تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند

میزان گمرکی خودروهای واراداتی چقدر است؟/ واردات خودرو؛ به نام طبقه متوسط به کام طبقه مرفه

امیرحسن کاکایی می‌گوید: قطعا واردات خودرو رقابت و تعادل قیمت را به همراه خواهد داشت، اما فراموش نکنیم که شرایط اقتصاد کشور ما شرایط عادی نبوده و هیچ تعادلی وجود ندارد و با چنین طرح‌هایی بیش از پیش از نقطه تعادل خارج می‌شویم.

واردات خودرو

اقتصاد۲۴- در اردیبهشت سال ۹۷ با خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌ها، دولت وقت اقدام به ممنوع کردن واردات برخی کالا‌ها از جمله خودرو کرد. ماجرا از این قرار بود که به دنبال افزایش چالش‌ها ناشی از تحریم‌ها دولت برای مدیریت مصارف ارزی کشور واردات خودرو را ممنوع کرد و از آن پس خرید مردم به خودرو‌های تولید داخل محدود شد. حالا پس از ۴ سال قرار است که واردات خودرو‌های خارجی از سر گرفته شود.

چه تعداد خودرو وارد خواهد شد؟

این‌روز‌ها بحث آزادسازی واردات خودرو بسیار داغ شده و حالا مصرف‌کنندگان منتظر تحولی بزرگ در بازار خودرو هستند. در این میان با انتشار خبر آزادسازی واردات خودرو نکاتی همچون تعداد خودرو، نوع و قیمت آن مورد توجه قرار گرفت. در ابتدا در مصوبه مجلس واردات ۷۰ هزار خودرو برای هر سال در نظر گرفته شده بود، اما اکبری‌تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگویی با تسنیم با اشاره به حجم واردات تاکید کرده است: «با بررسی کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد دولت خودرو‌هایی را که کم‌مصرف و ایمن هستند بدون سقف وارد کند.»
پس از آن، اما و اگر‌هایی درخصوص نوع خودرو‌های وارداتی مطرح شد. آنطور که گفته می‌شد محدودیت واردات خودرو با دو شرط سقف قیمت خودرو تا هفت هزار دلار و حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی است. البته این دو شرط در همان ابتدا تکذیب شد. رشیدی کوچی، نماینده مرودشت نیز در توییت خود درخصوص شرایط واردات نوشته است: «از وزارت صمت با بنده تماس گرفته شد که به نظر می‌رسد در تصمیم جدید، شرایط به شرح ذیل تغییر کرده است؛ ۱. حجم موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی. ۲٫ سقف قیمت بین ۲۰ تا ۲۵‌هزار دلار.»

تعرفه واردات خودرو چقدر است؟

علاوه‌بر نوع و تعداد خودرو مسئله تعرفه واردات خودرو نیز قابل توجه است. آنطور که گفته می‌شود تعرفه واردات خودرو برای سال ۱۴۰۱ بین ۴۰ تا ۷۵ درصد بر اساس حجم موتور خودرو متغیر خواهد بود. این یعنی هرچه حجم موتور خودرو بالاتر باشد، درصد تعرفه واردات بالاتر است. در این میان با یک دو دوتا چهارتای ساده مشخص میشود که تعرفه‌های بالا سبب افزایش قابل توجه قیمت خودرو‌های وارداتی خواهد شد؛ بنابراین با توجه به تعرفه ۴۰ تا ۷۵درصدی نمی‌توان انتظار ورود خودروی ارزان را داشت و این درصد‌ها نشان می‌دهد که بازهم خرید خودرو‌های وارداتی به افراد خاصی محدود می‌شود. این در حالی است که فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن تجارت گفته بود: «سال‌های گذشته خودرو‌های گران قیمت، لوکس و تجملی وارد می‌شد که یک بخش خاصی از آن بهره‌مند می‌شدند، در حالی که اکنون تمرکز ما بر واردات خودرو‌هایی است که همه مردم بتوانند استفاده کنند.»

طرحی که به نفع ثروتمندان است

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اثر واردات خودرو بر بازار با توجه به درصد تعرفه‌ها به اقتصاد ۲۴ گفت: متاسفانه نتیجه رویکرد‌های گفتاردرمانی این می‌شود که ارز‌هایی که باید برای واردات دارو و یا توسعه زیرساخت‌های تولید هزینه شود به واردات کالایی تخصیص داده می‌شود که فقط به نفع ثروتمندان خواهد بود. از ابتدای ماجرای آزادسازی واردات خودرو صحبت‌های ضدونقیض بسیاری شد، در ابتدا گفته می‌شد خودرو ۷ هزار دلاری وارد خواهد شد و اکنون صحبت از واردات خودرو ۲۵ هزار دلاری است. البته این مسئله به معنای این نیست که قیمت خودرو در داخل ۲۵ هزار دلار تمام می‌شود و خوب است بدانیم که با تعرفه‌های گمرکی و غیرگمرکی ما خودرویی بین ۴۰ تا ۵۵ هزار دلار خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: مسئله این است که ما یک‌سری ارز بلوکه شده در آن ور آب‌ها داریم و آن‌ها ارز را به ما نمیدهند که ما بتوانیم قطعات صنعتی و یا مواد اولیه وارد کنیم و بجای آن می‌گویند که آقایان خودرو ببرند برای همین دوستان بر روی این مسئله پافشاری دارند. همین الان که هنوز واردات انجام نشده ما هر روز یک خودروی جدید چینی در خیابان‌ها می‌بینیم.


بیشتر بخوانید:با ۲۵ هزار دلار چه ماشین‌هایی می‌توان وارد کرد؟


این کارشناس صنعت خودرو افزود: به مرور زمان ابعاد ماجرای آزادسازی واردات خودرو مشخص می‌شود. در انتهای این ماجرا و در بهترین حالت دهک ثروتمند جامعه نهایت استفاده را از این طرح خواهد داشت. واقعیت این است که با این نوع آزادسازی نه قیمت خودرو‌های پرتیراژ در کشور نزولی خواهد شد و نه نفعی به مصرف‌کنندگان معمولی می‌رسد. من معتقدم این طرح به ضرر مردم بوده چراکه ارز‌هایی که باید برای توسعه زیرساخت‌های تولید هزینه می‌شد اجازه داده شده است که برای واردات خودرو هزینه شود و این به ضرر اقتصاد ما که در شرایط جنگی قرار دارد تمام می‌شود.
وی تاکید کرد: بدون شک واردات خودرو برای کشور‌ها واجب است، اما اگر شرایط اقتصاد آن کشور عادی باشد. قطعا واردات رقابت و تعادل قیمت را به همراه خواهد داشت، اما فراموش نکنیم که شرایط اقتصاد کشور ما شرایط عادی نبوده و هیچ تعادلی وجود ندارد و با چنین طرح‌هایی بیش از پیش از نقطه تعادل خارج می‌شویم.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران