهد و همچنان ناکارآمدی و زیان خودروسازان تداوم داشته و احتمالا در مرحله بعد درخواست حاشیه سود بالاتری می‌کنند. این در حالی است که همواره حدود ۸۰ درصد محصول را پیش‌فروش طولانی‌مدت کرده و مبلغ فروش را پیشاپیش دریافت کردند. این وضعیت یک بازی دو سرباخت را برای طرفین ایجاد کرده و با بهره‌گیری از تئوری بازی‌ها و تعادل نش، استراتژی مناسب تحولی برای خروج از این وضعیت ناکارآ و تبدیل آن به یک بازی برد – برد صورت گیرد. نقش گروه‌های ذی‌نفع و چانه‌زنی در فرآیند قیمت‌گذاری منجر به عدم کارآیی و متضرر شدن مصرف‌کننده و تولیدکننده شده و منافع زیادی را عاید دلالان کرده و با بالا بردن زیان انباشته شرکت‌های خودروساز به بیش از دو برابر سرمایه و شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت، نارضایتی و تضییع حقوق سهامداران را در پی دارد؛ بنابراین مرکز ملی رقابت با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت با رویکرد مقررات‌زدایی و رفع موانع ورود و خروج و فعالیت در این بازار و ایجاد شرایط رقابتی، باید دایره انتخاب مصرف‌کننده را در یک بازار بزرگ با تقاضای سالانه حدود ۵/ ۱ میلیون دستگاه خودرو توسعه داده و در مقابل حق تعیین قیمت برای تولیدکننده را در شرایط آزاد و رقابتی مهیا کنند.

همچنین در صورت آزادسازی واردات و حذف تعرفه‌ها خصوصا برای خودرو‌های موردنیاز طبقات پایین و متوسط جامعه، امکان پاسخگویی بهتر و بیشتر به تقاضای این بخش فراهم شده و برای خودرو‌های لوکس با تعرفه‌های گمرکی منطقی تقاضای خودرو و تقاضای ارز را مدیریت کنند. با آزادسازی واردات خودروسازان باید بتوانند قیمت تولیدی را به صورت ماهانه یا در دوره‌های موردنظر تعیین کنند. با توجه به اینکه خودروسازان در مرحله ثبت‌نام حدود ۵۰ درصد قیمت برآوردی را دریافت می‌کنند و قیمت خودرو در زمان تحویل را مبنای قیمت نهایی لحاظ می‌کنند این قیمت‌گذاری اجحاف در حق مصرف‌کننده بوده و بنابراین با تثبیت نیمی از بهای خودرو در زمان پرداخت مشتری، باید به نسبت میزان مانده بهای خودرو درصد افزایش قیمت را اعمال کنند نه اینکه کل بهای خودرو در زمان تحویل را در محاسبه مابه‌التفاوت در نظر بگیرند.

از طرف دیگر نگاهی به ساختار مالی خودروسازان نشان می‌دهد ایجاد بدهی‌های قابل توجه از محل تسهیلات و پیش‌دریافت‌های اخذ شده از مشتریان که حدود ۵۰درصد دارایی‌ها و تا ۱۰۰ درصد درآمد فروش دو خودروساز توانسته بخشی از تاثیرات تورمی بازار را در بهای تمام شده کاهش داده و تعدیل کرده، اما زیان قابل توجه نمایانگر مشکلات ساختاری شرکت‌ها بوده و بنابراین اصلاح ساختار مالی و عملیاتی شرکت‌های خودروساز در جهت بهبود کیفیت و افزایش بهره‌وری طی یک برنامه جامع و زمان‌بندی ضروری است و شناسایی دارایی‌های مازاد و سرمایه‌گذاری غیرمرتبط و کم‌بازده برای افزایش نسبت گردش دارایی‌ها که در حال حاضر حدود ۴۵ درصد است و در مورد پژو فرانسه ۱۰۷درصد است، مدیریت بهای تمام شده و بهبود نسبت حاشیه سود عملیاتی که در حال حاضر حدود منفی۲۰ درصد است و رساندن آن به نرم مطلوب که در مثال مورد بحث (پژو فرانسه) حدود ۵/ ۴ درصد بوده و اعمال سیاست مطلوب سرمایه در گردش می‌تواند راهکار‌هایی داخلی خروج از بحران باشد.

رحمان محمدی شیرکلایی / کارشناس اقتصادی

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

تکلیف حضور احمد نوراللهی در پرسپولیس مشخص شد

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۴ + جدول

عکس/ واکنش کاربران فضای مجازی به گاف ایران اینترنشنال در مورد فرزند رهبر انقلاب

عکس دیده نشده و عاشقانه از بازیگر زن لیسانسه‌ها و برادرش

عکس/ ظاهر اردشیر زاهدی همسر اول شهناز پهلوی ۲۴ سال پیش در ایام پیری

اینفوگرافی/ درصد رشد جمعیت در ایران، اروپا، آمریکا و خاورمیانه

عکس/ حضور بازیکنان تیم والیبال بانوان ایران در امامزاده صالح

عکس/ محمدرضا پهلوی و دخترش شهناز ۶۷ سال پیش در هواپیمای شخصی اش

عکس/ تیپ خاص نگار جواهریان و دخترش با لباس‌های برند

عکس/ شکل و شمایل عجیب پله ۷۵ سال پیش با لباس ورزشی

اینفوگرافی/ خطرناک‌ترین زوج‌های لیگ بیست و چهارم

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ صحبت‌های متاثرکننده علیرضا قربانی در واکنش به قتل الهه حسین نژاد

قیمت All-in-One اپل

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

پشت پرده دلیل سقوط بالگرد سید ابراهیم رئیسی از زبان سردار کوثری + فیلم

عکس/ اولین تصاویر واضح از قاتل الهه حسین نژاد

پیش‌بینی عجیب از قیمت طلا؛ منتظر تغییر نرخ باشید

منتظر کالابرگ جدید در خرداد ماه نباشید

کاهش ۶ درصدی سرمایه‌گذاری در حوزه نفت

سگ گردانی با خودرو در تهران ممنوع شد

پیشنهاد مشاور سابق اوباما برای بن بست شکنی مذاکرات ایران با آمریکا

عکس/ چهره جوان محمد باقر قالیباف در دوران فرماندهی جنگ

عکس/ واکنش فرصت طلبانه بابک زنجانی به قتل الهه حسین نژاد

هشدار عراقچی به تروئیکای اروپایی در آستانه نشست شورای حکام

عکس/ سلفی بامزه ژاله صامتی، پژمان جمشیدی و رضا عطاران با تیپ دهه شصتی

عکس/ حرکت عجیب ایلان ماسک در کمپین انتخاباتی ترامپ

ادعای آکسیوس: اسرائیل به آمریکا اطمینان داده در زمان مذاکرات با ایران اقدامی نخواهد کرد

عکس/ میانجی‌گری کانیه وست میان ترامپ و ماسک

تورم اردیبهشت روی اقلام غیرخوراکی‌ خیمه زد

علم الهدی: آزادی بی‌حجابی، توسعه فساد و فحشاء در جامعه است

پشت پرده عدم تصویب لایحه منع خشونت علیه زنان از زبان نماینده مجلس دهم

عکس/ آخرین تصویر الهه حسین نژاد در کنار برادر معلولش

حرکت قیمت سکه روی مرز حساس

صعود آرژانتین به جام جهانی ۲۰۲۶

عکس/ چهره متفاوت محمدرضا پهلوی ۹۳ سال پیش در دوران دبیرستان

مطالبات گندمکاران چه زمانی پرداخت می شود؟

قیمت پیکان نیم میلیونی شد + جدول

استخدام زنان با حقوق پایین؛ تبعیض پنهان در پشت آمار اشتغال/ بازارِ کارِ زنانه: میدانِ تاخت‌وتازِ بهره‌کشی!

اینفوگرافی/ افزایش شدید قیمت دام زنده عید قربان در ۵ سال گذشته

بازگشت خودرو به بورس کالا؛ بازی برد-برد برای همه

تل‌آویو در محاصره دومینوی فشار؛ آیا ترامپ سناریوی زلنسکی را برای نتانیاهو تکرار می‌کند؟

فیلم/ اولین تصاویر منتشر شده از قاتل الهه حسینی‌ نژاد در لحظه اعتراف

جاده کندوان یک طرفه می‌شود

علت قطعی برق طولانی مدت غرب تهران چه بود؟

پشت پرده پیشنهاد ویتکاف به ایران؛ توافقی موقت یا گامی تازه برای احیای مذاکرات؟

نامه ایران به شورای امنیت پیرامون اتهام‌زنی‌های آمریکا

قیمت دولتی دام زنده ویژه عید قربان مشخص شد

پیش بینی یک اقتصاددان از تورم وحشتناک در مسکن

اگر مذاکرات نبود، بانک مرکزی قیمت دلار را به چند تومان می‌رساند؟

خانواده الهه حسین‌نژاد در اجرای حکم با چه مشکلی روبه‌رو خواهند شد؟ / چرا قاتل الهه باید به اشد مجازات برسد؟

هفته نفس‌گیر برای پرونده هسته‌ای ایران؛ ۳ قدرت اروپایی و آمریکا در حال آماده‌سازی قطعنامه‌ای علیه ایران

نسخه‌های تجاری؛ وقتی درمان به سود تبدیل می‌شود/ شرکت‌های دارویی در پشت پرده نسخه‌نویسی‌های غیرضرروی

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

عکس/نانسی با این استایل زیباتر از همیشه شد