تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
آخرین خبرها از مناطق سیل‌زده؛

هیچ خانه جدیدی در مسیر سیل احداث نمی‌شود/ 92 روستای لرستان در خاموشی به‌سر می‌برند

 مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن با اعلام این خبر که بانک مرکزی قول داده پرداخت تسهیلات به مناطق سیل‌زده را از امروز آغاز کند، گفت: تا کنون به ۱۱۰ هزار خانه خسارت وارد شده است؛ جودی هم‌چنین اعلام کرد: طبق بررسی پژوهشگران سوانح طبیعی، خانه‌های در بستر رودخانه با استفاده از زمین رایگان دولتی جابه‌جا خواهد شد.
سیل
اقتصاد24 - مجید جودی اظهار کرد: بانک مرکزی قول داده که امروز پرداخت تسهیلات را به بانک‌های عامل اعلام کند و سریعاً پرداخت شود. دولت نیز در حال تأمین کمک بلاعوض است ولی ما معطل نشدیم و از محل منابع بنیاد مسکن، پرداخت کمک بلاعوض را از یک هفته قبل در مازندران و از دیروز در لرستان شروع کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که برای خانه‌های در مسیر سیل‌های احتمالی چه تمهیداتی اندیشیده‌اید، گفت: در تمام مناطقی که قرار است بازسازی شود، بستر توسط پژوهشگران سوانح طبیعی مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد و اگر ساختار مناسبی برای ساخت و ساز وجود نداشته باشد خانه‌ها جابه‌جا می‌شود. برای جابه‌جایی نیز سعی می‌کنیم از زمین‌های دولتی استفاده کنیم که به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد. اگر هم زمین دولتی نبود بنیاد مسکن زمین مورد نیاز را خریداری می‌کند و در اختیار مردم قرار می‌دهد. اما به هیچ عنوان در نقطه قبلی که گاهاً در مسیر رودخانه قرار دارد اجازه ساخت و ساز نمی‌دهیم.

به گفته جودی، هم‌اکنون ماشین‌آلات در شهر پل‌دختر مشغول پاکسازی هستند و در آینده بسیار نزدیک بازسازی شروع می‌شود.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن در واقع عنوان متولی بازسازی است اما تمام ماشین‌آلات و نیروهای فنی خود را برای امداد و نجات، بسیج کردیم. سپس در نقاطی که شرایط محیطی اجازه می‌داد ارزیابی خسارات را آغاز کردیم. تا این لحظه ۱۱۰ هزار واحد مسکونی در استان‌های گلستان، مازندران و لرستان ارزیابی شده که ۴۰ هزار واحد از این تعداد نیاز به نوسازی دارد و ۷۰ هزار واحد تعمیراتی است. البته این آمار فعلاً برای مناطقی است که شرایط محیطی به ما اجازه ارزیابی را می‌دهد. هنوز با توجه به این‌که در خوزستان دچار آب‌گرفتگی هستیم حتی یک واحد هم ارزیابی نکرده‌ایم و منتظر هستیم تا شدت آب‌گرفتگی کاهش پیدا کند. بخشی از آق‌قلا و گمیشان و خوزستان هنوز بررسی انجام نشده است.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین خسارت ناشی از سیل در استان لرستان بوده و حجم خسارت نسبت به گلستان بیشتر است.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن با بیان این‌که از روز گذشته پرداخت کمک بلاعوض در استان لرستان آغاز شده است گفت: طبق مصوبه دولت برای واحدهای احداثی شهری ۵۰ میلیون تومان وام و ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض تعیین شده است. برای واحدهای روستایی نیز ۴۰ میلیون تومان وام و ۱۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود. هم‌چنین واحدهای تعمیری شهری و روستایی ۱۵ میلیون تومان وام و ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت خواهند کرد. برای اسباب اثاثیه سیل‌زدگان هم ۱۵ میلیون تومان وام و ۵ میلیون تومان بلاعوض در نظر گرفته شده است.

 92 روستای لرستان در خاموشی به‌سر می‌برند

سیل فروردین ماه، بعد از مازندران، گلستان، شیراز و لرستان، حالا به خوزستان رسیده و بسیاری از شهرهای آن را در وضعیت اضطراری قرارداده است. از چند روز گذشته دستور تخلیه شهرها و روستاهای زیادی صادر شده و مردم در کمپ‌های اسکان اضطراری مستقر شده‌اند.

تاکنون حدود 170 روستا خالی از سکنه شده و ساکنان آنها در ۳۶ اردوگاه در نقاط مختلف خوزستان اسکان داده شده‌اند؛ خانه بسیاری از اهالی روستاهای حاشیه کرخه، دز و کارون با بالارفتن دبی این رودخانه ها تا بام زیر آب فرو رفته اند و حالا تنها چیزی که برای روستاییان مناطقی همچون بامدژ، شعیبیه شوشتر، حمیدیه، رفیع و باوی مانده جانشان هست که بر روی دست گرفته اند و پیراهن تن شان...

مزارع و دامهای این روستاییان از دست رفته، محتاج نان شب شده اند و و مشخص نیست سیل‌زدگان تا چه زمانی باید در واگن، بام خانه یا اردوگاه زندگی بگذرانند. سپاه، ارتش، بسیج و هلال احمر و جلوتر از همه مدیریت بحران به کمک سیل زدگان آمده تا با کمک مردم و نیروهای امدادی آذوقه و نیازهای اولیه را تامین کنند و با این حال هنوز به چادر، مواد غذایی، آب، سرویس بهداشتی و ماشین آلات نیازمندند.

فراخوان دعوت به همکاری پزشکان

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در اطلاعیه‌ای از نیاز فوری مناطق سیل‌زده به خدمات درمانی و لزوم همکاری متخصصان داوطلب در این مناطق خبر داد.

همچنین قرار شد با مشارکت هیات‌ها، باشگاه‌ها، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ موکب شهدای جامعه فوتبال به منظور کمک‌رسانی به سیل‌زدگان خوزستان و لرستان برپا شود.

تکذیب سر ریز آب از دیوار سد کرخه

فرماندار اندیمشک سر ریز آب در بخشی از دیوار کناری سد کرخه را تکذیب کرد. پیمان جهانگیری با اشاره به کلیپ منتشر شده در خصوص سر ریز شدن آب از بخشی از دیوار کناری سد کرخه، اظهار کرد: این خبر کذب است. در حال حاضر سد کرخه پایدار است و ورودی و خروجی آن مدیریت شده است.

آخرین وضعیت روستاهای گرفتار در سیل منطقه بامدژ

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت بحران سیل در اهواز گفت: مردم در اردوگاه‌ها شرایط چندان خوبی ندارند در برخی موارد سه خانوار در یک چادر زندگی می‌کنند.

علی ساری در خصوص آخرین وضعیت اهواز در پی بارش های سیل آسای اخیر اظهار داشت: با توجه به این‌که در روزهای گذشته دبی رودخانه کرخه افزایش پیدا کرده است علاوه بر روستاهای اطراف، شهرها نیز در حال تهدیدشدن هستند. متاسفانه وضعیت کارون هم تعریف چندانی ندارد. خروجی کارون در اهواز میزان بالایی دارد. بالادست اهواز زیر آب است و در بخش اسماعیلیه پایین‌دست اهواز زمین‌های کشاورزی به زیر آب رفته‌اند و احتمال سیل در نقاط روستایی و مسکونی وجود دارد.

وی افزود: تخلیه آب رودخانه کرخه به خوبی انجام نمی‌شود، به طوری که زندگی شهرهای حمیدیه، سوسنگرد و اطراف آن را تهدید کرده است. در حوزه کارون مسیر ارتباطی این رودخانه با تالاب هورالعظیم دچار مشکل است و دلیل همه اینها کمبود ماشین‌الات سنگین است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: مردمی که در اردوگاه‌ها اسکان داده شده‌اند شرایط چندان خوبی ندارند. کمبود امکانات اعم از چادر، مواد غذایی، سرویس‌های بهداشتی و آب بسیار به چشم می‌خورد در برخی موارد سه خانواده در یک چادر اسکان داده شده‌اند، چرا که چادر وجود ندارد این شرایط سخت در حال شدت گرفتن است و دولت باید نسبت به تامین امکانات کمک‌رسانی و ماشین‌آلات به شدت اقدام کند.

ساری عنوان کرد: ما انتظار داریم صداوسیما در این شرایط واقعیت‌ها را از زبان مردم بیشتر منتقل کند و ارتباط خود را با نمایندگان مردم افزایش دهد.

92 روستای لرستان در خاموشی به‌سر می‌برند

با گذشت بیش از دو هفته از اولین سیلاب لرستان وضعیت این استان همچنان عادی نشده و مردم درگیر مشکلات ناشی از خسارات بوجود آمده از سیل هستند این درحالیست که مردم و دولت دست به دست در پی برطرف کردن خسارات و عادی کردن منطقه هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفت: 92 روستای استان در خاموشی به‌سر می‌برند. فریدون خودنیا با اشاره به آمار آخرین عملکرد برق استان در سیل اخیر، بیان کرد: در ادامه خدمات‌رسانی به هم استانی‌های سیل‌زده، شرکت توزیع برق استان همچنان با اقتدار عملیات برق‌رسانی را ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمار فقط ۹۲ روستا از مجموع ۶۹۰ روستای بی‌برق شده در خاموشی بسر می‌برند. خودنیا اضافه کرد: به‌علت عدم وجود راه دسترسی مشکلاتی بر سر راه خدمات‌رسانی بوجود آمده و الزاما بایستی در اسرع وقت مشکلات سیل‌زدگان از نظر خدماتی مرتفع شود. این مسئول اظهار کرد: ۸۵ اکیپ همچنان در حال انجام‌ وظیفه هستند و سعی خود را در جهت تامین برق تمامی روستاها به خرج خواهند داد.

دولت مصصم به جبران خسارت مردم است

استاندار لرستان گفت: دولت مصصم است تا خسارت مردم را جبران کند. سیدموسی خادمی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: به دنبال این سیل ویرانگر مردم ما سالم ماندند اما مردم وسایل خود را از دست دادند.

وی تصریح کرد: در چگنی، پلدختر، معمولان، دلفان، کوهدشت و ... مردم داشته ‎ های را که در طول عمر خود اندوخته کرده به یک لحظه از دست داده‎اند. استاندار لرستان خاطرنشان کرد: همچنین زیرساخت ‎ های برق، آب، کانال ‎ ها و تاسیسات شهری نیز به شدت آسیب دیده است.

خادمی اضافه کرد: دولت امیدوار و مصمم است که خسارت را جبران کند و این حجم آب خواست خداوند بوده است. وی بیان کرد: باید در بخش‎های کارمان را بهتر انجام می‌دادیم و در بستر و مسیر رودخانه‎ها نباید خانه می‎ساختیم و کانال‎ها بزرگتر ساخته می‎شد اما حجم این سیل قابل پیش‎بینی نبود.

استاندار لرستان ادامه داد: خسارات در حال ارزیابی هستند و تا یکشنبه ارزیابی‏‎ها برای تامین بودجه انجام می‎شود. خادمی با اشاره به امدادرسانی، افزود: امدادرسانی تاکنون گسترده بوده و چندین استان نیز دچار مشکل شدند اما آنها کمتر از ما آسیب دیدند و همه در حال آماده باش بودند.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه پلدختر جمعیت بیشتری داشت بخشی از امدادرسانی آنجا رفت، اظهار کرد: اولویت تهیه وسایل زندگی مردم است.

آسیب 38 میلیاردی سیل به بناهای تاریخی همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان گفت: طی بارندگی‌های اخیر 38 میلیارد و 800 میلیون ریال به بناهای تاریخی همدان خسارت وارد شد. علی مالمیر بیان کرد: بارش های اخیر موجب شد تعدادی از ابنیه تاریخی دارای ارزش 60 تا 70 درصد دچار آسیب شوند.

وی اعلام کرد: طی بارش های متوالی در روزهای 11 و 12 فروردین، تعدادی از ابنیه دارای ارزش استان دچار آبگرفتگی های جزیی و کلی شدند که نسبت به رفع آن اقدام خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه تنها یخدان میرفتاح ملایر دچار خسارت کلی شده است، اظهار کرد: به بناهای تاریخی دیگر استان به صورت جزیی آسیب وارد شده است.

مالمیر یادآور شد: چکه کردن آب از سقف و یا ورود رطوبت به داخل بنا از جمله آسیب های جزیی به برخی از بناهای خسارت دیده است که باید مجدد عایق آنها تعویض شود.

وی درباره بنای پل زرامین نهاوند گفت: آن بخش از پل زرامین که تاریخی است، آسیب ندیده بلکه تنها دیوارهای بیرونی آن خسارت دیده که اداره راهداری آنها را ترمیم می‌کند.

مالمیر اظهار کرد: میزان خسارات وارده، به ستاد مدیریت بحران اعلام شده است که در صورت تأیید از اعتبارات ملی و استانی استفاده خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان در پایان خاطر نشان کرد: مرمت تمام آثار تاریخی صدمه دیده در اولویت میراث فرهنگی ‌قرار دارد.

منبع: خبرگزاری‌ها
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

سقوط هلیکوپتر کاروان رئیس جمهور در جلفا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه

نحوه صحیح تعویض دنده خودرو چگونه است؟

جزئیات جدید از حادثه سقوط بالگرد رئیسی

آخرین استوری یکی از همراهان رئیسی+ عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

چرایی رشد قیمت دلار پس از حادثه بالگرد رئیس جمهور/ دلار در این صورت، ارزان نمی‌شود

کامبک عجیبی که رئال مادرید خورد

اعزام پهپادهای بایراکدار و آکینجی ترکیه به ایران

معاون وزیر خارجه: دو بار با آل هاشم (سرنشین هلی کوپتر رئیس‌جمهور) تماس برقرار شده

محل احتمالی سقوط بالگرد رئیس جمهور شناسایی شد

پوشش خبرساز مجریان صداوسیما در شب تولد امام رضا(ع)

اظهار نگرانی سیدمحمد خاتمی برای حال رئیس‌جمهور

هلال احمر: گزارشاتی مبنی بر تماس از افراد حاضر در بالگرد رئیس جمهور داشتیم

عکس/درخواست صفحه اینستاگرام رئیسی از مردم بعد از سانحه بالگرد

اطلاعیه جدید هلال‌احمر درباره حادثه بالگرد

واکنش روحانی به وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی

میدان نشان می‌دهد تا ۲ یا ۳ ساعت آینده به خبر قطعی می رسیم

عکس/ کلاه سبز‌های نوهد وارد عملیات تجسس شدند

نخستین واکنش رهبر انقلاب به سانحه بالگرد رئیسی

لاریجانی برای سلامتی رئیسی، دست به دعا شد

توییت خبرساز بهادری‌جهرمی درباره سانحه بالگرد رئیسی

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

تکذیب خبر فوت آیت الله مظاهری توسط فرزندش

نیروهای امداد در یک قدمی سانحه بالگرد رئیسی

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟

تسنیم: در محل حادثه برای بالگرد رئیسی تخته سنگ‌های عظیمی با ارتفاع بیش از ۷۰ متر پشت به پشت هم قرار دارند

کار برای جستجوی بالگرد حامل رئیسی دشوار شد

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

صدا و سیما: آخرین مکانی که جی پی اس بالگرد رئیس جمهور فعال بوده در نزدیک معدن مس سونگون بوده

آخرین اخبار از سانحه بالگرد حامل رییس جمهور/ عزیمت ۴۰ تیم واکنش سریع +عکس و فیلم

امکان وکالتی کردن حساب مشتریان بانک ملی ایران برای ثبت سفارش خرید خودروهای برقی

عکس/مه سنگین در تصاویر پشت سر خبرنگارِ حاضر در محل حادثه بالگرد

عکس/تصویری از جلسه تجسس و نجات بالگرد رئیسی

تصویری از منطقه‌ای که هلی‌کوپتر رئیسی در آن سقوط کرد

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه

استوری معاون هلال احمر که بیش از دو ساعت پیش منتشر شده

اعزام سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه بالگرد رئیسی

آخرین استوری یکی از همراهان رئیسی+ عکس

تصاویری از همراهان ابراهیم رئیسی در حادثه بالگرد

توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رئیسی + فیلم

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

جنگل دیزمار، محل دقیق‌تر وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیسی در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

هرگز ناشتا شیر نخورید

افزایش آمار جراحی‌های زیبایی در ایران

فیلم/شرایط سخت آب و هوایی در محل سانحه بالگرد رئیسی

الهام علی اف در ایران چه می‌کند؟

اولین واکنش نماینده مجلس به وقوع حادثه برای بالگرد رئیسی

جزئیات جدید از حادثه سقوط بالگرد رئیسی

تلاش گسترده نیروهای امدادی برای جستجوی بالگرد رئیسی

عکس جذاب هازال کایا بازیگر سریال عشق ممنوع

فیلم/ خبر‌های تایید نشده از وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی

عکس/ زیر نویس شبکه خبر درباره فرود سخت بالگرد حامل رئیسی

پشت پرده ویدئوی اخیر علی شمخانی چه بود؟

نحوه صحیح تعویض دنده خودرو چگونه است؟