اقتصاد۲۴- ابوالقاسم اسدی در سواحل مکران اظهار داشت: براساس آمار وزارت راه، سیستان و بلوچستان کمترین سهم از بزرگراه و راه اصلی را در کشور دارد، با آنکه دومین استان پهناور کشور بعد از کرمان است فقط ۳۲۰ کیلومتر بزرگراه دارد که فقط ۵۰ کیلومتر در بلوچستان است و سهم جنوب بلوچستان با بندر ترانزیتی چابهار با آن اهمیت بین المللیاش صفر است.
اسدی افزود: براساس میانگین کشوری باید برای هر ۱۰۰ کیلومتر راه، ۲۲ کیلومتر بزرگراه ساخته شود که این آمار در حوزه راه شمال سیستان و بلوچستان به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر چهار کیلومتر است و در حوزه جنوب صفر است.
وی تصریح کرد: این جادههای نامناسب و فاقد استاندارد سیستان و بلوچستان باید یک بندر ترانزیتی بینالمللی را هم که درحال حاضر ۸.۵ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری در سال را دارد و ظرفیتاش حتی میتواند تا ۱۵ میلیون در سال هم برسد، اما جادهها در خوشبیانهترین حالت فقط کشش یک میلیون تن بار را دارند.
بیشتر بخوانید: بندر چابهار جایگاه ویژهای در دیپلماسی اقتصادی منطقه پیدا کرده است
معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: احداث ۲۴ کیلومتر از کریدور چابهار-کنارک که بخش مهمی از بار را تحمل میکند عهدهدار شدیم و با بیشاز ۲۹۰ میلیاردتومان اعتبار تا پایان سال آینده بهرهبرداری میشود؛ این بخش ۲۴ کیلومتری بحرانیترین نقاط هستند و بقیه از کیلومتر ۲۴ تا کنارک را هم شرکت زیرساخت وابسته به وزارت راه عهدهدار شده که ضرروی است در کار تسریع شود تا همزمان با ما بهرهبرداری شود.
اسدی خاطرنشان کرد: پروژه احداث باند دوم محور چابهار به کنارک به سبب ایجاد مسیر دسترسی آسان و کاهش حوادث جادهای و افزایش بار ترانزیتی عبوری به مناطق همجوار و سایر استانها جهت مصارف داخلی و کشورهای همسایه مدنظر جهت انتقال واردات درحال اجراست.