اقتصاد ۲۴ - جامعه آرام آرام قدرت خرید خود را از دست داد و محصولات دکوراتیو به کالایی لوکس بدل شد که خرید آن تنها برای بخشی از جامعه امکانپذیر بود. اما برخی صنعتگران و صاحبان برندهای نو که با نفسی تازه به میدان آمده بودند، تلاش کردند که در بحبوبه همین شرایط و برغم همه مشکلات از جمله تامین مواد اولیه، به شیوههای مختلف هزینه تولید را کم کنند، تا محصولات به صرفهای وارد بازار شود که خرید آن در توان بخش بیشتری از جامعه باشد. در این گفتگو با امیر مولایی (امیرکایا) بنیانگذار و مالک «نومنزی»، تولیدکننده مبلمان مدرن و دکوراسیون مدرن در ایران از ویژگیهای برند نومنزی گفتهایم. او که موسس و بنیانگذار «کایا هولدینگ»، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «روزنه» و صاحب مجموعهای از آثار مدرن، معاصر و کلکسیونی با نام «کایا کالکشن» است، در ایران با نام «امیر مولایی» شناخته میشد، اما بعد از مهاجرت اسم «امیر کایا» را برای خود انتخاب کرد. اِمیر هم معنای اَمیر و کایا به معنی سنگ.
امیر کایا پس از مهاجرت تصمیم به گسترش فعالیتهای خود گرفت و «کایا هلدینگ» را در دوبی تاسیس کرد تا فعالیتهای تجاری او در ایران و ترکیه را سامان دهد. در سالهای مهاجرت بود که علاقه دوران نوجوانی بار دیگر به سراغ او آمد و وارد حوزه هنر شد. دو حوزه «مبلمان و دکوراسیون» و «جمعآوری آثار هنری» انتخاب مناسبی برای او بود.
اولین سرمایهگذاری او در مبلمان و دکوراسیون، کارخانه «نومنزی» را بوجود آورد. مجموعهای که با بهرهگیری از هنر و توانایی دیزاینرهای خلاق، کالاهای مدرن و منحصربهفردی را در ایران تولید میکند و توانست در مدت کوتاهی تفاوت خود را با رقبا نشان دهد. نومنزی امروز به عنوان برندی پیشرو در صنعت مبلمان و دکوراسیون، کماکان در حال گسترش است و دیزاینرهای شناختهشده و مطرحی در پروسه طراحی محصولاتش حضور دارند.
در سالهای اخیر به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی و کاهش توان خرید مردم، به وضوح شاهد افت کیفیت زندگی در سطوح مختلف بودهایم. این وضعیت چه تاثیری در صنعت مبلمان و مصنوعات چوبی داشته است؟
صنعت مبلمان هم مثل سایر صنایع تحتتأثیر این وضعیت بوده؛ وضعیتی که هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف کننده شرایط سختی را به وجود آورده است. دنیا درحال پیشرفت است و ما برای آنکه بیش از این از جهان عقب نمانیم نیاز به تجهیزات مدرن و مواد اولیه مرغوب داریم که در این شرایط هم وارداتشان سخت است و هم هزینه زیادی دارد. به تبع این موضوع، هزینه تمام شده محصولات هم بالاتر میرود و مصرف کننده با محصولات گرانتری نسبت به گذشته مواجه میشود که این چرخه برای تولیدکننده ضرر فراوانی خواهد داشت.
در وضعیت بد اقتصادی بسیاری از کالاهای اساسی زندگی از سبد خرید خانوار حذف میشوند. آیا این روند به حذف محصولات دکوراتیو هم رسیده است؟
بله، به طور طبیعی این اتفاق هم روی داده است. وقتی محصول نهایی با قیمت بیشتری نسبت به گذشته به دست مصرفکننده برسد و خود مصرفکننده هم درگیر معضلات اقتصادی فراوانی باشد، در وهله نخست به سراغ رفع نیازهای حیاتی میرود. به همین دلیل در شرایط فعلی مبلمان و محصولات دکوراتیو از سبد خرید بخش بزرگی از جامعه حذف شده است. هرچند که ما در حال تلاش هستیم با استفاده از طراحیهای نو و متفاوت و همچنین تجهیزات مدرنی که در اختیار داریم، هزینه تمام شده محصولات را پایین بیاوریم و در نهایت محصولی بهدست مصرف کننده برسد که برایش مقرون به صرفه باشد. به همین دلیل است که ما در نومنزی شعار «روی ما به زندگی باز است» را انتخاب کردهایم؛ چرا که اعتقاد داریم مبلمان یک کالای ضروری برای همه اقشار جامعه است و باید همه مردم دسترسی آسانی به این محصولات داشته باشند.
آیا تولیدات داخلی توان رقابت با محصولات خارجی را دارند؟
بله، بخش قابل توجهی از محصولات تولید شده در ایران از کیفیت مطلوبی برخوردارند. ما هنوز امکان استفاده از تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا را داریم و این تجهیزات کیفیت محصولات ما را تضمین میکند. از سوی دیگر، ما در ایران طراحان خوبی داریم که میتوانند با ایدههای خلاقانه، محصولات مدرن، بهصرفه و زیبایی تولید کنند. این نکته را هم باید در نظرگرفت که با توجه به شرایط حاکم بر کشور و نرخ برابری ریال با ارزهای رایج، همچنان هزینه تولید در ایران پایینتر از سایر کشورهاست و این امر باعث میشود قیمت نهایی محصولات ما در مقایسه با نمونههای مشابه و وارداتی پایینتر باشد.
سیاستگذاریها و تصمیمات دولتی چه آسیبهایی به این صنعت وارد کرده است؟ آیا دولت توانسته به بهبود اقتصاد این صنعت کمک کند؟
صنعت مبلمان از سایر بخشهای صنعت جدا نیست. سیاستهای کلانی که این سالها در حوزههای اقتصادی و سیاسی بر کشور حاکم بوده است، بر تمام صنایع از جمله صنعت مبلمان و دکوراسیون داخلی تاثیر گذاشته و عملا بخش خصوصی و تولیدکنندگان این بخش تحت فشارهای زیادی قرار گرفتهاند. شرایط کرونایی حاکم بر کشور و رکود کسب و کارها هم مزید بر علت شده تا هم تولیدکننده و هم مصرفکننده تحت فشار قرار بگیرند؛ این درحالی است که برخلاف بسیاری از کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه، هیچ کمک دولتی هم به بخش صنعت نشده است. به طور کلی هیچ نسخه شفابخشی صرفا برای صنعت مبلمان وجود ندارد و ما به یک اصلاح جدی در همه حوزههای اقتصادی و سیاسی نیاز داریم؛ بهخصوص در سیاستهای کلان کشور و ارتباط دولت با بخش خصوصی.
با توجه به اینکه چشمانداز اقتصادی پیشرو چندان روشن نیست، آیا میتوان به پویایی این صنعت در همین شرایط امیدوار بود و آیا شما راهکارهایی برای توسعه صنعت مبلمان برغم همه مشکلات موجود دارید؟
پویایی این صنعت در گرو پویایی کل اقتصاد است. با توجه به شرایط کشور و تاثیر تحریمها در همه حوزهها، صنعت مبلمان، محصولات دکوراتیو و دکوراسیون داخلی در حال تبدیل شدن به یک کالای لوکس و غیرضروری برای بخش زیادی از مردم جامعه است و همین موضوع بیشترین ضربه را به این صنعت وارد میکند. هرچند ما در نومنزی در تلاش هستیم که از راههای مختلف هزینه تولید را کم و محصولات بهصرفهای را وارد بازار کنیم. در کوتاه مدت، سرمایهگذاری در این حوزه، استفاده از تجهیزات مدرن و به خدمت گرفتن طراحانی که محصولات توسعهپذیر و مناسب برای طبقه متوسط و برای استفاده در فضاهای آپارتمانی کوچک و بزرگ و حتی ادارات طراحی کنند، میتواند این صنعت را همچنان سرپا نگه دارد؛ راهکارهایی که ما در نومنزی به کار گرفتهایم و تا امروز در آن موفق بودهایم.