به گزارش جامعه ۲۴- دو معاون حمل و نقل و ترافیک و فنی و عمران علیرضا زاکانی، شهرداری فعلی تهران در اولین اظهار نظرهای مطبوعاتی خود به وجود برخی مشکلات در سیستم مدیریتی حمل و نقل و عمران شهرداری و سایر بخشها اشاره کردند.
شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک گفته است: در بخش نرم افزاری و مدیریتی ناوگان نظیر حوزه تحلیل دادهها، اطلاعات موجود و استفاده از سیستمهای هوشمند، عقب ماندگی جدی وجود دارد. او معتقد است که بانکهای اطلاعاتی بسیاری وجود دارد، اما در تصمیم گیریها و تحلیلها از این بانکها استفاده نمیشود. او از ضرورت به روزرسانی تکنولوژیهای نوین خبر داد و همزمان گفت که در حوزه سخت افزاری هم اقداماتی باید انجام دهیم.
شعبانی، معاون عمران نیز که از قرارگاه خاتم پا به شهرداری تهران گذاشته و در این دوره تمام پروژههای عمرانی تهران به این نهاد واگذار شده است اعلام کرد که عمر زیرساختهای شهری به مرحلهای رسیده که ترمیم، نگهداری و مقاوم سازی آنها در برابر بحرانهایی مانند سیل و زلزله و آمادگی در برابر این بحرانها ضروری است. به گفته شعبانی، در کوتاه مدت و در اقدامی فوری باید مشکلات معابر شهر را حل کرد که از جمله آن میتوان به روکش و اصلاح معابر به عنوان یکی از دغدغههای جدی و همیشگی شهروندان اشاره کرد.
اظهارات این دو معاون شهرداری نشان از شرایط نه چندان مناسب و حتی وخیم دو حوزه مورد اشاره دارد، موضوعی که تنها در این دوره مطرح نشد و از جمله تذکرات اعضای سابق شورا به شهرداری تهران نامناسب بودن شرایط نگهداری زیرساختهای شهری بود.
در این زمینه محمد علیخانی، رییس سابق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفته بود: متولی امر نگهداشت در شهرداری تهران مشخص نیست و بسیاری از پروژهها رها شده است و این در حالی است که میتوانند مشکلزا باشند و برهمین اساس لازم است هرچه سریعتر سازمانی به عنوان متولی نگهداشت پروژههای بزرگ در سطح شهر تهران مشخص شود تا از انجام اقدامات جزیرهای و بخشی جلوگیری شود. در نگهداشت پل، تونل و ... با مشکلات زیادی مواجه هستیم و شهرداری تهران برای نگهداشت پروژههای عمرانی تمام شده فکری کنند.
بیشتر بخوانید: تهران، رکورددار فرونشست زمین در دنیا
پیروز حناچی، شهردار سابق تهران نیز زمانی که معاون شهرسازی و معماری شهرداری بود نسبت به وضعیت نگهداشت شهر تذکر داده بود. او گفته بود: در شهر تهران تاسیسات عظیمی ایجاد شده، اما فکری به حال نگهداری آن نمیشود. در شهرداری تهران این معضل جدیتر است و سازمانی برای نگهداشت پروژهها نداریم و این در حالی است که حجم تاسیسات و سرمایهگذاریها در شهر تهران بسیار زیاد است و جای تعجب است که چرا متولی نداریم.
در همان زمان مقرر شد هرچه سریعتر معاونت فنی و عمرانی پیگیر لایحه ارسالی خود در مورد نگهداشت پروژههای عمرانی باشد و آن را به کمیسیونهای تخصصی ارائه کند، اما این لایحه در زمان شهرداری پیروز حناچی که خود منتقد به شرایط نگهداشت شهر بود به شورا ارسال نشد و حالا جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا میگوید؛ قرار است لایحه و یا طرحی برای پیشبینی اقدامات و هزینههای نگهداشت زیرساختهای شهر به صحن شورا آورده است.
تشکری هاشمی در عین حال درباره فرسوده بودن زیرساختهای شهری میگوید: زیرساختها حتی زیرساختهای هوشمند بعد از مدتی که کار کردند نیاز به نگهداری پیدا میکنند و بعد از اتمام ساخت باید هزینه نگهداشت آنها در دستور کار مدیریت شهری باشد. متاسفانه در نگهداشت برخی از ابنیه شهری بحث نگهداری کمرنگ بوده و خوب نبوده است. وضعیت روکش آسفالت، پلها و سازهها موضوعاتی بودند که باید مورد توجه قرار میگرفتند، اما عقبماندگیهایی در این حوزه وجود دارد. شهرداری باید در این زمینه وظیفه خود را انجام دهد و شورا نیز بر روی این موضوعات حساس است. سازهها با هزینههای هنگفتی ساخته میشوند و بعد از آن باید موضوع نگهداشت مورد توجه قرار گیرد تا سرمایهها آسیب نبیند.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش درباره آخرین وضعیت لایروبی کانالهای مسیر آب همزمان با ورود به فصل بارندگی نیز اظهار میکند: جلسهای روز شنبه در اینباره با معاون فنی و عمران داشتیم اعلام شد که هنوز تعداد زیادی گلوگاه آبگیر در سطح شهر تهران وجود دارد و علاوه بر ۵۳۰ کیلومتر شبکه آبهای سطحی که در شهر باید ۱۷۰ کیلومتر دیگر احداث شود تا بشود آب را در مسیرهای پیشبینی شده هدایت کرد، اما همه این کانالها نیاز به نگهداشت و لایروبی دارند. بعضی از مناطق نسبت به این موضوع فعال بوده و بعضی عقبماندگی دارند. معاون فنی و عمرانی طرحی ارائه داده که طی آن لایروبی معابر به صورت متمرکز و سریع انجام شود.
تشکری هاشمی همچنین در واکنش به اظهارات شفیعی درباره عقبماندگی تهران در حوزه تحلیل دادهها نیز میگوید: برنامهریزی حمل و نقل شهری بر مبنای دادهها است و باید از مجموع دادههایی که در ترافیک شهری اعم از سیستم تردد شمار، بلوتوسی، سرعت ترافیک، دوربینهای نظارتی و پردازش هوشمند استخراج شده در مدیریت حمل و نقلی تهران استفاده کرد.
او ادامه میدهد: بعضی از این آمارگیریها هر سال پنج سال یکبار برای طراحی مدل حمل و نقلی شهر باید بهروزرسانی میشده که این اتفاق نیفتاده است و دادهها همانند سازهها نیاز به نگهداشت و تحلیل دارند، زیرا آنها هم جزو سرمایههای یک شهر محسوب میشوند.